Hoppa till innehåll
Anime.se

MP3 spelare


Icey-Icecold
 Share

Rekommenderade inlägg

Själv vet jag fan om dedär men aja eftersom du gjort en tråd kan jag själv bara rekommendera min NYA Mp3.

 

Jag köpte nämnligen en för ca 6månbader sedan och jag fick byta ut den ca 4gånger mot en ny. Och jag är känd för att vara snäll mot mina saker. Tillslut frågade de om jag ville lägga till några hundra kroner för att få en annan.

Frågade dem vilken som var bäst för just mig och jag fick denna, FY fan vad nöjd jag är med den, både praktisk och bra flashig.

 

Jag menar skärm som skiftar minst 124olika färg kombinationer?

Hehe just nu är den Rosa-Lila-Blå-Grön-Gul någonting! Yhey!

 

Yami *älskar* sin:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=26574

 

Hoppas att du hittar vad du söker! Och spara kvittot man vet aldrig med vissa MP3 spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft min iPod i något år nu, och är verkligen nöjd med den. Har lyckats tappa den, hoppat studsmatta med den osv, men den har hållit sig vid liv xD utan för mig kända deffekter. Har även flera kompisar som har skaffat sig en på senare dar, dock ingen iPod Mini. iPod Mini är ifs väldigt sexig, men 4 gb räcker inte för mig iaf. I så fall känns det bättre att lägga på lite för att få en vanlig iPod med 20 gb, men om man inte behöver det så...

 

iPod är det enda valet för mig för dess höga kvalite, design och sin interagation med iTunes. Navigationssystem är riktigt praktiskt, och konkurrenternas lösningar kan ofta bli löjliga nästan. Sen är det ju praktiskt att CSN-kortet ger 10% rabatt på allt från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som alltid så gäller det att tänka igenom vad man ska ha saken man köper till.

 

Ska du använda din spelare mest vid t.ex. jogginrundor och liknande, under ganska korta pass? Då ska du nog välja någon sorts flash-baserad spelare eftersom spelare med hårddisk inte är lika tåliga för stötar. Nackdelen är att de flesta flashspelare inte har så mycket plats att lagra musik på, men å andra sidan är de billigare, och små.

 

Fördelen med hårddiskspelare är att de rymer mycket musik (så länge det inte rör sig om mini-hårddisk-spelare). 20 GB räcker länge, perfekt när man t.ex. åker tåg eller är ute och flyger, eller sitter i biblioteket eller skolan flera timmar och pluggar. Dock är de flesta ganska stora och tunga, jämfört med flash-spelarna, så det är inte precis nått man vill ha hängades i jackan när man är ute och springer.

 

Mini-hårddisk-spelarna är någon sorts blandning av flash och hårddiskspelare, ganska smidiga och lätta att ta med sig, men sammtidigt med mer utrymme än flashminnet. Tyvärr är de inte lika billiga som flashspelarna, och rymmer långt ifrån vad de stora hårddisk-spelarna rymmer.

 

Sen så är det skillnad mellan spelare inom samma grupp också, en iPod har ett trevligt gränssnit och design, men är å andra sidan dyrare än de flesta andra på marknaden. Min Creative Jukebox 3 (20 GB) har väldigt bra ljudutgångar och ljud, men inte alltid värdens bästa gränssnitt. Dock köpte jag den för nästan mindre än häften av vad en iPod kostade sammtidigt.

 

Skulle jag köpa en ny spelare idag skulle jag inte köpa en iPod, det finns alternativ som har lägre pris men ändå samma kvalite och funktionalitet. Trots allt, för det mesta lyssnar man genom att slänga upp en lång playlist eller en ljudbok eller nått sånt, spelaren får mest stå och tuffa för sig själv utan att man är på den och petar så mycket, och när den väl står där och tuffar på med musik så är det inte så stor skillnad mellan olika märken (förutom på batteritiden).

 

En sak att tänka på när man köper en stor hdd spelare är att se till att det finns firewire, inte så roligt att föra över stora mängder på USB eftersom det tar ett bra tag (beror ju iofs på hur ofta och mcyket man byter ut. musiken på spelaren, föra över mycket en gång kanske man kan stå ut med?). Dock borde så gott som alla nyare spelare ha firewire.

 

Innan man bestämer sig för att köpa nått så är det värt att kolla runt lite på t.ex. pricerunners konsumentrecensioner, man får en liten uppfattning om vilka fel och brister som stör de vanliga användarna, samma brister kommer förmodligen störa även dej (sen finns det alltid några rötägg som gillar att klaga och såga saker).

 

Kan slutligen säga att min Jukebox 3 funkar utmärkt, inte värdens bästa system för att välja låtar, men det fungerar skapligt och tar som max nån minut, för att följas av t 3-6 timmars lyssning.

 

(föresten, de flesta hörlurar som följer med olika spelare brukar vara ganska dåliga, man får ut mycket bättre ljudkvalite från de flesta spelare med t.ex. Koss "The Plugg" eller liknande)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ganska nöjd med min Jens of Sweden.

 

utseende: 8/10

Batteritid: 7/10

Ljudkvalite: 6/10

kvalite: 6/10

service: 9/10 (ett stort +!)

 

sammanlagt: 7/10

 

256mb känns lite väl smått.

Äger också en 'Jens of Sweden', och om man bortser från det otroligt löjliga namnet är den okej.

 

Det får ju inte plats så överdrivet mycket, men det duger fint för mig.. :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak att tänka på när man köper en stor hdd spelare är att se till att det finns firewire, inte så roligt att föra över stora mängder på USB eftersom det tar ett bra tag (beror ju iofs på hur ofta och mcyket man byter ut. musiken på spelaren, föra över mycket en gång kanske man kan stå ut med?). Dock borde så gott som alla nyare spelare ha firewire.

 

Ser ingen anledning att leta efter en spelare med firewire när de flesta nyare spelarna har USB2 som både är vanligare och har en högre teoretisk maxhatighet än Firewire400.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

teoretisk

 

Det är där skon klämmer, i praktiken brukar firewire hålla högre överföringshastighet i genomsnitt. Spelar iofs ingen större roll på en mp3-spelare, men jag tycker det märks tydligt på t ex externa hårddiskar.

 

Testerna jag sett brukar det vara läsning till fördel för Firewire, medan i skrivning (till externa hårddiskar då) är skillnaden ofta under 1 MB/s, en procentuell skillnad på under 5%. I dessa fall när det handlar om filer på under 10 MB så känns skillnaden oväsentlig. Inte helt omöjligt att jag skulle välja USB2 över Firewire400 även när det gäller externa hårddiskar, enbart för ökad kompabilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad hjälpert teoretisk maxhastighet när den är sämmre i praktiken när det gäller bl.a. dataöverföring?

Firewire är runt 30-50% snabbare än USB 2 när det gäller överföring av data i allmänhet, men visst USB 2 funkar också. Anledningen till att man ska se upp med USB är att vissa lite äldre, eller vissa budgetspelare med kanske har 10-20 GB hdd:ar bara har USB 1.x anslutning, och det är säkert jätteroligt att föra över 20 GB på.... ;)

 

Sen så gäller det ju självklart att kolla vilka portar man har också, har man ingen firewire-port är det ju dummt att köpa en spelare som bara har firewire, har man bara USB 1.x portar så är det inte så roligt med en spelare med bara USB osv. USB portar är något vanligare än FW portar, men man ska kolla upp vilken typ USB de är också. Trevligast såklart är spelare med både FW och USB, vilket de flesta bra spelare brukar ha.

 

[edit]

Lite länkar till test:

http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm

Read Test:

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 33% faster than USB 2.0

* 160 files (650MB total) FireWire was 70% faster than USB 2.0

 

Write Test:

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 16% faster than USB 2.0

* 160 files (650MB total) FireWire was 48% faster than USB 2.0

http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

http://www6.tomshardware.com/storage/20 ... hd-09.html

http://www.barefeats.com/fire26.html

glöm inte bort denna länken som är för lång för forumets bästa

[/edit]

 

 

doppler: för man över 20 gb tills sin mp3-spelare så märks det, jag lovar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du, som jag, har krav på ljud, så är iRivers mp3spelare ett givet val ;)

Har själv en iRiver IFP 790, vilken har grymt bra ljud och en batteritid på 40timmar(1 AA-batteri). 256MB minne, brukar få in runt 40 låtar.

Den är även bra om man använder större hörlurar(uteffekt på 16Ohm).

 

Jag hade en Jens Of Sweden tidigare, och de var ganska bra de med, gick att koppla i alla datorer, utan att behöva installera drivrutiner, vilket är skönt om man vill lagra filer mellan datorer utan sladdar. Ljudet var lite för klent för min smak dock.

 

Brorsan köpte en iAUDIO U2 i julas också. Även den hade bra ljud(lite sämre än iRivern dock). Inbyggt batteri på den, som man laddar upp genom att trycka in i USBporten.

 

Det finns större varianter för de flesta(iRivern finns även i 128, 512 och 1024MB minne), om du har pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad hjälpert teoretisk maxhastighet när den är sämmre i praktiken när det gäller bl.a. dataöverföring?

Firewire är runt 30-50% snabbare än USB 2 när det gäller överföring av data i allmänhet, men visst USB 2 funkar också. Anledningen till att man ska se upp med USB är att vissa lite äldre, eller vissa budgetspelare med kanske har 10-20 GB hdd:ar bara har USB 1.x anslutning, och det är säkert jätteroligt att föra över 20 GB på.... ;)

 

Sen så gäller det ju självklart att kolla vilka portar man har också, har man ingen firewire-port är det ju dummt att köpa en spelare som bara har firewire, har man bara USB 1.x portar så är det inte så roligt med en spelare med bara USB osv. USB portar är något vanligare än FW portar, men man ska kolla upp vilken typ USB de är också. Trevligast såklart är spelare med både FW och USB, vilket de flesta bra spelare brukar ha.

 

doppler: för man över 20 gb tills sin mp3-spelare så märks det, jag lovar ;)

 

Jo, man får ju se upp och inte köpa en HD-spelare som bara har USB1, men USB2-spelare har ju fördelen att de faktiskt fungerar med USB1 också. Skillnaden (vilket i testerna på Tom's Hardware ex.) endast var på under 5% märker jag nog aldrig av då jag som mest lägger över 1 GB åt gången. Hur ofta lägger du över 20GB till din MP3-spelare? =)

När det gäller just MP3-spelare tror jag mer på disken i spelaren som en flaskhals också, men du kanske har andra erfarenheter. Jag vet ju dock hur bra min 2,5" HD i laptopen fungerar ;)

 

Det finns ju även USB2-kort att köpa som man trycker in i en PCI-slot och sen är det bara att köra, ifall man bara skulle sitta med USB-1. Samma för firewire, men känns trist att köpa ett sådant bara för att ha sin MP3-spelare i. Har själv både mus och fjärrkontroll som även de använder USB, så därför känns USB som ett bättre val, speciellt när jag inte har någon firewire-port.

 

Dina tester visar ju även på att skillnaden är mycket mindre när det rör sig om att flytta många filer, vilket oftast lär vara fallet när det gäller MP3-spelare.

 

Wilcon: Har du inte UMS-firmware på din I-river spelare? Den borde fungera som vilken USB-hårddisk som helst då, det gör iaf min =)

 

Kom på en sak som jag själv tycker är viktigare än om spelaren har firewire eller USB2-anslutning också, och det är vilka format den klarar av att spela upp. Själv vill jag gärna ha Ogg-stöd så då gick många spelare bort, och jag har inget intresse av AAC som I-pod, vad jag minns, kan spela upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Teron: ska man ha ogg-support så faller ganska mycket bort (tyvärr). Hadde gärna sett att fler spelare klarade lite mer än bara mp3 och wmv (och acc för Apples grejjer). Skulle vara trevligt med både ogg, flac, och liknande.

 

Men det beror ju också på hur man har sin musik, är allt man har mp3 filer så spelar ju inte ogg så stor roll. Även om många format har fördelar jämtemot mp3 så ska man ju inte tro att musiken blir bättre om man kodar om den från mp3 till exempelvis ogg, nått jag sett folk göra, och det är ju lite sorgligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

När jag såg apples iPod Shuffle så trodde jag inte den skulle slå alls. Kom igen, den ser ut att vara lika stor som sina konkurrenter, de har tagit bort skärmen, men den har i och för sig ett lågt pris. Inte tillräckligt bra för att kunna stå ut bland mängden.

 

Trodde jag. När jag såg den i affären förstod jag hur otroligt tunn den var, helt sjukt. Och skärmen klarar man sig utan den också, faktiskt. Jag började spela med Party Shuffle på datorn hemma, och förstod att det funkade riktigt bra. Sen om man vill gå ifrån att allt skall blandas om, är det bara att trycka till switchen på baksidan, och så blir den lika jäklig som en gammal cd-spelare. Att iTunes har utrustats med en funktion som fyller den med slumpvis valda låtar, valda så att allt minne utnyttjas genom bara ett knapptryck är också det strålande.

 

Dock måste jag påpeka att priset som docster skrev inte stämmer helt, då det ingår lite frakt och annat bös. 512 MB ligger på 895 kr, och 1 GB på 1.345 kr (med moms). Vet inte vad man skall säga till sina klasskompisar när de kommer in med en 256 MB:are för drygt 2000 kr.

 

Nu när jag lyckats ha sönder min backlight på min iPod g3 känns det nästan lika bra att byta till en iPod Shuffle, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...