Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Som de flesta andra så garvade jag mig genom de tre första avsnitten. Länge sedan jag såg något så galet. Dock så blev jag lite besviken i slutet av det tredje avsnittet:

 

Då det avslöjas att Haruhi inte är mänsklig. Det tycker jag tar bort lite av det roliga med hennes karaktär, att hon är helt vriden och vansinnig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>doppler

Det är ju det som är hela grejen med serien!

Haruhi är egentligen en gudinna, eller något åt det hållet, men hon är själv inte medveten om det. Allt hon vill ska hända kommer också göra det. Det är inte något hon bestämmer sig för utan det är som outtalade önskningar som går i uppfyllelse. Hon ville t ex i ett senare fall att Yuki skulle ha en katt som skulle kunna prata, och så blev det också så. Det stora problemet är att hon inte är medveten om att hon har den effekten på verkligheten. Det böckerna handlar om är hur de andra stackarna hela tiden tvingas reda ut all oreda som Haruhi omedvetet skapar. Och vad de alla är totalt livrädda för är att hon blir så deprimerad att hon skulle önska att världen upphör...

 

Som jag nämde tidigare. Det första avsnittet. deras "film". Det som verkar vara ett dåligt påhittat manus med massor av absurditeter är faktiskt sant på flera punkter. Yuki är en utomjording, Haruhi är inte mänsklig, Mikuru är från ********* osv.

 

>>flaskis

Angående längden på serien så har inte Kyoani gått ut med något så vitt jag vet. Vad gäller matieral i form av böcker slulle de lätt kunna köra en hel sässong, men jag skulle tro at en halv är mer rimligt att anta. Men hoppas kan man. Sen skulle jag nästan tro att Kanon kommer försenas. AIR blev ju trots allt försenat i över ett halvår. Man skulle iofs kunna kolla några av kanalerna serien går på. en del har programtablåer som går ganska långt fram. Men då jag sitter på en biblioteksterminal utan japanskt språkstöd får det vänta till efter helgen.

 

Eftersom mitt ADSL firar påsk den här helgen och inte verkar återuppstå förrän på måndag (vilket betyder inget F/sn igår och inte Haruhi i morgon :( ) så är detta kanske lite sent, men jag kör ändå (utan att ha löst wikipediasidan)

 

>>Orrin

moe~ i det här fallet betyder inte brinna utan, i brist på lämpligt svenskt ord, engelskans 'sprout'.

 

Jag vet inte vad det har fått för betydelse på andra animecommunities men när jag frågade på futaba fick jag ett par rätt roliga försök till förklaringar. De flesta var dock åt hållet: "moe~ kan inte beskrivas i ord utan det är något man måste uppleva". Men man kan väl säga att det är flera olika faktorer som bidrar till helheten. Det är givetvist utseende men också beteende och även röst. Oftast är det lolis som anses vara moe~ även om även äldre figurer kan vara det. Mikuru är ett bra exempel. I Mikururs fall är det väl framförallt hennes barnlika ansikte och uppträdande. Haruhi gav en rätt intressant beskrivning i avsnitt två.

 

Personligen så förstod var det var när jag såg första avsnittet av Tsukuyomi. Haduki skulle nog fungera som ett perfekt exempel. Nekomimi-mode..ahhhhh.

 

moe~ är i regel inte heller någon sexuell anspelning.

 

Andra exempel skulle vara Rebecca Miyamoto i Paniponi Dash! och så Yoshinaga-san chi no gargoyle (som går nu).

 

Edit: Och självklart Flon i Disgaea.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack vare BBB kunde jag se det först idag. >:)

 

Jag gillade att de inte visade när Yuki berättade om Haruhi utan hur det kom fram under deras match. Den totala kontrasten från komedi till att det blev en riktigt tung stämning (vilket ofta är fallet i böckerna) lyckades Kyoani verkligen få till bra.

 

Mikuru börjar finna sig i att vara Haruhis maskott och för inte längre nervsammanbrott när hon utnyttjas och klarar av att gå omkring i cosplaykläderna utan att få för sig att hon aldrig kommer kunna gifta sig. Även om stackaren har lite av en bollfobi.

haru4mini.jpg

 

Det spelar ingen roll vad hon gör, Mikuru är alltid mer eller ännu mer moe~

 

Vi fick också se Kyons lillasyster och Mikurus väninna.

haruhi4mini.jpg

Mikuru passade bra i hästsans. Dumma Kyon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det var ett mycket bra avsnitt, gillade verkligen kontrasten mellan komedi och allvar som du nämnde. Börjar gilla Yuki mer och mer, skrattade mycket när hon skulle kasta bollen. Måste säga att jag verkligen gillar hur alla karaktärerna kompleterar varandra, alla är underbara på sitt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänker du på Yukis samtal med Kyon angående Haruhi nu?

Jo, från slutet på avsnitt tre (samtalet i lägenheten) till början på fjärde, då de har fått en till klubbmedlem "från ingenstans". Jag bara funderade på om det var så de skjuter upp allt allvar till senare i serien, eller bara behandlar det som en bakgrundshistoria och inte kommer ta upp det i detalj (för att exempelvis bara fokusera på humor). Båda alternativen duger åt mig... :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt next episode delen på avsnitt 4 " The Boredom of Suzumiya Haruhi" så ska nästa avsnitt utspela sig efter avsnitt 3 och heta "The Melancholy of Suzumiya Haruhi III" medans avsnitt tre heter "The Melancholy of Suzumiya Haruhi II".

 

Jag håller med Kyon om att det börjar bli invecklat :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem kollar på förtittar?

>>Orrin

Haruhi räknar inte med avsnitt 00 medans Kyon gör det.

 

Men det är ju möjligt att de "råkade" hoppa över ett avsnitt och visar resten av Yuki och Kyons samtal samt Itsukis värvning. Även om det skulle fungera lika bra utan och istället återkomma indirekt som i senaste avsnittet. Samt låta Kyon gå igenom allt de hoppar över att visa då han ändå pratar hela tiden.

Nåja, vad än som händer så kommer det vara toppenunderhållning.

 

 

>>Sceleris

Vad gäller allvaret så är det i alla fall i böckerna så att det är inbakat genomgående. Och som jag tidigare nämde så är det just konstrasterna från att vara en väldigt knasig och humorrik berättelse som plötsligt blir gravallvarlig som är en av de saker som gör Haruhi så speciell. På något sätt får det hela mycket större genomslag. Jag har svårt att tro att Kyoani inte kommer använda det konceptet fullt ut. De har ju redan gjort det i avsnitt fyra.

 

För att hitta på en dålig liknelse; Det är lite som att man har en stor trygg bro med höga sidoräcken men där vissa stenar är gjorda av tunnt trä. För det mesta är allt säkert och bra men på en bråkdel av en sekund kan det hela förändras radikalt. Böckerna är aldrig tråkiga eftersom man vet att närsomhelst så kan i princip vad som helst hända. Som det ser ut nu kommer också animen lyckas med, eller rent av överträffa böckernas bra tempo då all beskrivande text inte längre behövs (förutom Kyons ständiga kommanterande)

Om att förlora en baseballmatch kan vara farligt för Haruhis emotionella läge, tänk bara på allt annat roligt som kan hända, och hur måna alla är att hålla henne på gott humör? Vad hon än får för sig så kommer de av panikrädsla följa henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj oj oj, säger jag bara.

Hittade serien igår och har nu sett upp till avsnitt 04.

Wow, det verkar som om man hittat ett riktigt guldkorn.

Personerna i serien är alla klockrena och spelar med varandra på ett så otroligt bra sätt att man inte kan slita varken ögon eller öron från serien.

 

Avsnitt 00 var riktigt bra (trots att det fick mig att leta efter codecs då jag trodde det var fel på min då bilden var så liten ^^; ).

De fångade verkligen hela den där B-känslan som återfinns i ALLA amatör-filmer.

 

Sedan i avsnitt 01 när serien började på riktigt så blev det bara ännu bättre och det fortsätter bara att bli så med varje avsnitt.

Troligvis så kommer den här serien alltid att vara en riktig favorit att se flera gånger om den fortsätter med samma kvalitet som den har hållit såhär länge.

 

Och ja, Mikuru är moe~ som tusan.

Bunnysuit, nurse, cheerleader och i nästa maid, man får ju hela fetish-kit'et =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, de "råkade" hoppa över ett avsnitt. Avsnitt 05 var riktigt dialogtungt och kommer troligtvist reda ut allt för alla utan bakgrund. Kyoani kommer än en gång med massor av snygga effekter som konturer, vidvinkelobjektiv och allmänt löjligt bra animation med massor av detaljer. Stackars Kyon får en hel del att bearbeta.

 

Haruhi fortsätter behandla Mikuru som sin leksak, vad mer kan man begära?

 

Nu när allt har retts ut så känns det som om serien kan börja på allvar. Och med tanke på hur bra "introduktionen" var så kan det bli hur bra som helst.

 

Sen hör det väl till att posta en bild på Mikuru:

 

mimimi4kz.jpg

Tease-moe~

 

Edit: Snyggt när man glömmer nämna vilket avsnitt det rörde, även om det antagligen var rätt uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis sett avsnitt 5 och jag börjar undra om den här serien kan ha ett avsnitt som inte är jättebra. Alla serier brukar ha åtminstonde nått avsnitt som är lite segare eller sämre en dom andra, Haruhi har verkligen inte haft det än så länge.

 

Som DB säger så får man en hel del förklaringar i det här avsnittet, även om dom verkligen testar ens japanska kundskaper till det yttersta (speciellt Yuki). Det kommer nog bli att titta på en textad version också den här veckan eftersom jag inte är helt säker på att jag förstod allting rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis sett avsnitt 5 och jag börjar undra om den här serien kan ha ett avsnitt som inte är jättebra. Alla serier brukar ha åtminstonde nått avsnitt som är lite segare eller sämre en dom andra,

Kyoani + ypperlig källa --> tror inte det.

Grejen är att även böckerna aldrig tappar tempot utan är konstant bra. Och säg den bokserie på så många volymer som lyckas med det.

 

även om dom verkligen testar ens japanska kundskaper till det yttersta (speciellt Yuki).

Tro mig, jag hade problem att hänga med när Yuki höll på. Hon pratar fort, inte alltför tydligt, använder långa och ganska krångliga ord och hennes språk i sig är också ganska tekniskt och kompakt. Men då har jag fördelen av att ha läst det hela tidigare och dialogen följer boken i princip helt.

 

Hmm, finns ingen bild på Mikuru på den här sidan ännu...

 

mikuru_05.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB, att du inte tog en skärmdump från när Mikuru satt där på bänken med Kyon

 

Casual clothes + Mikuru = moe~ * 100! =D

 

För övrigt lyckades dem verkligen överkasta en med information i detta avsnitt. Jag antar med full säkerhet att meningen var att man skulle känna ungefär så som Kyon gjorde efter att Yuki var klar med sitt tal, dvs bara uttrycka sig med samma "WTF?!" face som han själv hade (vet i alla fall att jag satt så framför skärmen ^^). Många tillbakaspolningar var det hur som helst :)

 

Isch, kommer denna serie bara att fortsätta såhär utan några som helst mediorka avsnitt? Jag börjar nästan bli rädd här :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB, att du inte tog en skärmdump från när Mikuru satt där på bänken med Kyon

 

Casual clothes + Mikuru = moe~ * 100! =D

Det gjorde jag ju 07.gif

Mikuru kommer alltid vara moe~ oavsett vad hon gör eller har på sig. Men i synnerhet när Haruhi våldför sig på henne.

(Precis som Eruru när någon tar henne på svansen. För att inte nämna en helt underbar scen i senaste avsnittet.)

 

Jag undrar hur stort manuset till Haruhi är jämfört med andra serier. Det är hursomhelst extremt mycket dialog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...