Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Gantz.

Bleach.

Naruto.

Fl CL(Fooly Cooly om du har sett animen så måste du läsa denna!)

Jag e faktist sjukt svag för svenska versionen av Ranma ½ Riktigt bra är den!...

 

Och jaa jag tycker att dragon ball serien äger :D..

 

Detektiven Conan är också bra..

Rurouni Kenshin...

Zombie hunter och Samurai Deeper kyo e också bra...

 

Edit: Lol glömde skriva att jag Rekomenderar dessa STARKT!"

 

Double Edit: Glöm för all del inte Astro boy, Neon Genesis evangelion och Blade of the immortal :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen rekommenderar jag verkligen Mästerdetektiven Conan. Den kan verka lite lam och inte fullt så actionfylld som många verkar vilja ha, men den växer på en. Efter ett tag är Conan en riktig tokhöjdare. Jag begriper inte varför inte Egmont marknadsfört den mer.

 

Den gillar jag Bonniers initiativ med DNAngel. Lär lätt vara den konstigaste mangan som ges ut i Sverige idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan denna tråd kommit så här långt innan någon nämnt Berserk....?

Kan lika gärna passa på att nämna några av de som förr eller senare "måste" nämnas (för om inte jag gör det nu så gör nån annan ändå det senare):

 

Akira

Battle Angel Alita

Berserk

Nausciaä of the Valley of the Wind

 

Sen lite personliga favoriter:

20th Century Boys (och en massa annat från Urasawa Naoki)

Angel Sanctuary

Beck

Blame!

Gon

GTO (och föregångarna)

Vagabond

Yokohama Kaidashi Kikou (när ska nån få tummer ur och licensera denna underbara manga?!)

 

för att nämna lite

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

One Piece är riktigt bra :D. Den handlar om en kille som vill bli Kungen över pirater. Han har ätit en djävulsfrukt vilket gjort honom till en gummi människa.

 

One Piece är världens största skatt som alla pirater letar efter. I början ska han hitta en besättning, men sen ge sig ut på jakt efter One Piece. MEn på vägen stöter han på lite olika grejor....

 

Trevlig läsning :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan denna tråd kommit så här långt innan någon nämnt Berserk....?

 

Kanske för att Berserk talar för sig själv. Så fort det i något rum existerar en Berserk-bok så kommer det välla ut så mycket kvalitets-vibbar att alla andra mangor bara slocknar i jämförelse. Eller nåt.

 

För de som vill ha lite tyngre läsning är Parasit (kiseijuu, Parasyte) ett bra tips. Jag har hört att översättningen är lite si och så, men jag betvivlar starkt att man helt kan sabba den serien med en halvkass översättning. En rad maskliknande parasiter faller ner på Jorden och börjar ta över människokroppar genom att överta huvudet. Huvudpersonen klarar sig dock med att högerarmen (vänster i den amerikanska versionen) blir övertagen, och börjar leva i någon underlig symbios med denne varelse, som snabbt lär sig japanska men själv inte vet varifrån den kommer eller varför den ville ta över människohuvuden. Mycket spännande och på sina ställen ganska vasst samhällskritisk. Förmodligen bra för Berserkpubliken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För alla som gillar shoujo/flickserier med mycket tyngd på känslor och förhållanden rekommenderar jag följande:

 

Fushigi Yuugi av Yu Watase.

Tjej åker in i magisk bok, måste samla ihop vissa personer för att kunna komma hem igen och ska på vägen rädda riket. Personer som man fastnar för och en spännande story med bra klimax, de sista volymerna som egentligen utgör epilog/fortsättning är lite lama dock.

Se även Ayashi no Ceres av samma författare

 

Shoujo Kakumei Utena av BePapas (?)

Animen är bättre men även mangan är intressant. Dueller, studentråd med för mycket makt och en märklig berättelse om att växa upp

 

Sailor Moon av Naoko Takeuchi.

Klassiker för alla magiska flickor ^^

 

Seimaden av You Higuri

Demoner, människor, reinkarnation och kärlekstrassel av stora mått. Dessutom mkt vackra bilder

 

Zetsuai 1989 av Minami Ozaki, samt uppföljaren Bronze.

Förbjuden kärlek mellan (manlig) popsångare och (manlig) fotbollspelare. Blodigt, melodramatisk och bra om man tycker om denna genre

 

X (kallad X/1999 i USA) av CLAMP

Ännu en svulstig, blodig serie gjord av en grupp mycket framstående shoujo-tecknare som också gjort bl.a. Chobits och Card Captor Sakura. X handlar om kampen om jordens öde mellan de som vill rädda mänskligheten och de som vill rena planeten från människorna, och Kamui som sitter fast i mitten. Även animen rekommenderas, dock ej långfilmen

 

Clover av CLAMP

Mycket vackert tecknad manga med sparsam layout, sorglig och bitterljuv. Bara fyra volymer, marsch iväg och köp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Hur kan denna tråd kommit så här långt innan någon nämnt Berserk....?

 

Kanske för att Berserk talar för sig själv. Så fort det i något rum existerar en Berserk-bok så kommer det välla ut så mycket kvalitets-vibbar att alla andra mangor bara slocknar i jämförelse. Eller nåt.

 

För de som vill ha lite tyngre läsning är Parasit (kiseijuu, Parasyte) ett bra tips. Jag har hört att översättningen är lite si och så, men jag betvivlar starkt att man helt kan sabba den serien med en halvkass översättning. En rad maskliknande parasiter faller ner på Jorden och börjar ta över människokroppar genom att överta huvudet. Huvudpersonen klarar sig dock med att högerarmen (vänster i den amerikanska versionen) blir övertagen, och börjar leva i någon underlig symbios med denne varelse, som snabbt lär sig japanska men själv inte vet varifrån den kommer eller varför den ville ta över människohuvuden. Mycket spännande och på sina ställen ganska vasst samhällskritisk. Förmodligen bra för Berserkpubliken.

En till manga som är bra för Berserkpubliken är ju Koroshiya Ichi. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Doddis: Fulle metal panic och evangelion!

 

Själv tycker jag mest om äventyr manga (mangor?)...

 

1. Ragnarök (Ragnarok <.<;;)

Komplicerad handlig =S. En man vid namn Chaos har fått minnesförlust och förlorat all sin minne för 2 år sen. En kvinna (hans uh, "förra detta liv" flickvän) avlsöjar att han egentligen var asaguden Balder men han lyssnar inte. Eftersom Balder nu var borta passar onda makter på att ta över vörlden och döda alla asagudar. Chaos och 3 andra

ska hindra de onda makterna (The 12 Valkyries).

 

2. .Hack//Legend of the Twilight bracelet

Det utspelar sig 4 år efter spelen (.Hack//Infection osv.) Då får en ,pojke vid namn Shugo, Kites Avatar (Kite är huvudrollen i spelen, Avatar utseende) Fast kraften från Kite finns fortfarande kvar i hans avatar... =S

 

3. Suikoden III

... Handlar om konflikter mellan klaner (lol, palla inte berätta, för komplicerat)

 

4. Naruto

Handlar om en kille vid namn Naruto som vill bli Hokage...... ... :sleep:;;

 

(De står inte i nån speciell ordning ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Full Metal Panic är grymt bra - iaf som anime, har ej läst mangan. Men jag betvivlar att mangan skulle vara dålig.

Jag håller med om att animen är skit bra och manga är inte dålig den heller.

Den har bara ett bakslag, mecha delarna kunde vara bättre gjorda, mangan koncenterar sig mer på storyline än på striderna (vilket inte behöver vara något dåligt egentligen).

 

Men om man är mer intresserad av förhållandet mellan Souske och Chidori så är den väl värd att läsa. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nana kommer snart ut på engelska, men den ska gå i ett nytt tjejmagasin först så det kanske tar några månader eller så.

 

Serien följer två flickor vid namn Nana: Nana Komatsu och Nana Okazaki. Nana Komatsu kallas Hachi efter "Hachiko", den välkända hundstatyn i Shibuya. Hachi flyttar till Tokyo för att kunna bo tillsammans med sin pojkvän. Hon har även tidigare haft relationer med bland annat en gift man och krånglar till det ännu mer för sej när hon väl är i Tokyo. Nana i sin tur är en rätt cool tjej som drömmer om att slå igenom med sitt band Black Stones (även kallat Blast). Hennes pojkvän, Ren, spelar även han i ett band kallat Trapnest som är Blasts största rivaler (i alla fall i Nanas ögon). De två Nana träffar varandra ombord på shinkansen till Tokyo och blir vänner med varandra. De bestämmer sej för att dela lägenhet och snabbt börjar deras öden länkas samman.

 

Det som gör Nana så bra är att det är en tjejserie som inte bara koncentrerar sej på kärlek utan sätter vänskapen mellan de två tjejerna i centrum. Serien är dessutom fantastiskt snyggt tecknad med attraktiva karaktärer och modeinspirerade kläder. Kontrasten mellan den utåt sett sockersöta Hachi och Nanas punkiga stil är väldigt väl tecknad och beskriven.

 

Ai Yazawa har tidigare även skrivit Paradise Kiss, som finns utgiven på engelska av Tokyo Pop i 5 böcker. Den ska dessutom bli anime till hösten! Nana i sin tur har filmatiserats (inte anime alltså) och går upp på biograferna till hösten. Trailers och bilder här: http://www.nana-movie.com/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske för att Berserk talar för sig själv. Så fort det i något rum existerar en Berserk-bok så kommer det välla ut så mycket kvalitets-vibbar att alla andra mangor bara slocknar i jämförelse. Eller nåt.

 

För de som vill ha lite tyngre läsning är Parasit (kiseijuu, Parasyte) ett bra tips. Jag har hört att översättningen är lite si och så, men jag betvivlar starkt att man helt kan sabba den serien med en halvkass översättning. En rad maskliknande parasiter faller ner på Jorden och börjar ta över människokroppar genom att överta huvudet. Huvudpersonen klarar sig dock med att högerarmen (vänster i den amerikanska versionen) blir övertagen, och börjar leva i någon underlig symbios med denne varelse, som snabbt lär sig japanska men själv inte vet varifrån den kommer eller varför den ville ta över människohuvuden. Mycket spännande och på sina ställen ganska vasst samhällskritisk. Förmodligen bra för Berserkpubliken.

 

Jag är förvånad över att det tog sån himmla tid innan den blev översatt.

Undrar också om översättingen är bra. har inte börjat köpa den för jag vet inte om översättnignen är tillfredställande.

Naruto mangan var en FET besvikelse tyckte jag då jag var så van vid fanöversättningen och dom bytt "kagebunshin" eller "shadowclone" till "art of the doppelganger" etc. (eller hur det nu stavades) och att dom inte använder sensei när dom tilltalar Kakashi. ><

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Söker följande typ av manga:

 

Drama, romantik, gärna med komedi, triangeldrama och ecchi :)

 

Detta har jag läst och kan passa på att rekommendera det samtidigt:

 

Ichigo 100%: Drama, komedi, triangeldrama, ecchi och romantik så klart ;)

 

Pastel: Samma genre, fast lite mindre komedi.

 

Parallel: Av samma skapare av Pastel så dom är ganska lika.

 

Open Sesame: ni fattar va? ;)

 

 

Aja, finns det några fler som är som dom här så GE MEJ! >:D Är helt fast på denna typ av mangor nu hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...