Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

WRLki.png OkhZL.png
79N0w.png uiZZa.png
7IlWR.png bj67z.png

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (涼宮ハルヒの憂鬱)
Ungefär Haruhi Suzumiyas depression(er).

Eftersom denna serie bygger på en serie böcker så utgår jag från att ingen här känner till den utan börjar med lite om den.

Haruhi är en serialiserad 'lite novel' som går i tidningen The Sneaker (där bland annat Trinity Blood gick). Den är skriven av Tanagi Nagiwara och illustrerad av Noiji Ito (samma som illustrerar Shana). Det finns för närvarande åtta volymer ute. Jag har läst de fyra första och detta är helt klart en av mina favoriter. Framsidan till volym ett ser ut så här:
haruhicover5cm.th.jpg

Edit: Kanske kan vara roligt att se vem som är vem.

haruhi1pj.jpg Haruhi

kyon6hz.jpg Kyon

mikuru1qo.jpg Mikuru (♥♥♥ moe~)

yuki8ax.jpg Yuki

itsuki6im.jpg Itsuki


Haruhi handlar om medlemmarna i SOS-klubben på en skola där Kyon, Haruhi Suzumiya, Yuki Nagato, Mikuru Asahina och Itsuki Koizumi ingår. Det börjar med att Haruhi kommer till skolan och säger att hon inte är intresserade av normala människor, men att om någon kommer från framtiden, är en utomjording eller liknande finns så är det välkomna hem till henne. Detta gör henne känd väldigt fort. Det roliga är alla personer som är riktiga original hela bunten. Även om det hela ter sig som en ren komedi så finns det ett par dramatiska element med som verkligen upplevs så på grund av kontrasterna och det fungerar väldigt bra. Varför serien heter som den gör, eller vad det har för betydelse kan kanske betraktas som en spoiler.

Lite mer ingående:

 

Haruhi är inte en normal människa. I själva verket skulle hon kunna betraktas som en gudinna som kan förändra verkligheten runt omkring henne. Kruxet är bara att hon inte är medveten om det hela och inte gör något med avsikt utan det sker spontant som när hon får katten som klänger på Yuki att börja prata. Och när hon väl förändrar något så märker hon inte det själv. I början ställer hon till väldigt mycket oreda som de andra hela tiden tvingas ordna upp. Det alla till varje pris vill undvika är att hon blir deprimerad och eventuellt kanske skulle önska bort världen...


Det finns även två mangor. En som började gå för 2-3 år sedan men som fick usel kritik då den avvek från Noijis bilder för mycket och hade en förvirrande handling och en som börjat gå nyligen´.

Animen
Hemsida för animen http://www.haruhi.tv
Att sidan ser ut som något ett barn kladdat ihop har sin orsak. Den ser nämligen ut som hur SOS-dans sida beskrivs i böckerna. För att vara ännu mer autentisk så är bakgrundsbilderna ritade av Aya Hirano (Haruhis röstskådespelare).

Animen är gjord av sakuga-gudarna Kyoto Animation (Air, Munto) som gjorde ett smått genialiskt första avsnitt. (Jag grät igenom hela avsnittet, av glädje). Bli inte skrämd av den hemska introsången som Mikuru sjunger totalt falskt, den "taskiga" animationen, de stora svarta kanterna eller det hemska skådespeleriet eller den meningslösa handlingen. Det har sin orsak. Så se åtminstone hela första avsnittet och se hur animen kommer se ut på riktigt under eftertexterna.

I volym två av böckerna så spelar SOS-dan in en film, "Asahina Mikuru no Bouken" (Miruku Asahinas äventyr). Kyoto Animation valde att ha denna som introduktion till serien. Mikuru, som alltid utnyttjas, har huvudrollen i filmen och tvingas ha på sig mer eller mindre generande kläder. Hon är en magisk flicka och slåss mot en ond utomjordisk magiker (Itsuki). Kyoani lyckas hela vägen med att få det att se ut som en usel amatörproduktion. skakande kamera, uselt skådespeleri, text glöms bort, folk börjar skratta mitt i, skiftande skärpa, taskiga ut och in zoomningar, fel saker filmas, fel personer kommer med på bild, värdelösa specialeffekter, under och överexponeringar. Och så framförallt Kyons konstanta berättande. Brilliant. Det roliga är att trots att allt verkar löjligt överdrivet så är ändå mycket av det mest bisarra faktiskt sant.

Skärmdumpar:
haruhi011ql.th.jpg

Detta är högst sannolikt vinnaren av vårserierna för min del och jag vet redan nu att jag kommer köpa DVDerna när de kommer. Om än bara för detta avsnitts skull.

Edit: La upp bilder på personerna och rättade lite stavfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[offtopic]

måste verkligen tacka dig för dina riktigt utomordentliga recensioner DB, så fort anime.se får upp recensionsidan ordentligt borde du bli mod eller huvudrecensions-skrivare![/offtopic]

 

och om serien, den verkar riktigt lovande. Kommer nog att spana in den, du verkar iaf tycka den är på väg mot toppen

 

 

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är lite mer givande med ett första inlägg som är lite mer utförligt än något i stil med "GIRL'S HIGH, zomg, någon som sett första avsnittet? pantyshots FTW!". I alla fall om det är något som är såpass nischat och mer okänt som Haruhi.

 

Sen är det alltid trevligt med lite respons.

 

Jag klippte ut introt till Asahina Mikuru no bouken. Kanske kan vara roligt att se då det innehåller korta klipp från hela avsnittet och man kan se flera av "amatöreffekterna".

http://rapidshare.de/files/17209959/haruhi.avi.html (01:30 långt, ~13 MB)

 

Var dock inte helt 100 på om det är okej, men med tanke på att det länkats till diverse AMVs och detta på något sätt befinner sig i samma liga. Säg bara åt mig att ta bort länken annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[offtopic]

måste verkligen tacka dig för dina riktigt utomordentliga recensioner DB, så fort anime.se får upp recensionsidan ordentligt borde du bli mod eller huvudrecensions-skrivare![/offtopic]

 

och om serien, den verkar riktigt lovande. Kommer nog att spana in den, du verkar iaf tycka den är på väg mot toppen

 

 

 

 

:D

 

Hade jag varit Dread hade jag skrivit exakt likadant :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är lite mer givande med ett första inlägg som är lite mer utförligt än något i stil med "GIRL'S HIGH, zomg, någon som sett första avsnittet? pantyshots FTW!". I alla fall om det är något som är såpass nischat och mer okänt som Haruhi.

 

Håller med till 100%, mycket roligt att få lite detaljerad fakta innan man börjar titta på en serie.

 

Jag klippte ut introt till Asahina Mikuru no bouken. Kanske kan vara roligt att se då det innehåller korta klipp från hela avsnittet och man kan se flera av "amatöreffekterna".

http://rapidshare.de/files/17209959/haruhi.avi.html (01:30 långt, ~13 MB)

 

Jag ser det som helt okej, ska titta på det så fort jag kommer hem efter jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg just första avsnittet och det var alldeles underbart, riktigt dåliga skämt som fick mig att flabba något oehört.

 

Speciell mot slutet när Mikuru får utstå massa fyverkerier och en arg lärare/vaktmästare kommer upp för att se vad som händer uppe på taket. GULD!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amatörkänslan är total i deras film. Allt man kan misslyckas med, eller det som kan gå snett på ett eller annat sätt gör också det. Värst är ändå specialeffekterna (om det nu går att bestämma sig för något). Det i förhållande till Kyoanis löjligt höga visuella kvalitet ger ett intressant helhetsintryck.

Mikurus Sailor Moon poser går heller inte av för hackor men Kyons konstanta berättande sätter ändå pricken på det hela. Det är också en referens till böckerna där Kyon har massor med monologer som påminner väldigt mycket om hans torra berättande. Vidare så borde killen skickas på en kurs i kamerafilmande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får tacka så mycket för all information om serien DB, den har verkligen varit till mycket hjälp. Har precis laddat hem första avsnittet men jag har inte hunnit titta på den än, så jag kommer tillbaka med åsikter när jag har sett det, har dock en känsla av att det kommer bli positiva sådana.

 

Edit: Har nu sett första avsnittet och måste säga att det var väldigt roligt. Jag gillade verkligen dom fina inzoomningarna på Mikurus ansikte :)

 

Längtar nu redan efter nästa avsnitt, ska bli roligt att se hur serien är när den börjar på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha sett det första riktiga avsnittet så är det bara konstatera att Kyoani lyckats till 100% (om inte mer). De återger helt den stolliga känslan från böckerna och visar åter igen att de är en av de bästa studioerna som finns. Deras hastiga kamerabyten, effekter som vidvinkellinser och konstant löjlig hög kvalitet.

 

Andra avsnittet börjar precis från början och även de som inte läst böckerna lär kunna uppskatta serien i princip lika som de som gjort det.

 

Om jag skulle gå in på allt som var bra så skulle ajg återge precis hela avsnittet. det var verkligen bra rakt igenom. De valde att behålla Kyos konstanta monologer. I avsnittet så börjar de gymnasiet och Haruhi håller sin något egendomliga presentation. Trots att hon inte vill ha något att göra med vanliga människor så börjar hon prata med Kyon och mer eller mindre bossa över honom i otalet klockrena scener. Favoriten är nog ändå när hon drar till honom under en lektion och när hon lyckats få tag på Mikuru (stackaren är livrädd) och släpar henne till sitt klubbrum och rakt ut säger varför hon tog med henne.

 

Riktigt roligt blev det när hon drog fram två bishoujospelstidningar som båda faktiskt existerar. Tom med riktiga namn (vilket är ovanligt):

magz1nq.th.jpg

 

Som en liten parantes kan nämnas att en tidning jag köpte förra året såg ut så här...:

comptiq1zw.th.jpg

 

 

Om inte avsnitt 0 redan hade övertygat mig helt, så gjorde detta avsnitt det med råge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste ärligt säga att jag sett andra avsnittet kanske 5-6 gånger totalt nu :D

Är komplett såld för denna serie. Man måste bara älska hur lättskrämd Mikuru är ^^

 

"Moe yo, moe!"

 

Haruhi får f.ö 10/10 i kategorin Intressant personlighet, och Kyon har i princip en otroligt bra berättarröst :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyoani lyckades få till det perfekt när de visade hur Haruhi fixar SOS-dans egna dator. Stackars Mikuru. Hon har det verkligen inte lätt. Gillar stackarens sista rad till Kyon innan hon gick hem. Hon är bara inte gjord för att umgås med Haruhi.

 

 

mikuru9.jpg

 

moe~ :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3 var precis lika underbart som dom två tidigare, skrattade rejält när Haruhi fixade deras dator, men samtidigt är det så synd om Mikuru (kan inte annat än att hålla med om moe~).

 

Ska bli riktigt intressant att se hur den här serien kommer gå vidare nu när Kyon kommer få reda på sanningen om Haruhi. Kan knappt vänta tills nästa avsnitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns nog ingen perfekt förklaring av ordet "moe~" eftersom det antagligen har ändrat en del av sin betydelse när det spreds runt mellan animecommunities. Men så som jag tolkar det så är det en starkare version av kawaii fast mer åt det vackra hållet.

 

Kan dock säga med ganska stor säkerhet att Mikuru är ett nästan perfekt exempel av en anime karaktär som kan betäcknas som "moe~".

 

Edit: Kan ju även tillägga att "moe" betyder "att någonting brinner" inte en sak men t.ex. ens känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...