Hoppa till innehåll
Anime.se

Utgivare döms till fängelse


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

censur.jpgFörläggaren Monotori Kishi har dömts till ett års fängelse efter att ha brutit mot Japans lag angående distribution av oanständig litteratur. Mangan som satte igång hela processen är Honey Room och är den första mangan som har blivit anklagad för att vara oanständig. Kropparna hade avtecknats för verkligt under sexuella aktiviteter vilket ansågs vara onödigt sexuellt stimulerande.

 

Detta har givit upphov till en stor debatt i Japan om censurering och många menar att detta kommer påverka mangaindustrin negativt. Monotori Kishi har överklagat domen och säger att det finns mycket material som är mer oanständigt på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Supreme Court at that time declared obscenity was anything "unnecessarily sexually stimulating, (which) damages the normal sexual sense of shame of ordinary people, or is against good sexual moral principles".

Interesant att prejudicerande (sp.?) dom är baserad på att medborgarnas "naturliga" skamkänslor ska hållas intakta...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alltså jag

fattade inte är det en hentai elelr var det en vanlig anime serie?? Desutom verkar det lite små skumt jag menar det finns ju himla många filmer som är väldigt grova när det gäller sex osv.. men jag har inte sett Hony Room ska väl kanske ta en titt och se vad dom menar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh, men det är väl bra att ta upp sådant här? För att få igång diskutioner?

Jag har inte läst Honey Room så jag har ingen aning om hur grov den är. Men eftersom han fick fängelse, så låter den väldigt stötande.

 

Någon som har kommit över lite material som kan ge oss en kommentar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Boda: det är en "Adult Manga"

Ang. realism så gissar jag på att han inte hade censurerat könen tillräckligt mycket, inte att han hade ritat "för bra".

 

Som Roz7 påpekar är nyheten inte riktigt färsk, iallfall BBCs version.

Han blev arresterad Okt. 2003

(Japan Times - Obscenity trial prompts freedom-of-speech outcry)

Dommen om 1 års fängelse kom 2004.

(Japan Times - Court targets obscene comics)

Den skapligt nya nyheten (Juni 27, 05) är att straffet sänkts till böter.

(Japan Times - Suspended sentence of racy comics publisher switched to fine)

 

Om man läser

ICv2 News - Manga Case to Japanese Supreme Court (där fö. omslaget till mangan kan beskådas)

verkar det inte helt över, utan

Mr. Kishi and Shobunkan are planning to appeal the Tokyo High Court's decision to the Supreme Court in order to defend the right to sell "adult" publications to adults under the protection of Article 21 of the Japanese Constitution, which guarantees freedom of expression.

 

Hittade dock ingen information i Japan Times om detta, trots att ICv2 News anger Japan Times som källa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt sjukt, speciellt med tanke på att det är fullt lagligt att spela in allt sorts kiss/bajs-porr, men att inte censurera tillräckligt när man ritar? uhm, första gången jag måste hålla med mina Japan-hatande/fördomsfulla vänner..."Japaner är f*n sjuka i huvet" :P

 

Ang. omslaget så tycker jag det ser ut som valfri hentai, får väl leta upp lite skärmdumpar då, men oavsett hur sjukt det är ritat så förstår jag inte hur det kan ge fängelse. Såvida det inte står saker som "död åt judar!" eller liknande på alla väggar i tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...