Hoppa till innehåll
Anime.se

dricker ni saké


pauline
 Share

Rekommenderade inlägg

De av er som är över 18, brukar ni någonsin dricka saké? Dricker ni det som ett sällskapsvin, typ som ett nedkylt vitt vin, eller till asiatisk mat?

 

Vilka av systembolagets saké har ni druckit?

 

Själv har jag provat den billigare amerikansktillverkade gekkeikan som säljs i 70cl flaskor, samt den dyrare svarta 33cl flaskan som är tillverkad i japan.

Den amerikanska har en rätt stark smak av ris, den dyrare japanska smakar lite som citronlemonad. Båda är kring 15% alkohol.

 

Det finns fler sorter i beställningssortimentet, men de är rätt dyra.

 

Är det någon av er som dricker saké regelbundet och kan rekommendera något märke?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

På någon fest av något slag så hade nåra vänner till mamma köpt sake,

jag fråga pappa om jag fick testa lite. Han svarade att det var okej om jag tog pyttelite :P Jag antar attman lär sig tycka om det när man blir äldre, men jag är 13 och tyckte det smaka piss..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var på japansk afton med min japanska språkkurs förra året, och där blev vi serverade saké på rullande band. Drack dock inte så mycket eftersom jag bara var sexton, men man kände sig ändå tvungen att dricka upp det som värdarna hällde i glasen >:( Har inte så stor erfarenhet av sådana här drycker så jag kan ju inte precis jämföra upplevelsen med något annat. Det fungerade i alla fall som prima uppvärmning inför sånginsatserna ;p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag dricker faktiskt gekkeikan på löpande band. Men kruxet är att man ska koka flaskan i en kastrull med vatten och hetta upp sakèn till drygt 75* C. Sedan ska man inte dricka just denna sorten kall för då smakar den mögel enligt mig medans den upphettade varianten är grymt god. Man får en skön pangfylla på den >:(

 

Sedan kanske jag ska ta och testa den japanska dyrare sorten. Kanske något för idag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag dricker faktiskt gekkeikan på löpande band. Men kruxet är att man ska koka flaskan i en kastrull med vatten och hetta upp sakèn till drygt 75* C. Sedan ska man inte dricka just denna sorten kall för då smakar den mögel enligt mig medans den upphettade varianten är grymt god.

Runt 40-45 grader är väl idealtemperaturen? Man dricker väl knappt kaffe som är 75 grader varmt?

 

Det kan bli ganska mycket sake för min del. Blir mest Gekkeikan då det är mest tillgängligt. Jag tycker om den både kall och varm. Dricker den ändå mest kall för att slippa jäklas med att värma den. (lat) =) Jäkligt trevligt att sitta några stycken och dricka sake medan man kollar på anime.

 

Förresten, inte för att det är så viktigt men man kan skippa accenten över e då den endast kommit till för att engelsktalande inte ska uttala det som "sejk".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså först så kokar man upp den till 75* C. Då börjar iofs alkoholen att förångas, men den lägger ju sig i flaskhalsen med tanke på att du inte öppnat den när du kokar den >:(

 

Sedan så låter du den svalna ett par minuter i kallt vatten och alkoholen går samma väg tillbaka in i vätskeform när den når ungefär >70* C Och är helt klart bäst drickbar vid 50* C efter att man kokat den såpass hårt enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, var och en gör väl som de tycker funkar bäst. >:(

Läste ett tips någonstans nyligen att om man vill slippa "besväret" med värmningen kan man bara ställa in en kopp i mikron en stund. Vet inte varför jag inte tänkt på att prova det förut. Ska prova nästa gång jag dricker få se om det är någon höjdare eller icke. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Gillar inte smaken, tycker det smakar som kranvatten med alkohol. Smile Har i och för sig bara smakat på en, och det var den dyrare varianten som Systembolaget erbjuder.

 

alltså, låt oss män dricka sprit, så kan du och dina pojkar dricka saft utblandat med litet spetsning som man gjorde på högstadiet. Akta dig för motoroljorna bara... folk vet inte vad som är farligt i 12 års åldern.

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar inte smaken, tycker det smakar som kranvatten med alkohol. Smile Har i och för sig bara smakat på en, och det var den dyrare varianten som Systembolaget erbjuder.

 

alltså, låt oss män dricka sprit, så kan du och dina pojkar dricka saft utblandat med litet spetsning som man gjorde på högstadiet. Akta dig för motoroljorna bara... folk vet inte vad som är farligt i 12 års åldern.

Och ditt problem är?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
Gillar inte smaken, tycker det smakar som kranvatten med alkohol. Smile Har i och för sig bara smakat på en, och det var den dyrare varianten som Systembolaget erbjuder.

 

alltså, låt oss män dricka sprit, så kan du och dina pojkar dricka saft utblandat med litet spetsning som man gjorde på högstadiet. Akta dig för motoroljorna bara... folk vet inte vad som är farligt i 12 års åldern.

Och ditt problem är?

 

Hans mamma kramade honom väl inte tillräckligt när han var liten. Det eller så är han bara fruktansvärt osäker på sig själv och måste genom smått löjliga påstståenden och påhopp boosta sitt eget självförtroende så att han klarar sig ännu en dag utan att förstå hur inkompetent han får sig själv att framstå.

 

Gör oss alla en tjänst Claes, kolla mindre på teknat och kom ut lite i världen, mammas källare finns kvar där när du kommer hem.

 

Ontopic igen då:

Saké smakar (i mitt tycke) inget vidare, men så är jag heller ingen spritmänniska utan föredrar öl över allt annat.

 

Där ligger japanerna dock något i lä (bladiga hästlängder t.o.m) med de fina bryggerier som finns på den gudomliga ön Irland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har redan börjat planera hur jag ska fira min 18 års dag. Eftersom att jag fyller på en onsdag får väl bar rundan vänta till helgen men på själva födelsedagen ska jag till "Shogun" en restaurang i sthlm där ska jag dricka sake och försöka snacka japanska med dom som jobbar där (alla kan japanska där). Så jag hoppas att det är gott med sake annars får jag nöja mej med den goda maten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag föredrar att dricka kall saké. Vet inte vad det är för märken jag brukar dricka då jag oftast dricker hos min polare som e tokig i saké. jag tror det är schysst saké då vår polare från Japan är tillfälligt inneboende hos honom.

 

Jag smakade nån Japansk plommonlikör häromdan. Den var riktigt flummig för den luktade inte mkt, bara en svag doft av linolja, men när du drack den var den fylld av smak!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

ska man alltid dricka saké varm??

För på vissa animé så ser man dom hälla upp det i glass o hallsa det som om det vore vatten. och om det då skulle vara varmt så skulle man ju inte känna smaken på det man äter under följande vecka eftersom man bränt sönder tungan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ska man alltid dricka saké varm??

För på vissa animé så ser man dom hälla upp det i glass o hallsa det som om det vore vatten. och om det då skulle vara varmt så skulle man ju inte känna smaken på det man äter under följande vecka eftersom man bränt sönder tungan

In Japan sake is served cold, warm or hot, depending on the preference of the drinker, the quality of the sake and the season. Sake is one of the few alcoholic beverages that is regularly consumed hot. Typically, hot sake is consumed in winter and cold sake is consumed in summer. As heating serves to mask the undesirable flavors of lower-quality sake, it is said that the practice became popular during World War II to mask the rough flavor of low-quality sake resulting from scarcity of quality ingredients. //taget från wikipedia :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
De av er som är över 18, brukar ni någonsin dricka saké? Dricker ni det som ett sällskapsvin, typ som ett nedkylt vitt vin, eller till asiatisk mat?

 

Vilka av systembolagets saké har ni druckit?

 

Själv har jag provat den billigare amerikansktillverkade gekkeikan som säljs i 70cl flaskor, samt den dyrare svarta 33cl flaskan som är tillverkad i japan.

Den amerikanska har en rätt stark smak av ris, den dyrare japanska smakar lite som citronlemonad. Båda är kring 15% alkohol.

 

Det finns fler sorter i beställningssortimentet, men de är rätt dyra.

 

Är det någon av er som dricker saké regelbundet och kan rekommendera något märke?

 

Jag uppskattar saké, men är som sagt inte 18 ännu ( Please god don't hit me ) Jag hade en såkallad "JAPANSK KVÄLL" med polarna för kanske 2 månader sen då vi käkar japansk mat, dricker saké och dricker japansk öl som Sapporo och Kirin ichiban på samma gång som man klämmer kanske 10 animeepisoder. *Good times* Iaf jag kan inte komma ihåg någon bra sakés namn förutom kanske Jun Shin Muku som är typ nästan 1 liter per flaska. Käka glasnudlar med BBQ flavour och drick det jag just angav så kommer ni säga " dai ski dattebayo ! " Over and out!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...