Hoppa till innehåll
Anime.se

Hej, får jag leva mitt eget liv som jag vill?


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat blivit ganska irriterad på att människor generaliserar som dårar o.s.v. om hur andra ska leva. Det är ju ungefär som de i min egen jävla familj som tror att jag inte gör ett skit bakom skärmen och frågar hela tiden "Ska du inte göra något nyttigt än att sitta där och uggla?" eller "Nu kan du fan dra dig från burken ett tag!" o.s.v. För det första, de vet FAN inte ett skit vad jag gör bakom datorskärmen, de vet fan inte ens hur mitt liv fungerar. Hela tiden ska de styra en fram och tillbaka och ge visdomsord om hur det fungerar, enligt dem, så man rent av blir idiotförklarad mitt i ansiktet. Tror de att man inte vet någonting om hur resten av världen fungerar utanför en datorskärm? Få mig inte att skratta, tror de att datorn bara är för spel?

 

Är ni lika le som jag är på hur folk ska styra och ställa ens liv bara för att din livsstil inte passar dem? Jag är då jävligt jävla le och det kanske ni märker på mitt så kallade ovårdade språk.

 

Jag vill inte ha några spydiga kommentarer som att ett liv som nörd bara är idiotiskt och allt vad det är. Ni vet ju inte vad jag som nörd gör på fritiden eller hur?

 

Edit*

Jag är 18.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

var och en bestämmer över sitt egna liv, vad de vill få ut av det. Föräldrar är dock de man ska lyda så länge du är under 18 år. Men visst, de ska då fan inte lägga sig i eller säga åt en att inte göra något de inte förstår sig på, som tex du med din dator. Hade de vetat om vad du gör hade det varit en annan sak osv. Jag vet faktiskt inte, svår fråga. Föräldrar vill bara vårat bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet gott och väl att de bara vill ens eget bästa, eller ska man säga vad som är bäst enligt dem? Det är skillnad på vad som baseras på fakta och vad de tror är bra för oss.

 

Och ja, jag är 18, suttit vid en dator sedan jag varit runt 10-11. De har börjat lätt acceptera att jag faktiskt har detta som intresse. Dessutom tror de att de ska lära mig om hur bi-effekterna av att sitta vid en dator är. Jag tror jag nog vet mer än vad de gör vid det här laget. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

haha, har precis samma problem (är visserligen inte 18(16är jag)). Mina föräldrar verkar inte heller riktigt förstå att JAG faktiskt kan sitta och göra andra saker än att spela, men däremot min bror som är programmerare kan de låta sitta inne hela dagarna, typ som att bara han kan göra något nyttigt framför datorn.

Det är ju inte sällan de avbryter en i något viktigt med argumentet att man "måste vara ute på en såhär solig dag"(det gäller även om man varit och badat i 3 timmar precis innan.)

 

näe det du säger är helt sant, man drabbad av att de inte vet vad det innebär, och de har ingen större lust att ta reda på något heller (inte i mitt fall iallafall)

 

hoppas det inte var allt för sladdrigt nu :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Generationsskilldnader, de är inte uppväxta med samma teknologi som vi är, vissa har iof en bakgrund med datorintressen (exempelvis min pappa :D ), men för det mesta är det inte så och det är svårare att förstå något som inte har varit en aktiv del av ens eget liv.

 

Det de tycker är bäst för dig är antagligen mer eller mindre anpassat efter deras egna upplevelser, som inte rimligtvis går att jämföra med ditt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av anledningarna till att du blir så förbannad är för att du vet att dom har rätt, i viss mån. Det är nu du bygger upp dina sociala färdigheter vilka är vitala senare i livet.

 

Dessutom kan det ju vara kul att se bröst på riktigt, eller hur?

 

K.

 

Nej, det är inte det som är saken. De kan inte acceptera att det jag gör faktiskt är mer viktigt än att spela. Sedan så kan du ju försöka komma med mer spydiga kommentarer korinthian, till skillnad från dig (som det verkar) så bryr jag mig mer om helheten än bara brösten på tjejer.

 

Sedan har jag så gott som redan flyttat ut, det som är det komiska. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Föräldrarna vill som sagt det bästa för en, men om man bor i ett eget place och har ett fast arbete så skall det väl inte finnas mycket att klaga på lr?

 

Men om man däremot går i skolan och snyltar lite på sina föräldrar så kan jag förstå att dom kan gnälla lite.

 

Sen är det inte nyttigt att sitta vid datorn hela jävla tiden, det går faktisgt att släppa skärmen och gå ut och klippa gräset.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har aldrig varit nyttigt att sitta stilla. Problemet är när föräldrarna gnäller på en när mamn sitter framför datorn men inte när man t.ex. läser en bok eller ser på TV.

Sedan blir de grymt förbannade lite då då när man påpekar detta och säger några riktigt idiotiska skäl och påpekar massa lustiga grejer som det är bara att ignorera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du inte fattat det så föredrar jag riktiga tjejer, om du nu gillar tentakler och animetjejer som du verkar påpeka om så håll dem för dig själv.

 

Det där med böcker, tv och datorer så har du rätt. Sedan säger ni att det inte är nyttigt att bara sitta still. Jag rör mig nog mer än ni tror. Just nu så har man en dansmatta som används ganska ofta. :rolleyes:

 

Kan ju lägga till att jag inte har dålig kondition, klarar man att hålla samma takt som de som på idrotten som annars tränar aktivt så tror jag nog att kroppen ens är någotsålunda i trim. Det jag inte har är styrka och det är ganska förståeligt när man sitter mycket.

 

Sedan vill jag att folk ska gå tillbaka on topic. Topicen är att folk ska sluta styra ditt liv och dina intressen. Inte försöka få en att röra sig mer. Detta gäller ju även de som kanske går i fotboll och har föräldrar som försöker stoppa en (t.ex.). Jag fattar inte hur folk kan bli så låst bara för att jag nämnde, i mitt fall, datorn. Hade det varit någon sport så hade ni då fan hållt med. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är DU som har en dansmatta i sådana fall. Ingen annan.

Är det farligt att skriva "jag"?

 

Nej, det är inte farligt. Hur vore det att förstå att man pratar på olika sätt i olika dialekter. I min dialekt så är 'man' i sammanhanget med dansmattan samma som jag. :rolleyes:

 

Edit*

Jag skriver som jag tänker och oftast blir det talspråk, ni får stå ut med det. Jag skriver i alla fall så ni förstår.

 

Edit**

Glömde att säga, det är inte så farligt att hålla sig till ämnet heller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Topicen är att folk ska sluta styra ditt liv och dina intressen. Inte försöka få en att röra sig mer.

 

Hm. Jag håller egentligen med dig (i alla fall i viss mån) men för sakens skull argumenterar jag emot.

 

Föräldrar har trots allt (lagen har i det här fallet inget med saken att göra) ansvaret för att du växer upp som en rimlig individ. De vet inget om ditt virtuella umgänge och det kan de inte heller. Poängen är att man heller inte kan begära det av dem. De har under sitt liv byggt upp sin erfarenhet om vad som är bra (jobba, göra sin plikt, vara ute i solen, röra på sig, bygga upp socialt nät, studera) och när de ser att du spenderar mycket tid på något de i sin bedömning inte ser som bra, så blir de oroliga och reagerar. Det är fullkomligt självklart, det är inte bara deras uppgift som föräldrar utan faktiskt både deras plikt och deras instinkt.

 

Dina föräldrar är trots allt människor och man kan inte förvänta sig att de veta något om internetumgänge. Och eftersom de är föräldrar så ska de inte under några omständigheter låta dig göra precis som du vill helt okommenterat; gjorde de det skulle de vara dåliga föräldrar. Så jag tycker att de verkar vara riktigt bra föräldrar. Att de inte delar eller förstår din världsbild kan man faktiskt inte begära.

 

Om man ser det så så blir det kanske lite lättare att förstå, och lättare att diskutera.

 

Men en sak som jag gärna säger en gång för ofta: Underskatta inte den erfarenhet som dina föräldrar samlat. Det är alldeles för lätt att tro att "de vet ingenting" och "det där gäller inte numer, det där är gammalt". Ofta visar det sig tio år senare att "ojvafan, mina gamla päron hade ju rätt!". Ofta på ett sätt man absolut inte hade väntat sig, eller som de hade väntat sig heller. Deras känsla för vad som är "bra" eller "inte bra" kan basera sig på saker som man inte alltid vet anledningen bakom.

 

Ingen lösning på problemet, men i alla fall mina femtio öre.

 

Och ja, trots den tid jag spenderar framför datorn, eller kanske just på grund av den, så skulle jag inte alls gilla om mitt barn spenderade för mycket tid framför skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och ja, trots den tid jag spenderar framför datorn, eller kanske just på grund av den, så skulle jag inte alls gilla om mitt barn spenderade för mycket tid framför skärmen.

 

Att ogilla det är en sak, men jag hoppas att du skulle låta ditt barn ta ansvar för sitt eget liv när han/hon är 18 (i så stor utsträckning att han/hon får sitta framför datorn om han/hon vill), att bry sig för länge kan nog ha sina negativa sidor precis som att inte bry sig alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håll dej till ämnet, tack.

 

Det var du som drog mig off-topic. Kan du ta ditt pick och pack och försvinna ut min tråd? Du bidrar inte med något annat än att irritera mig. Inte för att du kommer med något träffande, mer att du bara gör onödiga kommentarer som drar en off-topic.

 

Zimeon, jag vet gott och väl vad du säger. Men jag vet vart mina föräldrar ligger på visdomens sida angående teknologi. Sedan som Teron säger så är det när man är 18, som jag, borde man kunna få styra sitt liv. Det komiska i mitt fall är att de vet att jag går en utbildning som inriktar sig mot skapandet av spel och 3d-animation. Sedan ska jag gå vidare på troligtvis PSQ. När de vet att jag sysslar med viktiga saker som har med det att göra plus att jag och en kompis planerar inför vårat projektarbete över MSN så klankas det fortfarande ner som om jag bara spelar här. Det är ju just det jag försöker visa, men nej då. :/

 

Det är just det, jag bildar mina kontaktnät OCH gör viktiga saker. Så tro inte att jag bara sitter här och gnäller för att jag är lat o.s.v. Jag har en anledning. Sedan om ni tror att jag bara är uppe och dansar på moln och inte gör något annat än att drömma kan slänga sig i väggen. Jag har redan garanterat jobb i en studio söderut när jag är utbildad tack vare mina nyutvecklade kontaktnät.

 

Kan tillägga att huden min är tillräckligt brun för att bevisa att jag är ute i sommarvädret. Det är ganska komiskt att folk sammanfattar mitt liv för att jag nämner de tillfällen som bara är vid datorn. Ni vet ju inte hur mycket jag spenderar utanför den eller hur? Det må ha låtit som om jag sitter här väldigt mycket under sommaren, men så är det inte. Kan lägga till att det ska jobbas på fabrik i 3-4 veckor framöver så lat är jag då fan inte, jag skulle mer se mig som streber.

 

Det var allt för detta inlägg och nej, jag har inte missat någon punkt i ditt inlägg Zimeon, jag har helt enkelt inget mer att lägga till om det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har läst ett par av alla kommentarer men det du inte verkar förstå är att föräldrar bryr sig. Detta kan du inte få dem att sluta med utan att jobba riktigt hårt, jag är själv 19! år men lyssnar ändå på mina föräldrar när de säger åt mig något. De säger alltid till mig att jag sitter för mycket vid datorn men om du då varje gång slutar spela/surfa så kommer de respektera dig mer, och om de respekterar dig mer så kommer de inte anse att det är nödvändigt att säga åt dig för de vet att du KAN ta vara på dig själv.

 

Dessutom ÄR det onyttigt att sitta 24/7 vid datorn, speciellt på sommaren.

 

+ Om du betalar för ditt internet så har de däremot mindre att säga till om...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har läst ett par av alla kommentarer men det du inte verkar förstå är att föräldrar bryr sig. Detta kan du inte få dem att sluta med utan att jobba riktigt hårt, jag är själv 19! år men lyssnar ändå på mina föräldrar när de säger åt mig något. De säger alltid till mig att jag sitter för mycket vid datorn men om du då varje gång slutar spela/surfa så kommer de respektera dig mer, och om de respekterar dig mer så kommer de inte anse att det är nödvändigt att säga åt dig för de vet att du KAN ta vara på dig själv.

 

Dessutom ÄR det onyttigt att sitta 24/7 vid datorn, speciellt på sommaren.

 

+ Om du betalar för ditt internet så har de däremot mindre att säga till om...

 

För det första, jag sitter inte 24/7, jag har dagliga rutiner och bra sömnvanor. För det andra, vart har jag sagt att jag INTE lyssnar på dem? Jag går faktiskt och gör något annat när de ber mig om det. För det tredje, jag respekterar mina föräldrar förutom på den punkt där de tror att jag inte gör något vett alls bakom skärmen.

 

Cheers

 

Edit*

Jag har en massa raddor som bevis att de vet att jag kan ta vara på mig själv, bl.a. skickar man inte iväg ungen sin när han/hon är 16 att bo i sin egen lägenhet under studietid, eller hur? Kan ju tillägga att jag vet hur man städar en lägenhet utan och innan, inte många som vet hur man ens rengör en toalett eller gör det frivilligt. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...