Hoppa till innehåll
Anime.se

Färgläggnings Tutorial i PhotoShop


Pjat
 Share

Rekommenderade inlägg

!VARNING! - tråd är fullpackad med bilder, kan ta tid att ladda - !VARNING!

alla bilderna i denna tråd väger : 879Kb

Välkommen till Färgläggnings tutorial tråden.. - Pjat

 

Introduktion--------------------------------------------------------------

 

Hejsan allihopa.

I detta här inlägget kommer jag att beskriva grunderna för färgläggning i Phothoshop CS. Detta är dock inte det enda sättet man kan färglägga på, men jag kommer att beskriva hur jag (och vissa andra) gör när dom färglägger i Photoshop CS. Här finns GOTT om text.. mycket felstavningar, så ha en cola och lite snacks.. för detta läser man inte igenom på 1 minut.

 

Det tar lång tid att färglägga en bild bra.. tro inget annat.

 

Jag andvänder mig inte utav en Wacom (ritpenna) på datorn, utan mus. Och därför så kommer denna tutorial inte att innehålla de olika sätten man kan andvända sin (ritpenna) på. Inte heller har jag en MAC.. så detta är bara PC.. Och slutligen så kör jag med den engelska upplagan utav Photoshop.. Så alla menyer kommer att besrkivas på engelska. Tycker ni att det blir för svårt, så kan man förmodligen ändra språk i programmet..

 

Pre-Produktion - förbereder dig för din uppgift.

Produktion - göra din bild redo för själva målningen

Paint - är Målandet

Post-Produktion - är finslipningen och sparandet

Eftertext - är där jag avslutar allt..

 

Pre-Produktion --------------------------------------------------------------

 

1a

 

Först och främst så måste ni ha tillgång till Photoshop 7 eller senare.

Och som ni säkert redan vet, så är photoshop ett program som andvänder.. (om inte äter) en hel del utav ditt RAM minne.. Så ju mer program du kör i bakgrunden medans du kör Photoshop, desto mindre kan ditt Photoshop ta del utav det minnet.. DVS; Stäng av några (om inte alla) program som ligger och idlar medans du jobbar i Photoshop.

 

Är du dock rik på RAM.. 1024+ >.. så kan du köra Winamp.. men jag rekomenderar inte mer.

 

1b

 

Stäng av alla program och kör igång ditt Photoshop.

Photoshop andvänder sig utav såkallade 'Scratch disks'..

Med detta menas att för varje ändring du gör med din bild, så sparas det information om ändringen i din Scratch Disk.. ( HÅRDDISK ) Så ju mer du ändrar / gör med din bild.. destå mer infromation sparas på din hårddisk som en TEMP. Denna temp går bort så fort du stänger av ditt Photoshop.

 

Nu när du har öppnat ditt Photoshop, Gå in i menyn: Edit > Preferences > Plug-Ins & Scratch Disks

 

001.gif

 

Som bilden ovan visar, Så har jag valt att andvända mitt F: som 'First' och C: som 'Second'.. Detta är för att F: är den hårddisk som har mest utrymme och att Mitt Windows inte finns på denna hårddisk.

Photoshop kommer att andvända 'First' Tills dess utrymme tar slut.. sen går den över till 'Second'.. Och eftersom jag inte har några fler hårddiskar tillgänliga, Så väljer jag None på Third och Fourth.. (väljer man samma hårddisk mer en en gång, så sker det ingenting, mer än att det kan bugga)

Glömm inte att klicka OK.

 

Gå nu in i Edit > Preferences > Memory & Image Cache

002.gif

 

Min Dator har 1024 i RAM. 932MB RAM vill mitt Photoshop andvända sig utav (resten går till Windows).. Men eftersom jag inte vill att mitt photoshop ska äta upp all RAM så har jag valt att låta mitt photoshop ta del utav 64% av 932.. Jag rekomenderar dock inte mer en 70% Ställ in ditt värde och klicka OK.

 

Gå nu in i Edit > Preferences > Display & Cursors

003.gif

 

Som färgläggare vill man se exakt vart färgen hammnar och vilken pixel man hämtar en färg ifrån. Därför skall man välja:

 

Painting Cursor: Brush Size och Other Cursors: Precise

 

Och slutligen, det som vi igentligen skulle gå in på först ;)::

Edit > Preferences > General

004.gif

 

Här finns 2 saker som intresserar oss. 1 är History States... Detta är ett fönster som kommer att visa alla ändringar du gör.. Jag har valt att ha de senaste 30 ändringarna "visuella".. så jag kan gå tillbaka om jag skulle bli missnöjd med något. För att visa detta fönster går du bara in på: Window > History

 

2 är History Log.. Du kan välja att spara dina "30" "visuella" ändringar.

Om denna ruta är inaktiverad, sparas inte dessa, (och tas bort från hårddisken).. (scratch disks) när du stänger av ditt Photoshop.

 

1c

 

Ta nu och stäng av photoshop så att all data kan sparas och aktiveras nästa gång du startar upp det..

 

NU TAR DU OCH RENSAR DIN HÅRDDISK!!!!!!

Om du ska jobba med en detaljerad bild så rekomenderar jag starkt att ha mer än 1 GIG ledig.. Ska du jobba med ett "Print" project, rekomenderar jag runt 5GIG... Jobbar du med 1000x1000 i upplösning eller mindre.. räcker 1GIG.

 

 

Produktion--------------------------------------------------------------

 

Nu har vi kommit fram till Produktionen..

Här ska vi göra din skiss redo för färgläggning.

 

Nu gäller det bara att skanna in din bild. Detta gör du med en skanner.. (jasså det menar jag inte).. Vad jag vill varna er för är dock att om ni skannar in en bild så vill jag att ni skannar in den i så hög upplösning som möjligt.. Gärna i 600dpi (6x) men minnst 300. Detta är för att förenkla jobbet för er, och göra bilden snyggare i Post-produktion. Men det blir inte snyggare än vad skissen är.. Gör eran skiss så ren som möjligt.

 

Så nu har vi skannat in våran bild.. Jag har valt att andvända min 'FATE' bild.. en skiss med blyerts. så jag skannar in den i 600.

 

005.gif

 

Bilden ligger nu som en BMP (Bit per Pixel - Bitmap.. dvs, bästa kvalitet) i upplösningen 5664x3994.

Som ni nu kan tänka er så tar denna bilden enormt mycket..

Denna bilden är också skannad i 3 olika delar..

Huvud personen, ansiktet och marken som blir till vatten.

 

Jag frilägger Huvud personen, eftersom jag inte ska färglägga resten..

och eftersom det är det första som jag ska färglägga.

 

 

Det är viktigt att du har Huvudkopian sparad i en annan map.. och färglägger på en annan kopia utav bilden. Detta för att du ska slippa att skanna in din bild igen, om du inte blir nöjd.. :)

 

 

2a

 

 

Nu har du din bild framför dig.

Börja med att kopiera bilden genom att markera allt och klistra in som ett nytt lager.

[CTRL+A] och sedan [CTRL+C] och slutligen [CTRL+V].. nu har du fått ett nytt lager.

För att se dina lager (VIKTIGT).. trycker du på window > Layers eller [F7]..

 

Gå nu till ditt första lager (Background) och ta bort bilden därifrån.. Ha bakgrunden VIT. [CTRL+A] och sedan [DELETE].

 

 

2b

 

Markera det lager Du har din bild på (Layer 1) och döp om lagret till Main Sketch.. eller något liknande.

Ta nu och gå in På Image > Adjustments > Levels..

 

Dra den vänstra markören hela vägen till höger, eller åtminstånde 95% till höger...

 

007.gif

 

Nu visas alla "osyndliga"artifakter.. Nu skall vi ta bort dessa.. (MEN INTE ALLA!!)

 

För att göra detta så drar ni den högra markören in mot mitten.. långsamt, medans den vänstra markören fortfarande är 90% mot höger.. så att man ser vad det är man tar bort.. Här följer ett bildspels exempel:

 

008.gif

 

Andvänd ALDRIG Auto-Levels..

Nu tror ni att Alternativ 3 är det bästa... men så är inte fallet..

Jag skulle 100% gå på Alternativ 2.. eftersom alternativ 3 tar bort för mycket utav min skiss..

 

glöm nu inte att ta tillbaka den vänstra markören 100% till vänster innan ni trycker på ok.

 

009.gif

 

När ni känner att ni har uppnåt erat resultat.. Spara bilden.

(Spara så ofta ni bara kan)

 

2c

 

 

Färgval är mycket viktigt.. Det är bra att göra lite research innan man sätter igång att måla. Först och främst.. i detta fallet, vad vill karaktären utstråla, vad för typ utav människa / kreatur är den, är den mörk, god??

Valet utav färger hjälper till att bygga upp en karaktär. Valet av kläder är också en del utav detta.

 

Innan du färglägger får du tänka på att inte ha allt för många färger.

Klädernas färger och valörer ska passa varandra.. detta gör bilden mer naturlig för andra.. och känns självklar.. Vill man dock att den som ser på bilden skall fokusera på kläderna (mode).. så gör ni klädernas färger mer starka..

 

>> gör ett nytt lager i Photoshop.. Döp det till Palett.

 

Nu skall du skapa dina GRUNDFÄRGER.

Tänk på att inte ha "onördiga" färger i din palett..

Ha inte 5 färger för hud till exempel... ha 2st.. (vanlig) och (skugga)

Vi mjukar till resten senare.

 

Vad jag inte vill är att ni tar palletten ifrån denna här bilden.. utan skapar era egna grundfärger.. annars slutar vi upp med att alla har exakt samma hudfärg t.ex. ^_~

 

 

>> Vi börjar med hudfärgen.

 

Hudfärgen är den färg som varierar mäst.

Det finns ingen "HUDFÄRG".. utan en hel del "HUDFÄRGER"..

I mitt fall så har jag bestämt mig att min karaktär skall vara ljushyad.

 

Hon har lite fräknar under båda ögonen, vilket gör att hennes hy blir rödare.

 

Jag gick ut på internet och tittade på olika bilder där hud var synlig.

Jag fixerade mig på en 'Range Murata' bild, tog färgen från en utav hans bilder, och la över till min palett. Sedan tog jag och ändrade på den, eftersom den var lite för gråaktig.

 

För kläder och övrigt andvände jag mig utav Photoshops egna palett..

Men eftresom jag tyckte att färgerna var för färgglada så minskade jag styrkan i Saturation:

Image > Adjustments > Hue / Sturation eller [CTRL+U]

 

Gör små Cirklar med dom olika färgerna på Palett lagret.

Jag rekomenderar 4st färger (vanlig) (ljusare) .. (skugga) och (mörkare skugga)

 

 

2d ------ sammanfattning 1

 

 

Nu skall Vi sammanfatta allt vi Gjort hittils.

 

- vi har skapat 1 lager för palett

 

- vi har skapat 1 lager med grund skissen

- vi har en vit background lager

- vi har tagit bort "osyndliga artifakter" med hjälp utav Levels

- vi har skapat en pallett med nödvändiga färger

010.gif

 

 

Paint--------------------------------------------------------------

 

 

Och så var det dags för färgläggningen..

Det Absolut första du gör nu.. är att markera ditt Sketch lager (lagret med bilden).. och gör följande:

 

Layer > Layer Style > Blending options

 

Där inne finner du General Blending..

Ta och välj Multiply från listan.

 

011.gif

 

Multiply är en blend som gör alla ljusa pixlar genomskinliga och mörka icke genomskinliga. Klicka Ok.

Anledningen till att vi gjorde detta är att vi ska färglägga UNDER själva skissen (bilden). Så att Pallett lagret och Main sketch lagret kommer ALLTID att vara överst fram tills post-produktion.

 

 

3a

 

 

Vi börjar med att färglägga huden.

Så vi skapar en ny mapp i Layer fönstret som heter Skin.

I denna mappen kommer alla lager som tillhör huden att vara..

Skapa nu ett nytt lager och döp det till SKIN Base, eller HUD vanlig.

Lägg sedan detta lager i Mappen Skin.

Denna mapp befinner sig Under Palett lagret och Main Sketch Lagret.

 

012.gif

 

 

3b

 

 

Nu skall vi placera hudfägen.

Detta gör du enklast igenom att färglägga med brush.. Tänk på att ha Styrka 100% när du placerar färger.

 

Andvända Quick Mask.. [Q]. Om du vill markera först och fylla i med Hink (bucket) sedan.. så är det bästa sättet QM. I Quick Mask Mode, så markerar du igenom att andvända en Brush. Så om du har en mjuk brush, så blir din markering också mjuk. Men när du ska placera grundfärgen, så ska din brush vara 100% skarp.

013b.gif

 

Efter det så går man ut ur quickmask mode [Q] och trycker på Pain Bucket [G] 014.gif

 

ha hudfärgen framme och klicka innuti markeringen.

Detta är igentligen helt meningslöst eftersom istället för att göra en quickmask försiktigt, så kan man färglägga försiktigt.. Med quickmask så MÅLAR man ut sin markering.. så varför inte måla riktigt istället.

 

Tänk nu också på att du färglägger huden på ditt SKIN Base (HUD) Lager.. så du inte glömmer att markera det innan du börjar.. :)

 

Nu är huden på plats.

013.gif

 

 

3c

 

 

När du ska färglägga kläder gäller samma princip..

Grundfärg.. med 100% i styrka på brushen..

Vi tar det en gång till för säkerhets skull..

 

SKAPA MAPP > SKAPA LAGER (***** main) > PLACERA LAGER I MAPP.

PLACERA MAPP UNDER pallett och skecth .. MEN ÖVER SKIN...

eftersom plaggen är ÖVER huden.

 

Detta gör du på all saker... Skapa en egen mapp för HANDSKAR, SOCKAR, HÅR, JACKA, TRÖJA mm... så att varje plagg / objekt har en egen mapp..

 

Så här ser det ut efter att alla grundfärger är på plats.. och Sketch lagret är INAKTIVERAT.

015.gif

 

Som ni ser så finns det en viss balans mellan de olika färgerna..

 

3d

 

ÖGON..

Ögonen är det viktigaste du kommer att lägga ner tid på.. Det första vi tittar på är ögonen. Vi försöker att skapa kontakt.. även om personen befinner sig i en bild.

 

SKAPA MAPP FÖR ÖGON > Där inne placerar du:

LAGER FÖR GRUND FÄRG, GLANS, SKUGGA, MAKEUP, ÖVRIGT..

 

---- ögon och manga -----

 

Att rita "anime" och "manga" stil är som att rita "riktigt" fasst med mindre linjer.. Låt mig förklara detta ytterligare.

 

För att man skall kunna gå en utbildning i Japanska design/manga skolor, får man göra arbetsprov.. I dessa prov ska man rita kroppen, dess anatomi med så många detaljer, och så precis som möjligt.. "det ska efterlika verkligheten".. För manga och anime är en förenkling av det verkliga. Detta gäller även ögon.

 

Det finns inte "ett" sätt att göra ögon på.. och alla ögon (inom anime/manga världen) ser inte likadana ut..

 

För att göra ett öga trovärdigt, krävs 'ögonvita, regnbågshinnan (färg) och själva hålet (svart). Detta ritar man oftast i sin skiss... självklart ska ögat inte vara helt runt, för så är inte fallet i verkligheten.. (om du nu vill efterlikna den)

 

vad som man inte brukar rita är t.ex glansen som kommer från ljuskällan, som ger lite mer substans i ögat (och gör det vackrare).. detta gör du genom att lägga till ett nytt lager, placera i ÖGA mappen, lägga lagret överst, och klicka ut vitt.

 

Här kommer ett bildspel som visar AYAMI's ÖGON..

Notera de olika lagren.. "glänseffekten" och makeup.. alla dessa ligger

på var sitt lager i 'ÖGA MAPPEN'

016.gif.

(OBS! Ögonen kan man nästan göra i slutet)

 

3e ------ sammanfattning 2

 

 

Nu skall Vi sammanfatta det vi gjort sedan den förra sammanfattningen.

 

- vi har gjort sketchlagret till Multiply Blending i LAYER BLENDING Option.

- vi har skapat en MAPP för hud

- vi har skapat lager för grundfärg hud och lagt i hud mappen

- vi har satt styrkan på vår brush till 100% och spacing 1%

- vi har färglagt huden

- vi har färglagt plagg / objekt

- alla mappar befinner sig under Sketch lagret (grund bild)

- huden är den understa mappen

 

här är ett exempel på lager ordningen hittills.

Detta är bara grundfärgerna.

017.gif

 

 

4a

 

 

Ok.. nu börjar jag att bli lite trött... men jag fortsätter.

 

Nu ska vi ta oss an Skuggor!!! JIPPI!!

Först så gör vi alla våra mappar (förutom Hud/SKIN mappen) osyndliga..

Detta gör man igenom att klicka på Ögat som är till vänster om Mappen / Lagret..

 

Öppna hud mappen.. Skapa nytt LAGER.. ändra namn till HUD - Skugga.. Placera Lagret i din HUD MAPP... Lagret skall placeras ÖVER Grundfärgen. ^_~

 

STOPP! Nu ska du bestämma vart ljuset ska komma ifrån. Kör du på den "universiella" skugg designen.. (t.ex Windows).. så kommer skuggan att hamna mot nedre högerkant. Det va vad jag bestämde mig för..

 

Innan du lägger på dina skuggor är det best att du gör en liten research.. Titta runt på objekt och se hur skuggor faller.. ok.. klar?? :);

 

Ibland har du kanske märkt att dina skuggningar ser lite konstiga ut, och att ljuset verkar komma från alla möjliga håll.. Här är ett exempel på tre skuggningstyper..

 

027.gif

 

Viktigt att tänka på: Det finns inte någon totalt "svart" skugga om det finns en ljuskälla som solen. Så andvänd aldrig svart färg som skuggfärg när din karaktär befinner sig utomhus, eller innomhus med mer än 2 ljuskällor (bakom och framför).. Är denna karaktär i ett mörkt skyddsrumm eller liknande, och det bara finns en ljuskälla, då går det bra. Men jag rekomenderar att du har en 'mörkare färg' istället för 'svart färg med ändrad genomskinlighet'.

 

Nu tar du din skugg färg från din palett.. och börjar att göra skugga...

Det finns så många sätt att skugga på.. Det finns CELL-SHADING.. som andvänds i anime.. (hårda skuggor).. och mjuk skuggning eller Multi cell..

 

Spelar ingen roll vilken du väljer.. börja ALLTID med att lägga skuggfärgen med en brush som har 100% i hårdhet och 1% i Spacing..

Vill du göra din skugga mjukare senare så kan du ta ERASER (sudd) och sudda med en MJUK brush i kanten på den skarpa skuggan.. Detta skapar en mjuk skugga. Om du kör med"cellshading" metoden (anime).. fasst med flera valörer (ljusstyrka/färg differens), så vill jag rekomendera att du skapar ett nytt lager för varje valör.

 

Vill du senare skapa ytterligare en mörkare skugga över skuggorna du nyss gjort så SKAPAR DU ETT NYTT LAGER för den skuggan..

(detta kan bli många lager, men det ger dig också friheten att manipulera skuggan bättre)

 

018.gif

 

Upprepa nu tidigare.. och skugga alla andra plagg / objekt..

vi tar det en gång till..

 

SKAPA NYTT LAGER > ändra namn till ***** Skugga..

Placera lager i rätt mapp... RITA SKUGGAN PÅ SKUGG LAGRET..

Addera nya skugg lager om så behövs..

 

nu har vi skuggat färdigt allt.. och så här ser det ut.. (utan sketch lagret).. ögonen är på plats oxå.

019.gif

 

här är samma bild, fasst utan grundfärgerna..

020.gif

 

4b

 

LJUSARE...

Ljusare??.. för att skapa ytterligare djup i bilden så ska vi nu skapa hi-lights.. Exakt samma princip som skuggor fasst med ljusare färger istället..

 

SKAPA NYTT LAGER.. nämn det Hud - Hi-lights eller något liknande..

Placera i Hud mappen.. ÖVER Grundfärgen.. men UNDER Skuggan.

 

Om ni inte har en tillräckligt ljus färg så kan ni pröva med detta tricket.

Ta VIT FÄRG och lägg på där det ska vara ljusare. Ta sedan och ändra FILL till önskad variabel.. 021.gif

samma sak gäller för extra skuggor.

 

detta ger en illusion utav att ni har laggt en ljusare färg..

Men för bästa resultat rekomenderar jag en riktig färg.

 

Här är en bild på Ayami's tröja..

022.gif

 

Gör nu hi-lights på resten utav plaggen / objekten.

Kom bara ihåg att skapa nya lager och placera dom i rätt mappar.. :P

Gör alltid nya lager.. för att lager kan man ändra transparans på..

 

så här ser bilden ut med grund + skugga + hilights - sketch:

023.gif

 

Nu när alla skuggor, hi-lights och grundfärger är laggda, så kan ni göra smådetaljer och extra skuggningar - hilights..

På Ayami's hud lade jag till en extra RÖD touch + hennes fräknar också..

Hon blev ju så mycket sötare med det.. :)

024.gif

 

Efter det så tar du och tittar riktigt noga på din bild..

Hittar du nått du inte är nöjd med, så fixar du det nu..

detta kan även gälla strukturen på bilden, eller sketchen.

 

 

4c ------ sammanfattning 4

 

 

 

Nu skall Vi sammanfatta det vi gjort sedan den förra sammanfattningen.

 

- vi har SKAPAT NYA LAGER för skuggor och placerat dom i rätt mappar

- vi har SKAPAT NYA LAGER för hi-lights och placerat dom i rätt mappar

- vi har gjort ögon, skuggor, hi-lights

- vi har gjort extra touches, små detaljer mm..

- förmodligen gjort ändringar på bilden och sketchen

 

 

Post-Produktion--------------------------------------------------

 

Spara din bild.. stäng av skärmen och ta en paus på ca 10 minuter..

Titta lite på TV eller läs i en manga.. Detta skall man göra för att resetta sin hjärna..

 

nu tar vi och tittar på vår bild.. med alla lager framme (utan palett)..

025.gif

 

Vad du gör nu är att du sparar din bild med ett annat filnamn..

till exempel: Min bild_b.PSD .. (PSD = Photoshop)

 

* nu tar du och gör alla lager synliga..

* Ta sedan sketch lagret (ritningen) och gör den osyndlig (genom att klicka på ögat till vänster om den)

* Gör också palett lagret osyndligt..

 

- nu är allt synligt föruton sketch och palett.. DVS; din målning.

 

Ta nu och välj : Layer > Merge Visible

Detta gör så alla synliga lager blir till ett enda lager..

 

Pallett lagret kan du ta bort..

Ta fram sketch lagret (ritningen).. och nu har du din bild.

 

Lägg nu till element som du tycker skulle passa in i bilden (i nya lager)..

Såsom text, bakgrund.. För min del så tog jag fram ansiktet och marken som blir till vatten... och förde dom samman..

 

026.gif

 

 

6a

 

 

Sådär.. nu är din bild klar..

Nu ska den bara förminskas och sparas...

 

SPARA BILDEN I BMP FÖRST!!

 

sedan om du vill lägga ut den på internet, så sparar du den som en JPG eller något annat... :), men ha alltid kvar PSD filerna (bilderna med alla lager).. för att du kanske vill ändra på någonting..

 

 

Eftertext --------------------------------------------------------------

 

Nu så.. Det där tog lång tid.. och du hittade säkert 1000 felstavningar.. :).. nåväl.. kommer förmodligen att ändra på småsaker och text...

Om du har frågor eller om jag missat nått, så kan ni posta i denna tråd eller mejla mig.

 

Jag åker dock till Japan imorrn.. :P, så jag kommer inte att kunna svara på alla frågor direkt.. men ska försöka fåtag på en PC när jag är i Tokyo..

 

Sådär.. nu ska jag vila lite..

Ha det så trevligt..

 

 

// PJAT

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den var mycket bra, och enormt detaljerad! Det är ungefär så jag gör med mina bilder, fast jag har typ...fem-sex lager allt som allt. Jag har ett, enda klagomål, på ett ställe som jag tyckte blev lite för rörigt. När du visade hur du hade gjort ögonen vart (åtminstone jag) lätt förvirrad av den bilden. Du borde sätta ut siffror eller nåso sånt, eller beskriva närmare och hänvisa till enskillda bilder.

 

Men återigen, jag är imponerad! Både av bilden som är så underbart söt, och att du tog dig tiden till en sån här tutorial. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...