Hoppa till innehåll
Anime.se

Fate/stay night


DB
 Share

Rekommenderade inlägg

I och med att preludeskivan har släppts är det nästan dags för en tråd.

 

Fate/stay night är ett spel av typen 'visual novel' som släpptes av Type Moon för drygt två år sedan (2004/01/30). Det var Type Moons första komersiella spel och det var princip helt klart att det skulle bli årets spel (vad gäller bishoujospel) länge innan det släppts efter framgångarna med deras första spel, amatörspelet Tsukihime som visade att amatörutvecklare kan skriva bättre handlingar än professionella spelhus. Type Moon består i grunden av Kinoko Nasu (manus) och Takeuchi Takahashi (illustrationer). Det är det första amatörspel som fått en anime. De enda andra exemplet på detta är 7th Expansions 'Higurashi no Naku Koroni', som troligtvis börjar gå nästa år. (Mycket bra spel för övrigt)

 

Fate/stay night utspelar sig i en mindre nutida japansk stad och handlar om Shiroh Emiya. Hans föräldrar omkom när han var ett barn och han togs om hand av en man som var magikunnig (i F/sn så kallas magiker för majutsushi, till skillnad från mahoutsukai vilket är termen Kinoko Nasu använde i Tsukihime och 'Kara no Kyoukai'-böckerna). Hur somhelst så går denne man bort med tiden och Shiroh lever ett normalt liv.

 

En kväll när han städar hos bågskytteklubben dras han in i en konflikt han inte hade räknat med.

 

Att säga mer än så vore att spoila.

Lite bilder från förtittsskivan:

ascreenshots6yp.th.jpg

 

Efter att ha sett preludefilmen så kan jag konstatera att jag är nöjd. Det visuella håller tillräckligt hög klass och den ursprungliga designen görs rättvisa. Musiken som spelades passar väldigt bra för den stämning man kände i spelet.

 

Jag var lite orolig över valet av Sabers röstskådespelare, Ayako Kawasumi, med tanke på hur nätt och snäll hon låter som Akari i ToHeart och Miharu i Girls Bravo. Men hon lyckades få till en betydligt råare röst som passar Saber riktigt bra, och kommer garanterat att klara av att få till Sabers lite mindre glada scener bra. Sabers nyckelrad, "Jag frågar dig, är du min mästare?" var näst intill perfekt. De andra rösterna var jag riktigt nöjd med. Framförallt Archer och Rin.

 

Min enda fundering skulle vara att det ser ut som om Rider uppsökt någon plastikkirurg.

 

 

Lite jämförelser mellan spel och anime:

s1spel3lm.th.jpgs1anime0so.th.jpg

s2spel7rp.th.jpgs2anime3gw.th.jpg

s3spel2mk.th.jpgs3anime0wp.th.jpg

s4spel2qw.th.jpgs4anime2qb.th.jpg

 

Lite länkar.

Type Moons komersiella sida

Type Moons gamla amatörsida (Tsukihime)

Fate/stay night animens sida

Moonlit World som innehåller sammanfattning av Tsukihime-spelet, Fate/stay night och Kara no Kyoukai böckerna (som är bland de bästa böcker jag har läst. För den som vill veta mer om Type Moons produkter men inte tänkt lära sig japanska så är den sidan en guldgruva.

Värt att veta är att det ser ut som om någon grupp översatt Tsukihime-spelet. Vore nästan en synd att missa det i så fall.

ANNs Fate/stay night sida

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Häftigt! B) Verkar grymmt bra, trots att jag föredrar grafiken i spelet över animen. (Vad det gäller spelets stillbilder ;) )

Men så var det ju även med Melty Blood och Tsukihime, och den animen var ändå otroligt bra :D

 

(är lite orolig över vissa hentai bilder jag hittade på typemoons hemsida dock :surprised: )

http://www.typemoon.com/fate/ -> Graphics

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjae, Fate/stay night är ett erogame. Jag är dock rätt säker på att animen inte kommer ha dessa scener, precis som Air, Kanon, Da Capo, To Heart etc inte hade dessa i sina animerade versioner. Och om så kommer de vara på normal "filmnivå". Som Shiki och Arc i Tsukihime. Det är egentligen bara en av sexscenerna i spelet som har något direkt med handlingen att göra.

 

Givetvist kommer det visuella alltid att vara bättre i spelen eftersom där kan en enda bild visas en längre tid (med mindre förändringar). I anime är det minst 12 bilder/sekund.

 

Och ja, denna anime kommer att bli hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att finna det en smula roligt att Fate/stay Night är licenserad innan den ens har visats på TV i Japan även om det inte direkt är förvånande.

 

Man kanske ska ta och köra igenom spelet som jag tänkt att göra ett tag. Bara för sakens skull liksom. Heck, använder ju ett Fate/stay Night motiv som skrivbordsbild just nu... Förstår inte varför jag tagit sån tid på mig ;o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelet har ju 3 story scenarios och jag läste att de (Studio Deen) skulle använda sig av alla. Tsukihime's story blev ju slaktad när de klämde in det på 12 avsnitt. Jag hoppas verkligen att Studio Deen lyckas med Fate/Stay Night.

Jo Tsukihime spelet är helt översatt och håller på att beta-testas. Synd att det är extremt svårt (och dyrt) att få tag i Tsukihime. Finns även ett översatt demo av Fate/Stay Night om man vill test spela det.

Har varit såld på Type-moon relaterat ända sedan jag såg animén och jag ser verkligen fram emot denna serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gäller Tsukihime-animen så tyckte jag det var okej med tanke på att den bara hade 12 avsnitt. De följde Arcs scenario till största delen och struntade i resten. Synd ja (eftersom jag verkligen gillade Kohakus riktigt mycket), men jag tycker det fungerade skapligt. Vill man se resten så fixa spelet. Själv fick jag tag på Tsukibako-boxen till butikspris, men vill man ha det idag är det löjliga överpriser, kolla bara lite på yahoo auctions. Och med tanke på det så kan man gott och väl ladda ner det för att sedan köpa det om Type Moon ger ut det igen (vilket det har gått en hel del rykten om). Sen kan man köpa Plus Period för att rena sitt samvete. Vilket man borde göra ändå. Det är en guldgruva om man är Type Moon nörd. Har bilder och information från Tsukihime, Kagetsu Touya, Melty Blood och även Kara no Kyoukai. Med kommentarer från Nasu och Takeuchi. Sen finns ännu mer information, artworks och intervjuer.

 

Att göra en ny story som bygger på alla tre scenarier i Fate/sn fungerar om det blir 24-26 avsnitt. Personligen tror jag det innebär att de kommer ta Fate scenariet (som trots allt anses vara "true end") som huvudscenario och istället använda delar från de andra två för att utveckla bland annat Sakura mer än vad hon gjordes i Fate. Att använda sig av alla tre slut skulle bara bli knasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Häftigt! B) Verkar grymmt bra, trots att jag föredrar grafiken i spelet över animen. (Vad det gäller spelets stillbilder ;) )

Men så var det ju även med Melty Blood och Tsukihime, och den animen var ändå otroligt bra :D

 

(är lite orolig över vissa hentai bilder jag hittade på typemoons hemsida dock :surprised: )

http://www.typemoon.com/fate/ -> Graphics

 

What?

 

Finns Melty Blood som anime?

Trodde det bara var tsukihime och nu det här som "filmatiserats".

 

edit: Iofs är det väl mer eller mindre samma karaktärer i tsukihime som i melty blood...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Äntligen.

Det här var helt klart värt att vänta på ett halvår. Det är sällan jag har höga förväntningar och det är ännu mer sällan de möts. Men det gjorde de här med råge. Alla omgivningar stämde helt överens med det jag föreställde mig när jag spelade spelet. Handlingen följs bra med några mindre ändringar som fungerar riktigt bra. Rösterna var utmärkta och musiken likaså. Remixen av öppningstemat "disillusion" var riktigt mysig.

 

Jag gillade särskilt Fuji-nee och hennes humörsvängningar och överdrivna animation vid vissa scener.

 

Det nya året börjar riktigt bra.

 

Måste nästan passa på att visa extragrejen som Mangaoh skickade med min senaste beställning. Man kan bara inte ha för mycket Type Moon-prylar.

tmfanbook8vi.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vart kan man hitta spelet/spelen och behöver man avancerade japanska kunskaper för att ens kunna lira det?

 

Man kan hitta det här: Länk

Och man bör skapligt bra på japanska då nivån på språket är ganska hög.

En liten video från spelet så kan du se hur svår texten är. http://rapidshare.de/files/10876709/fate.wmv.html

Jo, filmklippet är en spoiler. Avsnitt tre skulle jag tro detta kommar hända i.

 

>>Flaskis

Det perfekta slutet på det första avsnittet hade varit där Saber dyker upp. Men nu tog de upp väldigt mycket om vad som hände innan spelet börjar, lite mer om Shirohs dagliga liv och framförallt betydligt mer Sakura. Så detta kommer väl hända i slutet på nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, Himeya tar ofta lite mer än vad som kan anses vara normalpris. Men de har ju i princip också monopol då de är den enda affär i Japan som säljer bishoujospel internationellt. Men de brukar skicka med lite roliga extraprylar vilket väger upp lite. Sen är de spelen dyra. I fallet Fate/stay night är butikspriset 8880 Yen +5% moms vilket blir ~618 kr. Himeya tar 82$, vilket är ~623 kr, så det är helt okej. Värre är det med doujinspel (amatörspel) där de kan ta ut det dubbla och tredubbla.

 

Hur många sådana spel jag har köpt? Tjae, runt 30 kanske. Och så runt 10 doujinspel . Runt 10/år blir det väl på ett ungefär.

 

Angående avsnitt två av animen:

Mumma!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trean var också mumma. Men fyran har bra potential. Ett av mina favoritslagsmål kommer utspela sig i det avsnittet (om jag gissar rätt, vilket jag gjort hittills).

 

Spelet finns inte på engelska och kommer med all säkerhet inte översättas inom någon överskådlig tid. De företag som översätter bishoujospel, som G-Collections har en väldigt liten målmarknad och har inte råd att licensiera topptitlar som Fate, utan nöjer sig med billigare spel som är mer åt hardcore hållet. Med något enstaka undantag. Dessutom är det extremt mycket text i Fate. Runt 50-60 timmar behövde jag för att spela genom alla tre scenarier, och då läser jag ändå skapligt fort. Att översätta all text skulle också kosta en hacka.

 

Och vad gäller fanöversättningar så ligger de så vitt jag vet på is. Demot som kan laddas ner från Typemoons hemsida finns det dock en översättningspatch till. Jag tror det var Insani som gjorde den.

Nåja, man kan alltid dra ner demot om man är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Atmosfären och handlingen i fate/stay är nice, men serien känns lite seg...

 

3 avsnitt, ingen ordentlig strid ännu, bara en massa snack. Wich may be nice, when I'm watching something not supposed to be action... Inte en serie som handlar om ett krig. Jag räknar inte strider som avslutas på 4 minuter och som mest består av dravel...

 

Aja, men jag lär ändå följa den till slutet, man får hoppas att de får upp tempot och sätter igång med några feta strider...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...