Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangaköp


dreamchaser
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

Jag hade en dröm inatt att jag var på SF-bokhandeln, och inhandlade av en impuls Ai Yori Aoshi-manga. Som de som läste mina inlägg i Julkalendertråden vet är jag inte jätteförtjust i serien, och även om animen blev lite bättre på grund av Enishi skulle jag aldrig komma på tanken att börja samla på manga. Men av en ren slump visade det sig att jag var tvungen att åka till sagda bokhandel idag, och precis när jag skulle lämna butiken fångade den mitt öga.

Så gissa vad jag gjorde.

AiYoriAishi-manga.jpg

När jag stod och höll i boken kändes jag ett konstigt drag i mig, som om det var mitt öde att köpa den. Den innehåller volymerna 1-3 i en tjockbok och kostade 150 spänn, så om jag inte gillar den har jag inte gått med alltför stor förlust.

 

Annars fick jag hem Chobits vol. 4 och 8 -- vilket kompletterar min samling -- samt Naruto vol. 21.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Köpte One Piece 47 idag, bra läsning men förra boken var helt klart bättre.

Förmodar att du menar One Piece 46. Annars vill jag veta var sjuttsingen du fick tag på den.

 

Och ja,

jag håller med om att den förra volymen är bättre. Å andra sidan är det precis efter en 10-böcker-lång überepisk ark, så det kanske passar med lite lägre tempo. Däremot känner jag ibland att det är lite FÖR knasigt (tänk hon som kastar tallrikar), vilket jag aldrig riktigt känt förut i One Piece. Men nåja, så länge det fortfarande är kul att läsa och alla är in-charcter ska jag inte klaga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Köpte One Piece 47 idag, bra läsning men förra boken var helt klart bättre.

Förmodar att du menar One Piece 46. Annars vill jag veta var sjuttsingen du fick tag på den.

 

Och ja,

jag håller med om att den förra volymen är bättre. Å andra sidan är det precis efter en 10-böcker-lång überepisk ark, så det kanske passar med lite lägre tempo. Däremot känner jag ibland att det är lite FÖR knasigt (tänk hon som kastar tallrikar), vilket jag aldrig riktigt känt förut i One Piece. Men nåja, så länge det fortfarande är kul att läsa och alla är in-charcter ska jag inte klaga.

 

Jo det stämmer, det var volym 46 jag köpte, var lite sent när jag skrev det där så jag tänkte mig inte för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...och där var jag på besök hos farbror SF-bokhandeln och brände bort lite under 1500kr (inklusive rabatt). Här är vad jag köpte:

 

-Naruto vol. 22-32

-Skip Beat vol. 1 (på svenska)

-Shugo Chara vol. 1-2

-Twelve Kingdoms vol. 2 (roman)

-Första Strawberry Panic-romanen (för att jag är morbit nyfiken och ville få rabatten)

-The Phoenix Wright Files vol. 1

 

En kul grej var att någon stod och intervjuade en av de som jobbade i butiken, som svarade på allehanda frågor som "Vad är det som är så bra med just anime?" och "Vilken anime ska man tipsa om för de oinsatta". Undrar just vad den intervjun kommer att dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ställer ni er till att köpa nytt mot begagnat? Man får fint fräsht omslag, och utan gulnade sidor när man köper nytt, men är det värt de 20kr extra det kostar per volym?

 

Själv föredrar jag nytt. Varje gång jag är inne på Book Off (en affär med begagnade böcker, skivor, filmer) så ser jag alltid nån som hostar rätt in i böckerna. Sen saknas det ofta några volymer i en serie, så man får vänta tills man kan komplettera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ställer ni er till att köpa nytt mot begagnat? Man får fint fräsht omslag, och utan gulnade sidor när man köper nytt, men är det värt de 20kr extra det kostar per volym?

Om det endast var 20kr man tjänade på att köpa begagnat så skulle jag nog inte göra det (nytt är trots att fräshare) men oftast så är det inte fallet utan man får dem oftast för mindre än halva priset. Andrahandsvärdet på manga är generellt riktigt taskigt vilket jag själv tycker är riktigt bra :) Så länge jag har köpt begagnad manga så har jag aldrig märkt av mer än normala hyll-slitage och gulnade sidor har jag inte sett på annat än mina 8år gamla volymer utav Dragon Ball.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag föredrar definitivt ny manga, men vad jag än köper vill jag helst kunna se och utvärdera den yttre kvaliteten innan jag betalar för den. Jag är ganska petig när det gäller böcker; jag vill helst undvika uppböjda sidor och vikta kanter, och spräckta ryggar är bland det värsta jag vet. Jag skulle definitivt inte ha något emot att kolla runt i en andrahandsaffär som säljer manga (om något sådant existerar i Sverige); hittar man en bok i nästan nyskick för under halva priset är det ju rena fyndet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror lite på. Jag äger ungefär hälften begagnat, hälften nytt. Favoritserier uppdateras ibland när de släpps i bunkoutgåva eller perfect collection. Hikaru no Go har just kommit som det sistnämnda, så det ska definitivt inhandlas, och andra fantastiska serier som Kaguya Hime och Yakumo Tatsu kommer säkert införskaffas som bunkoformat längre fram i tiden. Det är ett bra sätt att ha en anledning att läsa serierna på nytt, och en av anledningarna till att jag tyckte det var okej att köpa dem begagnat till en början (jag har mild bacillskräck så jag föredrar egentligen nya saker).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man tjänar inte så mycket mer än 20kr per volym genom att köpa begagnat. Såvida man inte bryr sig om gulnade sidor och slitna omslag, då kan man oftast hitta för 105 yen/st. Bunkoutgåvorna är ju alltid förstås trevligare, såvida de inte är för tjocka så att de blir otympliga.

 

Idag köpte jag dessa. Var ganska länge sen jag köpte nån manga kom jag på nu.

 

mangauq1.jpg

 

Tobaku Haouden Zero 1-6

Otogi Matsuri 12 (första utgåva med bonus-guide)

Jidan Koushounin M

 

Kunde verkligen inte hålla mig för skratt när jag såg Inoues självporträtt i volym 12 (han har alltid en ny bild). För er som inte vet så kallas han även för Joker Jun sedan länge.

 

jokersh1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen rekommendera att köpa bunkoutgåvor begagnat. Den högre papperskvaliteten gör att de inte drar åt sig dålig lukt (från forna ägare) lika lätt, och de gulnar inte lika snabbt. Samma sak gäller även nyutgåvor i större format, som Wideban och kanzenban, eftersom de också är av bra kvalitét.

 

Fast man får akta sig lite. Book Off och andra affärer som säljer begagnat brukar slipa bort de gula kanterna, så om man inte är försiktig kan man råka köpa böcker som ser fräscha ut, men som stinker gammal tobaksrök när man väl bläddrar i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick ett paket igår från sfbok

 

After School Nightmare Vol 10

Ai No Kusabi The Space Between Novel 2: Destiny

Chrono Crusade Vol 7 + 8

Eden: It's an Endless World! Vol 9 + 10

Gravitation Vol 4

Hellsing Vol 7 + 8

Ouran High School Host Club Vol 9

Real Vol 2

Saiyuki Vol 2

Trinity Blood Vol 7 + 8

We Were There Vol 2

 

samt väntar på (restorder/förhandsbeställning)

 

Antique Bakery Vol 4

Doll Vol 1

Ghost Talker's Daydream Vol 3

Higurashi When They Cry Vol 2

Oh My Goddess del 15

Ouran High School Host Club Vol 8

Paradise Kiss Vol 1

Pet Shop of Horrors Tokyo Vol 1

Strawberry Panic Vol 2

Yellow Vol 1

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick hem en bunt av Fukumoto's tidigare verk idag (och fler är på väg):

 

Gin Yanma

Shinjitsu no otoko

Miagereba tsuutenkaku

Hoshioru yoru ni

Buraiden Gai 1-5

Saikyou densetsu Kurosawa 1-11

 

Även om han hela tiden hållit samma stil, så märks det tydligt att han har förbättrats. Nu har jag bara hunnit bläddra i de lite, men det verkar vara blandat med skolhumor, kärlekshistorrier och Fukumoto's kännetecken gambling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...