Hoppa till innehåll
Anime.se

Bästa japanska filmen


Aki
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 weeks later...

Lika mellan De Sju Samurajerna, Yojimbo och Tokyo Story.

 

Älskar de Sju Samurajerna, det är som ett porträtt av den mänskliga rasens kampanda. Om en rymdvarelse som Ryoko kommer till jorden blir det den första filmen jag visar, så hon vet vad mänskilgheten handlar om!

 

Diggar även Battle Royale, men jag måste nog säga att mangan var bättre. Kolla in den om ni kan, den är riktigt vansinnig!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Blir lite provocerad av vissa filmval i den här tråden som visserligen har underhållningsvärde men svårligen kan klassas som "bäst" bara för den saken. Så klart är det svårt att definiera vad som menas med bäst, vilka faktorer som ska hållas i åtanke, men uteslutande underhållningsvåld kan i mina ögon inte vara bäst.

 

Mitt val är den något otippade Dodes'ka-den. Kurosawas första färgfilm. Dock inte en av de som brukar lyftas fram när det pratas om Kurosawa. Som jag förstått är åsikterna delade om den filmen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

älskar och har alltid älskat wild zero (1999), förälskade mig helt och totalt i kamikaze girls (2004) och håller kurosawas yojimbo (1961) för evigt kär.. bästa japanska långfilmen av det jag sett fram till idag är däremot tetsuo the iron man (1989) som spelfilm eller night on the galactic railroad (1985) som animerad långfilm. de två sistnämnda med motiveringen att de på olika vis inverkat starkt i hur jag ser på filmskapande och berättande, människan och världen. klurade med andra ord länge på mycket och stort efter att ha sett dessa två - således, i mina ögon mätt, det "bästa" i filmväg från japan just nu.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...