Hoppa till innehåll
Anime.se

Skolarbete - Muntlig angående anime.


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Jaja, innan ni hinner säga något så har det här att göra med anime. Om det nu anses vara i fel avdelning så får väl någon gärna flytta den. :S

 

Låt mig börja om anledningen och sedan vad jag vill ha hjälp med. Nu är det så att vi skall 'prata om något' på engelskan, det kan ha att göra om vad vi vill och helst skall det väcka lite tankar. Nu är det så att jag blivit så le på att de flesta jag möter som INTE ser på tecknad film / anime ser det som något för småbarn. Så, jag tänkte ta och presentera lite delar av anime-industrin och dra upp lite argument som visar att det är så mycket mer än småbarnsserier. Det kommer att bli lite som en Powerpoint-presentation.

 

Nu till hjälpen jag vill ha. Har ni några tips och synpunkter på vad jag borde dra upp? Jag vet ett bra exempel på en anime som jag tänker dra upp och det är Tokyo Godfathers, för den passar de flesta som kollar på anime, tyckte själv att den var riktigt bra. En annan anime är Last Exile, riktigt bra den med.

 

---------

 

Hur jag tänkte lägga upp det, är ungefär så här;

 

1. Introduktion, prata ur de 'oerfarnas' synvinkel om att det bara är småbarnssaker och stora gulliga ögon. Bara för att få dem att bli intresserade. :rolleyes:

2. Komma in på ämnet lite mer. Ge någon sorts översikt. Jag kan behöva lite hjälp här.

3. Gå in djupare på vissa delar som jag anser viktiga.

4. Några små sista punkter och en avrundning.

 

Allt skall få plats på ca 10-15 min. :S

 

---------

 

Just ja, tycker ni att jag borde lägga till 'egen gjord grafik'? Skall jag hålla mig endast till redan gjorda saker som skärmdumpar från serier o.s.v.? Eller skall jag blanda båda?

 

Tänkte också nämna att jag tänker lägga upp presentationen när jag är klar med den så vem som helst får använda den.

 

Ha det så gött.

 

Edit*

Tänkte nämna att jag tänkte dra upp serier som Elfen Lied och sådant från början, men det känns som om det bara förvrider folks syn på anime och tecknat ännu mer.

 

Om ni skall rekommendera serier, försök att rekommendera serier som ser bra ut ur 'oerfarna' människor synvinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som alltid, till nybörjare med fördomar (och alla andra)... Studio Ghibli och åter Studio Ghibli. Nausicaä-mangan är definitivt mer lämpad för unga vuxna och uppåt än för småbarn och detta inte pga nakenhet och orgier i våld, utan för sin komplexa handling och budskapet.

Hotaru no Haka/Eldflugornas grav om ett par barns öde under andra världskriget i Japan är åas något som jag tycker passar riktigt bra för barn - om de får se dem tillsammans med sina föräldrar och kan diskutera filmen efteråt. Sorglig men djup.

 

Du kan också nämna Tezuka som gjorde allt från barnserier som Astro Boy till ett verk om flera olika Adolf och deras livsöden under andra världskriget (ja, även den Adolf) och ett epos om Buddha. Metropolis som är baserad på en av hans manga (väl?) finns att hyra eller köpa i sverige på video och DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är fel att kalla Spirited Away en barnfilm, men precis som all bra barnunderhållning kan den också ses och avnjutas av vuxna. Det är skillnaden mellan klassiker som Astrid Lindgren och många av de TV-serier som går idag, de fördummar inte sin publik och kan läsas/ses på flera nivåer.

Eftersom Studie Ghibli dels gör filmer (inte lika dyr investering för en nybörjare som en TV serie på 10+ DVDer) och har mycket olika filmer för vad jag skulle vilja säga alla åldrar tycker jag de är ett bra exempel. Men det är ju ditt föredrag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du vill just få bort fördomarna om barnsligheten hinner du på en kvart ungefär:

 

* Den moderna japanska serien kom i efterkrigstiden som en billig underhållning, men tack vare tecknaren Osamu Tezukas vilja att använda mediet till något mer, berikades den japanska seriekulturen tidigt med allvarliga och tänkvärda verk även för vuxna. Detta bidrog till att "barnslighetsstämplen", som vi i väst har på serier, idag i stort sett är helt borttvättad.

* Tezuka fortsatte med sin passion för tecknad film, och uppfann den snabba och billiga animeringsmetod som kallas "begränsad animation" och idag är varumärket för japansk animation.

* Det började med tecknad film för barn, men precis som för tecknade serier kröp man allt längre upp i åldrarna, samtidigt som den tecknade filmen avsedd för barn faktiskt fick allt mer innehåll även för en äldre tittare.

* Animation hade kvar barnslighetsstämpeln längre än tecknade serier och även om det sedan 80-talet har funnits mycket tecknad film riktad till de övre tonåren, är det först på senare år som det kommit tecknad film avsedd för en vuxen publik.

 

Kryddade med exempel. Ta upp några pelare som exempel. Rosen från Versailles är ju en klassiker som många tagit med sig upp i åldrarna. Annars är ju Kacho Ouji (Black Heaven) ett klockrent exemplet på en tecknad film för vuxna. Eller Monster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna ta upp en serie som evangelion.. den e bra, snygg, stor och en "inkörsport" för oändligt många.

Sen tror jag att en serie som Noir funkar, men också en film som Armitage III om man gillar den (min första anime erfarenhet). Kan va värt att iaf ta upp Akira med tanke på dess betydelse.

Jag tog i mitt skriftliga arbete upp följande: Hellsing, Evangelion, Love Hina, Naruto, och Noir. (det var oxo gjort för nybörjare och de funka bra).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Armitage kan kanske vara en bra ide då många nog kan assosiera den till dagens action film...

Förutom de faktum att jag befan mig i nån himmelsk trans åtskilliga timmar efter jag såg Gunbuster så var de nog Armitage som gned bort de sista fördomarna

De va ungefär som att glo på Terminator... fast teknat... och bättre :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...