Hoppa till innehåll
Anime.se

Mac Mini - En extremt gullig box till räddning


forehead
 Share

Rekommenderade inlägg

designhands20050111.gif

En komplett dator. Ser det möjligen intressant ut? Läs vidare

 

Många minns fortfarande Apple och Macintosh från riktigt gamla tider, med ett tråkigt och grått interface med få applikationer, och har totalt missat att de tiderna är förbi sen länge.

Mac Os X är idag ett riktigt snyggt operativsystem (populärt skin till windows xp) med nyskapande funktioner.

softwarepanther20050111.jpg

På applikation-fronten ser det också ljust ut. Det är bland mac-användare väldigt populärt att utveckla egna program, och det finns därför ett stort utbud av enklare program, men även större program, så som Photoshop (och allt annat från Adobe), QuarkXPress, Maya (3d-animation) och massor med andra program. Det är dock värre på spel-fronten, så en riktig 1337 G4M3R skall tänka extra noga, men det finns faktiskt ett utbud på spel för Mac också. Alla spelen i The Sims-serien, många titlar från Blizzard, Bungie och en mängd andra titlar, som portas av speciella företag, finns att få tag på.

Ett annat starkt argument för Macen är att det inte finns virus till den. Nej, du hörde helt rätt, inte ett enda virus. Jag har personligen klarat mig i fyra år utan att lägga en tanke på virus eller datorintrång. Macen är alltså ett hett alternativ för den som prioriterar säkerhet.

 

Men, om det nu är så lovande med en Mac, varför har det inte brett ut sig? Det bästa svaret på den frågan är troligtvis priset. Macen har länge varit en dator för företag inom mediabranschen, eller privatpersoner som är villiga att lägga lite mer på sin burk. Det är nu vi kommer till det roliga.

 

Apples priser har sjunkit mer och mer den senaste tiden, och idag (tisdag) lanserade Apple en helt ny dator.

beautyshot_macmini_050111.jpg

Den lilla lådan kallas för Mac Mini, och gör sig verkligen förtjänt av sitt namn. Den har måtten 2" x 6,5" x 6,5", och är som ni ser knappt större än en cd-skiva till ytan. Dess höjd är ännu mer imponerande - hälften så hög som en iPod Mini (en i sig imponerande liten mp3.spelare). Mac Mini finns att få tag på i två olika modeller, där den ena startar på 499 dollar (ca 3300 kr med dagens dollarkurs!) och den andra på 599 dollar. Det går därefter givetvist att uppgradera den vid köpet för lite extra - kanske byta till dvd-brännare för 700 kr?

 

Den första modellen har en G4-processor på 1,25 ghz med 40 gb HD och den andres är på 1,42 ghz med 80 gb HD. Det kan låta väldigt lite, men man skall komma ihåg att styrkan inte bara beror på antalet mhz, utan även på typen av processor. Jag kan t ex köra Photoshop på min 700 mhz:are G4 utan problem, vilket kanske inte går lika smärtfritt på en pc.

designstack20050111.gif

Mac Mini är alltså helt klart ett intressant alternativ för den som vill slippa Windows och testa Mac, utan att lägga ut en förmögenhet. Sen så kan man ju inte låta bli att förundras över hur de lyckats knö in allt i den lilla lådan.

 

Mac Mini släpps den 22:e januari och är då redo att skeppas ut till kunderna.

 

 

Relaterade länkar:

- Mac Mini

- Mac Os X

- Apple

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"From 4695kr"

 

Skönt att veta att apple i Sverige ska göra vad de kan för att man inte ska köpa den iaf...

 

Visst, man kan importera själv, men då uppkommer ju en massa andra problem istället. Så som frakt över atlanten, svensk moms, och supportfrågor (kommer apple i Sverige ge support på din dator köpt i USA eller måste du kontakta amerikanerna om du får problem?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt koncept, finns mycket man kan hitta på att göra med en (eller flera :)) liten smidig dator, dock, man ska komma ihåg att det är en ihoppressad budgetdator; byggd på gammal teknik, och att t.ex. arbetsminnet, hårddisk och grafikkort är från ganska till väldigt klent tilltagna.

Vill man ha en skaplig workstation så får man nog räkna med att punga ut med lite mer pengar för uppgraderingar.

Priset är inte heller så lågt egentligen (eller tja, jämför man med tidigare macar så kanske); plockar man ihop en liknande PC-konfiguration på buggy.no-ip.com så landar man på runt 2000-2500, dock utan chassi (men det funkar att ta en skokartong så vafan :D).

Mervärdet ligger snarare i att de pressat ihop allt till ett väldigt trevligt och smidigt format, och eventuellt att designen är trevlig.

 

Hos mej täcks möjliga användnigsområden för en Mac Mini upp av gammla utjänade datorer, och den är alldeles för dyr för att man skulle köpa in den som t.ex. mediastation. Man kan ju hoppas att priset sjunker till runt 1000-1500 men chansen för det är inte precis stor. Sen känns det som en miss att inte ha med brännare som standard, och ganska fel att det kostar mer än en budget dvd-brännare till PC att uppgradera (man betalar alltså ett pris som motsvarar standard dvd-läsaren OCH en dvd-brännare).

 

(fö. kan jag köra PS på min AMD Duron 600 också :()

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men plockar du ihop en liknande konfiguration med hjälp av buggy så får du inge operativsystem eller programvara där du kan börja skapa musik(Garageband) DVD-er (iDVD) mm.

Kom inte och såg att man ska använda Linux, Linux är skräp på Desktop men kung när det gäller servrar

 

Sen kan du inge gemföra en G4 mot en X86 processor, med samma Mhz så är en G4 1,5-2.0 snabbare

 

The Megahertz Myth:

http://www.esm.psu.edu/Faculty/Gray...z_myth_320f.mov

(och givetvis är inte det heller sant... :D )

 

 

Sedan kanske jag ska tillägga, den som förväntar sig en superkrut maskin för runt 5 papp kanske bör öppna ögonen lite för verkligheten.

 

Den här lilla macen duger utmärkt till Q3> och UT2004-5, BF1942 mm

 

Apple äger, har ägt och kommer för all framtid fortsätta att äga

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

anime_bob: linux funkar bra till de saker man kan tänkas hitta på med en lågbudgetmaskin; surfning, musik, film och liknande. Och det finns gott om linux-distar som installerar sig själva utan hjälp från übergeeks eller grannens son.

Musikredigering känns inte direkt som Mac Mini är till för, 40 gb borde vara i väl snålaste laget om man hanterar okomprimerade ljudfiler. Orkar inte kolla vad det är för ljudkort men kan knappast tro att det sitter något direkt högkvalitativt ljudkort i den. Samma sak för dvd-er, ganska klent med 40 gb med tanke på att en dvd skulle ta upp 1/8 av hela hddn.

 

Jag är fullt medveten om att det är skillnad på processorer och processorer, jag skrev "liknande konfiguration", vilket inte är samma sak som samma klockfrekvens på processorerna...

Sen så lämnar 2000-2500 ganska stor marginal för utökningar och uppgraderingar, eller köp av t.ex. Windows, innan man kommer upp i Mac Mini's prisnivåer.

(Eller varför inte; för de som fortfarande har problem med de där intelligenstesten man fick som 1åring som gick ut på att stoppa den fyrkantiga klossen i det fyrkantiga hålet osv - ihopmontering)

 

Grejjen är inte riktigt att det inte är superkrut i lådan, grejjen är snarare att man ska vara medveten om att så mycket krut överhuvudtaget är det inte i lådan.

Som sagt, det finns många interesanta saker man kan hitta på med en liten och billig, men inte så snabb dator. Tyvärr är priset på Mini Macen för högt, kanske blir interesantare om 1-3 år eller så om priset sjunker till så låga nivåer så att man kan köpa en att ha som lite vadsomhelst, från filserver i garderoben till mediamaskin under tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar rätt trevligt och visst är det stilrent, dock vill jag påpeka något du har fått om bakfoten

 

Nej, du hörde helt rätt,inte ett enda virus.

Ett exempel på ett virus som icke existerar: http://www.trendmicro.com/vinfo/virusen ... .B&VSect=T

Det där är inget virus, så nej, jag har faktiskt inte fått något om bakfoten. För att "elak kod" skall kvalificeras som ett virus måste koden kunna sprida sig själv utan hjälp av användaren, och som du ser är detta inte fallet här.
This malicious startup script does not contain any destructive payload or viral routine to infect the target system. It also has no spreading capability.
Program som gör elaka saker till datorn är ju inte så farliga för någon som tänker lite innan de startar program, som de inte vet vad det är. Endast fyra personer har drabbats under de senaste månaderna av "MAC_RENEPO.B", och de får faktiskt skylla sig själva för att de inte tänkte.

 

 

Sen som någon skrev ovan är det ju fortfarande mycket billigare med en pc som man plockar ihop själv, japp, men för att vara Mac så är det nästan himmelriket ^^. Och designen är ju helt otrolig. Om det är någon som sett en iPod Mini t ex, så är Mac Mini hälften så hög som den. Helt sjukt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SFish: Efter man pluggat in DV-kameran och fört över filmen till datorn och gjort en DVD av den med IDVD så bränner man ut den inte låter man den ligga och skräpa på hårddisken. (?)

 

Man behöver inte installera all musik som följer med GarageBand det är ju några dvd-er.

 

Som sakt Linux är skräp på desktop varje år sen 2000 har det varit "Desktop of the year" för Linux men men det har inte infrias än...

 

No/One: Om det står mellan ITX och Mac mini så skulle jag ta Mini för att VIA´s C3 processor är så grymt slö och kommer inte att orka spela upp dina DivX/Xvid filmer, medan mini lät tar dem och filmer i HDTV format, tack vare VLC :(

+ Med mini får du det bästa oprativetsystemet på marknaden MacOSX :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

No/One: Om det står mellan ITX och Mac mini så skulle jag ta Mini för att VIA´s C3 processor är så grymt slö och kommer inte att orka spela upp dina DivX/Xvid filmer, medan mini lät tar dem och filmer i HDTV format, tack vare VLC :(

+ Med mini får du det bästa oprativetsystemet på marknaden MacOSX (?)

 

hmm ja det är sant men det är detta med HD också, är det bara jag som inte hittar hur stor den är :P ?

 

*edit* Faen va blind jag är :( hitta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sakt Linux är skräp på desktop varje år sen 2000 har det varit "Desktop of the year" för Linux men men det har inte infrias än...

 

Meh, beror på ifall man är dum i huvudet...

 

Beror på att man inte kan enas kring någon standard.

Det finns för stora ego´n i Open Source rörelsen.

Det kommer att dröja till 2008-10 innan man har en desktop som passar den vanliga användaren och inte den låsta företagsdatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime_Bob: Ehhh, du borde nog säga vad för nån standard du menar? För som ditt utalande står nu så står det bara att enligt dig så är OS-folket oeninga om att vara eninga om något okänt... vilket är lite väl vagt för att det ska betyda nått speciellt alls egentligen...

 

De flesta linux-distar avseda för vanligt folk installeras utan någon som helst experthjälp, inte svårare än vanlig installation av windows, om man kör på standardinställnigar. Och från en standardinstallation av en linux-dist så funkar de flesta enklare sysslor som surfning, mail, musik, etc. utan att man måste harva med nått konstigt alls. Dvs det som vanligt folk mest gör på en dator fungerar utan problem på en standardinstall.

Dock är det lite krångligare om man vill börja ändra på saker, eller börja konfigurera om och ändra och skräddarsy, tröskeln är högre än för både windows och Os-x, men å andra sidan kan man ändra mer och skräddarsy mer när man väl kommit över tröskeln.

Skälet till att linux inte körs av fler hemanvändare är snare att windows kommer med burken när den köps, och den fungerar med windows, och man är van vid windows. Bara en massa extrajobb att installera nått annat, dessutom vill ju barnen spela spel också...

Sen så finns det brister då det inte har någon fullvärdig ersättning till MS's Office-paket till linux, även om Open Office och Star Office finns så är de långt ifrån lika smidiga och smärtfria att använda som MS's version, vilket gör att det inte är lika atraktivt ur kontorssynpunk att byta till linux.

 

Men för en budgetdator som varken ska spela spel eller köra tunga program funkar en linux-dist helt utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag programmerar en texteditor i Gnome (GTK+) och en till KDE (QT)

sen kör jag båda, wow jag skrev en jättebra text i Gnome editorn men nu vill jag fortsätta att skriva min text i KDE editorn, jag markerar text kopiera,

försöker klistra in texten i KDE editorn men... det går inte... fan alltså :(

 

SUSE och Redhat arbetar ju på att få de att fungera och ibland så gör det men inte alltid.

 

Linux är som det där testet för 1 åringar men har så har 1 åringen tagit den fyrkantiga klossen och försökt att slå ner den i det runda hållet, han har fått den halvvägs in men nu sitter den fast.

 

Folk vill ändra med sin dator och installera nya saker och då duger inte Linux.

 

Linux är för fragmenterat det finns 300+ distributioner av Linux.

 

Ps

OO och Gimp duger mycket bra det tog bara 2 månader för min mor att lära sig använda OO och nu så finns inte MS-office på hennes dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sakt Linux är skräp på desktop varje år sen 2000 har det varit "Desktop of the year" för Linux men men det har inte infrias än...

 

Meh, beror på ifall man är dum i huvudet...

 

Nej, det beror snarare på att DX-stödet i Wine lämnar mycket att önska och att Cedega har ännu sämre stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...