Hoppa till innehåll
Anime.se

Mer animé i SVT!


gfgdnk3
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu står jag inte längre ut med att tvingas se på barnanime i form av Pokemon, Yu-gi-oh!, Digimon, Sailor Moon och all annat skit som TV4 tvingar i oss^^ Dags att starta opinion med buskapet "Mer Anime i SVT!" Varför just SVT kasnke du undrar? För det första är det en 'Public Service' kanal och för det andra är den reklamfri. Nedanstående brev kommer att skickas till SVT:

 

Hej!

Hej allesammans på sveriges public service kanal. Jag som skriver brevet representerar en relativt stor grupp i dagens samhälle, nämnligen de som älskar Anime. Riktigt anime! Och med det menas bra, odubbade serier som inte bara riktar sig till barn. Hur som helst så är vi trötta på det snåla utbud av bra animeserier som visar på det analoga TV-nätet och kräver mer eller mindre att ni (SVT, Public Service kanalen) börjar visa riktigt bra anime. Exempel på bra serier är....bla,bla,bla. Jag bifogar också en lista med namnunderskrifter för att något sånär bevisa det enorma intresse som finns:

bla,bla,bla,bla...

 

Ha det så bra på Public Service kanalen!

 

Hur som helst, om ni stödjer detta så skicka en post med ert namn på som jag kan lägga till i listan. Startar liknande trådar på X antal andra forum för att få ihop så många namn som möjligt. Och kom ihåg, vi lever i en demokrati - vi kan ändra vad vi vill!^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vore trevligt om de kunde lägga in det som en Digital sändning med diverse ljudspråk och textningar, tex dub på svenska och engelska samt original ljud på Japanska med textningar på typ svenska, engelska, finska, danska och norska eller någe sånt, lite som Euronews har det..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är på :)

 

Men vore det inte bättre att skapa ett typ av formulär, där alla som vill bara skriver in sitt namn och en liten kommentar om så önskas, istället för att skicka till din e-post. Skulle blir lättare och säkert fler skulle skriva på, har sett liknande förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är på :)

 

Men vore det inte bättre att skapa ett typ av formulär, där alla som vill bara skriver in sitt namn och en liten kommentar om så önskas, istället för att skicka till din e-post. Skulle blir lättare och säkert fler skulle skriva på, har sett liknande förut.

 

Låter utmärkt, MEN jag vet inte hur man gör ett sådant formulär^^ Någon som kan stå till tjänst?^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som tidigare sagts, tror jag inte SVT blir imponerande av att man använder en aggressiv ton och säger att man "kräver".

 

Om jag arbetade på SVT skulle jag tycka så här:

 

Jag som skriver brevet representerar en relativt stor grupp i dagens samhälle, nämnligen de som älskar Anime.

"Relativt? Hur stor är relativt? Hur många då? Dessutom vet jag redan vad animé är. Faktum är att vi redan visar sådan. Och människan har stavat fel till 'nämligen'."

 

Och med det menas bra, odubbade serier som inte bara riktar sig till barn.

"Tecknad film som inte riktar sig till barn? Typisk minoritets-TV. Intresserar på sin höjd ett tusental personer. Det skulle vara TV-haveri att låta det ersätta något av våra vuxenprogram."

 

Hur som helst så är vi trötta på det snåla utbud av bra animeserier som visar på det analoga TV-nätet och kräver mer eller mindre att ni (SVT, Public Service kanalen) börjar visa riktigt bra anime.

"Trötta? Som om det var vårt fel! En minoritet som vill se på tecknad film för vuxna är nog inte i position att komma och kräva. Och vi visar dessutom redan en riktigt bra animé."

 

Exempel på bra serier är....bla,bla,bla.

"Vad är dessa serier? Vad handlar de om? Vilken målgrupp är de för? Hur många avsnitt är de? Vilket företag i Japan ska jag ringa för att få tag på dem? Nej, det här kräver för mycket arbete för mig att ta reda på..."

 

...eller ja, det var bara ett exempel. Men jag tror inte en aggressiv ton som att komma och kräva kommer att imponera på TV-folket. Reklam-TV tänker bara "pengar" och SVT tänker bara "bra TV" och "tilltala många". För att övertyga SVT om att de skall visa animé kan man inte bara komma och säga att de faktiskt måste visa lite animé, utan snabbt och koncist beskriva varför animé skulle vara bra för SVTs utbud, som till exempel att de skulle fånga en ungdomspublik, att det är en ny fluga som är bra att hoppa på nu, att det är förhållandevis billiga program, etc. Dessuom bör man komma med konkreta förslag för serier, vad de handlar om, vilken målgrupp, vem som gjort dem, siffror från andra länder, och så vidare. Annars är det bara rappakalja för dem.

 

Men till huvusaken...

 

Det är väl ändå inte SVT av alla kanaler man skall klaga på? De har ju gjort precis exakt det du frågar efter: Kört den mest klockrena av animéer av alla TV-bolag i Sverige, nämligen Card Captor Sakura. Den om något är en "riktig animé". Den var inte bara för barn, den visades på gratis-TV, och den var textad. Istället för att klaga och kräva borde du överösa dem med beröm för att de gjort det du vill ha, tacka dem och be dem att fortsätta.

 

Dessutom har SVT redan en ny serie på gång. Den här ska de i och för sig dubba, men det är ändå 100% ren och pur animé. Kanske inte just den som du vill ha, men det hör faktiskt inte till saken.

 

Let SVT off the hook, grabbar. De har gjort guld! Skall ni skicka ett brev till dem skall det vara ett brev med beröm, inte klagomål och krav!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan alltid försöka, och jag är då enda den sista som skulle "tacka" SVT för den anime de visar på kanaler som jag aldrig kommer skaffa.

Så länge de bara visar anime på kanaler som inget annat folk än soffpotatisar eller teknikfreak har så bryr jag mig inte det minsta, jag kan ju ändå inte se på det.

 

 

Kanske fel att kräva ja, fast å andra sidan har det funnits så pass många formulär av denna typen så varför inte pröva allt? Tror faktiskt inte att det kommer förändra något, oturligt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa har inte råd att skaffa dessa kanaler (jag är en av dom)

Och visst ska man inte "kräva" något... de vinner man aldrig på (jag iofs uppfattade att det var ett krav)

tror nog inte det kommer ändra något denna gången heller, men om man bara ger upp har man juh redan förlorat så de är väll bara att fortsätta försöka

Skulle vara mycket uppskattat om SVT kunde visa fler serier som Card Captor på tv4 eller nått... en kanal som alla har

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa har inte råd att skaffa dessa kanaler (jag är en av dom)

Och visst ska man inte "kräva" något... de vinner man aldrig på (jag iofs uppfattade att det var ett krav)

tror nog inte det kommer ändra något denna gången heller, men om man bara ger upp har man juh redan förlorat så de är väll bara att fortsätta försöka

Skulle vara mycket uppskattat om SVT kunde visa fler serier som Card Captor på tv4 eller nått... en kanal som alla har

 

Det är inte SVT som äger TV4. SVT äger bara ettan och tvåan, när det gäller kanaler som är analoga. Men visst vore det trevligt att få se lite anime på "vanlig" tv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som tidigare sagts, tror jag inte SVT blir imponerande av att man använder en aggressiv ton och säger att man "kräver".

 

Om jag arbetade på SVT skulle jag tycka så här:

 

Jag som skriver brevet representerar en relativt stor grupp i dagens samhälle, nämnligen de som älskar Anime.

"Relativt? Hur stor är relativt? Hur många då? Dessutom vet jag redan vad animé är. Faktum är att vi redan visar sådan. Och människan har stavat fel till 'nämligen'."

 

Och med det menas bra, odubbade serier som inte bara riktar sig till barn.

"Tecknad film som inte riktar sig till barn? Typisk minoritets-TV. Intresserar på sin höjd ett tusental personer. Det skulle vara TV-haveri att låta det ersätta något av våra vuxenprogram."

 

Hur som helst så är vi trötta på det snåla utbud av bra animeserier som visar på det analoga TV-nätet och kräver mer eller mindre att ni (SVT, Public Service kanalen) börjar visa riktigt bra anime.

"Trötta? Som om det var vårt fel! En minoritet som vill se på tecknad film för vuxna är nog inte i position att komma och kräva. Och vi visar dessutom redan en riktigt bra animé."

 

Exempel på bra serier är....bla,bla,bla.

"Vad är dessa serier? Vad handlar de om? Vilken målgrupp är de för? Hur många avsnitt är de? Vilket företag i Japan ska jag ringa för att få tag på dem? Nej, det här kräver för mycket arbete för mig att ta reda på..."

 

...eller ja, det var bara ett exempel. Men jag tror inte en aggressiv ton som att komma och kräva kommer att imponera på TV-folket. Reklam-TV tänker bara "pengar" och SVT tänker bara "bra TV" och "tilltala många". För att övertyga SVT om att de skall visa animé kan man inte bara komma och säga att de faktiskt måste visa lite animé, utan snabbt och koncist beskriva varför animé skulle vara bra för SVTs utbud, som till exempel att de skulle fånga en ungdomspublik, att det är en ny fluga som är bra att hoppa på nu, att det är förhållandevis billiga program, etc. Dessuom bör man komma med konkreta förslag för serier, vad de handlar om, vilken målgrupp, vem som gjort dem, siffror från andra länder, och så vidare. Annars är det bara rappakalja för dem.

 

Men till huvusaken...

 

Det är väl ändå inte SVT av alla kanaler man skall klaga på? De har ju gjort precis exakt det du frågar efter: Kört den mest klockrena av animéer av alla TV-bolag i Sverige, nämligen Card Captor Sakura. Den om något är en "riktig animé". Den var inte bara för barn, den visades på gratis-TV, och den var textad. Istället för att klaga och kräva borde du överösa dem med beröm för att de gjort det du vill ha, tacka dem och be dem att fortsätta.

 

Dessutom har SVT redan en ny serie på gång. Den här ska de i och för sig dubba, men det är ändå 100% ren och pur animé. Kanske inte just den som du vill ha, men det hör faktiskt inte till saken.

 

Let SVT off the hook, grabbar. De har gjort guld! Skall ni skicka ett brev till dem skall det vara ett brev med beröm, inte klagomål och krav!

 

Zimeon for teh pWn, igen. Personligen har jag inte större behov av animé i svensk tv just nu- kanske av andra skäl än man skulle kunna tänka sig (att höra tioåringar argumentera om evangelion eller hellsing är bäst skulle driva mig till vansinne), men det är fortfarande en åsikt lika god som alla andras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta men SVT riktar sig faktiskt till minoriteter med, jag tänker tex på URs sändningar på samiska med flera.

Svt skall vara för en sån bred publik som möjligt vilket riktar sig till minoriteter med,

och alvarligt talat tror jag det finns fler animé fans i sverige än samer.

 

Och ja vi kan "kräva" för att i SVTs public service kontrakt står det något i stil med att de ska visa program för alla grupper stora som små så at alla får ut något av kanalen.

För mer info http://svt.se/content/1/c6/07/20/51/011220-svt_tillst2002-2005.pdf

tyckte paragraf 6, 11 och till viss mån 16 kan användas som argument för att sända kvalitets animé

även till viss del paragraf 15 för evetuella japaner i sverige (för att just få japanskt språk då)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ni folk helt borta, eller vad är det frågan om? Det är väl för sjutton inte SVTs fel om ni inte bemödat er med att ha en maskin som kan ta emot deras sändningar!

 

Barnkanalen är inte en betalkanal. Den kostar ingenting. Det betyder att priset för den är noll. Zilch. Nada. Eller som man uttrycker det, den är gratis.

 

Förvisso är en digitalmottagare inte gratis (kostar en tusenlapp ungefär), men en TV är inte heller gratis. Tänker ni klaga på att TV-bolagen inte visar TV på någon annan apparat än TV, nu också? Eller ringa DVD-bolagen och klaga på att de inte släpper ut Sagan om Ringen extended på VHS, eftersom ni inte har en DVD? Eller bli sura över att senaste Genesis-plattan inte kommer på kassettband eftersom ni inte har en CD-spelare? Eller att Windows XP inte släpps till er gamla 386:a eftersom ni inte har en ny dator?

 

Jag menar, excuse me! Någon måtta på lättjan får det väl vara. Det handlar inte om att man "har" kanalen eller inte. Det är bara att ha utrustningen att ratta in den med, och den är inte dyrare än något annat. Kanalen i sig är helt gratis. Att ni inte har utrustningen som behövs är inte SVTs fel.

 

För er som bor i hyreshus eller bostadsrätter är det normalt sett kabelTV-leverantörens fräckhet att Barnkanalen inte ingår i gratisutbudet. Den är egentligen gratis, men kabelleverantörerna är inte kontraktsbundna att leverera den gratis, så de lägger in den i betalpaket bara för att de kan. Klaga på dem istället.

 

Och visst att SVT riktar sig till minoriteter också; jag menar det bara ur ett realistiskt perspektiv. Jag menar att man inte skall klaga på de som redan gör det man frågar efter.

 

Visa lite god vilja och beröm dem för det de gjort, och be snällt att visa det på analognätet också, om det nu är så noga. Hur tror ni SVT uppfattar det när de visar textad animé, men inte får någon cred för det alls? Tror ni de får lust att fortsätta då?

 

Jäkla klag det är på folk så fort det är minsta sak som inte passar. Skärp er!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första, vare sig man vill eller inte måsta man köpa en digitalbox om ett par år. Så då kan man lika gärna hålla ögonen öppna efter en billig en redan nu.

 

Dessutom, skulle SVT börja sända anime på samma tider som UR går så tror jag nog det skulle bli en del klagomål.

 

Ursäkta men SVT riktar sig faktiskt till minoriteter med, jag tänker tex på URs sändningar på samiska med flera.

Svt skall vara för en sån bred publik som möjligt vilket riktar sig till minoriteter med,

och alvarligt talat tror jag det finns fler animé fans i sverige än samer.

 

Whoa. Är du helt blåst eller? Program till döva, program på samiska och finska är riktat till erkända minoritetsgrupper. Det är reglerat i lag att de ska ha rätt till myndighetsdokument på sina språk och naturligtvis kommer Sveriges Televison att sända iaf ett par program till dem.

 

Du får redan precis samma service av TV, i och med att den sänder program på svenska med tal för dig. Vad dessa program sedan består av är en helt annan fråga och även här är du förbaskat överpriviligerad jämfört med de som talar ett minoritetsspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte SVT som äger TV4. SVT äger bara ettan och tvåan, när det gäller kanaler som är analoga. Men visst vore det trevligt att få se lite anime på "vanlig" tv.

 

åfasen... väm/vilka äger tv4 då? är de viasat de oxo eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Zimeon

 

Jag kan inget om tvs mer ingående erbjudanden etc... vad jag vet är att jag har inte råd med en box och jag får inte in andra kanaler än 1,2 och 4 sen har jag aldrig sagt att det är SVTs fel på något vis.

Jag klagar inte på SVT, jag ställer helt enkelt bara upp på att tala om att jag är ett anime-fan likt många andra (vare sig om det hjälper eller inte)

om SVT p.g.a detta visar anime i SVT skulle jag givetvis bli glad över detta medans jag inte hade blivit det minsta sur om de låter bli.

Vad SVT visar är upp till dom, tycker jag inte om det kan jag stänga av...

Det är inte på något vis SVTs fel om deras program inte faller mig i smaken.

har jag på något sätt förnärmat dig ber jag om ursäkt då detta inte på något sätt var min avsikt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första, vare sig man vill eller inte måsta man köpa en digitalbox om ett par år. Så då kan man lika gärna hålla ögonen öppna efter en billig en redan nu.

 

Det är väl bara de som i dagsläget har en antenn på taket som behöver det? De med parabol har väl oftast redan en digitalbox och de med kabelTV kommer mig vetligen kunna fortsätta ta emot sina sändningar på det viset även i framtiden.

 

Jag förstår dock inte hur folk kan gnälla över att de behöver köpa en box, det är ju trots allt en engångskostnad. Vill ni vänta kan ni väl vänta på att det kommer en TV med inbyggd decoder, så slipper ni köpa en box också.

 

Pale Shade: Du kan ju vara berättigad att få en box enligt socialtjänstlagen om det verkligen är så att du inte har råd med en och att du "har rätt" till en.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte SVT som äger TV4. SVT äger bara ettan och tvåan, när det gäller kanaler som är analoga. Men visst vore det trevligt att få se lite anime på "vanlig" tv.

 

åfasen... väm/vilka äger tv4 då? är de viasat de oxo eller?

 

TV4 är ett aktiebolag så det finns många ägare. :rolleyes:

Men de största är http://www.tv4.se/visa/?ID=263619

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad jag vet är att jag har inte råd med en box och jag får inte in andra kanaler än 1,2 och 4 sen har jag aldrig sagt att det är SVTs fel på något vis.

Nu var det inte främst ditt inlägg jag hakade upp mig på utan det var väl en öm tå. Det var väl huvudsakligen riktat till trådstartaren.

 

Som sagt, SVT har redan tagit in en animé som är 1) klart nördig för animégalningen, 2) textad och 3) bra (tycker många i alla fall). Och de har reprisrättigheter. Att då be dem göra just det som de redan gjort blir ju bara fånigt. Det är väl bättre att tacka dem och istället be dem sända denna på analognätet om man nu prompt vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu var det inte främst ditt inlägg jag hakade upp mig på utan det var väl en öm tå. Det var väl huvudsakligen riktat till trådstartaren.

 

trodde kanske inte det egentligen... men det kändes som jag kanske bidrog iallafall, hur som helst ville jag bara ursäkta mig lite om mina tidigare inlägg gav fel intryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...