Hoppa till innehåll
Anime.se

Funderar på att köpa ett ritbord!


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjosan anime.se gänget!

Har bara en fråga..

Har haft lite vsårt att rita med musen på datorn (förvånade ;D?) och funderar nu på att spara ihop till ett ritbord.

Min fråga är; är det aboslut nödvändigt med ett ritbord i storleken A4 eller går det att ha mindre?

Dom ritbord som är typ A4 som jag hittat ligger på typ över 2000:- och jag känner att så mycket pengar vill jag inte slösa på ett ritbord.

Så vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2000 måste du lägga ut MINNST om du vill ha någorlunda kvaliteet, och

om du vill ha ett A4 måste du vara berädd att lägga ut så mkt!

 

jag köpte mitt för 6000!

Så allt under 2000 är skräp? Vet dock inte om jag ska satsa på en mindre storlek ca A5 kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ju mindre tablet ju hackigare och skakigare kommer dina linjer att bli

för den gångrar tabletytan med skärmens storlek, samt pixelstorleken på bilden du håller på med!

det är bla därför som större tablets är dyrare!

allt under 2000-2500 är skräp ja, om man inte hittar nångon som säljer billigt begagnat!

och det ända märke som du bör tänka på är wacom, jag själv gjorde mkt faktasökningar och pratade med människor som prövat både wacom o andra märken innan jag skaffade min, och de alla tycker wacom är överlägset, inklusive jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tyvärr är det ju sant att ritbord är dyra =/

Mitt lyckades jag dock hitta av en ren slump i en secondhand butik.

Det är A3 format och för det betalade jag mindre än 500:- .

Så även om det inte händer ofta att man hittar en pärla bland allt annat grejs på såna ställen så är det ändå värt att ta sig en titt ibland. Eller så går det säkert att hitta ibland på tradera och liknande ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Observera att när det gäller yta så måste man även kolla upplösningen. Ett billigt A3 kan ge sämre precision än ett dyrt A5. Jag klarade mig fint med ett A6 bra länge, fin upplösning på den. Saken är den att den var så liten att jag ansträngde handleden. Har testat ett A4 och man tar ut svängarna rätt så rejält.

 

Själv ska jag satsa på en Wacom Intuos 3 A5 för 3400kr. Intuos är vad som gäller när det kommer till kvalité. Man kan inte säga emot industristandarden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag råder dig till att knalla in på webbhalen och kolla deras utbud. Där kan man få en medelbra platta för runt 600-900 spänn. Kanske mindre. Dom är förstås lite mindre. Men det kan vara bra att prova en sån om man inte är fullt säker på att man behöver en.

 

Sen så finns det faktiskt ett par bra sidor med att ha mindre plattor också.

Det är lättare att dra långa raka linjer plus att de är grymt mycket enklare att ta med sig. Jag funderar på att skaffa mig en A5:a Grapphire för att komplettera min Intuos 3a. Vore mycket skönt att kunna ha en platta med sig till plugget. Kommer behövas nu har jag märkt.

 

Sen kommer ju frågan hur pass seriös man är med sitt tecknande. Känner man som jag att det är något som man verkligen vill satsa på, skit i priset och spara och snåla och köp. Då besparar man sig dessutom en hel del ångest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...