Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Sidan gillar inte att man direktlänkar. Välj 'öppna i nytt fönster' så fungerar det. Eller om man har en mjukvarubrandvägg som döljer "referal".

Alternativt släng upp bilderna på imageshack så slipper man bry sig om sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har "bara" sett till avsnitt fem, men är det meningen att serien ska hoppa som den gör?

 

avsnitt 1-3 var väl inget hopp, men sen slutar 3an så att man förväntar sig att den ska forsätta i 4an, men istället så är det nåt helt annat, som verkar inträffa efter avsnitt 5, men i avsnitt 5 så fortsätter händelsen i avsnitt 3...

okej jag fattar knappt själv vad ja skrivit hoppas någon annan gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp serien är inte gjord i kronologisk ordning, avsnitt 2 och 3 hänger dock ihop. Vet inte om det finns någon speciell anledning till att dom har gjort den så här, men det får man väl se. Jag vet allafall att jag kommer se om den i "rätt" ordning när den har gått klart.

 

Edit: Om du tittar på next episode så berättar Haruhi vilket egentligt nummer nästa avsnitt har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9/14 var...hmm...säreget.

Om det ska vara slutet på serien (som planerad till 14 avsnitt) så är det ett ganska märkligt slut. Nåja, det är fyra avsnitt kvar, men de borde rimligtvist utspela sig innan detta. Kyoani åker in i skamvrån ett par minuter för att i princip ha använt samma bild i flera minuter - på raken. (Jag verkar iaf inte vara ensam om att tycka det var billigt)

Avsnittet i sig var mest av slice of life typ, och i det hela var det klart godkänt.

Sommaren är sedan länge över och det handlar om vardagen i SOS-dan. Haruhi skickar iväg Kyon för att hämta ett element (och bli av med honom eftersom han stör) och hon ska ta kort på Mikuru som ska användas som framsida till fodralet för deras film.

Inget direkt märkvärdigt förutom Mikuru som är väldigt angelägen om att Kyon inte ska frysa och ger honom sin halsduk.

Höjdpunkten var mer slutet då Haruhi visar up sin dere-sida och när de senare går hem.

Som sagt, är det här slutet så är det minst sagt märkligt. Hursomhelst finns det ju material kvar.

 

Nästa avsnitt, 10, blir det kronologiska nr 4.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte hunnit titta på avsnittet än, men när jag hör talas om att frysa en scen i flera minuter så kan jag inte annat än att komma ihåg två scener från Evangelion som gör samma sak. Dessa scener brukar alltid dela upp västerländska communities i två grupper, en som tycker att det var genialiskt och en som tycker det var ett billigt sätt att snåla på resurserna.

 

Har dock läst på en blogg att man ska höra tal i bakrunden hela tiden och att det ska vara referenser till olika anime serier, så vem vet hela scenen kanske var ett konstigt sätt att referera till Evangelion. Jag får ta och titta på avsnittet själv och fortsätta fundera senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessa scener brukar alltid dela upp västerländska communities i två grupper, en som tycker att det var genialiskt och en som tycker det var ett billigt sätt att snåla på resurserna.

Många japanska tittare tyckte heller inte det var speciellt roligt, eller åtminstone alldeles för långt.

http://d.hatena.ne.jp/moonphase/20060529

http://anime.2ch.net/test/read.cgi/anime/1148848123/

 

 

Visst, man ska väl se det hela mer som en epilog som visar det dagliga livet i SOS-dan. Den långa statiska scenen var ett bra sätt att visa Yukis dagliga liv, men mer än tre minuter är bara för mycket. Det hela är lite av lugnet innan stormen. I förhållande till böckerna så utspelar sig detta strax innan volym fyra börjar. Så antagligen kommer den riktiga finalen i animen i avsnitt 13 (Haruhi räkning).

En lite rolig detalj är att kameran blev helt statisk när inte Kyon var i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menade var att jag tror inte japanska communities är lika snabba på att geni förklara någonting som västerländska kan vara, det är allafall den uppfattningen jag har fått. Efter att ha sett avsnittet så förstår jag också att det är precis som du säger ett sätt att visa en vanlig dag ur Sos-dan medlemmarnas liv och som vi vet så har Yuki det tråkigt. Jag håller med om att det var lite för lång "frysning", hälften så länge eller ännu mindre hade räckt bra och antagligen givit samma resultat.

 

Edit: Ska bli roligt att höra vad ni andra säger när den textade versionen är släppt, räknar med att det kommer bli splittrade åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hittade en bättre sida med 'real-life locations' från Nagamori.

http://kanai.dw.land.to/

Den sidan har mer bilder och är lättare att navigera om man inte begriper något. Ordningen är att de nyaste avsnitten är först, så gå bara bakåt för att se tidigare avsnitt.

 

Det finns också lite bilder från Fuyuki (där F/sn utspelar sig)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Vad tusan gubbar var det där på Kyons nacke i avsnitt 8 (ellervaddetvar), och varför tittade Koizumi på det? O_o

 

2: Den där långa, statiska scenen... Vad som gjorde det förlåtligt i Evangelion tyckte jag var att det åtminstone där var en spänning i scenerna (mellan Rei & Asuka i hissen; mellan Shinji & Kaworu i 01:s hand). Men här...? Om det var meningen att förmedla en känsla av händelselöshet, uttråkning och irritation var det lyckat. Men det var i sådana fall väldigt otydligt framfört att så skulle vara fallet, utan kändes mer som en kul-men-inte-så-kul grej, en sådan där sak som kanske verkade som en bra idé när man var nyvaken/onykter men som i praktiken inte är så lyckad.

Men avsnittet var värt det. :]

 

3: Det är okej att visa i ickekronologisk följd, men om detta var sista avsnittet tar det ju bort en del av spänningen från resten av serien. Jag hoppas ändock på ett dugligt slut eller/och(!) en till säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>flaskis

(Utveckling av vad Orrin skrev:)

Haruhi går från sitt vanliga tsuntsun i deredere läge. Hon är orolig för att Kyon ska kunna få för sig att hon tycker om honom. Det är därför den följande paraplyscenen är så bra då den verkligen säger mycket. Jag skulle kunna ta det som bra epilog på serien. Men jag skulel inte tacka nej till mer avsnitt. Det finns en hel del böcker kvar.

 

Vad gäller avsnitt 10 så är jag från och med nu helt införstådd med Kyoanis ordning av avsnitten. Avsnitten hittills har, trots en del knasigheter och annat, ändå på något sätt varit i samma stuk. Avsnitt 10 är helt annolunda. Det börjar typiskt, mellandelen kommer även för en rutinerad Haruhi tittare (antagligen) skapa några WTF?! ögonblick, för att sedan sluta på med sedvanlig Haruhimaner.

Animationen var för övrigt snuskigt bra och till min glädje tonvis med dialog, antagligen mest hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9/14 utspelar sig strax innan fjärde boken börjar. Och så finns det för närvarande totalt åtta volymer ute. Med andra ord gott om mateiral för mer. Problemet är bara när Kyoani ska göra det. Härnäst kommer ju Kanon 2006, plus att de håller på med Munto 3. Eller borde i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett stort "oj" till avsnitt 10, animationen i det här avsnittet var verkligen bland det snyggast jag har sett.

Jag hade faktiskt undrat lite var Ryoko hade tagit vägen under dom senare avsnitten, men jag trodde verkligen inte att det var p.g.a någonting sånt här. Du hade verkligen inte fel när du skrev att det här avsnittet kunde ge några WTF moment DB.

 

Gick tillbaka några avsnitt och såg att Mikurus födelsemärke fanns med där också, jag hade aldrig lagt märke till det tidigare.

 

Framtida Mikuru♥♥♥

Nu så kan man undra vilka animations kvaliteér sista avsnittet kommer ha, för det kan väl knappast bli snyggare än så här?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, genom att kasta om ordningen så lyckas Kyoani med samma manus få till en helt annan upplevelse. Intressant att ta manuset, klippa det sönder i småbitar, sortera efter stigande grad av knas och tempo för att sedan sätta ihop det på det sättet igen. Och framförallt få det hela att fungera i praktiken också. Detta gör mig bara ännu mer sugen på Kanon 2006. Om någon studio lyckas få till alla fem scenarier parallellt genom 24 avsnitt och dessutom ett bra slut, så är det Kyoani.

 

 

Undrar om någon annan började tänka på UBM när Yuki gjordes mer aerodynamisk?

Och ja, OL-Mikuru är helskön. Hon tappar dock tyvärr moe~ vibbarna. Men de kom tillbaks när hon totaländrade sitt betende till det som utmärker nuvarande Mikuru. Yuko Goto visar varför hon ligger på min topp tre lista där genom att sådana subtila skillnader mellan de båda Mikuru versionerna.

 

Även om jag läst denna scen i boken tidigare så blev jag ändå snopen. Jag gillar deras inställning till att även personer som inte är bekanta med produkten deras serier bygger på ändå får en fräsch upplevelse. Hur mycket jag ändå gillade Lamune, så var det ändå bara Nanamis scenario rakt av med ett halvt avsnitt var till de andra tjejerna.

 

Vad gäller animationen, det är Kyoani. Risken att det inte skulle bli bättre, eller åtminstone ligga på samma nivå är obefintlig. Om så skulle sakuga stämpeln ryka fort.

 

>>Orrin

Om du ska ha det i kana och kanji så gör åtminstone な:et rött. 07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Orrin

Om du ska ha det i kana och kanji så gör åtminstone な:et rött. 07.gif

Fixat ;)

Kännde att texten började bli för lång så därför bytte jag till kana/kanji, hade ingen lust att ändra storleken.

 

Jag blir nästan tvungen att läsa Haruhi novellerna efter jag har sett klart serien, ska bli riktigt intressant att se vilken typ av upplevelse dom ger. Haruhi har verkligen fått mig att se fram imot Kanon 2006, nog för att jag alleredan var övertygad om vad Kyoani kan göra efter att ha sett Air men Haruhi har verkligen stärkt det. Av det lilla jag har sett från Kanon 2006 så kan man inte ha annat än höga förhoppningar.

 

Lamune är riktigt trevlig men det var tyvärr lite övertydligt att det bara var Nanami serien handlade om, Inte för att det var dåligt på nått sätt men den hade mer potential. Det var allafall annorlunda att se en yngre syster utan "nii-san"

komplex :)

 

Om Kyoani lyckas hålla animationen på samma nivå som det här avsnittet serien ut så kommer jag vara väldigt imponerad och chockad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blir nästan tvungen att läsa Haruhi novellerna efter jag har sett klart serien, ska bli riktigt intressant att se vilken typ av upplevelse dom ger.

Böckerna är ypperliga. Bra skrivna i kombination med Noizi Itos helt underbara illustrationer. De är också för det mesta relativt lättlästa, bortsett från när Yuki drar igång då. Men även i det fallet kan man man själv välja hur fort man vill läsa.

 

 

OT

Det var allafall annorlunda att se en yngre syster utan "nii-san" komplex :)

Säker på det?

1 2 3 4 5 6

130.gif7 8

Men visst, det är knappast något komplex hon har utan det är precis lika avslappnat som resten av spelet/serien. Finns nog få serier med så lite konflikter och så mycket feel-good som Lamune.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OT

Säker på det?

Jag borde ha förstått att det inte finns någon yngre syster utan nii-san komplex inom anime/spel världen, det gör mig ingenting dock för det brukar leda till bra drama. Lamune är också ett spel jag ska spela nån gång, jag är intresserad av vad som händer på dom andra scenariona.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är helt fastfryst efter avsnitt 10, ungefär som Kyon :)

Helt underbart avsnitt, något man sett fram emot. Jag undrar dock vad Mikuru menade med snövit och de sju dvärgarna, men det är väl något som kommer avslöjas snart :)

DB: Jo jag kom också att tänka på UBM när Ryoko drog fram de där sakerna, men det är väl mer ett sammanträffande än en parodi, annars skulle de väl dragit ut på det lite mer och gjort det aningen mer likt, men det är bara min spekulation ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...