Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime för nybörjare!


Sebbe540
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag är ny här på anime.se, men har själv aldrigt sett en hel anime.. :surprised:

(Bara litte snuttar från olika!)

Men nu är det så att jag (av någon konstig anledning) blivit helt galen i anime! - Fråga mig inte varför.. :P

Dessvärre vet jag inte så mycket om det, så om någon här

skulle kunna berätta lite skulle jag vara väldigt tacksam! ;)

Och eftersom jag snart ska köpa min första anime-serie så skulle det vara jättebra om någon kunde rekomendera någonting för mig, eftersom jag inte har den blekaste aning om vad som är bra och vad som är dåligt, sevärt och skit o.s.v. o.s.v..

 

Tack på förhand!

 

Med Vänlig Hälsning, Sebbe! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hehe, komigen nu, skräm honom inte

Evangelion må vara bra, men inget jag skulle skicka på en nybörjare :)

Skulle rekomendera Cowboy Bebop, jävligt bra, och inte så svår att ta till sig. Men sen beror det ju mycket på vilken stil man vill ha, ser många här som verkar älska Love Hina och Naruto, i min mening inte mer än mediokra eller halvbra animes, smaken är ju som baken...

Säg vilken stil du vill ha så är det betydligt lättare att ge tipps, att fråga efter anime för nybörjare är lite som att fråga efter film för nybörjare, du kanske får filmer som är jävligt bra som tipps, men kanske inte alls i den stil du gillar och vill se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Word SFish. Börja med en lite lättsammare animé. Ett annat tips förutom dom som redan sagts är Hellsing, en rätt enkel vampyrserie. Vill du ha lite mer kärlek och drama så rekomenderar jag Onegai Teatcher. Filmer finns det också en del. Vampire Hunder D, och uppföljaren Bloodlust är också att rekomendera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag förstår!

Det värsta är att jag inte har en blekaste aning om vad för sorts anime som jag gillar! :S

Kanske något i Sailor Moon-stilen? :P

Vart kan man köpa dessa och vad är ca priset?

Såg att de ni rekomenderade låg ute på Tradera.com för över 500:-

Är det vad de kostar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag förstår!

Det värsta är att jag inte har en blekaste aning om vad för sorts anime som jag gillar! :S

Kanske något i Sailor Moon-stilen? :P

Vart kan man köpa dessa och vad är ca priset?

Såg att de ni rekomenderade låg ute på Tradera.com för över 500:-

Är det vad de kostar?

 

Hmm... jag har inte sett så mycket i Sailor Moon stil, men kanske Cardcaptor Sakura eller Magic Knight Rayearth kunde vara något att överväga isf. 500kr per DVD är högt, en DVD med 3-4 avsnitt brukar man kunna få för runt 180kr hos www.webhallen.com (då är det oftast region 4).

 

Ang vad du gillar, vad gillar du för genres när det gäller spelfilm? Det kanske kan vara något att utgå ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, för vissa passar säkert NGE bra som första anime (tyvärr så blir man ju sen lite besviken om man kommer på att det finns få serier som är lika bra ;)). Men kan tänka mej att en hel del inte "klarar av" slutet (man har ju sett en del mindre smikrande beskrivnigar om NGE pga av slutet lite här och där).

 

Om det är skräck som gäller skulle jag villja rekomendera Berserk, iofs är den mer fantasy än skräck, men den står av någon underlig anledning ofta under "horror". Personligen gillar jag iofs Berserk mangan mer än animen, men du kan ju ta och kolla på animen ändå.

 

Sailor Moon aktigt har jag inte så stor koll på, en genre som helt enkelt inte tilltalar mej alls.

 

Noir är väll lite trilleraktig, ganska trevlig musik, men annars ingen av mina favoriter.

 

Annars är en snabb lista på mina favoriter:

Serier:

 

Rurouni Kenshin OAV 1 (Trust & Betrayal) (Samurai-drama)

Neon Genesis Evangelion (Sci-Fi (mecha)/Psykologiskt)

Cowboy Bebop (Sci-Fi + blandning av de flesta andra stilarna)

FLCL (galen humor)

Kareshi Kanojo no Jujou (skolkärleksdrama + humor)

 

Filmer:

 

Hotaru no Haka (aka Grave of Fireflies) (Drama, 2a världskriget)

Omohide Poroporo (aka Only Yesterday) (Kärleksdrama)

Nausciaä of the Valley of Wind (Fantasy)

Vampire Hunter D - Bloodlust (Vampyraction)

Akira (Sci-Fi)

Ghost in The Shell (Sci-Fi, gillar du Blade Runner så kan GitS vara nått)

 

(Cowboy Bebop och Neon Genesis Evangelion har några filmer som hör till serierna:

Cowboy Bebop: Tengoku no Tobira (Knockin' on Heaven's Door)

NGE: End of Evangelion, finns en till NGE film också, men den är i min mening inte så viktig att kolla på, innehåller mest tillbakablickar)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv var min debut-anime Naruto, och där fastnade jag direkt. Sedan blev det lite olika som Love Hina, Hellsing och Scrapped Princess.

Men för att en ordentlig inledning till anime-världen skall ges till tittaren är nog Trigun en otroligt lovlig start. Den innehåller allt en anime ska innehålla!

 

EDIT: Förutom ecchi :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Noir, är en ganska lättsmält anime; jag rekomenderar den varmt.

 

Evangelion är dock en otroligt bra serie som måste konsumeras för eller senare.

 

Noir kan vara lite problematiskt för att den blir seg efter avsnitt 6 då storyn börjar på riktigt.

 

Jag säger se Evangelion sedan ser du Noir oavsett om du tycker om evangelion eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

den första ordentliga anime serien jag kollade på var evangelion, och det är något som jag absolut inte ångrar. det var troligtvis mitt bästa drag på anime fronten som jag någonsin gjort. så evangelino rekommenderas starkt. andra serier som jag skulle rekommendera till en "nybörjare" är:

 

  • love hina
    gto
    azumanga daioh
    fruits basket
    full metal alchemist

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vet inte om det är några bra "nybörjar-tips" (är lite skeptisk mot konceptet), men jag skulle rekommendera "Jungle wa itsumo Hare nochi Gu" (jobbigt namn!!!!!) och Haibane Renmei. Jag vet att jag är tjatig men dom är bra!!! tycker iallafall jag... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser ni? alla som har sett evangelion först har fastnat :)

 

 

Jag såg evangelion först sedan såg jag 2-3 serier sedan återvände jag till evangelion för att förstå vissa saker som jag inte förståd första gången ^^.

 

 

Evangelion är att rekomendera som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser ni? alla som har sett evangelion först har fastnat

 

 

Jag såg evangelion först sedan såg jag 2-3 serier sedan återvände jag till evangelion för att förstå vissa saker som jag inte förståd första gången ^^.

 

 

Evangelion är att rekomendera som sagt.

 

Första serie som jag verkligen la ned tid på att se var NGE, det ångrar jag inte. Tyckte den var underbart mystisk och väldigt krånglig, men vem tyckte inte det? Jag började forska vidare, såg serien ett antal gånger, läste allt jag kunde om den, inklusive boken "The Red Cross Book" om EoE. Jag antar att jag inte fastnade för all anime genom detta, men gillar det gör jag. Visst finns det riktigt ruttna serier som man inte orkar se efter ett avsnitt, och andra tråkiga som man inte kommer igenom halva ens, men det mesta tycker jag faktiskt är bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, problemet med NGE är att när man väl syltat in sig så förblir man insyltad. NGE har ju lämnat ett outplånligt avtryck i anime-världen, så den hör ju till allmänbildningen att se.

 

Men för en nybörjare kan den faktiskt vara alldeles för esoterisk och svårbegriplig. Man kommer liksom inte in i den så lätt. Nej, en anime med litet mer linjär eller mindre mångfacetterad story skulle nog vara ett bra första köp. Förslag från mig är Berserk, Hellsing och Rurouni Kenshin. De två första är ju nog så våldsamma, men å andra sidan inte svåra att hänga med i. Kenshin är mest en feel-good-anime, tycker jag. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japs: Beror på vilken sorts person man är, om man inte tycker om den finns det ett alternativt slut i film form.

 

 

Nonemo: Det bästa att börja med är evangelion (NGE) p.g.a. det gör de som ser det till anime zealots(fanatiker) och sådan behöver vi mer av; vi måste ha råd med att skicka en mission till det mörkaste afrika med anime!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...