Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag har precis fyllt Ranma½-serien och önskar nu en liknande serie. Jag har utvecklat en rejäl svaghet för "smygromans", men gärna något "större" än den i Ranma½.

 

Vore bussigt om någon/några kunde rekommendera några efter dessa kriterier:

Den ska finnas på Bokia översatt till svenska. Helst inte längre än 50 pocketböcker. Inte Dragon Ball.

 

Hit me:!:

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon rekommendera några mangan som är i stil med Berserk, Blade of the Immortal?

 

Har Vagabond väntandes på mig också, men det känns som den kommer läsas igenom rätt snabb 8)

Ensamvargen (Lone Wolf and Cub) och andra serier av Kazuo Koike kanske hade varit passande.

 

"Ichi the Killer" är ju också lite så där "en mot alla", fast i modern tid. Och riktigt, riktigt sjukt. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

tror jag ska ge mig in i den eviga jakten efter underbar seinen manga... gärna gantz, berserk, vagabond, Tenjou Tenge... allltså våldsamt, blodigt, naket, ecchi, sex etc... blandat på ett bra sätt... speciellt Gantz, har lyckats bra, bättre manga får man leta efter (Berserk är dock bäst på många sätt)

 

ledsen, Dancing Moon inga förslag...

 

Edit: jag tror jag har sökt efter denna typen innan... finns en annan som också är bra, glömt vad den heter atm bara... en brottsling som blir martial arts kämpe av nåt slag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Någon som har något tips på en ganska så lättläst serie på japanska? Tänkte försöka utveckla mina japanskakunskaper lite, kan nämligen inte överdrivet många kanji. Försökte mig på Nana, men var tvungen att slå upp kanji mest hela tiden... Tips? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tips: Slå inte upp kanji. Läs vidare istället och låt din hjärna försöka fundera ut vad kanjina betydde och försök dra slutsatser ändå. Jag menar, det finns förvisso mangor med väldigt enkelt japanska i... Gon, till exempel, men vinner man så mycket på att läsa en sån?

 

Välj en situationsanpassad serie, som man ser mycket på vad som händer i bilderna, läs det du kan i pratbubblorna och försök gissa dig till resten. Håll på sådär ett bra tag och du kommer förkovra dig massor. Takahashis serier är bra, Adachi Mitsurus serier likaså. Skit i om det kommer ett kanji du inte kan, gå bara vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Tjena alla mangaläsare.

 

Jag har läst lite olika mangaserier, men den serien jag alltid såg ner på var One Piece.

Min kompis hade entusiastisk förklarat för mig om "pojken ruffy som var en människa av gummi som vill bli piratkung". Den där beskrivningen har jag hört många gånger.

I början av sommarlovet köpte jag min första One Piece bok och jag blev överumplad. Den hade en massa humor och roliga sekvenser, men ändå inslag av bra action.

Nu är jag vid bok 36 och är helt fast fortfarande.

 

Lite mer ingående vad serien handlar om: Serien handlar om 17 årige Ruffy som vill bli kung över pirater. Ruffy äter i början av boken en Djävulsfrukt, Gummifrukten. Den ger han förmågan att kunna töja ut sig och bli elastisk.

Ruffys väg visar sig inte vara helt enkel, han blir tvungen att samla ihop en besättning först. Det är bara ett problem, de flesta bra piraterna är redan tagna :)

 

Serien får en stark 9/10 av mig. De dåliga teckningarna kombinerat med den underbart barnsliga humorn är strålande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Men på bilken bokhandel kan man hitta Angel Sanctuary ?

 

 

Hur kan denna tråd kommit så här långt innan någon nämnt Berserk....?

Kan lika gärna passa på att nämna några av de som förr eller senare "måste" nämnas (för om inte jag gör det nu så gör nån annan ändå det senare):

 

Akira

Battle Angel Alita

Berserk

Nausciaä of the Valley of the Wind

 

Sen lite personliga favoriter:

20th Century Boys (och en massa annat från Urasawa Naoki)

Angel Sanctuary

Beck

Blame!

Gon

GTO (och föregångarna)

Vagabond

Yokohama Kaidashi Kikou (när ska nån få tummer ur och licensera denna underbara manga?!)

 

för att nämna lite

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Någon som kan tipsa om en manga om motorcykelgäng? Har för mig att jag hört att det skulle finnas en hel sån genre men jag har aldrig sett någon.

 

GTO The Early Years.

 

Onizuka är verkligen det du letar efter, sedan finns alltid Great Teacher Onizuka när han blivit äldre och vuxit upp från sitt gäng.

 

Perfekto~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag har tänkt att jag slutligen ska ge mej in på manga biten också.

Överväger att köpa Battle Angel Alita, eller Ghost In The Shell serierna.

Är dom lämpliga att ge sej på som första? Och finns dom ens att få tag på nu längre?

Det var ju trotts allt redan på 90 talet som jag först började dregla lite över dem på nätet.

 

GITS mest för att jag velat läsa dem ända sedan jag såg filmen och jag anser själv att det är GITS som är skyldigt till att jag alls började kolla på anime.

Alita för att jag förväntade mig så mycket mer av den korta anime som släpptes och vill få den riktiga storyn istället. Även det en av de första jag stötte på när man surfade runt på 90 talet.

 

Eller har någon nån bättre rekomendation på vad jag borde läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...