Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett sug på att plocka upp mitt manga läsande igen. Jag läste mycket shounen när jag var yngre.

(Jag äger alla svenska utgåvor utav Shounen Jump och Dragon Ball). 

 

Jag har tänkt att köpa på mig något i födelsedagspresent åt mig själv. Det jag vet att jag kommer köpa är Watamote (vet inte hur många volymer troligen alla eller åtminstone de flesta av dom som går att få tag på). Men jag tänkte ändå fråga er om tips.

 

Mina favorit animes är (även fast jag inte avslutat alla): Samurai Champloo, Watamote, Welcome to the NHK och Akagi. 

I övrigt om vi bara ska snacka genres så gillar jag: Sci Fi, Psykologiskt, Thriller, Komedi och Mysterium. 

 

Jag hoppas att någon kan komma med något bra tips. Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått ett sug på att plocka upp mitt manga läsande igen. Jag läste mycket shounen när jag var yngre.

(Jag äger alla svenska utgåvor utav Shounen Jump och Dragon Ball). 

 

Jag har tänkt att köpa på mig något i födelsedagspresent åt mig själv. Det jag vet att jag kommer köpa är Watamote (vet inte hur många volymer troligen alla eller åtminstone de flesta av dom som går att få tag på). Men jag tänkte ändå fråga er om tips.

 

Mina favorit animes är (även fast jag inte avslutat alla): Samurai Champloo, Watamote, Welcome to the NHK och Akagi. 

I övrigt om vi bara ska snacka genres så gillar jag: Sci Fi, Psykologiskt, Thriller, Komedi och Mysterium. 

 

Jag hoppas att någon kan komma med något bra tips. Tack på förhand! 

 

 

Jag skulle säga att en perfekt födelsedagspresent till dig själv vore första volymen av Children of the Sea.

Visst, den är vuxnare än shounen och hamnar därför i seinen-genren, men det handlar om barn på väg mot tonåren, är väldigt mystisk och vacker. Såg att jag rekommenderat den förut, men det är just för att den är alternativ men samtidigt funkar på en bred publik.

En annan manga som kan vara intressant är Aomanjuskogen, som ges ut av Ordbilder. Den har mystik i stora mått. Visst, även den här klassas som seinen men med sin gulliga stil, sitt enkla tilltag och spännande ramhandling så tycker jag den passar även för en shounenläsare. Plus att den är billig! Svenskt förlag - ingen import! :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sci Fi, Psykologiskt, Thriller

Eden: It's an Endless World – fast det kanske är en dålig rekommendation. Serien är bra, men på engelska kommer den ut så jäkla långsamt. Serien avslutades 2008 med volym 18 i Japan, men i USA har det bara kommit ut 14 ännu – och då gick det mer än 2½ år mellan volym 13 och volym 14.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Något gotiskt?

 

Okej, tänkte att ni kan hjälpa mig att hitta en passande manga. Jag vill läsa något som är supermörkt men samtidigt sexigt och med övernaturliga inslag. Till exempel i stil med incestkannibalism-mangan Pupa, eller gaylustmordsmangan Bokura no Hikari Club.

 

Bra psykologisk skildring är alltid ett stort plus. Jag tål inte blod särskilt bra, så om det mörka till stor del hamnar på en psykologisk eller gruppdynamisk nivå så blir det lättare för mig att läsa.

 

Skulle vilja utmana mig själv i hur mörkt det jag läser kan vara, och hoppas ni kan hjälpa med era mest traumatiska läsupplevelser!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vilja utmana mig själv i hur mörkt det jag läser kan vara, och hoppas ni kan hjälpa med era mest traumatiska läsupplevelser!

 

Min mest traumatiska läsupplevelse är nog fosterställningsframkallaren Narutaru (från skaparen av den i jämförelse lättsinnade uppväxtserien Bokurano), vars animeversion har en förrädiskt gullig öppningsvinjett. Den är dock inte alls som jag minns Light Club (som jag skrev om här *skamlös självreklam*). Inte vad jag skulle kalla gotisk, och så mycket mindre teatral. Vilket förstås gör det så mycket jobbigare.

 

(Toppen, nu började jag tänka på Narutaru...)

 

KQXg.jpg

 

Efter lite hyperbol (lite!) så kan jag väl nämna Alien Nine också. Den är också ganska vriden, men inte alls lika sadistisk. Och så kan jag nämna Waita Uzigas Mordfallet med en gymnasieflicka nedsänkt i betong; den är ganska grafisk och motbjudande (typ noll psykologisk), men det värsta är att läsa den när man håller i åtanke att den är verklighetsbaserad.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Min mest traumatiska läsupplevelse är nog fosterställningsframkallaren Narutaru (från skaparen av den i jämförelse lättsinnade uppväxtserien Bokurano), vars animeversion har en förrädiskt gullig öppningsvinjett. Den är dock inte alls som jag minns Light Club (som jag skrev om här *skamlös självreklam*). Inte vad jag skulle kalla gotisk, och så mycket mindre teatral. Vilket förstås gör det så mycket jobbigare.

 

(Toppen, nu började jag tänka på Narutaru...)

 

KQXg.jpg

 

Efter lite hyperbol (lite!) så kan jag väl nämna Alien Nine också. Den är också ganska vriden, men inte alls lika sadistisk. Och så kan jag nämna Waita Uzigas Mordfallet med en gymnasieflicka nedsänkt i betong; den är ganska grafisk och motbjudande (typ noll psykologisk), men det värsta är att läsa den när man håller i åtanke att den är verklighetsbaserad.

Vadfalls? Vad är detta trams, skriva mangatitlar på svenska? Nej fy.

 

Ber om ursäkt om den redan är nämnd, men den relativt nya skräckmangan Hideout har jag för mig var bra när jag läste den. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vadfalls? Vad är detta trams, skriva mangatitlar på svenska? Nej fy.

Om du nu menar allvar: titlar betyder saker, och jag tänker att betydelsen i detta fall är särskilt relevant och självbeskrivande, och framkommer bättre för andra forummedlemmar om jag översätter den än om jag skriver Joshikōsei concrete-zume satsujin-jiken.

 

Fast ibland är det bara för att det är lite kul och svenska är najs. ( '3')

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du nu menar allvar: titlar betyder saker, och jag tänker att betydelsen i detta fall är särskilt relevant och självbeskrivande, och framkommer bättre för andra forummedlemmar om jag översätter den än om jag skriver Joshikōsei concrete-zume satsujin-jiken.

 

Fast ibland är det bara för att det är lite kul och svenska är najs. ( '3')

Så överseriös är jag väl inte, men det ser fortfarande konstigt ut. Det är väl just det att dem flesta mangorna (?) är kända på internet antingen för sitt japanska eller Engelska namn. Föreställ dig att jag skulle skriva att min favoritmanga är Drakkula Z, det skulle väl se ganska konstigt ut? Ville bara påpeka det, men du får väl skriva som du vill.  :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...