Hoppa till innehåll
Anime.se

lättare än man tror


-matrim-
 Share

Rekommenderade inlägg

Många ser på japanska och tänker "Det kan man ju ALDRIG lära sig" men man sätter sig i en psykisk väg block, det japanska språket är igentligen lättareän det svenska, det svåra sitter mest i att lära sig hantera när man använder Hiragana och katakana och hur du skriver teckensnittet, sen kommer farthinder 2 kanji, sitter fortfarande i kläm på många saker när man försöker läsa japanske texter med Kanji

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jag läser inte och har inte läst japanska, men jag har funderat över dett ett bra tag. Det jag tycker verkar svårt är att man först ska lära sig språket, och sedan kunna skriva med andra tecken :/.

 

Det ser mycket svårare ut än det är, läser Japanska Steg 1 på gymnasiet nu och det är absolut att lära sig all Katakana/Hiragana på två terminer, troligtvis går det mycket fortare för jag upplever att kursen har tagit allting i väldigt lugnt tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en japansk privatlärare på internet..

vi korresponderar via e-mail.

Han heter Megumi Nansawa (trodde först att det var en hon, Megumi).

jag betalar Nanasawa-san ca 5000yen så får jag en 40-lektioners kurs.

Än så länge går det bra.

gör upp schysst läxor åt mig i form av html-sidor, så man kan lyssna på ljudexempel och sånt..

känner redan att jag börjar bli bättre, bara det att man måste ställa om sig, och sluta tänka att det inte funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst SlayerS_`ALUCARD`

Vill så jättegärna lära mig japanska! Tror inte det är svårt alls.

Bara tecknen då! SKulle va kul å haka på några polare å bo i japan i 1-2 år och lära sig allt möjligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nihon-go wa muzukashi desu ga, totemo tanoshii desu!

 

Soshite, roku-getsu dake Nihon-go no benkyou o shimashita kara, amari wakaranai.

 

Det betyder alltså:

"Japanska är svårt, men mycket trevligt!

 

Jag har bara studerat i sex månader, så jag förstår inte så mycket än."

 

Jag försöker snappa upp allt jag hittar om japanska och hjälper gärna till med det jag kan om någon är nyfiken! Skriv! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stor chans att det finns en lärare som kan lära ut japanska... om det finns så ta chansen, men det är inte precis nått som är tillgängligt på alla skolor... Fan, jag skulle varit glad om det funnits spanskalärare i högstadiet på min skola.

Dock så är det inte otroligt att det finns japanska som kurs på olika universitet, i Linköping finns det iallafall, och borde finnas vid alla större ställen. Men när/om du nu kommer till ett universitet/högskola så är det ju inte säkert att du har tid att ofra tid på andra kurser än de du läser. Men det beror ju lite på vad du pluggar på universitetet också. Det är heller inte omöjligt att du får välja lite kurser själv sen, så du kan ju kanske plutta in nån japankurs då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, vill du offra ditt individuella val på ett språk istället för något skoj så är det upp till dig. >:D

 

Nog kan man tycka att språk är kul.

Kan garantera dig att om jag hade japanska som tillvalskurs så skulle jag ha MVG++, toppbetyg.

Det vore hur kul som helst att studera japanska..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har anmält mig till en kvällskurs för ett tag sedan så jag ska börja i höst förhoppningsvis .1 dag i veckan i 4 timmar

 

Först tänkte jag att det kvittar om man kan eller inte men när man slår på en Serie och ska sova till den och börjar blunda och endå förstår vissa delar så ere nog dags att utnjytta den kunskapen och lära sig.

eftersom det endå är japanska språket man hör mest utav i filmer numera.

 

Men den största anledningen är endå att man vill ha sin egen tolkning av en film eller serie.Inte utifrån hur dom som Fansubbat lr översatt serien tolkat det. Ett exempel är ju en svensk översättning från amerikanska filmer som dom översätter helt sjukt fel, men iomed att man endå förstår Engelska ruggit bra så fatta man igentligen vad dom menade och det gör filmen roligare

 

Mitt tips e , tveka inte.Gör man det så blir det aldrig av.

 

http://www.aso.edu.stockholm.se/downloads/kurskat.pdf

 

http://www.aso.edu.stockholm.se

 

Har ni lite att glutta runt i men det finns bra mkt fler skolar även runt om i landet.Komvux har hur mkt kurser som helst både Steg 1 , 2 , 3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svenska är världens 3:dje svåraste språka att lära sig (hur dom nu har räknat ut det) och det har juh gått bra :D

jag ska lära mig japanska... förr eller senare.

 

Lycka till med studierna till alla er andra (vet inte om ni behöver det... men jag behöver det iallafall)

 

MvH Pale. S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att lära sig japanska. Inlärningströskeln är lite högre än för europeiska språk för de som vuxit upp med ett sådant, men på det stora hela är språket inte svårare att lära sig än något annat. Det finns ytterligt lite i språket som är sådant där "varför ska det här vara så komplicerat", som oregelbundna verbformer, pluralformer, genus och liknande. Uttalet är också busenkelt.

 

Det svåra med japanskan är att de talar baklänges och att det tar ett bra tag att a) vänja sig vid och B) lära sig tänka på det sättet. Men med intensivstudier i ett par år är det inte omöjligt. Framförallt inte för en animégalning som har bra tillgång till talad japanska och framförallt en lust att försöka förstå.

 

Vore bättre om sakerna bara inte var textade. Man lär sig mycket mer i längden på att behöva gissa sig till själv vad det är som sägs, istället för att få det serverat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men med intensivstudier i ett par år är det inte omöjligt

Hur många timmar per dag skulle du rekomendera en till att plugga?

 

Med intensivår menar jag universitetsstudier, det vill säga att få lektioner och plugga ett par timmar varje dag. Det kan gå fortare för vissa och långsammare för andra. Är man i landet ifråga kan det givetvis gå än fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vore bättre om sakerna bara inte var textade. Man lär sig mycket mer i längden på att behöva gissa sig till själv vad det är som sägs, istället för att få det serverat.

 

Det håller jag med om! Jag menar om man kollar på ett avsnitt utan text ett antal ggr så börjar man förstå...

 

Jag skulle vilja åka direkt till Japan bara för att se huruvida man skulle klara sig utan språkkunskaperna. (Man har det lilla man har från anime, alltså förstår man väl formella saker + lite smått o gott typ.) Jag vet att min morsa klarade sig bra i sina yngre dagar när hon åkte ensam till Frankrike i två månader. Hon lyckades tillslut förstå istort sett allt dem sa.

 

Jag är i vilket fall som helst övertygad om att det går fortare att lära sig om man _BARA_, eller nästan BARA använder språket i fråga.

Jag vill, jag vill! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hade ingen aning om att svenska var ett sånt svårt språk ;)

 

jag ska nog lära mig japanska, men vet inte när...fast jag tycker att det verkar svårt även om vissa säger annat.

:O

 

Det svåra tycker jag är att lära sig tänka på deras sätt när man pratar -att börja meningen med rätt ord osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Vore bättre om sakerna bara inte var textade. Man lär sig mycket mer i längden på att behöva gissa sig till själv vad det är som sägs, istället för att få det serverat.

Jag håller med Zimeon på den punkten! När man spetsar öronen till otextad anime på japanska uppfattar man lättare de få orden man kan (typ; SHINE, NANI, YAMRERÔ i början) och ordförrådet blir bara större och större. Så är det, tycker (bara) jag, väldans kul att kolla på otextad anime, då man verkligen sätter kunskaperna på prov. Sedan när jag lärde mig behärska hiragana är det också kul att gräva ner sig i japansk oöversatt manga (med furigana - hiragana som visar hur kanji-%#¤#:arna uttalas). Då sattes återigen kunskaperna på prov och man kände riktig lycka när man hittade tecken man kände igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...