Hoppa till innehåll
Anime.se

Animeköp


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Plockade upp samlingsboxen av Desert Punk för ynka 73 spänn på AxelMusic, och idag ramlade den ner i brevlådan. Bara två avsnitt in kan jag inte kommentera mycket på serien, men vilken anime som helst (nästan i alla fall) är väl värt 3kr per avsnitt.

 

Däremot har jag anmärkningar på Funimations policy när det gäller översättningen. Jag satte för stoj skull på den engelska dubben och subben samtidigt, och det syntes ganska direkt att den tar sig ganska stora friheter med det förstnämnda. Detta i sig har jag inget emot, men som kompensation ger de oss i många serier en undertextöversättning som inte tar sig några friheter alls. Alla suffix finns kvar (i kursiv; även -neechan etc.) och specialnamnen står kvar oöversatta, precis som man brukar se i många fansubbar. Det värsta är då när den översatta skärmtexten, skyltar och sånt, inte stämmer överens med dubben, som i just Desert Punk då huvudpersonen får kallas just så i dubben, men Sunabouzu i texten. Sedan är själva fonten inte särskilt vacker.

 

Funimation verkar helt enkelt inte lägga ner så mycket kärlek på sina undertexter. Nej, tacka vet jag företag som Ocean Group; deras dubbar är sällan bra, men de sköter åtminstone översättningen så bra de kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari no Hohenheim; du har ingen bild på boxen? Desert Punk var grym så är rätt sugen på att köpa.

DSC00095.jpg

Nu har jag inte den bästa kameran, men så här ser den ut. Tre stycken thinpacks med två skivor vardera. Boxen finns fortfarande inne på axelmusik för samma fjuttpris, så slå till medan du har chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Vad har de för ljudspår och text och så?

Ett dubbat ljudspår och ingen textning.

 

Dubbning är ju (nästan) legio där ...

 

Däremot så har Tsubasa Chronicle - Tokyo Revelation DVDn som är på väg till mig både tyskt och japanskt ljudspår med tysk (och polsk(!)) textning

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min skoltyska har tyvärr råkat radera sig från min hjärna vid det här laget...

 

Jag får nog försöka skramla ihop till den japanska utgåvan, förutsatt att det finns/kommer en billigare utgåva som hålls i tryck, istället för den begränsade utgåva som såldes vidare för hutlösa priser när jag tittade efter den begagnat för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...