Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

Förlåt men det är väl en ide vi har fått att göra den här tråden till den största informationskällan för bishoujo spel på svenska, fast det är den nog sedan länge.

Dude! Ni borde starta en sajt om det här! Det hade kunnat ge området lite större exponering i Sverige än vad det får av en enda ynka tråd på ett animeforum. (Kom igen! Era recensioner i denna lilla tråd är ju att kasta pärlor till svin!) Det är förstås ett smalt intresseområde med få upprätthållare vid start, men det hade kunnat locka fler. Snöbollsprincipen sätter igång, och innan ni vet ordet av det sitter ni tio-tjugo pers och fanöversätter Dote Up a Cat! ;)

 

Kom bara ihåg att satsa smått i början och kanske rida på någon annans framgångar. http://www.anime.se/bishoujo/ kanske? (^_~)

 

Driftig som jag är skulle jag gärna starta en sådan nätplats själv - om jag bara kunde japanesiska och spelade/läste spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Dude! Ni borde starta en sajt om det här! Det hade kunnat ge området lite större exponering i Sverige än vad det får av en enda ynka tråd på ett animeforum. (Kom igen! Era recensioner i denna lilla tråd är ju att kasta pärlor till svin!) Det är förstås ett smalt intresseområde med få upprätthållare vid start, men det hade kunnat locka fler. Snöbollsprincipen sätter igång, och innan ni vet ordet av det sitter ni tio-tjugo pers och fanöversätter Dote Up a Cat! ;

 

Agree! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas nu inte att jag plågar er som inte kan japanska för mycket, men om någon dag så kommer det nog komma en recension på Muvluv Alternative. Sitter och snabbspelar igenom all age versionen som jag köpte förra veckan nu och så fort jag är klar med den så kommer jag garanterat att känna ett starkt tvång till att skriva något om den. Det är trotsallt mitt självklara favoritspel, inget annat jag har spelat har allafall kommit i närheten.

 

Tror väl inte jag skulle ha motivation nog att behöva uppdatera en hemsida regelbundet med recensioner, skulle ta för mycket tid som jag egentligen inte har. Mycket är väl det att jag behöver skriva av mig efter att ha spelat något som har berört väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fatezerojq9.jpg

 

Type-Moon och Nitro+ annonserade idag ut att de till Comiket 71 släpper Fate Zero som de samarbetar med. Det ska bli riktigt, riktigt roligt att se vad de kan åstadkomma tillsammans.

http://www.fate-zero.com/

 

http://www.typemoon.com

http://www.nitroplus.co.jp/pc

 

Edit:

I min iver så verkade jag missa lite avgörande detaljer.

Det står inget om 'visual novel' utan bara 'novel' vilket antagligen innebär att det rör sig om en vanlig bok. Problemet nu blir att komma på ett sätt att få tag på ett exemplar utan att behöva betala hutlösa överpriser för att begagnat exemplar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Är bara tvungen att dela med mig av ef - the first tale's intro, det är väl antagligen något av det snyggaste jag har sett inom bishoujo spel (även inom anime). Spelet kom igår och tyvärr så finns det bara en liten youtube version av introt på Minoris (utvecklarna) hemsida och jag tror inte det uppskattas av dom om jag lägger upp spelets version. Men det går allafall att få en glimt av hur snyggt det är, hela spelet är förövrigt animerat.

 

 

Ef är väl det mest efterlängtade spelet i jul, även om jag själv ser mer fram emot Mirage's Anonymous. Mirage är ett dotterbolag till âge som bla har gjort Kimi ga nozomu eien och Muvluv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är bara tvungen att dela med mig av ef - the first tale's intro, det är väl antagligen något av det snyggaste jag har sett inom bishoujo spel (även inom anime). Spelet kom igår och tyvärr så finns det bara en liten youtube version av introt på Minoris (utvecklarna) hemsida och jag tror inte det uppskattas av dom om jag lägger upp spelets version. Men det går allafall att få en glimt av hur snyggt det är, hela spelet är förövrigt animerat.

"Animation movie director: Makoto Shinkai"... Hur kommer det sig att jag inte är överraskad? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta dubbelpostningen men nu vart jag tvungen.

 

Mirrormoon är nu klara med sin översättning av Fate scenariot i Fate/stay night och spelet har nu gått till Betatestning. Fate/stay night är ytterligare ett spel som jag aldrig har spelat (köpte det för några dagar sen), men jag törs nästan slå vad om att spelet är betydligt bättre än animen. Kom ihåg att det här är bara ett av tre scenarion i Fate/stay night (Fate, Unlimited Bladeworks och Heavens Feel), patchen för dom andra två kommer antagligen under ett senare tillfälle. Men Fate scenariot i sig är nästan ett komplett spel med det slut som anses vara det riktiga, dom andra två är alternativa historier.

 

http://mirrormoon.org

 

1163392542037uv6.th.jpg

Så gör som Saber och spela Fate/stay night när patchen kommer, det är väl värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Har faktiskt tagit upp ämnet på diverse spelsidor också. Exempelvis Loading, reset samt superplay. Tycker att de kunde recensera några spel :P men det ville de inte samt att vissa av redaktionsmedlemmarna börjar komma med personangrepp om att det bara är pågrund av sexscenerna som man vill spela visual novel spel. Han har inte riktigt fattat det hela men men.

 

Så det är liksom inte helt utdött. Största problemet som de flesta av oss har är att vi inte kan japanska.

Kunde jag bara japanska skulle jag vara utfattig. Dels vanliga konsolspel och så dessa.

 

Bästa översatta spel jag har spelat är Heart de Roommate. Riktigt skoj faktiskt. Private Nurse ser ut att vara riktigt bra, suttit ett antal timmar med det, men pågrund av hårddisk krasch tappade jag bort mig och började inte om igen.

 

Come see me tonight 1 & 2 ska man hålla sig undan, visst roliga kommentarer, men det är också allt.

 

Sagara Family, rätt skoj, men fokus ligger ändå på sexbiten vilket förstör det hela, även om det var skoj med alla olika tjejer och deras intressen/attityder.

 

Tsukihime är som sagt underbart. Rekomenderar det varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har faktiskt tagit upp ämnet på diverse spelsidor också. Exempelvis Loading, reset samt superplay. Tycker att de kunde recensera några spel :P men det ville de inte samt att vissa av redaktionsmedlemmarna börjar komma med personangrepp om att det bara är pågrund av sexscenerna som man vill spela visual novel spel. Han har inte riktigt fattat det hela men men.

Visar bara hur okunniga tex Superplay är inom den här genren. Givetvis finns det spel som bara fokuserar på sexdelen, men att kalla tex något av Keys spel för rena sexspel är riktigt skrattretande (Clannad har inte ens några). Man kan också fundera på varför alla all age versioner finns när sexet är den enda anledningen till att man skulle vilja spela dom här spelen...

 

Sen kommer givetvis frågan om vilket som är mest moraliskt korrekt (hatar det ordet inom fictionell underhållning), att skjuta huvudet av varandra eller en sexscen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visar bara hur okunniga tex Superplay är inom den här genren. Givetvis finns det spel som bara fokuserar på sexdelen, men att kalla tex något av Keys spel för rena sexspel är riktigt skrattretande (Clannad har inte ens några). Man kan också fundera på varför alla all age versioner finns när sexet är den enda anledningen till att man skulle vilja spela dom här spelen...

 

Sen kommer givetvis frågan om vilket som är mest moraliskt korrekt (hatar det ordet inom fictionell underhållning), att skjuta huvudet av varandra eller en sexscen.

Ah, var en person som minsan hade spelat Biko och drog alla över den karmen :P inget jag bryr mig om. Jag spelar visual novels för att få en portion skratt och en stor portion bra story som vida överglänser den vanliga konsolspelandet, eller bara för att mysa. Testade Mai Hime spelet till PS2, visst, förstod inte så mycket(några få ljudspår här och där) men det var hur mysigt som helst. ToHeart2 om jag någonsin spelar det kommer jag också att mysa.

 

Narcissu höll jag ju på att börja gråta över redan i inledningen.

 

True Love är så gott som kult, gammalt och vissa delar av storyn värmer ordentligt. Även fast det är mer sexrelaterat.

 

Beroende på vad det är som sker och vad folk anser om saken på en allmän nivå så är det idag helt tillåtet att skjuta huvudet av en loli, men att man har sex är helt förbjudet, blir det plötsligt barnporr.

Våldet är "mer" korrekt än sex i dagens spelsamhälle. Vi får vänta en kanske 10-20 år så kanske sex kan bli accepterat, om det sköts på ett snyggt sätt.

 

edit - var tvungen att ta bort en siffra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Narcissu är mycket bra, även om Planetarian är nog mitt favoritspel av dom som finns översatta på engelska (jag älskar Key). Men då har jag inte kommit mig före med att spela Tsukihime än, min "backlog" är ohyggligt stor och det finns andra som har högre prioritet just nu.

 

Jag vet inte ens om man kan räkna Biko till den här genren, verkar vara mer av ett "simulator" spel men jag vet inte så mycket om det. Det är ändå lustigt att Superplay som har klagat i flera år på att media har dragit alla spel över en gräns gör precis samma sak själva när det kommer till någonting dom har bristande kunskap om.

 

Edit: Roligt att du har tagit upp det med Superplay föressten, det är på tiden att dom slutar ignorera den här genren :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En anledning att våld är mer accepterat än sex är väl för att sexuallitet är ett mycket känsligt ämne för många. Det handlar ju trots allt om att dela sin kropp med någon annan. Och sen beror det ju på vilken sorts sex det handlar om. Är det baserat på kärlek och lust kan det bli hur vackert som helt, men om det handlar om våldtagning mot den ena partens vilja vill jag nog hellre se folk skjuta huvudena av varandra.

 

Sedan gäller det att skilja på porr och erotik. Vad många inte inser är att det faktiskt är två olika saker. Porr är sex för sexets skull; Erotik är sex av en anledning, med känslor inblandade. Så länge det håller sig vid det senare så har jag ingenting emot att det förekommer i spel. Dock tycker jag inte det är helt nödvändigt med erotiska scener bara för att höja åldersgränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tenshi no Inai Juunigatsu (天使のいない12月)

~Änglalös December~

 

tenshibanneruc5.jpg

 

Utvecklare: Leaf

Utgivningsår: 2003

Genre: Drama

Design och bilder: Misato Mitsumi (みつみ美里)

Handling: Shouseke Miyake (三宅章介)

Introlåt:

Åldersgräns: 18år

Hemsida: http://leaf.aquaplus.co.jp/product/ten.htm

 

Kan köpas

På tidigare nämnda ställen.

 

För att komma till något som skiljer sig rätt mycket från tidigare nämnda titlar tänkte jag ta lite om Leafs Tenshi. Det är ett lite udda spel för att komma från Leaf som skiljer sig en del från deras andra titlar. Leaf är mest kända för sin ToHeart-serie som är mer av typen ljusa och glada spel, deras tidigare hårda suspensionspel som förra året fick sällskap av Kusari och sina tRPG. Tenshi passar inte riktigt in bland några av dessa. Handlingen tar upp personer som av olika skäl befinner sig i en tillvaro de inte önskar, inte kommer tillrätta eller gör saker för att avleda sig själva. När dessa personer som för tillfället inte är helt kapabla att komma till rätta själva tvingas interagera med någon annan blir resultatet inte bästa. Tenshi är nästan genomgående deprimerande och Tokinori Kida är bitvis ett kräk. Men i slutändan ordnar det till sig. Inte på det sättet att det är lyckliga fullständiga slut utan snarare att personerna lyckas reda ut och komma tillrätta och på så sätt skapa förutsättningar för ett mer normalt liv där en ordentlig interaktion är möjlig. Tenshi är också relativt kort jämfört med andra spel med en (för mig) speltid på 5-7 timmar/scenario.

 

Tenshi utspelar sig över några dagar i december innan jul. Man får följa Tokinori Kida, en person med ett halvår kvar på gymnasiet. Han har aldrig haft någon närmare relation med någon och saknar helt visioner för vad som ska hända efteråt utan sitter helst för sig själv uppe på taket på rasterna och röker. Hans yngre syster, Emiri, är allmänt missnöjd med honom, vilket hon ofta påpekar och packar på honom ett deltidsjobb i ett café så han i alla fall gör lite nytta.

 

En morgon när han är uppe och röker och slänger ner fimpen så märker Touko Kurihara att den kommer ner och efter att hon tittar uppåt ser hon honom på taket. Han ser henne och undrar vem hon är när hans vän i samma klass, Isao Shimomura, upplyser honom att hon går i deras klass.

ciggak5.th.jpg

Touko är en rätt tragisk person - hon är blyg, saknar helt självkänsla och är heller inte särskilt klipsk. Men efter den händelsen tar hon ändå mod till sig och börjar prata med Tokinori som, när han märker hur hon är, beter sig allmänt otrevlig.

 

Senare under dagen när han efter skolan som vanligt sitter uppe och röker kommer Touko upp till taket och försöker börja prata med honom. Han säger att så länge hon är tyst har han inget emot det, men det hela leder till ett samtal där det kommer fram att hon tycker att hon inte har någon anledning att överhuvudtaget leva, att en sådan som hon saknar värde. Tokinori, som har nog med att själv tycka allt är jobbigt försöker bli av med henne varpå hon säger att hon gör vad som helst för att också få vara där uppe. Antagligen för att själv känna sig bättre så undrar hon vad en dum och inte speciellt snygg person som hon skulle kunna göra för honom innan han säger att hon iaf har en kropp. Det hela slutar med att båda tar in på ett hotell och ligger med varandra.

 

Denna händelse är det som startar det hela. Tokinori får någon han bara behöver ha ett fysiskt förhållande med utan all nödvändig interaktion som ett vanligt förhållande för med sig och Touko i sin tur har (liksom Tokinori) för första gången någon form av förhållande med någon av det motsatta könet. Och mer än så så känner hon för första gången åtrådd vilket, till en början, ger henne en viss självkänsla.

 

I längden är det inget som någon av dessa mår särskilt bra av. Tokinori börjar till slut inse att helt sakna en djupare relation med någon inte är någon skillnad mot tidigare, oavsett hur ofta han har sex med Touko, och för henne är det lika påfrestande.

 

Det är vid den tidpunkten som spelet delar upp sig. Händelsen med Touko i början är det som startar det hela. Men det finns flera andra personer som har egna berättelser; Shinobu Sakaki som är Toukos barndomsvän och går i samma klass, Asuna Asou som är brorsbarn till personen Tokinori arbetar deltid åt, Yukio Sumadera som går på samma skola och även arbetar på samma deltidsjobb och Maho Haduki första ringare och flickvän till Isao.

 

Tenshi har ett lite eget upplägg där ett är det vanliga som visas större delen av tiden när Tokinori pratar med andra personer och beskrivande text. Texten befinner sig i två rader längst ner. Sedan finns det även ett "novel mode" med text över hela skärmen och utan stands. I detta läge så tas Tokinoris funderingar upp när något har hänt och vad det betyder, eller om han står inför något. Här är det bara hans tankar. För att förstärka det hela ytterligare har de två lägena även olika typsnitt.

avgmodenv8.th.jpgnovelmodedv5.th.jpg

 

Spelet illustreras av den rutinerade Misato Mitsumi. Antalet illustrationer är sparsamma. Likaså variationen i stands. För den här typen av spel är det att föredra. Och de illustrationer som finns är mycket snygga, detaljerade och har en genomgående varm färgton. Av någon anledning tycker jag kvinnliga illustratörer i överlag lyckas bättre med att förmedla vissa saker genom sina bilder och Misato Mitsumi är inget undantag. Musiken smälter in bra och även om det inte är något man sätter på och lyssnar utanför spelet så passar den bra som bakgrundsmusik. Och introt (se tidigare länk) var iaf något som jag fastnade för. Rösterna är genomgående bra och rollbesättningen innehåller personliga favoriter som Hiroko Taguchi och Miru. Systemet för hur valen fungerar är också lite speciellt. Spelet har många slut där det bara slutar. Majoriteten av dessa är helt enkelt slut efter att Tokinori och Touko mer blir ett riktigt par. Detta kan hända under Toukos historia men även i de andra. Då i regel enligt modellen att Tokinori helt enkelt väljer att stanna med Touko. inget av dessa är dock något sk "true end".

 

 

Personer

 

Tokinori Kida (木田時紀)

Huvudpersonen. Har nämt tillräckligt tidigare.

 

Touko Kurikara (栗原透子)

toukofw1.jpg

Röst: Hinata Ayukawa (鮎川ひなた)

Går som tidigare nämnts i Tokinoris klass utan att han hittills tagit någon större notis om henne. Till en början är deras falska förhållande något som är det bästa som hänt henne. Men efter ett tag orkar hon inte längre med det. Även Tokinori klarar som sagt inte av den typen av relation. Med lite hjälp av Asuna och på slutet även Shinobu finns dock förutsättningar att det hela löser sig. En liten rolig detalj med hennes namn är att hennes "tou" i "Touko" betyder genomskinnlig/transparent vilket passar rätt bra in på henne.

 

Shinobu Sakaki (榊しのぶ)

shinobuvb4.jpg

Röst: Hiroko Taguchi (田口宏子)

Toukos barndomsvän och klasskamrat till Touko och Tokinori. Hon gör allt hon kan för att ta hand om Touko. Det är allt ifrån att hålla undan personer som försöker mobbas till att regelrätt bestämma vad som är bäst för henne. Det har under alla år gått såpass långt att hon har gjort det till en del av sitt liv. Hon ser inte med blida ögon när hon upptäcker att Touko umgås med Tokinori. Ännu värre blir det när hon börjar fundera på om Touko verkligen behöver så mycket hjälp och stöd som hon först trott.

 

Asuna Asou (麻生明日菜)

asunang7.jpg

Röst: Ibuki Minabi (皆美伊吹)

Hon är brorsbarn till ägaren av cafet där Tokinori deltidsarbetar. Hon arbetar där på heltid och är runt fem år äldre än Tokinori. Från det att hon träffar Tokinori och genom hela historien så fungerar hon som hans stöd och ger honom råd och ibland trycker hon regelrätt in uppenbara saker som han själv missat. I hennes berättelse kommer dock en annan Asuna i dager...

 

Yukio Masudera (須磨寺雪緒)

yukiolb0.jpg

Röst: Emiko Hagiwara (萩原えみこ)

Går liksom flertalet på Tokinoris skola. Hon är bra i skolan, vänlig och mycket tystlåten. Emiris stora förebild som är allt Tokinori inte är och beskriver Yukios gitarrspelande som en ängel. Hon har ingen funktion i de övriga historierna. I hennes så träffar Tokinori henne på taket när hon står på fel sida av staketet. Hennes sätt att ogiltigt prata om liv och död och människors obetydelse skrämmer Tokinori. Vad kan ha hänt henne...

 

Maho Haduki (葉月真帆)

mahocp5.jpg

Röst: Oto Agumi (安玖深音)

En förstaringare och Isaos pojkvän. God vän till Emiri och medlem i lacrosse-klubben. Under historiens gång börjar hon ifrågasätta sitt förhållande med Isao när Tokinori berättar om sin relation med Touko (den är för övrigt mer seriös här än i övriga). Konstant glad människa vilket är en kontrast mot de andra.

 

Emiri Kida (木田恵美梨)

emirivc4.jpg

Röst: Miru (みる)

Tokinoris två år yngre syster. Ogillar sin bror och klagar konstant på honom eller retas när tillfälle ges. Får störst utrymme i Yukios berättelse för vilken hon har lite speciella känslor vilket försätter Tokinori i en ännu svårare situation.

 

Bilder

 

1sq6.th.jpg2wd8.th.jpg3ep5.th.jpg

4oo7.th.jpg5ez2.th.jpg6sv8.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ena är det ordinarie spelet, det andra är, som namnet antyder, en skiva för fans. På den finns lite blandat som en alternativ berättelse där Harukas olycka aldrig inträffade, någon spinoff historia med lite mer slumpade sexscener för befintliga personer och för dem som inte fick utrymme i själva huvudberättelsen. Det finns också personspecifika miniberättelser som först gavs ut i samarbete med Techgian (tidning) utan röstpålägg men som här alla är samlade med röstpålägg. Lite skrivbordsunderlägg osv. Fandiscs säljs till ett betydligt lägre pris och är, förutom ett sätt att tjäna en slant, också något som spelföretagen gör för att visa sin uppskattning för sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snart 12 000 visningar. Måste nästan ta och småfiras.

 

 

Saya no Uta (沙耶の唄)

~Sayas Sång~

 

sayalineup0601dn0.jpg

 

Utvecklare: Nitro+

Utgivningsår: 2003

Genre: Skräck

Design och bilder: Chuuou Higashiguchi (中央東口)

Handling: Gen Urobuchi (虚淵 玄)

Åldersgräns: 18år

Hemsida: http://www.nitroplus.co.jp/pc/lineup/into_06/index.html

Demofilm: http://kagami.pettanko.net/nitroplus/pc ... emo_lg.mpg

Översättning: En partiell finns

 

 

När Fuminori vaknade upp så trodde han först att han befann sig i en mardröm. Väggar, tak, golv - ja allt såg ut som insidan av någon monstruös skapelse täckt med levande och ruttnande kött. I rummet fanns också tre större stycken med urskiljbara ögon. Från dessa kom förvridna oljud som han senare förstod var en form av tal. När han ansträngde sig kunde han vagt urskilja rösterna från sina tre vänner Kouji, Oumi och You.

 

Efter den svåra olyckan som dödade hans föräldrar befann han sig själv på gränsen mellan liv och död. Det enda som kunde rädda honom var en ny och obeprövad metod. Med tiden förstår han att antingen olyckan eller behandlingen har förändrat hans receptoriska förmåga. Det som varje människa ser som ett normalt rum eller en vanlig vit korriodor ser Fuminori som något taget ur en skräckfilm; Stinkande ruttnande organiskt material med pulserande ådror. Mat och dryck smakar vedervärdigt och andra människor ser ut som vämjeliga monstruositeter och har förvridna knappt urskiljbara röster.

 

a1qw8.th.jpga2ew8.th.jpg

b1px9.th.jpgb2yz3.th.jpg

 

Det som gjorde att han ändå kunde stå ut med tillvaron var Saya. En natt när han försökte sova stod hon där och tittade ner på honom. Hon såg till skillnad från alla andra ut som en människa. En liten flicka med ovanligt blek hud, mörkt hår och jadefärgade ögon. Hon luktar till skillnad från alla andra inte som ruttnande kött, utan har en behaglig doft. Hennes röst är heller inte förvriden utan hörs klart och tydligt.

 

Först var hon förvånad – nästan lite besviken över att han inte var rädd för henne, och ännu mer förbryllad när han sa att hon var den första människan som han sett på en hel månad som faktiskt såg ut som en. Det väcker på något sett hennes intresse och hon börjar regelbundet hälsa på honom under nätterna. Hon säger att hon kommit för att leta efter sin far som ska vara någon läkare som sysslat med forskning av den mer tvivelaktiga typen.

 

Fuminori kommer med förslaget att hon lika gärna kan flytta in hos honom. Huset står ändå tomt, han tycker om hennes sällskap och han erbjuder sig att, i utbyte mot att hon flyttar in, själv försöka få tag på hennes far.

 

Sagt och gjort. Med detta blir deras förhållande av en mer romantisk typ och Saya som väntar hemma på honom blir det som gör att han står ut med dagarna på skolan bland andra människor. So fort han kommer hem kan han lägga allt detta bakom sig. Under de tre månader som gått så börjar Fuminori lägga märke till några saker med Saya som han inte kan förklara. Hur kommer det sig att hon aldrig äter tillsammans med honom? Och varför går hon bara ut ur huset på nätterna? Det blir ganska fort uppenbart att Saya inte riktigt är den som hon ser ut att vara. Inte för att det gör Fuminori något. Så länge hon finns där för honom.

 

Saya no Uta är ett skräckspel. Det är även för att vara något från Nitro+ ganska udda och såldes för ett pris som är lägre än det normala. Det är relativt kort (även om jag sett fullprisspel som varit kortare). Handlingen och scener är bitvis väldigt grova, även om det lever mer på att vara psykologiskt obehagligt snarare än grafiskt. Samtidigt finns det även riktigt rörande scener. Gen Urobuchi lyckas otroligt bra med själva texten som innehåller mycket mer beskrivande text som också är objektiv. Till skillnad från mer subjektiva (vad gäller huvudpersonen) spel så beskrivs också hur de andra personerna tänker och känner.

 

Saya no Uta tar också upp de mer mörka delarna i det mänskliga psyket, hur naturliga hämningar blir mindre viktiga när sättet hur en person upplever världen omkring sig förändras. Personerna i det är tämligen unika, om inte alltid så realistiska. Men sett ur varje enskild persons perspektiv är ändå det mesta som de gör ändå trovärdigt.

 

Det grafiska harmonierar bra med texten. När världen visas som Fuminori upplever den är bilderna detaljerade och skarpa. När den visas på ett mer normalt sätt (som de andra upplever den) så är bakgrunderna mer stilistiska. Oftast är det fotografier som behandlats för att ge ett mer diffust intryck. Musiken är knappast något man lyssnar på utanför spelet men hjälper onekligen till att bygga upp stämningen. Rösterna var genomgående bra. När spelet visas ur Fuminoris perspektiv är också alla röster kraftigt förvrängda (så man bara förstår delar av det som sägs) vilket också bidrar till att förstärka bilden av hur Fuminori upplever det. (Bra exempel på detta visas i de två AMVer som är länkade sist i det här inlägget). Personligen tyckte jag inte att Fuminoris röst passade, så den stängde jag av. Men det är en smaksak.

 

Spelet är tämligen unikt och ett riktigt guldkorn. Det kräver dock att man kan se det som händer i ett mer subjektivt perspektiv och sätta sig in i personerna. Det är en mörk morbid men ändå vacker historia.

 

 

Personer

 

Fuminori Sakisaka (匂坂 郁紀)

fuminoridp0.jpg

Röst: Hikaru Midorikawa (緑川 光)

Spelets huvudperson. Råkade för lite mer än tre månader sedan ut för en svår olycka. Var innan olyckan medicinstudent, vilket han fortsätter med men utan intresset han hade tidigare.

 

Saya (沙耶)

sayajp0.jpg

Röst: Naoko Takano (高野 直子)

Hon dyker upp hos Fuminori strax efter att han kommit hem från sjukhuset. Har kommit att bli hans stora och enda stöttepelare.

 

Kouji Tonoo (戸尾 耕司)

koujido6.jpg

Röst: Yasunori Matsumoto (松本 保典)

Fuminoris barndomsvän och studerar tillsammans med honom. Under första året på universitetet så träffar de båda Oumi, med vilken Kouji har ett förhållande och You. Kouji är den som tillsammans med You visar störst förståelse för Fuminoris ändrade personlighet.

 

Oumi Takahata (高畠 青海)

oumiev2.jpg

Röst: Hyosei (氷青)

Koujis flickvän och Yous barndomsvän. Även hon och You är medicinstudenter. Hon har minst förståelse för att Fuminori förändrats. Hon avskyr hur han ser på dem tre med förakt, som om de vore några djur och skulle inte dra sig för att säga ifrån om inte Kouji höll i hennes tyglar.

 

You Tsukuba (津久葉 瑶)

youew9.jpg

Röst: Mio Yatsuda (安田 未央)

You utvecklade känslor strax efter att hon och Oumi blev bekanta med Fuminori och Kouji. Men på grund av sin blyghet höll hon inne med det till strax innan Fuminoris olycka. Trots att han är direkt avvisande och undviker henne har hon ändå inte gett upp.

 

Ryouko Tanbo (丹保 凉子)

ryoukone0.jpg

Röst: Mitsuki Saiga (斎賀みつき)

Fuminoris ena läkare och den som han går hos i efterterapi. Fuminori är säker på att hon vet mer än vad hon säger angående Sayas far och försöker vid varje sittning att få ut detaljer av henne. Faktum är att hon verkar ana sig till att något är väldigt fel med Fuminori...

 

 

Bilder

 

1ei3.th.jpg2be5.th.jpg3au6.th.jpg

4xy9.th.jpg5xa0.th.jpg6zd7.th.jpg

 

 

Övrigt

 

Det finns flera AMVer med Saya-material. De följande två är mina favoriter:

Saya no Uta - Yesterday Ever None

Saya no Uta - Species

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

MuvLuv Alternative (マブラヴオルタネイティヴ)

 

huvudjo9.jpg

 

Utvecklare: âge (uttalas a-juh)

Genre: Mecha, drama, romans (En berättelse om mod och kärlek)

Introlåt: 未来への咆哮 Asu he no houkou, Name ~君の名は~ (JAM Projekt)

Åldersgräns: 18år eller all age

Design och bilder: Bou

Scenario/Story: Mafumafu Koinu-chan

Mekanisk design: Niθ (Nitro+)

Musik: Lantis

Hemsidor: http://www.muvluv.com/alternative/index.htm

 

Kan köpas

http://www.crescent-shop.com

http://www.paletweb.com

http://www.himeyashop.com

 

Nu när jag väl har börjat att skriva om MuvLuv med min gamla recension så har jag inte så mycket annat val än att skriva en till om den återstående delen i trilogin nämligen MuvLuv Alternative. Precis som jag skrev i min tidigare recension så är MuvLuv en trilogi av âge, som även har gjort Kimi ga nozomu eien. När MuvLuv Alternative väl släpptes i februari 2006 efter att ha gång på gång försenats, var det antagligen ett av dom spel som hade högst förväntningar på sig. Den stora frågan är såklart om det levde det upp till förväntningarna. Nu så är jag egentligen inte rätt person att svara på det eftersom jag först började spela MuvLuv orginalet efter det att Alternative var släppt. Men jag kan säga att det levde upp till mina förväntningar med råge.

 

Att skriva en recension om MuvLuv Alternative är egentligen inte det lättaste, då det mesta i spelet har nämligen någon form av betydelse i handlingen. Vissa fundamentala saker kan avslöja vad som händer i dom tidigare delarna, så jag kommer inte att gå in på detaljer.

 

MuvLuv Alternative tar vid efter Unlimited, hur lång tid som har gått låter jag vara hemligt. Dom gamla personerna från Unlimited är tillbaka igen men när spelet börjar har fortfarande inte Sumika synts till. Även en del nya karaktärer dyker upp, bland dom nya har vi tex Haruka och Mitsuki (Kimi ga nozomu eien) som många antagligen känner till. Men även Isumi Michiru från Kimi ga Ita Kisetsu, ett av âge tidigare spel.

 

MuvLuv Alternative utspelar sig återigen i samma värld som Unlimited och fortsätter att berätta om mänsklighetens kamp för överlevnad mot dom invaderande BETA. Till skillnad från dom tidigare delarna så visar Alternative också dom första riktiga striderna och inte bara hur det är att leva i en värld som är dömd till undergång. Alternative innehåller även svar på alla frågor som dom tidigare delarna lämnade obesvarade, samt en stor mängd nya.

 

Det visar sig även finnas andra problem än bara BETA. Allt är nämligen inte som det verkar inom dom Förenta Nationerna och en fruktansvärd händelse måste stoppas som kommer att förändra mänsklighetens framtid för alltid. Mänskligheten har även ett ess i ärmen i striden mot BETA, nämligen det hemlighetsstämplade Alternative IV-projektet. Vad detta innebär är dock bara ett fåtal inblandade som känner till.

 

Man skulle kunna säga att MuvLuv Alternative har två olika delar, den första halvan påminner en del om Unlimited och visar hur det är att leva som en soldat i en dömd värld, den andra delen är dock betydligt mörkare och otrevligare. Det är den här andra delen som är speciellt fascinerande, man skulle kunna säga att den här delen visar på ett strålande sätt hur omständigheterna alltid kan vara mycket värre när man alleredan tror att det värsta har inträffat.

 

MuvLuv Alternative använder precis som sin föregångare âge rUPG motor, som är strålande för den här typen av spel. rUGP kan manipulera och röra bilder på ett sådant sätt som visar att ett spel inte behöver vara animerat för att visuellt kunna visa stora mecha-strider. När det kommer till spelmotorer så är rUGP den överlägset kraftfullaste jag har stött på.

 

Dom gamla Karaktärerna

 

Takeru Shirogane (白銀武)

takeruum5.th.jpg

Röst: Souichiro Hoshi (保志総一朗)

Takeru är precis som i föregångaren huvudpersonen i Alternative, han har nu utvecklats en hel del efter sin militärtjänst i Unlimited och ligger nu på en nivå som är långt över dom andra kadetterna. Men han har även börjat plågas av drömmar om Sumika och tankar om att han har glömt någonting mycket viktigt, så viktigt att det nästan krossar honom.

 

Sumika Kagami (鑑純夏)

sumikaiu1.th.jpg

Röst: Hiroko Taguchi (田口宏子)

Efter att ha varit borta från MuvLuv under Unlimited så är Sumika tillbaka som kvinnlighuvudperson i Alternative igen, hon är den som hela spelet kretsar kring och här finns det mängder av mysterier och karaktärsutveckling att vänta.

 

Kasumi Yashiro (社霞)

kasumiot2.th.jpg

Röst: Minami Kuribayashi (栗林みな実)

Kasumis roll i Unlimited var kanske inte så jättestor även om hon var ett av dom största mysterierna. I Alternative så är hon dock en av dom centrala karaktärerna och det är antagligen hon som får mest utrymme för utveckling. Efter en del överraskande händelser så borde det även vara henne som man är mest nyfiken på när man börjar spela Alternative.

 

Yuko Kouduki (香月夕呼)

yukoxh2.th.jpg

Röst: Emi Motoi (本井えみ)

Yuko hade alleredan en viktig roll i Unlimited där hon var en forskare som ledde arbetet med det hemlighetstämplade projektet Alternative V. Hon kommer fortsätta ha en stor roll här och är en av dom få som känner till Takerus hemligheter.

 

Dom andra gamla karaktärerna har inte ändrats så mycket ifrån Unlimited och många av dom kommer ha en mindre roll här. Så det finns inte så stort behov att skriva så mycket nytt om dom här, utan se recensionen av Muvluv om ni vill veta mer.

 

Dom nya Karaktärerna

 

Izumis Valkyrior (Kompani A-01)

 

Michiru Isumi (伊隅みちる)

izumisq4.th.jpg

Röst: Kumiko Watanabe (渡辺久美子)

Michiru är från början en karaktär i ett annat spel från âge, Kimi ga ita Kisetsu. Hon är gruppledare för ett kompani som kallas för Izumis Valkyrior vars uppgift har att göra med Alternative IV. Hon är sträng ledare men en varm person privat.

 

Mitsuki Hayase (速瀬水月)

mitsukicb4.th.jpg

Röst: Tomoko Ishibashi (石橋朋子)

Mitsuki känner säkert många igen från Kimi ga nozomu eien. Här är hon en medlem av Izumis Valkyrior. Hon agerar lite beskyddande över Takeru men älskar att retas med honom eftersom hon vet att han är livrädd för henne. Det har även hänt en del saker i hennes och Harukas förflutna som plågar dom.

 

Haruka Suzumiya (涼宮遙)

harukabs6.th.jpg

Röst: Minami Kuribayashi (栗林みな実)

Haruka känner också många säkert igen från Kimi ga nozomu eien, här arbetar hon i sambandscentralen efter en olycka i hennes förflutna som förhindrar henne från att bli mechapilot. Hon är förövrigt bästa vän med Mitsuki.

 

Akane Suzumiya (涼宮茜)

akaneyf0.th.jpg

Röst: Kaori Mizuhashi (水橋かおり)

Akane känner säkert också många igen från Kimi ga nozomu eien, hon hade även en liten roll i MuvLuv Extra men här så är hennes roll betydligt större. Hon ser upp till Mitsuki väldigt mycket och blir även lite retad för det.

 

Misae Munakata (宗像美冴)

munakataof7.th.jpg

Röst: Yuu Asakawa (浅川悠)

Misae (kallas oftast för Munakata) är också en soldat i Izumis Valkyrior. Hon fullkomligt älskar att retas med Takeru genom att komma med skamliga förslag, hon brukar även gilla att försöka göra Mitsuki arg på Takeru. Hon har även ett starkt vänskapsförhållande med Touko som Takeru fantasi brukar leka med.

 

Touko Kazama (風間梼子)

toukojk6.th.jpg

Röst: Shizuka Itou (伊藤静)

Touko skulle man kunna kalla för den normala i Izumis Valkyrior, det brukar ofta vara hon som får påminna Takeru om att Munakata bara retas med honom när han är nära att få ett mentalt sammanbrott av det. Hon har ett starkt vänskapsförhållande med Munakata.

 

Haruko Kashiwagi (柏木晴子)

harukodq3.th.jpg

Röst: Narumi Hidaka (日高奈留美)

Haruko hade även en liten roll i MuvLuv Extra där hon var en medlem i Takerus Lacrosse lag. I Alternative så är hon en medlem av Izumis Valkyrior samt god vän till Akane och även hon brukar småretas lite med Takeru.

 

Bilder

 

mechgc9.th.jpgsumikasknox0.th.jpgbetalh2.th.jpg

marimosknos7.th.jpgsnreba5.th.jpgmeiyaisnnqu0.th.jpg

kasumisoverzk7.th.jpgsdvz7.th.jpgrymdenou8.th.jpg

efterstridir5.th.jpgsadogashimacm1.th.jpgtakemikank9.th.jpg

 

Ett stort tack till DB för korrekturläsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Unlimited (del 2) så vaknar Takeru en dag upp i ett parallellt universum, Haruka och Mitsuki i Alternative är alltså inte dom samma som i Kimi ga nozomu eien och för dom så har aldrig dom händelserna skett.

 

Lite kort förklarat, men ett av dom största mysterierna är varför Takeru har hamnat i en annan värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...