Hoppa till innehåll
Anime.se

Tipsa varandra om bra filmer!


g00fy
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 8 years later...

Här är en som jag inte såg här!? - "Frog River" då de kanske inte är den bästa filmen jag har sett, men den var underhållande. Tyvärr har jag bara sett den på detta formatet, går att få subs: här är en länk: " http://subtitle-horse.com/pp/QWzsqzv"

:https://www.imdb.com/title/tt0784141/?ref_=fn_al_tt_1    

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Dags att väcka liv i den här dammiga tråden så här på årets sista dag. :)
Tänkte inte tipsa om en film egentligen utan om en TV-serie i 10 avsnitt som finns på Netflix nu. Japan sinks - People of Hope.
Till skillnad mot animeserien Japan Sinks 2020, som iofs var okej nog för att se klart iaf, så är den här serien riktigt bra. 
Baserad på en novell av Sakyo Komatsu som skrevs redan på tidigt 70-tal.
Serien fokuserar på det politiska spelet kring den upptäckt en forskare gjort att japan eventuellt är på väg att sjunka i havet. Rävspel mellan äldre politiker och yngre förmågor, mörkläggning, smutskastning och tvivel.
Vad gör man när ens land är på väg att försvinna ner i havet? Vart ska man göra av 120 miljoner människor? 

Mycket välspelad, trovärdig (inom vissa gränser) och seriös serie som jag varmt kan rekommendera. Det kryllar också av mer eller mindre välkända skådespelare i serien. För min del blev det ett rejält fniss när jag såg att en av huvudrollerna spelades av Kenichi Matsuyama som jag mest förknippar med live action versionen av Detroit Metal City där han gjorde huvudrollen. (sjukt kul film faktiskt) men som också känd för L i live action filmen av "Death Note" och "Usagi drop" Oväntat att se honom i ett så seriöst politiskt drama.
Andra kända skådespelare är Shun Oguri, Anne Watanabe och Tōru Nakamura mfl.    

Det var länge sen jag verkligen satt varje vecka och väntade på ett nytt avsnitt av en serie och det är höga betyg det! 
Hade nästan gett upp hoppet om Netflix som mest verkar vilja visa koreanska dramaserier, men här landade ett bra undantag. :) 

Japan Sinks: People of Hope (2021) Discussion thread : r/JDorama

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag var på Japanska Filmfestivalen i Leksand i helgen och såg ett par bra filmer jag med varm hand kan rekommendera. 

Festivalens huvudfilm, den tre timmar långa och nyligen Oscarsbelönade "Drive my Car" var en härligt varm och känslosam film som långt ifrån kändes som tre timmar lång. Den var betydligt mindre dramatisk och tårdrypande än jag förväntat mig och det var nog bara bra för det hade förtagit mycket av den varma feelgood-känslan den gav. Huvudrollen spelas av Hidetoshi Nishijima som är flitigt anlitad till div. tv-serier och anime och någon jag själv sett i flera bra serier. Det var utmärkt skådespeleri rätt igenom och bildligt så var det en rogivande film och som trots bristen på genomsyrande musik ändå lyckade fånga tittarens uppmärksamhet och hålla oss fast vid berättelsens små vindlingar och intrikata vändningar.
Det enda som stack ut (vilket nog var meningen) var huvudrollens perfekt skötta Ferrariröda SAAB 900 han körde runt i och som mycket av filmen utspelar sig i. Vänsterstyrd dessutom så den stack verkligen ut i Japan får man ju säga. 
 

Den andra filmen jag såg och kan rekommendera är något så ovanligt som en japansk musikalfilm. 

"Love, life and goldfish" är en småknasig story om en elitbankman som gjort bort sig på huvudkontoret i Tokyo när han skällt ut chefen blivit skickat ut på jobb i någon håla ute på vischan. Där träffar han Yoshino, som driver en "guldfisk-skopar-etablisemang"... (Jupp, du läste rätt...), som han blir förälskad i. Handlingen är banal och inte så svår att förstå sig på men så är det ju med musikaler men den är snygg, rolig och har bra musiknummer och på det hela taget mycket underhållande. Dock tror jag att japaner har betydligt roligare åt den än vi västerlänningar då vi garantera missar en del subtila skämt och kulturella saker som händer i den. Festivalens arrangör och hans japanska fru såg filmen och vi pratade lite efteråt och hon tyckte den var hysteriskt rolig medan vi andra var lagom roade som mest. Baseras på mangan "Sukutte Goran" av Noriko Otani.
Huvurollen som spelas av Matsuya Onoe som förutom synts till i flera serier och filmer är en mycket lovande Kabuki skådespelare vilket märks. 

 Jag är glad att jag valde den här som en av de filmer jag ville se. Tycker det är en mycket charmig film med mycket värme och humor. 
Tyvärr finns det ingen distributör utanför Japan än så länge så jag vet inte vart den går att se just nu. 

File:Love Life and Goldfish-P1.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...