Hoppa till innehåll
Anime.se

Shakugan no Shana


zionux
 Share

Rekommenderade inlägg

Hmm, jag har för mig att festivalen var i bok sju eller åtta och det finns tolv böcker för tillfället.

Sen är det ingen manga utan en "lite novel", dvs en vanlig bok med kanske 10-15 illustrationer på 180 sidor text. Precis som Hantsuki. Ett uppslag kan se ut så här. Det gör ju att det händer betydligt mer i en bok av den typen än i manga som är lika tjock. Så animen tar långt ifrån upp allt vad som händer i böckerna, även om det den tog upp oftast blev riktigt bra. Sen så lyckades animen bättre än böckerna i de två första avsnitten med att ge Shirai betydligt mer utrymme, där hon i boken i princip bara försvann och det mest var ett "jaha...".

 

Men ja, handlingen fortsätter i böckerna och serien är inte klar ännu. Jag har bara läst till halva bok nio. (bokläsandet är on-hold då MuvLuv Alt. släpptes förra månaden, Lost Child denna månad, nästa månad NekonekoSofts Scarlett och som om inte det skulle räcka Da Capo 2 i maj... Så det kommer nog dröja ett tag innan jag hinner läsa ikapp.)

 

Sen finns det iofs också en manga. Men den började gå samtidigt som animen och är i princip bara en mjölkko. Råkade beställa mangan av misstag istället för volym 0 av böckerna (volym 0 kom inte först utan ungefär samtidigt som bok 10). Jag har bläddrat genom den, men det var inte direkt något märkvärdigt och inte något att bry sig om.

 

Någon mer anime av Shana, förutom filmen, ser jag som väldigt osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Bumpar denna gamla tråden =)

SPOILERS för den som inte sett animen.

 

 

Såg precis klart Shakugan no shana, så grymt bra! :)

Älskar slutet med, trodde jag skulle hata det för att Shana var tvungen att gå suicidal men allt gick ju bra sen =)

En av dom bästa animes jag sett på länge.

 

Shakugan no shanatan, det lilla 3minuters avsnittet, var ju tokroligt med :D

Alastor blir kidnappad av nån fiskmås, Yoshida intalar sig själv att det bara är ett sammanträffande att Shana sitter på Yuji's huvud hela tiden etc ^^

 

End of spoilers...

 

 

Iallafall, när kommer filmen? =O

Någon som hört något om den?

Hade gärna tagit en serie till med =(

 

http://www.shakugan.com/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Men för i helvete! Var "~de Ari'Now I´m going to kill everyone and then myself with my irritating shit!'masu" illa tvungen att vara kvar i Säsong 2.

Allting verkade så lovande, men bara fem minuter in i serien växte hatet till det enorma.

 

Tror aldrig att jag hatat en animekaraktär såhär mycket. >:(

~de arimasu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är riktigt nöjd med andra säsongen. Många klagar på att det är för lite action. Men vad var det egentligen man önskade i Shana 1 som man inte fick mycket av? Jo fokus karaktärerna! Actionbiten i Shakugan no Shana, åtminstonde i första säsongen, var för torr och väldigt uppdelat i formen av "besegra denna fiende för att möta nästa". Jag var missnöjd av första säsongen just därför.

 

Nu får vi istället se mycket mer hur alla karaktärer utvecklas. Bara av att kolla på openingen ser jag två saker som höjer mina förhoppningar. En är scenen där Kai står ensam med Kazumi, och Kazumi verkar väldigt överraskad (antagligen av att Kai precis erkände sin kärlek för henne). Den andra scenen är precis mot slutet där Shana står i en helt annan outfit än hennes standard Seifuku/Zettai Ryouki/Cape kombination, samt hur annorlunda Yuuji är.

 

Att säga att man borde lägga mer fokus på Shana bara för att titeln säger så är som att bjuda in till en förutsägbar show där man vet hur det slutar redan vid början.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu tycker jag serien går nerför pga av fokus på Suck

Margery Daw, jag tycker hon är så förbaskat tråkig och jobbig. Jag gillade hur serien fokuserade på romantiken och ett litet triangel(eller ska jag säga " fyrkants" drama). Jag hoppas att Daw-episoderna bara är 2 till.

 

Meeeeeer shana! ~de arimasu

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Timotei summerade ganska bra vad jag menar.

 

Min poäng var inte att det bara ska handla om Shana. Det skulle, som du säger, bli ganska så tråkigt och förutsägbart. Men när det nu varit två avsnitt i rad där båda huvudkaraktärerna på sin höjd fått ur sig några oneliners, så käns det lite urspårat.

Tivoli avsnittet var ok, men lite ensidigt.

Och nu mera Margery Daw...

 

Ge mej intriger, triangeldrama och problematisk romantik istället! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Shakugan no shana II är riktigt bra speciellt nu mot slutet. Känns väldigt märkligt att ingen skriver om den, har alla (utom jag) slutat följa den?

 

Och till nåt annat, vilka volymer av lightnovellerna täcker säsong ett och två av shana? eller Kan det vara så att animen gör en uppstickare och skiljer väldigt mkt från romanerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shakugan no shana II är riktigt bra speciellt nu mot slutet. Känns väldigt märkligt att ingen skriver om den, har alla (utom jag) slutat följa den?

 

Jag började med att se första avsnittet när den började, men det var inte alls nå bra tyckte jag då och slutade direkt faktist. Har dock gett den en ny chans förut och såg då avsnitt 2-3 men tyckte likt förbannat lika illa om de och har gett upp på serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shakugan no shana II är riktigt bra speciellt nu mot slutet. Känns väldigt märkligt att ingen skriver om den, har alla (utom jag) slutat följa den?

Jag håller fullständigt med, den var lite seg under dom 6-7 första avsnitten men vart väldigt mycket bättre senare (Avsnitt 15 = toppklass). Just nu tycker jag den är rätt mycket bättre än säsong 1, samt en av dom bättre serierna som går just nu.

 

Har inte läst lightnovellerna själv tyvärr så jag har ingen aning om hur långt serien har hunnit i dom eller om dom är lika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte glömt bort serien och fortsätter att titta vidare. Dock så tycker jag att den har börjat bli väldigt seg, även nu mot slutet. Men eftersom att jag har "segat" mig igenom de avsnitt som kommit ända till nu så tänker jag inte överge den.

 

Självklart finns det bitar som var väldigt intressanta och sevärda, men nu har den tyvärr sjunkit på prioritets listan och fallit en bit från toppen även då slutstriden är på ingång.

 

Det är så jag ser på saken för tillfället, vem vet, det kanske blir en tvist som förändrar synen på den så här in på slutet. Tvivlar dock på att det kommer att ske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har faktistk pausat vid ep 19 och sammlar upp alla på hög för enslutspurt när den är klar. :)

 

Men jag håller med er. tycker serien hämtade sig rejält, även om det blivit en hel del upprepningar.

t.ex "I'm not gona loose." i vartenda avsnitt, som meatrose påpekade. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, de senaste avsnitten har haft bättre tempo (läs: de har faktiskt haft ett tempo). Mitt största problem med serien är att karaktärerna fortfarande efter 21 avsnitt befinner sig längre bak utvecklingsmässigt än de gjorde när säsong 1 slutade. Den är däremot trevligt animerad, och magi-striderna är förhållandevis tilltalande, troligtvis tack vare faktumet att "attacker med namn" och magiska strålar med regnbågens alla färger skiner med sin frånvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Yes. Då har man nött igenom en till serie. Hel skön serie som höll iaf mig intresserad NÄSTAN hela tiden. Visst kände man dock att en del var lite förutsägande scener och som att det var lite fillers.

 

Vet inte riktigt vad man ska säga om slutet, känns lite som dom har glömt

något viktigt kan inte riktigt sätta spiken på det....

 

Ah! Att kalla denna någon slags romantik är i min syn helt fel. Det fanns ju vissa drag av romantik men i det hela så fanns det knappt någon. Eller jag kan ha helt fel, va tycker ni?

 

Men jag fastnade för denna serie ganska hårt ändå och slutet var helt ok.

 

Nu vet jag ju inte om det skulle komma en tredje period då det fortfarande

finns lite frågor som inte blev besvarade. Men har inte hittat något då det inte var så länge sedan sista avsnittet släpptes. Så om någon vet något om framtiden för denna serie kan han/hon dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
Vilken fjuttig tråd :(

 

Det har i alla fall äntligen lönat sig att vara med i Shana fancluben.

 

http://myanimelist.net/forum/?topicid=88941

 

Om det verkligen är tredje säsongen lär det väl ta ett bra tag innan den ser dagens ljus, men det vore gött att veta åtminstone :)

De har missat att nämna att tredje säsongen börjar nu i oktober! Sen går det lite rykten om att tredje säsongen som även heter "2-kai" och inte just säsong 3, kan vara en remake på andra säsongen. *hoppas inte att ryktet är sant*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lolwat? Det låter som en dålig troll av någon som fortfarande är sur att tvåan inte följde böckerna helt :P

 

Men mm, någon sa oktober också. Det är ju inte jättelänge egentligen. Fast... jag skulle nog ändå vilja se lite inuti den där tidningen, bara för att. Jag känner mig hoppfull men skeptisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...