Hoppa till innehåll
Anime.se

dricker ni saké


pauline
 Share

Rekommenderade inlägg

Och som trodde att den här tråden handlade om man drack saké.

 

Förövrigt så gör jag det, hittade 2 flaskor i en liten fin butik nere i Tyskland. Jag har bara hunnit smaka på den ena men jag gillade det starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Not my cup of tea err booze

 

Sake är inget jag skulle dricka mycket, du föredrar hederlig öl hellre (england ftw). Men sake är väl kul att ta tillsammans nån gång med sina animenörds polare och en bento i hagaparken =), du vet; bara för sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Sorry för att jag tar upp en död tråd men..

 

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom vi inte lever i Japan men.. Sake i Japan betyder inte risvin som det kallas här i väst. Utan Sake är ett samlingsnamn för all alkohol, öl, vin, sprit osv. Vill man dock dricka det som vi kallar sake i väst, alltså risvin, så ska man be om NihonShu. Ville bara påpeka det :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sorry för att jag tar upp en död tråd men..

 

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom vi inte lever i Japan men.. Sake i Japan betyder inte risvin som det kallas här i väst. Utan Sake är ett samlingsnamn för all alkohol, öl, vin, sprit osv. Vill man dock dricka det som vi kallar sake i väst, alltså risvin, så ska man be om NihonShu. Ville bara påpeka det :P

 

Det japanska ordet sake (酒) betyder faktiskt bägge delar.

 

Uppslagsverket Daijisen ger följande definitioner. Här är en anpassad översättning till svenska:

 

(1) Samlingsnamn för alkoholhaltiga drycker.

(2) Saké ("risvin"). Synonymt med de specifika uttrycken seishu (清酒) och nihonshu (日本酒).

(3) Att dricka alkoholhaltiga drycker.

(4) Dryckesfest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sorry för att jag tar upp en död tråd men..

 

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom vi inte lever i Japan men.. Sake i Japan betyder inte risvin som det kallas här i väst. Utan Sake är ett samlingsnamn för all alkohol, öl, vin, sprit osv. Vill man dock dricka det som vi kallar sake i väst, alltså risvin, så ska man be om NihonShu. Ville bara påpeka det :P

 

Det japanska ordet sake (酒) betyder faktiskt bägge delar.

 

Uppslagsverket Daijisen ger följande definitioner. Här är en anpassad översättning till svenska:

 

(1) Samlingsnamn för alkoholhaltiga drycker.

(2) Saké ("risvin"). Synonymt med de specifika uttrycken seishu (清酒) och nihonshu (日本酒).

(3) Att dricka alkoholhaltiga drycker.

(4) Dryckesfest.

 

Okej, men det är nog mycket bättre att använda NihonShu om man är i Japan för att slippa krångel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Japp, Bolaget har ett par varianter. Jag har ju aldrig haft nöjet att vistas i Japan, så jag vet inte hur de står sig mot de inhemska brygderna. Trots det var de tämligen angenäma att vispa i sig. ^^

 

Bjud hem ett par polare på en sushi-afton med tillhörande saké vettja. Sushi är inte så satans svårt att göra själv... det är rätt kul. Visst, riktigt som på restaurang blir det inte, men gott blir det definitivt. Släng på ett par flaskor saké, och är de inbjudna polarna dessutom animébröder (/systrar) så har du en klockren helkväll framför dig. Tyvärr har jag aldrig upplevt det själv då ingen av mina polare ens är i närheten av att acceptera animé som något annat än tecknade barnprogram där karaktärer med färggranna frisyrer springer runt och piper till varandra samt skjuter laserstrålar genom ögonen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Det måste jag allt pröva.

Visste inte ens att det fanns Saké i Sverige på systemet.

Trodde det var något som bara existerade inom de japanska gränserna, ungefär som redigt svensk brännvin, det kan man bra få här. :)

Ska kolla på det, vore intressant att smaka.

...Annars heter mitt sällskapsvin "whiskey av alla sorter och format".

Det är gott att ljumma på över en trevlig konversation. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Sake smakar vanligtvis som lite oljigt och urvattnat starkvin(vitt) med ofta något sur eftersmak. Sake hör inte ens till brännvin på systemets lista utan finns bland starkvinerna, brukar ha låg procenthalt. Dyrare sake är mer smakrik, men sake dricker man nog ändå uteslutande till mat. Och då med fördel japansk mat.

 

Man ska kanske inte förvänta sig en smaksensation när man testar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu tog jag mig inte tid att läsa vad som skrivits i tråden tidigare jag kommer kanske göra det sen. borde göra det så jag vet vad jag svarar på känns det som :D

Men om jag förstått det rätt så diskuteras det om man dricker sake eller inte.

Jag har faktiskt aldrig provat visste inte ens att det gick att få tag i i sverige.

Går det att köpa på systemet eller det är nån beställningsvara även där?

Det hade faktiskt varit kul att testa om det går att köpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag inte riktigt myndig än (dock så händer magin detta år) så jag går väl inte direkt och köper egen men har fått smaka ett par gånger på en av familjens sushi-kvällar. Gillade det inte alls, var för "tjock" i konsitensen och så hade den en underlig smak som jag inte riktigt kan placera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska köpa in en flaska snart till hemmet. Men då är ju frågan vilken sort ska man gå på den billigaaste Gekkeikan från USA eller ska man köpa en japansk sort för minst dubbla literpriset? Jag menar är det verkligen värt det för en person som inte direkt är någon sake expert.

Någon som köpt från bolaget som kan tipsa kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska köpa in en flaska snart till hemmet. Men då är ju frågan vilken sort ska man gå på den billigaaste Gekkeikan från USA eller ska man köpa en japansk sort för minst dubbla literpriset? Jag menar är det verkligen värt det för en person som inte direkt är någon sake expert.

Någon som köpt från bolaget som kan tipsa kanske?

Jag har testat både Gekkeikan och de dyrare sorterna. Självklart är de dyrare klart smakrikare och godare, men det är absolut inget fel på Gekkeikan. Tvärtom får du mycket sake för pengarna, och den betydligt större flaskan räcker längre :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

I Kyoto fanns det överallt en massa "läskautomater" som sålde riktigt billig alkissaké i glasburk samt, min favorit, tetrapack. En dos japansk kultur jag sent kommer att glömma.

 

Smakade inte så farligt faktiskt, klart bättre än våra svenska alkis-varianter som t.ex rosita

 

EDIT: Under min månad i japan såg jag nästan aldrig några japaner dricka risvin, vilket verkade lite konstigt, de höll sig uteslutande till öl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Jag prövade lite sake under sommaren

Dom fanns (tillfälligt) att köpa på systemet i vintras.

 

Junmai Ginzukuri

Fruktig och len. Riktig god.

 

Taru

Mmm, sådär. Inte riktigt min smak.

 

Haru Ichirin

Mycket märklig upplevelse.

Det smakade inte illa, bara väldigt udda.

 

bilder

dsc1639w.jpg

dsc1641o.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...