Hoppa till innehåll
Anime.se

Ensam om träna kendo?


Ayame.
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
":1nvv73ob]Jag försöker få kontakt med några av tränarna i växjö för info om tider och liknande, men inte fått svar ännu, så jag får träna själv hemma på vår gigantiska altan men mitt katana och min tachi, ska bara försöka att inte stympa mig själv

 

Akta så du inte halkar och begår ofrivilligt självmord. Hört att det är jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Skulle vara hur gott som helst att träna lite Kendo^^. Dock bor man i halmstad där, så vitt jag vet, det är ganska ont om såna möjligheter XP. Det närsta jag kommit är att jag tog ett par Iaidolektioner i Falkenberg för ungefär ett år sen, men det var lite svårt att hålla igång med det i och med de långa resetiderna...

Andra japanska kampsporter (som t.ex. juijuitsju som jag tränar ^^) är lättare att hitta, rätt kul de me.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

skulle vilja träna kendo om det skulle finnas där jag bor.

Jag har däremot testat på Iaido i sammankagt 10 timmar :D (5*2=10) Det var ganska kul, men eftersom det inet var någon "kamp" sport utan att hela sporten bestod av 12 kator och hälsningar så är det inget jag vill träna. men det var kul att pröva på bokken och katanas :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

aff ja önska ja gjorde som min pappa sa te mig han ville ja skulle börja me de när ja var liten men började på karate vilket var ganska enformigt så blev thai boxning .

 

 

men nu när man postar och inte håller på me nån kampsport längre så kan man juh likavell fråga :D

 

är det dyrt o träna kendo? är de svårt o lära sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Bah, slåss med blommpinnar... I iaido använder vi riktiga svärd ;)

Mm, och ni kör mycket sparring i iaido, såklart :P

 

Fast det är inte många som använder riktiga katana, då de är rätt dyra.

Iaidoträning görs ofta med bokken eller iaitou ...som tenderar att inte bete sig så mycket som en riktig katana.

 

Fast man ska ju, hur som helst, inte gå och tro att iaido eller kendo, har någon egentlig koppling till faktisk japansk strid med svärd.

De har sen länge förlorat sin koppling till något som är bra i strid, till vad som är bra i en kendomatch eller iaido-uppvisning.

Särskilt iaido, som i stort sett bara går ut på hugg från skidan, vilket är något som har en väldigt begränsad nytta och är en väldigt liten del av svärdskonst.

Inte för att det är något fel med det, förstås.

Kendo involverar ju att skrika och banka på varandra (om än med lite strikta regler, och sen länge utdaterad utrustning ...varav det förra är påverkat av det senare), och iaido ser coolt ut, så det är ju bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...