Hoppa till innehåll
Anime.se

Långkörare


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid tyckt att det perfekta antalet episoder för en serie brukar ligga på 12-26 st. Så jag kan aldrig sluta förundrar över alla långkörare som finns idag!

 

Dragon Ball Z - 291 avsnitt

Pokemon - 279 avsnitt

Urusei Yatsura - 195 avsnitt

Astro Boy - 193 avsnitt

Ranma 1/2 - 161 avsnitt

Dragon Ball - 153 avsnitt

 

 

Bara för att nämna några! Själv tycker jag serier med extremt många avsnitt förlorar sin charm och det börjas kännas tjatigt :| Är det någon av er som har sett alla avsnitt från någon riktigt lång serie? de flesta är väl sett Kenshin (95 avsnitt) och Slam Dunk! (101 avsnitt). Sen hur många avsnitt tror ni One Piece och Naruto hamnar på? Gillar ni långa serier eller vill ni hellre ha lite "kortare" serier?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sailor Moon - 200

Ranma½ - 161 (tillsammans med oavérna)

Urusei Yatsura - 195 + 6 filmer + 6 oavér

 

Inuyasha ligger på nära 150 och 3 filmer...

Meitantei Conan ligger över 300 och ...6 (?) ...filmer.

 

tycker att det bra talet är ca 50 :P vet ej varför,

men som typ Fushigi Yuugi... långt men inte utdraget.

 

[EDIT]

 

Jag kommer inte ihåg vilka jag har sett, men det är väl Kenshin, Ranma½ och Sailor Moon... men sen så följer jag Inuyasha. (Inuyasha och Conan håller ju fortfarande på)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tycker egentligen inte illa om långa serier. men det blir oftast så att jag kollar på runt 15 avsnitt och sen orkar jag inge mer :P

personligen tycker jag att det räcker med runt 26 avsnitt. då hinner det inte bli speciellt tjatigt eller upprepande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte direkt... jag hade redan läst Ranma½ mangan, så jag satt mer och klagade på allting dem hade gjort fel... och det va kul :P sen så var jag ett riktigt stort Sailor Moon freak när jag såg Sailor Moon... så det var bara kul (fast jag såg inte Sailor Stars förrns förra året XD). Kenshin blev ganska utdraget... och så följde dem ju inte mangan heller, som Ranma½ (med samma anlendingar)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns många serier som är för korta, och en del som är för långa.. Exempel på serier som är långa men som lyckas hålla känslan uppe är hikaru no go och hunter x hunter...

 

för övrigt så är väl azumanga daio bara 5-minutersavsnitt, blir väl som en 26-eppare då..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En anime på över 50 episoder tycker jag är lite för långt, jag föredrar helst 14-30. Egentligen är allt under ~14 för kort, då man inte riktigt "hinner" lära känna karaktärerna och riktigt komma in i serien som man vill.

Man hinner förstås, men då blir det inte så mycket mer, serien känns som sagt för kort.

 

Höjdarna ligger runt 20-30 :)

 

Dock tog jag mig igenom Rurouni Kenshin på 95 episoder och älskade den, men det blev lite tjatigt att titta igenom den(man tröttnade lite smått runt 60strecket).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sazae-san är nog Japans längsta långkörare. Vet inte det exakta antalet episoder, men jag tror att serien ligger på en så där 2000 avsnitt. Serien håller iallafall fortfarande på.

Doreamon är en annan långkörare. Den ligger väl på ungefär 1500+ avsnitt, och håller på fortfarande.

 

 

Långkörare som jag har sett/ser är:

 

One Piece

Inuyasha

Maison Ikkoku

Slam Dunk

Ranma ½

Rurouni Kenshin

Hajime no Ippo

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hajime no Ippo är på 76 eps, om man inte räknar OAV och den är så grymt bra att jag ville ha fler avsnitt. Frågan är om den skulle vara lika bra om det var 76 till, jag tror inte det.

 

Inuyasha såg jag kring hälften av, sen glömde jag av den. Tycker det är ett ganska bra tecken på att den är för seg. Om det är en riktigt bra serie skulle jag nog kunna klara av kring 100 avsnitt, inte fler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är en känsla av, smak, och klass på serier. Jag tror inte jag hade klarat ett enda avsnitt till av Witch Hunter Robin, och Wolf's Rain 27-30 kändes utdragen...

Men jag tror nog att FMA's 52 planerade avsnitt kommer vara lika bra rakt igenom och jag kommer förmodligen hoppas på mer.

Naruto är bara för lång i Animen. Fem kapitel på en Episod och den hade varit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Tyvärr så är det oftast så att de serier som verkligen skulle ha kunnat klara av 50+ avsnitt sällan får dem. De serier som jag direkt kommer att tänka på är GTO, som skulle ha klarat lika många avsnitt till så länge samma kvalitet hade hållits, och Juuni Kokki, fast det kan iofs bero på att den var oavslutad. Båda de serierna är nog de bästa jag sett på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inget emot långa serier om det inte är överutdrygat

som tex dbz, gt

 

Gillar naruto serien även om jag tycker dom drygat ut det lite för mycket

med alla flashbacks!

 

FMA har jag sett ca 40 avsnitt av, och den vill jag igentligen inta att

den någonsin ska ta slut X>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

InuYasha ligger ju på 167 avsnitt så det är en ganska lång serie.

 

Jag gillar det mesta, om det är bra gjort och (som zaffe sa) inte överutdrygat. Därför gillar jag också de anime som ligger runt 13-26 avsnitt lite mer. Eftersom det är oftast lite allvarligare serier. Plus att de tenderar ha en lite högre kvalitet än långkörarna.

 

Fast man får ju inte glömma kortköraren Kogepan. UNgefär 10 avsnitt på runt 5-10 min om jag minns rätt. Kort å gott! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Långköare ja. På både gott och ont. Beror nog på hur bra en serie i fråga är eller om man fastnat för karaktärerna t.ex. kan det väl vara trevligt om den är någorlunda lång. Å andra sidan är det inte lika trevligt med massa filler-episoder och eviga flashbacks (som jag upplevde bl.a i Noir).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sällan långa serier är riktigt riktigt bra; även om det finns en del långa serier som är helt ok. Långa serier brukar fastna i att de blir repetetiva, eller ibland när det funkar med repetetiv story, så tappar storyn ändå kvalite och blir trist efter ett tag. Kan ha nått att göra med att det är lättare att skriva korta storyns som är riktigt bra än vad det är att skriva bra och långt.

 

Lite av charmen är att det är (var) 6, 13 eller 26 episoder på en serie, det bara en historia som ska berättas, och när den är klar så är den klar (och man får ett ordentligt slut). Inte som det mer västerländska "ok, nu kör vi den här serien tills ingen orkar titta på den mer, sen lägger vi ner när ingen märker nått" (iofs är det väll så Shounen Jump kör nästan, men sen är det ju ganska få saker därifrån som är speciellt bra också).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...