Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska dramas


Caroibara
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det en sån där serie som skamlöst vältrar sig i ömkan och sentimentalitet och som verkar vara gjord enkomt för att få tittarna att lipa? För det är vad namnet får det att låta som. :P

Ja. Besvärande dåligt skådespeleri i de sentimentala scenerna också. Boken är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag drog mig själv lite för att se den först, för att jag trodde den var precis som du tänker. Men nja, den väl både och.

 

Baserad på en verklig historia om en ung tjej (15 år) som får diagnosen Machado-Joseph sjukdom, en sjukdom som gör att man gradvis förlorar all kontroll över sin kropp, samtidigt som man är fullt frisk i hjärnan. Det mer intressanta är karaktärernas utveckling.

 

Matsuyama Kenichi (bl.a. L i Death Note), spelar skolans populära kille som först intresserar sig för huvudpersonen Aya, men drar sig när han tycker hon börjar bli konstig. Man känner knappt igen honom i rakat huvud. XD

 

Nishikido Ryo (bl.a. den elake maken i Last Friends) spelar en kille som förlorat stor del av sin livskraft sen hans bror dog i en olycka.

 

Bara sett fyra avsnitt än så länge. Men jag gillar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja. Besvärande dåligt skådespeleri i de sentimentala scenerna också. Boken är bättre.

Hehe, jag brukar skratta till lite när det är så dåligt spelat. Fast man egentligen ska gråta där. Usch, vad jag känner mig ond och kall!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

De senaste jag såg var Bloody Monday 2 samt Liar Game 2. Mycket bra båda två, men är nog lite mer sugen på komedi nu!

Nu har jag varit lat och inte orkat läsa igenom alla sidor XD

men vill du ha komedi så rekommendrar jag Nodame cantabile :3 har inte själv sett klart den än, men tycker den är rätt så..hm, festlig? ^^

Sen finns det ju romans/drama/komedin Zettai kareshi, har också sina små roliga moment.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De senaste jag såg var Bloody Monday 2 samt Liar Game 2. Mycket bra båda två, men är nog lite mer sugen på komedi nu!

Nu har jag varit lat och inte orkat läsa igenom alla sidor XD

men vill du ha komedi så rekommendrar jag Nodame cantabile :3 har inte själv sett klart den än, men tycker den är rätt så..hm, festlig? ^^

Sen finns det ju romans/drama/komedin Zettai kareshi, har också sina små roliga moment.

Hehe, sett båda såklart. Lite det som är problemet, man har ju alltid redan sett dom där "kända" serierna som alla alltid rekommenderar! :D

Så nuförtiden måste man alltid gräva på Dramawiki och kolla ens favoritskådespelare och vad dom gjort på sistone. Såg tex nyss att det kommit en ny säsong på Hotaru no Hikaru. En serie som jag gillade starkt så den ska jag kolla närmre på.

 

Men tack såklart för tipsen! ;)

 

Oh, btw. Nodame Cantabile gillade jag som fan, tyvärr var de två SP-avsnitten som följde inte alls lika intressanta. Dock kommer det två långfilmer när som helst som ska fungera som avslut. Höga förväntningar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 13 years later...

Ebhen the Re-Animator är igång igen. ✌️😁
Varför starta nya trådar när gamla går att gräva upp, lägga på metallbordet och koppla skojiga sladdar till och sen låta Igor slå till kontakten. IT'S ALIVE!!! 🧟‍♂️

frankenstein-its-alive.gif

*host*
Netflix har ju på allvar börjat ta in asiatiska serier och nu har jag hunnit spana igenom en hel del och det finns en hel del godbitar som man inte bör missa (enligt mig). 

Gillar man politiskt rävspel och drama med både katastrofundertoner och/eller korruption så finns det två klockrena förslag. 
Den först är Japan Sinks: People of Hope (2021) Ett katastrofdrama som kan vara (är?) baserat på samma manga som den mediokra animen med samma namn men jag är inte helt säker. Dock är den här riktigt bra! Bra skådespeleri med flera tunga namn i uppställningen. Shun Oguri (huvudroll), Legendaren Jun Kunimura, Ann Watanabe (dotter till Ken) och min favorit Ken'ichi Matsuyama, känd för skruvade roller och mannen som för alltid kommer vara den stora hjälten från Detroit Metal City😆 mfl. 
En klart sevärd serie som jag rekommenderar varmt! 

Japan Sinks: People of Hope (2021) Discussion thread : r/JDorama

The Journalist (2022) är också en riktigt bra politisk dramaserie om en kvinnlig journalist (Ryoko Yonekura) som är en korruptionsskandal på spåren som leder högt upp i maktens sfärer, men mäktiga personer vill stoppa henne till varje pris. Välgjord och inte så galet lång som många koreanska serier tenderar att bli.  6 avsnitt.

fo9CuO19jPjikgU7dzMEFYqNGPj.jpg


Sen kan jag inte låta bli att pusha för den hjärtevärmande serien The Makanai, Cooking for the Maiko House. 
En sån där riktigt mysig måbra-serie om två 16-åriga vänner som flyttar till Kyoto för att bli Maikos. Det går sådär för den ena som då får chansen att bli hushållets kokerska istället. Mysig insyn i Gion distriktet och Maikos värld. 
Huvudrollen spelas av charmtrollet Nana Mori som även gör rösten till Amano Hina i Weathering with You.
Hon är även aktuell nu i live-action filmen Kimi wa Houkago Insomnia (Insomniacs After School) som även går som gick upp som anime i våras.

Is 'The Makanai: Cooking for the Maiko House' on Netflix in Canada? Where  to Watch the Series - New On Netflix Canada 

 

Någon annan som sett någon av dessa? Vore kul att höra lite fler åsikter. 

 

Redigerad av Ebhen
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Den 2005-10-19 vid 17:38 sa Tennyo_:

Vill se GTO live actionT_T... inte fått se den än... Men som sagt, Gokusen live action och Kimi wa petto är två jättebra serier enligt mig^^

Orkar inte berätta om dom själv så jag gjorde en latis:

 

Gokusen:

Newly graduated Kumiko Yamaguchi wants to make her mark on the Japanese educational system as a teacher. All well and good until she finds out that the school she'll be teaching at has its fair share of troublemakers and rabble-rousers. The ruffians at the school don't frighten her though for she has a secret of her own-she's a fourth generation crime syndicate member and next in line to head it up. She's gone straight and wants to be a teacher though, but she's one person in whose class you don't want to be caught fooling around!

 

 

Kimi wa petto:

Smart, successful and good-looking Sumire Iwaya works for a big newspaper. However she is dumped for being a perfect woman followed by degradation. Then she finds Takeshi Goda (Jun Matsumoto) in a box out the front of her home and takes him in. He looks like a dog she used to own called Momo. She dubs him Momo and decides to keep him as a pet. Its the start of an unexpected life together as they overcome obstacles and gradually deepen their feelings for each other. Nyligen började jag titta på en fantastisk japansk dramaserie som utspelar sig under samurajernas tid. Jag är fascinerad av deras kultur och stridskonst, så jag bestämde mig för att köpa en katana för att fördjupa mig ännu mer i den atmosfären. Det är inte lätt att hitta en autentisk köpa katana här i Sverige, men efter lite letande hittade jag en pålitlig leverantör. Att ha den här katana i mitt hem påminner mig ständigt om den ära och disciplin som samurajerna representerade. Det är som att ha en bit av den japanska historien nära mig.

Började precis titta på 'Gokusen' och jag är fast! Den här japanska dramaserien följer en lärare med bakgrund inom yakuza som handleder en klass med rebelliska elever. Det är en perfekt blandning av humor, action och hjärtevärmande ögonblick. Ser fram emot att se resten av serien!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...