Hoppa till innehåll
Anime.se

Berserk


Cell
 Share

Rekommenderade inlägg

280

Bara jag som älskade det senaste kapitlet? Älskar stridsscenerna som helt avsaknar dialog och ser får vi se lite Rankashas (stavning) in action också! Nu hoppas jag på en brutalt arg Ganishka igen :) Läste också på skullknight att en sida i färg följer med nästa kapitel!

 

Jocke ta det lugnt med snackandet om scanlation-gupper ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Okej, nu behöver jag lite hjälp! Jag blev så förbannad på slutet av Berserk animen så nu vill jag läsa mangan! Jag har ingen anning hur man läser mangan, hört att det finns program för att läsa den? Jag har ingen anning vart man kan få tag i manga så om ni kanske kunde pma mig med url och sen den viktigaste frågan av alla! Bör jag läsa om hela serien eller kan jag försätta där animen tog slut? Såg animen precis nyligen så jag är inte så jätte sugen på att dra igenom samma sak om det är ungefär samma som i animen ;)

 

Tack så jätte mycket på förhand ! <3 /MVH mPan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mangan är typ en miljard gånger bättre än animén, så du kommer ha mycket ut av att läsa mangan ändå. Det som utspelar sig i animén är en tillbakablick som går någonstans i bok 3–13 av mangans numer 32 böcker, och inte nog med det, så har de utelämnat en herrans massa viktiga scener, vissa av censurskäl, andra av tidsbrist.

 

Mangan börjar med att Gatts är ute och slaktar monster, och det är först i bok 3 som Miura börjar forska i anledningen, därav tillbakablicken. Sen blir Miura uppenbarligen kär i sin egen story, för tillbakablicken räcker ända till bok 13, och avslutas med Förmörkelsen.

 

Tål att sägas att det är tillbakablicken, och de böckerna direkt efter som av de flesta (vessla) anses vara den bästa biten av Berserk. Det är många som rynkar lite på pannan vad gäller seriens något makliga tempo numera. Nog har den ändrat stil en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det någon speciell tracker för Berserk Manga eller är det bara googla fram första besta? Är det bara vanliga JPG bilder man läser och trycker på nästa eller är det något annat format?

 

Tack för alla svar

 

/mvh mpan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att hela storyn på de troligtvis 50~ upplagerna var klar och genomstuderat långt innan ritandet ens började :P. Så inte folk tror att han semi-impulsritar ^^

 

Nåväl nu ska jag falla ner i sängen och läsa min nykomna upplaga 15. Jag får hoppas man lever länge nog att få läsa alla 50. Kentaro har nog hållt många självmordsbenägna vid liv ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåväl nu ska jag falla ner i sängen och läsa min nykomna upplaga 15. Jag får hoppas man lever länge nog att få läsa alla 50. Kentaro har nog hållt många självmordsbenägna vid liv ;P

 

egoistiska jävel... du ska hoppas han lever tillräckigt länge! :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka är det som köper animen här egentligen?

Menar du mangan så följer jag den helt och hållet genom att köpa varje utkommen volym. Har inte läst en enda sida på datorn och jag har aldrig varit sugen på att göra det heller. (Jag får nämligen ut mycket mer av det på det viset)

 

Menar du animen så har jag den också. Dock så köpte jag den på den tiden som jag fortfarande inte var särskilt kunnig vad gäller bootleg, så det är precis en sådan utgåva som jag äger. När jag har pengarna vill jag köpa den riktiga utgåvan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kollar i Mangaköp som är precis under denna tråden så ser du att det är flera stycken som köper Berserk mangan...

 

verkade vara ett fåtal ja.

Vilket stryker under det jag trodde!

 

Lizz, hehe oj. Var lite trött när jag skrev det. Men ja mangan såklart ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att hela storyn på de troligtvis 50~ upplagerna var klar och genomstuderat långt innan ritandet ens började

Jag är ledsen, men jag har ganska svårt att tro det, faktiskt, både med tanke på hur japanska serier överlever och med tanke på hur storyn går framåt. Jag kan mycket väl tänka mig att Miura hade en rimlig tanke om grundstoryn, men att han semi-impulsritar är jag näst intill övertygad om.

 

Hur japanska serier överlever:

En manga har aldrig något löfte om att gå vidare, det är helt upp till läsarbarometern (eller nja, nästan), man kan inte komma med en idé och säga "här, jag tänkte köra 250 kapitel, är det OK?" utan man kommer med en enkel idé som har utvecklingspotential, och får ett "OK, så länge det säljer tidningar". Miura var i stort sett debutant när han började Berserk (hade bara tecknat några kortisar på Buronsons manus) På så vis är det ganska otroligt att han alls räknade med att serien skulle bli mer än några böcker lång. Det lär lätt ha varit något i stil med "oj fan, den sålde, jamen då kan jag fortsätta, okej, jag gör så här..." Det är i stort sett alltid så en manga går framåt. Vissa är planerade från början till slut, men det är mycket få, och när det gäller en debutant händer det inte.

 

Hur storyn går framåt: [lite, lite spoilers, men inte så mycket att det är värt att gömma]

Se hur serien börjar, de allra första sidorna. Speglar det på något vis resten av serien? Mellan bok 3 och bok 14 går det i stort sett ingen tid alls (för det mesta är tillbakablick), men Gatts har ändrats ungefär hur mycket som helst. Han pökar inte på första bästa demon han hittar i alla fall.

Bok 1-3 är bara demonslafs. Hela upplägget går ut på att Gatts slaktar monster för att han är lack, men det är nästan inget vrid, ingen riktig tragedi, bara övergratifierat våld. I bok 3 börjar en tillbakablick på varför Gatts slaktar monster och den håller på i drygt 10 böcker! Jag ska inte säga att jag "vet" (för ingen vet, utom Miura) men det där är alla ringklockor för att ha blivit överraskad av sin egen story och spunnit vidare och gått en massa sidovägar. Jag tror inte han planerade att den där tillbakablicken skulle bli så lång. När tillbakablicken är slut är andan nämligen en helt annan. Det är inte bara våld, våld, våld, det är mänskliga tragedier som är hur välmejslade som helst. Kanske var Förmörkelsen och allt det där vad Miura tänkt sig skulle vara vad Gatts hade i bagaget, men han hade absolut inte fångat den sinnesstämningen i de första delarna, där var det bara "Hm, jag är sur... VÅÅÅÅLLDDD!!"

 

Jag ser alla tecken på att den här serien är typiskt semi-improviserad, det vill säga ett visst grundkoncept som han spinner runt hela tiden. Jag skriver inte det för att jag vill dra ner Miura på Jorden; Berserk är en av mina absoluta favoriter genom tiderna, jag skriver det för att det är så många tecken på att vara just en sån serie. Och det gör en lite skraj, för det händer faktiskt att tecknaren tar sig vatten över huvudet och inte lyckas ro serien i land. Mochizukis Dragon Head, till exempel, som slutade så blaha blaha att det var rent löjligt. Och Miuchis En mask av glas, som verkar ha tvärdött mitt i allltihopa. Båda dessa var otroligt bra och spännande och välskrivna, men de bara dröp av. Jag hoppas, hoppas så att Miura verkligen kan ro Berserk i land.

 

Och ja, jag är en av de som köper serien. På japanska, då. Bok 32 var väl den senaste jag läste, tror jag.

 

[Lite kommentar till Guttso: En "upplaga" är en tryckning av en bok, inte numret på böckerna i en serie. "Andra upplagan" är när man trycker om en bok för första gången, inte bok 2 i en serie. Bara så att du vet.]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo mycket sant.

Fast jag vet ju att jag läst någonstanns att serien uppskattas bli 50 böcker :P lång.

Sen så har vi ju fått lära oss att berserk har varit lite av hans livsprojekt. Något han höll på med långt innan han fick kontraktet med Dark Horses.

 

Var väl därifrån jag utgick, antar jag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen så har vi ju fått lära oss att berserk har varit lite av hans livsprojekt.

Berserk har varit en grej han malt på långt innan han ens började rita den för Hakusensha (japanska förlaget), skulle jag påstå. Dark Horse ger ju bara ut den engelska utgåvan och den kom ju ut långt efter den japanska. Typ när bok 25 var i handeln, eller något (Italienarna var först i västvärlden med Berserk, tror jag). Tror dessutom inte det är han som har kontrakt med Dark Horse, utan det är nog Hakusensha.

 

Det är bara att titta på Berserk the Prototype som finns med i bok 13 eller 14 eller vad det var. Den ritade han ju när han var 18, så det är ju klart en serie som han haft i bagaget ett tag. Det är ju bland annat där man ser att grundkonceptet mest verkar vara "supermäktig, enögd, enarmad krigare med JÄÄÄÄTTEsvärd som går runt och dunkar monster som någon form av personlig vendetta". I Prototype är det väl något i stil med att demonerna dunkade hans föräldrar, men den konceptet piffade han ju –minst sagt– upp lite till originalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag han börjar få brist på idéer, i af dem senaste kapitlen har tytt på det känns det som :S

Sen den eviga tiden mellan varje kapitel bygger upp förväntan till oerhörda gränser, så man kan inte bli annat än besviken, även om tecknings kvaliteten är i topp. [/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ahjo. Fel av mig.

Men menade ju såklart innan han fick det hela publicerat öht.

 

Fast jag vägrar tro att han bara sitter och impulserar storyn blad för blad.

jag hoppas och tror att han har ett färdigskrivet manus någonstanns i ett kassavalv stort som fort nox/knox (eller hur valvet stavas).

 

Har jag fel så kommer jag nog bli mäktigt besviken i framtiden på att det kommer se slarvigare och slarvigare ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att detta Fort Knox är hans egna huvud. Klart har han en idé om hur storyn kommer gå och troligen en idé om hur den kommer sluta, och möjligtvis några anteckningar, men jag tror knappast han har varje kapitels exakta upplägg ända fram till kapitel 350. Det låter nämligen som overkill, och dessutom som en ganska dålig idé. Serier blir ofta mycket bättre om man har lite lösa tyglar, och det känns helt klart som om Bärsärk är en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...