Hoppa till innehåll
Anime.se

60 år sedan atombomben


forehead
 Share

Rekommenderade inlägg

hiroshima.jpgIdag är det exakt 60 år sedan världens första atombomb fälldes över Hiroshima och tog över 140 000 liv.

Minnet av offren har under dagen hedrats i staden och runt om i världen. I Hiroshima hölls en tyst minut samma tid som bomben slog ner, inlett av ett klockslag.

 

I Sverige gav Bibbi Steinertz, från Kvinnor för fred, under dagen följande uttalande: "Vårt syfte är att hedra offren och uppmärksamma dagens människor om kärnvapenhotet. Unga människor vet inget om kärnvapen och Hiroshima.

 

Låt oss visa att hon har fel - tänd ett ljus för offren och ge dem en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag har jag firat min morfars 80-årsdag. Han fyllde nämligen 20 på dagen då Hiroshimabomben släpptes. Tänkte inte på det här innan jag såg nyheten.

 

Det är sorligt att sånt här har inträffat. Hoppas männskligheten har tillräkligt med vett för att inte göra något sådant igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt tragiskt ja, dock kan det funderas över hur kriget skulle slutat annars.

 

En annan sak att fundera över är vad denna nyhet har att göra på en sida om anime.

 

Många som är intresserade av anime är intresserade av Japan, det är ett faktum.

Men förutom det så är det väll en angelägenhet för varje männsika att påminnas om det som hände.

För om folk inte minns misstaget så är det lätt att det upprepas.

 

Och den som frågade om hur kriget skulle ha slutat annars så hade troligen Japan fått kapitulera p.g.a. oljebrist.

Det var ju trots allt därför Japan anföll USA till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja jag är en han jag kanske ska byta tebax till min gamla avatar om du så vill

 

och sen sa jag ju att dom inte släpptes på asmma ställe och förstod att dom flesta vet det, och självklart pga. det måste du skriva en hel förollämpnings-mening som svar...

 

jag vill inte komma mer of topic så vill då fortsätta så vänligen sänd mig ett meddelande

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För er som inte förstod sammanhanget: USA hade två tysta minuter efter 11/9, när det sedvanligen är en tyst minut, men amerikanarna ska alltid vara värst. Atombomberna var aningens värre, även om det inte var amerikaner som dog.

 

Jag ogillar att förklara mej för folk som med sin IQ knappt kan använda en gaffel - varför flockas dom runt mej? (1 poäng till den person som replikerar på detta med det väntade svaret)

 

K.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ogillar att förklara mej för folk som med sin IQ knappt kan använda en gaffel - varför flockas dom runt mej? (1 poäng till den person som replikerar på detta med det väntade svaret)

 

K.

 

eh..nu är det la så att du har kommit till idioterna isf..eftersom dom flesta har vart här längre än dig...så..a..

 

on topic, det va synd att dom släppte men vad som hade hänt om dom inte hade och så vidrare är ju inte så mycket idee att diskutera eftersom det redan har hänt och såvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gar Alperovitz påvisade bortom varje rimligt tvivel i sin bok "The Decision to Use the Atomic Bomb" att bomberna var onödiga för att avsluta kriget, men ett viktigt strategiskt drag i den begynnande kontrasovjetiska politik USA skulle komma att föra fram till 1992.

 

Läs mer själva, till exempel här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...