Hoppa till innehåll
Anime.se

Var inhandlar jag merchandise? [Länkar]


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Det där med under 1400kr stämmer inte, har handlat många gånger för belopp under det och ändå fått betala tull. Däremot kan det vara som så att om handlar billigare saker så kanske inte tullverket "orkar" öppna dem och på så vis kommer undan tullavgiften.

 

Oftast försöker jag välja det billigaste alternativet som brukar vara SAL men ibland är kartongerna för stora för det och då måste jag välja EMS som har snabb leverans, är spårbart och har även försäkring upp till ett visst belopp. Jag har även hört att det är större chans att undvika tullavgiften om man beställer med SAL än med EMS. Jag har själv sluppit betala tull på några av mina varor som beställts med SAL men såvitt jag kommer ihåg alltid behövt betala det med EMS men ta det som en tumregel att alltid räkna med tull för då blir du aldrig besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tull tillkommer nästan alltid vid större köp av prylar, fick tull på NGE You Can Not Advance 2.22 från Amiam (SAL), filmen kostade 600 kr och fick tull på 198 kr. Varav 98 kr var hanteringsavgift (De öppnade inte upp paketet vad jag såg).

 

En sak jag har märkt är att vissa paket som går igenom Malmös tullhanteringen går igenom utan tull (SAL), har testat det flera gånger under det gångna året med paket från samma företag där paketen är värda över 1000 kr per omgång (12000-18000 Yen) för att se ifall det inte var en "flux" när det gick igenom första gången, alla paket gick igenom utan tull.

 

EMS har som regel att alltid fastna i tullen medan frakt via havet (har glömt bort namnet på det) brukar gå smärtfritt. SAL är 50/50 angående tull, och tyvärr har jag även märkt att märka sitt paket som "gåva" inte fungerar lika väl längre. Sedan så beror väldigt mycket på turen och vart paketet går igenom i Sverige, om paketet kommer in via Arlanda kan man räkna med tull ifall man är över 7000 yen medan i Malmö kan paket uppemot 10000 yen gå igenom utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk här blandar ihop tull med moms.

 

Tull är en avgift vars storlek beror på vad man har köpt och från vilket land man köpt sakerna. Ingen tull tas ut om man handlar för under 1400 kr.

 

Utöver tull finns det också något som heter moms och som också betalas till Tullverket. Många verkar ofta få för sig att moms är någon form av tull, men det är det inte alls. Om man handlar en vara i en vanlig butik inom EU betalar man moms till butiken, men om man handlar den utanför EU ska man inte betala någon moms alls till butiken utan istället betala moms när man passerar tullkontrollen på flygplatsen/hamnen (om man själv transporterar varan) eller till Tullverket via Posten (om man får varan skickad per post). Om varan kommer med posten är det formellt sett endast momsfritt om man köper periodika för maximalt 300 kronor, men i praktiken slipper man betala moms om värdet är lågt. Dessvärre cirkulerar det en massa olika uppgifter om vad "lågt värde" skulle vara: jag har sett allt från värde under 200 kr, värde under 300 kr, värde under 500 kr och moms+tull under 100 kr. Det jag har märkt är i alla fall att serier tryckta på papper alltid verkar slinka igenom utan avgift även om värdet är en bra bit över 1000 kr medan andra varor (t.ex. DVD-skivor) nästan alltid fastnar även om man bara skickar en skiva.

 

En till sak som man ska tänka på är speditionsavgift som är en avgift som tas ut av paketleverantören och varierar beroende på vilket företag som transporterar varan, vilket transportsätt man valt och vilket land varan kommer ifrån. Till exempel tar svenska Posten ut 0 kr för EMS-försändelser från Japan (100 kr för EMS-försändelser från USA) och 63 kr för alla andra försändelser, medan danska Post Danmark tar ut 175 danska kronor (har jag för mig) för alla försändelser med ett värde över 80 danska kronor. Det finns alltså pengar att spara på att välja rätt leveransmetod. Ingen speditionsavgift tas ut om man slipper ifrån både tull och moms.

 

Ytterligare en sak man ska tänka på är att portokostnaden räknas med i varornas värde. Det brukar sägas att vanlig post lättare slinker igenom än budfirmor och detta beror eventuellt på portokostnaden; om portokostnaden är låg, är det lättare att hålla sig under beloppsgränser för tull och moms. Av den anledningen kan det ibland vara praktiskt att dela upp sina leveranser på flera paket så att inget paket har för högt värde. När du försöker beräkna varornas värde i kronor ska du tänka på att det är Tullverkets växelkurs som gäller; den växelkurs som du får betala till din bank är ointressant. Tullverket uppdaterar normalt sin växelkurs en gång i månaden och det är den växelkurs som används när varorna kommer fram till tullkontrollen som gäller.

 

Det är också möjligt att tulltjänstemän på vissa tullkontor är slarvigare än tulltjänstemän på andra tullkontor. Det där som skrivs om Arlanda och Malmö har jag också märkt; paket som går via Malmö verkar oftare slinka igenom än paket som går via Arlanda.

 

Är det en gåva ska man slippa alla avgifter om det totala värdet är under 500 kr. Om det dock inte är en gåva ska man betala avgifter enligt vanlig taxa även om paketet är märkt "gåva". Min gissning är att paket från japanska företag mer sällan tas som gåvor än paket från japanska privatpersoner som dessutom fyller i tulldeklarationen på svenska.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...
  • 4 weeks later...

Är det någon som har erfarenhet av att handla figurer på Ebay? Jag är smått nojig när de skriver att figurer är oöppnad och i nyskick. Någon som har erfarenhet? Letar efter vissa figurer som inte verkar vara möjliga att hitta på andra ställen än ebay.. 

Jag har handlat två figurer via Ebay och är mycket nöjd. De var nya och ouppackade figurer som motsvarade mina förväntningar väl. Många av figurerna är kineskopior på japanska original såklart och därav har ett mycket lågt pris, men de är ändå av skaplig kvalitet så vitt jag vet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från London och har besökt flertalet av de i den ovan länkade listan. :)
Mycket bra ställen på många sätt. En liten recension här av mina intryck:

 

Japan Centre var bra på alla sätt och vis (mitt andra besök där), det finns mycket matvaror av alla de sorter och japanska tidskrifter att botanisera bland men också en hel del prylar om än väldigt lite anime. Mangaböcker fanns det ju såklart en hel del på japanska. Färsk sushi gjordes över disk inkl. en hel del annan mat serverades men det fanns också en stor variation av Bentolådor att tillgå.

Cyber Candy var en tvåvåningsbutik med godis och läsk från hela världen, dock väldigt lite japanskt tyvärr. Men det vägdes upp av det stora utbud av Jelly Beans de sålde på lösvikt. :inlove:

 

Forbidden Planet lyckades jag gå förbi på andra sidan gatan en kväll utan att reagera... (Måste varit väldigt trött) Hittade tillbaka sista dagen i London dock och blev smått fattig på kuppen. :jhappy: Cool butik med allt du kan önska av nördighet! Figurer till alla tänkbara serier, men fokus på DC, Dr Who, Starwars och Star Trek såklart. Inte så mycket animefigurer alls faktiskt, men en del. Merchendice i högar av alla de slag såklart. Sen hittade jag en trappa ned... Och där försvann två timmar. :nosebleed:

Serier, böcker, filmer, album av sällan skådade mängder och variationer. SF-bokhandeln här hemma är fjuttig i jämförelse. Hu vad jag skulle kunna fylla resväskor med böcker och prylar härifrån. Farligt ställe! Jag kommer nog tillbaka!

 

TokyoToys var lite av en besvikelse tycker jag personligen, men kan nog vara lockande för den som vill ha plushies och figurer till överpriser. Men så ligger ju den lilla trånga butiken inklämd i en galleria precis vid Picadilly Circus med... Jag kom och gick utan att ens vara i närheten av att köpa ngt.

 

Mitsukoshi lyckades alltid vara stängt när jag passerade vilket var synd, jag är klart nyfiken på den butiken.

 

Matställen i Chinatown finns det i överflöd så välj med omsorg om ni ska käka där. Bufféställen kan verka lockande, men kolla en extra gång om det verkligen ser så lockande ut. Betala då hellre lite mer för ett bättre ställe, det kommer du inte ångra.

 

Även Orchs Nest var stängt när jag hade vägarna förbi vilket nog bara var bra, för min plånbok tålde inte mer gissar jag efter påhälsningar i de övriga butikerna ovan samt Harrods som snodde rätt mycket av mina slantar. (Spritavdelningen i källaren är farlig...Mycket trevligt där.)

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har handlat två figurer via Ebay och är mycket nöjd. De var nya och ouppackade figurer som motsvarade mina förväntningar väl. Många av figurerna är kineskopior på japanska original såklart och därav har ett mycket lågt pris, men de är ändå av skaplig kvalitet så vitt jag vet.

 

Du säger att många av kineskopiorna är av skaplig kvalite, betyder det då att vissa Ebay säljare som har generellt positiva omdömen eller i stort sett bara positiva omdömen likväl då kan vara säljare av kineskopior för folk inte kan urskilja dem som kopior? Och jag antar samtidigt att om jag vill ha en äkta figur så bör jag gå efter de dyrare? Vad anser ni som ett överpris? ( förstår ju att det är subjektivt vad var och en anser vara värt pengarna men vill ändå höra era smärtgränser ) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla vartifrån säljaren skickar sina prylar. Jag har dålig koll på marknaden och är nog inte helt rätt person att svara, men jag gissar att erbjuds du en hyggligt stor och detaljerad figur för knappt 100-200 kr så är det nog en kopia. Vad jag sett på riktiga försäljningsställen så går figurer på minst 500 kr och uppåt men som sagt, nån annan här har säkert bättre koll än mig. :rolleyes:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Minnasan, konnichiwa!

 

Om någon är intresserad av att kika in Otaku Haven's nystartade webshop är ni varmt välkomna. Vi har precis börjat sälja animefigurer (fler kommer!) och kommer snart också börja sälja anime-kuddfodralotakuhaven.tictail.com ^_^

 

När ni handlar hos oss slipper ni både fraktavgifter och tullavgifter, som annars tillkommer om man beställer från utlandet - de avgifterna står vi för! やった~!

 

Välkomna in och titta runt! Det går enklast att nå oss på info.otakuhaven@gmail.com om ni har några frågor eller önskemål om produkter! Mata ne~! ^,^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Folk här blandar ihop tull med moms.

 

Tull är en avgift vars storlek beror på vad man har köpt och från vilket land man köpt sakerna. Ingen tull tas ut om man handlar för under 1400 kr.

 

Utöver tull finns det också något som heter moms och som också betalas till Tullverket. Många verkar ofta få för sig att moms är någon form av tull, men det är det inte alls. Om man handlar en vara i en vanlig butik inom EU betalar man moms till butiken, men om man handlar den utanför EU ska man inte betala någon moms alls till butiken utan istället betala moms när man passerar tullkontrollen på flygplatsen/hamnen (om man själv transporterar varan) eller till Tullverket via Posten (om man får varan skickad per post). Om varan kommer med posten är det formellt sett endast momsfritt om man köper periodika för maximalt 300 kronor, men i praktiken slipper man betala moms om värdet är lågt. Dessvärre cirkulerar det en massa olika uppgifter om vad "lågt värde" skulle vara: jag har sett allt från värde under 200 kr, värde under 300 kr, värde under 500 kr och moms+tull under 100 kr. Det jag har märkt är i alla fall att serier tryckta på papper alltid verkar slinka igenom utan avgift även om värdet är en bra bit över 1000 kr medan andra varor (t.ex. DVD-skivor) nästan alltid fastnar även om man bara skickar en skiva.

 

En till sak som man ska tänka på är speditionsavgift som är en avgift som tas ut av paketleverantören och varierar beroende på vilket företag som transporterar varan, vilket transportsätt man valt och vilket land varan kommer ifrån. Till exempel tar svenska Posten ut 0 kr för EMS-försändelser från Japan (100 kr för EMS-försändelser från USA) och 63 kr för alla andra försändelser, medan danska Post Danmark tar ut 175 danska kronor (har jag för mig) för alla försändelser med ett värde över 80 danska kronor. Det finns alltså pengar att spara på att välja rätt leveransmetod. Ingen speditionsavgift tas ut om man slipper ifrån både tull och moms.

 

Ytterligare en sak man ska tänka på är att portokostnaden räknas med i varornas värde. Det brukar sägas att vanlig post lättare slinker igenom än budfirmor och detta beror eventuellt på portokostnaden; om portokostnaden är låg, är det lättare att hålla sig under beloppsgränser för tull och moms. Av den anledningen kan det ibland vara praktiskt att dela upp sina leveranser på flera paket så att inget paket har för högt värde. När du försöker beräkna varornas värde i kronor ska du tänka på att det är Tullverkets växelkurs som gäller; den växelkurs som du får betala till din bank är ointressant. Tullverket uppdaterar normalt sin växelkurs en gång i månaden och det är den växelkurs som används när varorna kommer fram till tullkontrollen som gäller.

 

Det är också möjligt att tulltjänstemän på vissa tullkontor är slarvigare än tulltjänstemän på andra tullkontor. Det där som skrivs om Arlanda och Malmö har jag också märkt; paket som går via Malmö verkar oftare slinka igenom än paket som går via Arlanda.

 

Är det en gåva ska man slippa alla avgifter om det totala värdet är under 500 kr. Om det dock inte är en gåva ska man betala avgifter enligt vanlig taxa även om paketet är märkt "gåva". Min gissning är att paket från japanska företag mer sällan tas som gåvor än paket från japanska privatpersoner som dessutom fyller i tulldeklarationen på svenska.

 

Tack för ett bra inlägg!

 

Det senaste året har jag (som privatperson, svensk och boendes i Yokohama) skickat över 1200 paket till svenska privatpersoner. Godis, anime-figurer, vocaloider, dvd:er, keramik mm. Bara en endaste försändelse (mig veterligen) drabbades av tullavgifter. Det var å andra sidan ett 18kg tungt paket skickat via EMS och dessutom kompletteringsförsäkrat till ett värde om 7000kr. Allt annat har skickats som vanlig post, det allra mesta som "Small Packet".

 

Jag håller verkligen med om slutklämmen: det finns all anledning att köra på svenska :-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...