Hoppa till innehåll
Anime.se

Förste Fildelaren fast


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

så vad tycker ni om det?

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=478942

 

dem nämner i den här artikeln i en enda mening att det är olagligt att ladda ned, men i 20 meningar (inte räknat) att det är olagligt att ladda upp filmer... konstigt?

 

I artikeln jag läste i morse i NST, så nämnde dem inte alls att det är olagligt att ladda hem, bara att dela med sig av filer...

Sen tycker jag det är skam att den första dem dömer, "bara" lagt upp en film och inte någon som mass kopierar det han/hon laddat hem och säljer det vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker hela grejjen känns löjligt 16 000 för att ha gjort hip hip hor tillgänglig via dc då kan man ju inte veta om någon ens har laddat hem den. Hur som helst är straffet konstigt det borde vara samma straff som på att sno en DVD iaf om man inte säljer den eller har delat ut den i stora kvantiteter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I artikeln jag läste i morse i NST, så nämnde dem inte alls att det är olagligt att ladda hem, bara att dela med sig av filer...

Sen tycker jag det är skam att den första dem dömer, "bara" lagt upp en film och inte någon som mass kopierar det han/hon laddat hem och säljer det vidare.

 

Är väl ingen större mening att ta upp det när APB & IFPI inte har rätt att logga IPn från folk som tankar, utan bara för de som delar ut. Hur som helst, det kunde varit värre, i USA var det väl snack om att utdelning skulle bli olaglig, oavsett om delningen var via mitt privata hemmanätverk eller en gigantisk DC-hubb.

 

Det är ju en utmärkt strategi av APB att ta någon som bara delat en film som första offer. Hade han delat 1000 filmer hade han ju åkt på bra mycket lägre böter per fil. Nu har man straffet för att dela en fil satt ganska högt, och kan i framtiden använda den här domen för att få ut mycket pengar även när det handlar om flera filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker hela grejjen känns löjligt 16 000 för att ha gjort hip hip hor tillgänglig via dc då kan man ju inte veta om någon ens har laddat hem den.

 

Jo, man kan se via sin upload-mapp vilka som tankat den. Sen kan man även använda ett program som heter Netlimiter för att kolla upp folks IP-adress, som man då tankat av.

 

Men det var ändå en "seger" för piratkopierare. Men fall som detta nu, kommer inte påträffas igen. EN film är bara en bagatell. Dock kommer dom dömma de som laddar upp massvis med filmer, musik och program.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Krunaldo: Till skillnad från USA så kan alla bevis, även de som kommit fram på olagligt sätt, användas i svensk domstol som bevis.

Var uppe ganska nyligen då polisen fick ut blodprov från en biobank för att kolla DNA i sammband med Anna Lindh mordet, enl. lag får biobankerna (än så länge) inte lämna ut materialet till polisen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

 

Däremot får man såklart inte begå olagliga handligar, men det säger ju sig självt (tills det att man får undantag från lagen... :rolleyes:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är löjligt, detta ahr de säkert som ett slags "varnande exempel" jaha, så de ska begära skadestånd på över 1 miljon svenskar? det är det de får göra för att "ta fast" alla fildelara och nedladdare i Sverige, de borde ge upp, Ponten och idioterna på ANTI-Piratbyrån fattar itne ens vad de själva snackar om, de är patetiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han blev väl anmäld för att han delade ut en svensk film främst, de som anmälde honom jagar sådana som delar ut svenskt upphovsrättsskyddad film? Isåfall är jag ganska garanterat utom fara :)

 

Det var väl snarare så att på den tiden företrädde inte APB särskilt många upphovsrättsinnehavare, så mängden saker de kunde leta efter var inte särskilt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...