Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangaköp


dreamchaser
 Share

Rekommenderade inlägg

Gah! Gick förbi Sun Ai i måndags och där väntade inte bara 3 månaders beställningar, utan också en av månaderna var en sån där "nu fasen ska jag beställa ikapp på hela Pianoskogen, Gentlemannaalliansen, Karen Children och Angel Heart!" så det var en sjujädrans mängd manga och man fick armvärk av att bära runt kartongen. Usch vad många tusenlappar som gick, men det var massor av manga också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har shoppat utav bara helvete den senaste veckan. Så billigt och mycket som möjligt. Jag har kompletterat / köpt ifatt Banana Fish, Monster, Musashi #9, större delen av Touch och införskaffat det senaste av Fruitsbasket, Life, Hourou Musuko, Aoi Hana, Top Secret med mera. Jag försöker att hitta bara sådant som går på 100 yen/bok och inte ser ut som om någon dragit den genom en vattenpöl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Var och använde upp en del av mina pengar på SF-bokhandeln igår:

 

-Fullmetal Alchemist vol. 12

-D.Gray-Man vol. 4

-Death Note vol. 10

-Emma vol. 1

-One Piece vol. 37

-Keroro vol. 1

-The Twelve Kingdoms, roman 1

 

Frågan är varför jag går och köper en bunt manga, när jag borde vara upptagen med att plugga fysik...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ragnarök 10, och vad läser jag sist i boken:

 

redaktionens anmärkning: Myung-Jin Lee har tyvärr bestämt sig för att satsa på spel branschen istället, så detta är sista delen i Ragnarök, bara WTF!?!!!!

 

Detta måste redaktionen vetat innan dem började ge ut den, det är jag nästan helt säker på! Man bara tänker va fan gav dem ut den för!?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Mahou Sensei Negima volym 6-8 på Engelska

 

Ah my Goddess! volym 1 på svenska. De har översatt Belldandy till Verdandi, Hädelse! Jag har aldrig stört mig såhär mycket på en översättning i hela mitt liv. Får väl öppna upp plånboken lite mer och köpa de engelska volymerna istället :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah my Goddess! volym 1 på svenska. De har översatt Belldandy till Verdandi, Hädelse!

Du vet väl att hon egentligen heter Verdandi? Eller, ja, ヴェルザンディ då. Men att hon baseras på Verdandi?

 

Nej, jag tycker det var ett bra val. Det är ju bara naturligt att utgå från grunderna. :)

 

Ja, namnet härstammar från Verdandi i nordisk mytologi. Romaniserat så blir namnet Berudandi, så det går att tolka på båda sätt. Jag har dock aldrig sett någon tolkning annan än Belldandy. Det är det namnet som har följt med mig så länge jag haft ett intresse för manga och anime och har rotat sig in i min ryggmärg. Jag kan helt enkelt inte acceptera någon annan översättning. Att ändra på en översättning som hängt med i 20 år (Eller när den nu översattes första gången) är enligt mig bara dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har dock aldrig sett någon tolkning annan än Belldandy. Det är det namnet som har följt med mig så länge jag haft ett intresse för manga och anime och har rotat sig in i min ryggmärg. Jag kan helt enkelt inte acceptera någon annan översättning. Att ändra på en översättning som hängt med i 20 år (Eller när den nu översattes första gången) är enligt mig bara dumt.

 

Att du inte kan acceptera Verdandi på grund av vana har jag inte mycket att säga om (annat än att det inte varit ett problem för mig -- OVA:n från 1993 var bland de tidigaste animéer jag såg, och mangan har jag följt sedan jag började läsa japanska serier), men dumt tycker jag i synnerlighet inte att det är. Det är ju inte en satsning som är till för att blidka befintliga fans, utan för att få nya. Varför ska vi tvingas stå ut med ett misstag som begicks i ett land helt orelaterat till vare sig källand eller målland, Japan eller Sverige? :/

 

Men eftersom översättaren är aktiv här på forumet kanske han borde få motivera sin översättning själv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv anser jag att "Verdandi" låter vettigare än "Belldandy" också, inte bara med tanke på vem hon är baserad på.

 

Men för att försöka hålla mig till trådens ämne kan jag ju ta upp vilka inköp jag har gjort på senaste tiden:

 

Dragon Ball 26

Ranma½ 29

Berserk 19

POWER!! 10

GTO 11-12

Genshiken 3-4

Monster 2-3

Oh! My Goddess 1

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...