Hoppa till innehåll
Anime.se

Animeköp


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Hmm, jag har inte testat att via internet skaffa anime på DVD. Om man enbart är intresserad av DVD's med japanskt 5.1 och engelsk text, går det över huvud taget att få tag på? Tycker det mesta är engelsk 5.1 och japansk 2.0 av de alternativ som har subtitles på skivorna. Jag kanske kollar på fel ställen iofs. Ja ja, lite små-n00big fråga kanske, men om någon har ett bra tips så är jag idel öra. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, jag har inte testat att via internet skaffa anime på DVD. Om man enbart är intresserad av DVD's med japanskt 5.1 och engelsk text, går det över huvud taget att få tag på? Tycker det mesta är engelsk 5.1 och japansk 2.0 av de alternativ som har subtitles på skivorna. Jag kanske kollar på fel ställen iofs. Ja ja, lite små-n00big fråga kanske, men om någon har ett bra tips så är jag idel öra. =)

Hm? Du menar helt enkelt att du vill ha surroundljud på japanska? Det görs nog inte så mycket ens i Japan. Om vi kollar på nya japanska animereleaser (jag kollade CDJapan): Death Note, Kanon, Nana, Naruto Shippuden, Nodame Cantabile och Tengen Toppa Gurren Lagann står alla listade med "Linear PCM Stereo". Det är alltså bara tvåkanaligt, men då är å andra sidan ljudet förlustfritt komprimerat (eller inte komprimerat alls!). Bra kvalitet, alltså. (Hitohira stod med "Dolby Digital" och Code Geass med "Dolby Digital Stereo", jag tror de menar samma sak: Tvåkanaligt men komprimerat ljud.)

 

De flesta anime-DVD-släpp med surroundljud ens i Japan är väl biofilmer som redan hade flerkanaligt ljud i biosalongerna (som Cardcaptor Sakura-filmerna), vissa av de där nya HD-remastrarna (som Evangelion och Nadesico), och högbudgetserier (som Ergo Proxy och GitS: Stand Alone Complex).

 

Det finns väl kanske några fall där exempelvis amerikanarna själva har gjort en surroundmix av japanskan, men jag kan inte komma på något.

 

Som en liten fotnot såg jag några lustiga angivelser på CDJapan också. Sikta mot toppen 2! sade sig ha "Dolby Digital 5.1ch Stereo". 5.1-kanalig stereo? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, så själva konceptet "japansk 5.1" kanske man ska slå ur hågen direkt då.

 

Anledningen till att jag trodde att det fanns just japanskt 5.1 att få tag på är exempelvis denna: http://www.sfbok.se/standardfiler/fra.a ... 00&ID=5816

 

Där står det att det att man har att välja mellan engelsk 5.1 eller japansk mono med engelsk text.

 

EDIT: Ah, såg nu att det inte gick att länka direkt in till någon av filmerna. Kikade i varje fall på Fullmetal Alchemist-DVD's.

 

Jaja, att det just ska vara 5.1 är nog inte det viktigaste. Bara jag slipper dubs och får mina subs eftersom jag inte har mer än "fattar några ord här och där"-kunskaper när det kommer till japanska språket. Tack för svaret. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EDIT: Öhmm... 1195 SEK hos webhallen.se och 749 SEK hos SFBokhandeln. Trodde knappast att webhallen skulle ha det högre priset av de två.

 

Men det är region 1-versionen SFBok har. Köper du den så får du endast alla avsnitten, i en thinpack - alltså ingen tjusig plåtlåda och inget extramaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns väl kanske några fall där exempelvis amerikanarna själva har gjort en surroundmix av japanskan, men jag kan inte komma på något.

 

Du har ett exempel, nästan, rakt framför ögonen. GitS special edition. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och memories verkar onekligen intressant av vad jag sett på trailers.

Köp! Svenska DVD:n kostar väl bara sisådär 120 kr eller så. Helt klart köpvärd.

 

Ja för tusan, köp!

 

Såg just Magnetic Rose, och shit shit shit vad bra det var. :rolleyes:

Som en hel film baserad på de sista minuterna av 2001 - Ett rymdäventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och memories verkar onekligen intressant av vad jag sett på trailers.

Köp! Svenska DVD:n kostar väl bara sisådär 120 kr eller så. Helt klart köpvärd.

Ingen anime på DVD som inte är region 2 och japansk är köpvärd. Kvalitetskillnaden är så otroligt hög att det inte är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg just Magnetic Rose, och shit shit shit vad bra det var. :shock:

Som en hel film baserad på de sista minuterna av 2001 - Ett rymdäventyr.

Njaa... Inte riktigt lika skruvat, tycker jag nog. icon_smile.gif

 

Ingen anime på DVD som inte är region 2 och japansk är köpvärd. Kvalitetskillnaden är så otroligt hög att det inte är sant.

Trams. Det finns mycket anime på DVD som inte är region 2 och japansk som är köpvärd, beroende på köparens kriterier. Om köparen är ute efter de snyggaste släppen, den högsta kvaliteten och det största samlarvärdet, så visst är R2J bäst. Om köparen är ute efter en översatt utgåva till rimligt pris och rimlig kvalitet så finns det väldigt mycket köpvärt från USA och (beroende på hur låga kvalitetskraven är) Australien och Europa. Japanska utgåvan av Memories är förvisso inte dyr - bara 220 kr eller så -, men den svenska är inte särskilt dålig (som exempelvis Studio Animés släpp har varit).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick mina två första japanesiska DVDer idag. *_*

 

bziityxcZ.jpg

 

vad är det för ljudspår på jap. utgåvan av Memories?

Och memories verkar onekligen intressant av vad jag sett på trailers.

Köp! Svenska DVD:n kostar väl bara sisådär 120 kr eller så. Helt klart köpvärd.

Ingen anime på DVD som inte är region 2 och japansk är köpvärd. Kvalitetskillnaden är så otroligt hög att det inte är sant.

 

Jag skrattade högt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...