Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt att jag slutligen ska ge mej in på manga biten också.

Överväger att köpa Battle Angel Alita, eller Ghost In The Shell serierna.

Är dom lämpliga att ge sej på som första? Och finns dom ens att få tag på nu längre?

Det var ju trotts allt redan på 90 talet som jag först började dregla lite över dem på nätet.

 

GITS mest för att jag velat läsa dem ända sedan jag såg filmen och jag anser själv att det är GITS som är skyldigt till att jag alls började kolla på anime.

Alita för att jag förväntade mig så mycket mer av den korta anime som släpptes och vill få den riktiga storyn istället. Även det en av de första jag stötte på när man surfade runt på 90 talet.

 

Eller har någon nån bättre rekomendation på vad jag borde läsa?

 

Jag har inte läst så mycket Sci-fi mangor men jag skulle starkt rekommendera Berserk och Ubel blatt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Överväger att köpa Battle Angel Alita, eller Ghost In The Shell serierna.

Är dom lämpliga att ge sej på som första? Och finns dom ens att få tag på nu längre?

Definitivt! Båda är teknologifokuserade actionserier där man faktiskt kan följa vad som händer utan att det blir grötigt. (Ghost in the Shell kan väl kanske vara lite grötig i handlingen däremot, när Shirow börjar dra upp typ bagua och sådana grejer.) "Problemet" är väl kanske att de kanske är FÖR bra att börja med. ;) De bör inte vara svåra att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Problemet" är väl kanske att de kanske är FÖR bra att börja med. ;) De bör inte vara svåra att hitta.

Det låter aldeles strålande. =)

Inga ursäkter att inte komplettera mitt GITS sortement då. (Har 2x GITS:SE påväg i posten och planerar inhandla 2an, SOC, 2nd gig & SSS trotts att jag redan sett dem XD )

 

Bagua? hm. det associerar jag med en kung fu stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hej,

 

Jag behöver tips på bra manga utkommen på engelska. I regel gillar jag inte renodlade actionserier, även om lite action kan vara okej. Humor och/eller romantik brukar ofta gå hem hos mig. Ser ni listan på vad jag läser just nu så förstår ni säkert vad för smak jag har:

 

Oh! My goddes

Genshiken

Negima

Death Note

Strawberry 100% (Ichigo 100%)

 

Just nu funderar jag på att köpa My Hime. Har även planer på att plocka upp Fushigi Yuugi igen som jag slutade läsa vid volym 12.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Om du gillade Love Hina och vill ha en liknande serie så passar nog Negima! bra. Den är också gjord av Ken Akamatsu den finns inte på svenska mer än i manga mania om jag kommer ihåg rätt. Men den finns på engelska fram till bok 18 som kommer ut i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jag börjar få slut på idéer på intressant manga att köpa, det känns som att jag har finkammat det engelska sortimentet så gott jag kan. Har ni några tips till mig? Jag har nyligen beställt densha otoko av Hara, Hidenori i hopp om att den är lika bra som dramaserien.

 

Serier jag funderar på:

- GIN TAMA

- MY HIME

- AI YORI AOSHI

- DEARS

 

Som lite hjälp till er andra,

Rekommenderar

Engelska:

- Couple (Koreansk "manga")

- Negima

- Genshiken

- Death note (dock är hela spänningen borta när man sett animen)

- Strawberry 100%

- Suzuka

- Manga Sutra

- Maison Ikkoku

 

Svenska:

- Oh! My Goddess

- Love Hina

- Fushigi Yuugi

- Power

- Ranma 1/2

 

Serier jag provat men inte fastnat för:

Engelska:

- Boys Be

- Yubisaki milk tea

- Welcome to the NHK

 

Svenska:

- One piece

- Naruto

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag börjar få slut på idéer på intressant manga att köpa, det känns som att jag har finkammat det engelska sortimentet så gott jag kan. Har ni några tips till mig?

Vad sägs om lite vuxen- och alternativmanga?

 

Adolf

Apollo's Song

Blade of the Immortal

Blame!

Buddha

Eagle

Eden

From Eroica With Love

Golgo 13

The Kurosagi Corpse Delivery Service

Lady Snowblood

Lone Wolf and Cub

Monster

MPD Psycho

Ode to Kirihito

Old Boy

Parasyte

Path of the Assassin

Phoenix

Real

Samurai Executioner

Sanctuary

To Terra

Vagabond

Voyeur

 

Dock kan vissa vara svårare på att få tag i, eftersom stoff som DearS av någon anledning är mer populärt än, säg, Tezukas magnum opus Phoenix. (¬_¬)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Någon som vet en bra Shoujo manga (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") som inte är allt för många volymer lång~

(ja jag ställde även denna fråga i irc kanalen...)

eller! manga som liknar Meisou Kuiki =3

Fushigi Yuugi är den bästa Shoujo-mangan jag överhuvudtaget har läst, och den innehåller gott om tragedi. Dock är den hela 18 böcker lång; men i min mening är det värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(med inslag av "Tragedy" eller "Psychological")

Varför är det så populärt att skriva genrer (om man nu kan kalla de där två för genrer) på engelska? Har på den senaste tiden i animesammanhang ofta hört "det är en comedy" eller dylikt.

 

Ingen som kan berätta för mig om Drömmarnas Djup då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen som kan berätta för mig om Drömmarnas Djup då?

 

Söt och egensinnig teckningsstil med massa söta små detaljer (Som Pettson och Findus, fast ändå inte riktigt). Drömlik stämning och korta berättelser på temat döden och drömmar. Charmiga karaktärer och olika väsen. Lite "torr" men rolig humor. Rörande. Jag tyckte personligen att serien var riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet en bra Shoujo manga (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") som inte är allt för många volymer lång~

(ja jag ställde även denna fråga i irc kanalen...)

eller! manga som liknar Meisou Kuiki =3

 

Manga som liknar Maison Ikkoku: Here is Greenwood kanske? Kanske inte själva romansen, men temat om galenskaperna som uppstår när man bor tillsammans med andra finns med i båda serierna. Finns väl även vissa likheter i teckningsstilen.

 

Dramatisk och psykologisk shoujomanga finns det mycket av, eftersom det är huvudingredienserna i den sortens serier. De bra serierna brukar bli ganska långa. Men prova t.ex.

 

X-day (2 vol men ur tryck så du får leta efter begagnat)

After School Nightmare (10 vol)

Sand Chronicles (10 vol)

Nana (19 vol och inte slut än)

Mars (15 volymer),

Life (blir nog runt 20 volymer men man kan läsa till vol 11-12 eller så)

Fruitsbasket (23 vol)

 

Alla de här finns på engelska, fruitsbasket finns även på svenska i Shojo Stars än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
För alla som gillar shoujo/flickserier med mycket tyngd på känslor och förhållanden rekommenderar jag följande:

 

Fushigi Yuugi av Yu Watase.

Tjej åker in i magisk bok, måste samla ihop vissa personer för att kunna komma hem igen och ska på vägen rädda riket. Personer som man fastnar för och en spännande story med bra klimax, de sista volymerna som egentligen utgör epilog/fortsättning är lite lama dock.

Se även Ayashi no Ceres av samma författare

 

Shoujo Kakumei Utena av BePapas (?)

Animen är bättre men även mangan är intressant. Dueller, studentråd med för mycket makt och en märklig berättelse om att växa upp

 

Sailor Moon av Naoko Takeuchi.

Klassiker för alla magiska flickor ^^

 

Seimaden av You Higuri

Demoner, människor, reinkarnation och kärlekstrassel av stora mått. Dessutom mkt vackra bilder

 

Zetsuai 1989 av Minami Ozaki, samt uppföljaren Bronze.

Förbjuden kärlek mellan (manlig) popsångare och (manlig) fotbollspelare. Blodigt, melodramatisk och bra om man tycker om denna genre

 

X (kallad X/1999 i USA) av CLAMP

Ännu en svulstig, blodig serie gjord av en grupp mycket framstående shoujo-tecknare som också gjort bl.a. Chobits och Card Captor Sakura. X handlar om kampen om jordens öde mellan de som vill rädda mänskligheten och de som vill rena planeten från människorna, och Kamui som sitter fast i mitten. Även animen rekommenderas, dock ej långfilmen

 

Clover av CLAMP

Mycket vackert tecknad manga med sparsam layout, sorglig och bitterljuv. Bara fyra volymer, marsch iväg och köp

 

Vart hittar man Sailor moon serier eller filmer, eller vad man nu ska säga? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...