Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

hallo.

 

jo nu har jag skaffat Neon Genesis Evangelion som innehåller då episodes 1-26 och Neon Genesis Evangelion - Death & Rebirth

Neon Genesis Evangelion - End of Evangelion

 

vad jag undrar nu är om man ska först se episode 1-26 och sen End of Evangelion och sist death & rebirt eller är Death & Rebirth en del för sig..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, om jag minns rätt (var år sen man såg den serien) så är End of Evangelion en sequel till både serien och Death & Rebirth. Death & Rebirth var två delar: en samling med klipp från slutet av serien och en del med omgjorda slutscener. Minns inte så bra, men tror det var så. Eller så var det tvärtom :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Title Evangelion: Death & Rebirth

Japanese Title 新世紀エヴァンゲリオン劇場版 シト新生

 

Description

Originally a collection of clips from the Neon Genesis Evangelion TV series, Death was created as a precursor to the re-worked ending of the series. Rebirth was intended as that reworked ending but after production overruns became only the first half of the first episode of The End of Evangelion, with some minor differences. Over time, two newer director's cuts of Death were produced, each including new footage not seen in the series - these were called Death (True) and finally Death (True)^2. Note that despite containing clips from the series, Death (True)^2 & Rebirth should be seen after the series itself to be fully understood.

/animeNfo.com

 

Title Evangelion: End of Evangelion

Japanese Title 新世紀エヴァンゲリオン劇場版 DEATH(TRUE)/Air/まごころを、君に

 

Description

 

The end of the Neon Genesis Evangelion left many questions as to the fate of NERV, the Children, the Angels, and many other plot factors unanswered, unexplained, or otherwise hanging. To answer a legion of now befuddled Evangelion fans, Gainax remade the ending into a two-part movie known as Death and Rebirth which was to supersede episodes 25 and 26 of the television series, which then led to this movie, Death and Rebirth itself being recreated into part one of The End of Evangelion. It begins much in the same fashion, with the final Angel already having been defeated, and the current enemy switching to humanity itself as SEELE unleashes its own plan for the Evas and NERV...and indeed for the entire human race. What role will Shinji play in this ever-tense situation, as NERV gets chewed to pieces by SEELE's crack commandoes? Will Gendo's plan swallow up all of humanity? Will Hideaki Anno ever figure out how to end an anime? These questions and more will be answered in what looks to be the final installment of Evangelion. But at what price?

 

*** from THEM Anime Review ***

/animeNfo.com

 

Jag har för mig att Death and Rebirth inte är den viktigaste att se utan först serien, 1-26 och sedan end of evangelion. Det var iallafall så jag såg det, jag har alltså inte sett death and rebirth än, men det har iallafall funkat bra vad jag minns. Förövrigt en riktigt grym serie, står i ett eget fack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ahh titta jag hittade en Neon~ tråd så jag slipper vara offtopic på "hjälp mig hitta anime"tråden..

 

hur som helst så var det avsnittet jag såg nu det bästa hittills.

Kanske för att det var snuskig ton igenom hela avsnittet hehe Men det var även grymt snyggt ritat i fightscenerna denna gång istället för att bara koncentrera sig på OMFGZORexplosioner :P.

 

Så jag får tona ner mina negativa åsikter lite nu. Även om man kan disskutera ifall snusk och öldrickande hör hemma i program som riktar sig till bl.a. barn.

Men som sagt så älskar jag när det är censurfritt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barn..? Ok, EVA måste vara en av de anime jag definitivt inte skulle klassa som småbarnsunderhållning. Och om man är gammal nog att fundera över de frågor som tas upp i serien, är man gammal nog att se öl, rökande och lite lätt nakenhet.

 

Hehe ja och leka med alla Neon-leksaker som såldes :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte ge ytterligare ett exemple på att "leksakerna" kan snarare kallas samlar prylar.

 

imagemagicphp3fo.jpg

 

Det här är en så kallad "leksak" som föreställer Saber från Fate/Stay night som är en anime som går nu. Fate är dock från början ett bishoujo spel med hentai inslag, så med andra ord har det 18 års gräns och givetvis så är det även gjort för folk över 18 år. Som Jocke sa så finns det "leksaker" till nästan alla animéer, spelar ingen roll vilken ålder den är anpassad till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe ja och leka med alla Neon-leksaker som såldes :P

 

Du tror väl inte på allvar att bara för att det säljs någon figur till en serie så riktar den sig till barn?

Enligt den logiken skulle det innebära att alla bishoujospel med 18-års gräns helt plötsligt börjar rikta sig till barn bara för att det släpps figurer och gashapons?

Eller ja, âge och Volks försökte säkert nå ut till en yngre publik när de började sälja den här Mitsuki figuren:

mitsuki2sh.th.jpg

 

Den kostade ju också bara 1300 kr, så det var säkert en stor hit bland de yngre.

 

Edit: Äsch, Orrin han före.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, men pratar vi Volks är det väl en Super Dollfie 16" för ca 8000 kr man ska köpa till sina barn? Tänk så kul de kommer ha att klippa håret och dra benen av den!

 

Nej, allvarligt... vuxna tycker också om leksaker. Och jag vidhåller att EVA inte är ämnad för en publik så omogen att de inte står ut med öldrickande och lite lätt sex.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag vidhåller att EVA inte är ämnad för en publik så omogen att de inte står ut med öldrickande och lite lätt sex.

Kunde inte sagt det bättre själv.

 

Sen finns det dockor om man har ett riktigt välgött konto. Oriental Doll tar ju bara överkomliga 42 000 för sina 150 cm modeller.

 

>>JockeII

Kiminozo var först ett spel som det senare kom en anime på. Det går inte säga vilken figuren tillhör, vilket också inte spelar någon roll då Mitsuki är med i båda. Målgruppen för spelet och animen, och därmed även alla figurer och övrig merchendise, är densamma - manliga otakus på 18 och uppåt. (Även om just Kiminozo också var rätt populärt bland tjejer)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Btw DB är den Mitsuki-figuren från en anime eller ett bishoujospel? =)

Det är från Kimi ga Nozomu Eien som är en anime baserat på ett erogame med samma titel.

 

Edit: DB har du en länk till en butik där man kan köpa den? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orz.

Såg att den figuren har Mitsuki i MuvLuv Alternative som förebild. Vilket jag borde ha sett med tanke på hur hon har håret och att jag spelade det för lite mer än en månad sedan:

mitsukiis.jpg

 

>>flaskis

Det lättaste är nog att kontakta Hobbylink Japan och ge dem länken till Volks sida och säga vilken artikel. Det fanns fortfarande några ex kvar. Dessutom är det en rätt stor rackare då den är i 1/4 storlek:

http://www.volks.co.jp/jp/goods/index_goods.aspx?sbct=65&parts=23

Volks figurer är fina men ack så dyra. Jag har eventuellt lyckats hitta ett exemplar av denna Sumika figur

 

Funkar det inte med HLJ så kan du alltid låta Crescent Shop köpa åt dig - mot en avgift på 20% av inöpspriset. Det beror på hur långt man har gått ner sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Btw DB är den Mitsuki-figuren från en anime eller ett bishoujospel? =)

Det är från Kimi ga Nozomu Eien som är en anime baserat på ett erogame med samma titel.

 

Tyckte la jag kände igen den ^^

KGNE har jag ofc sett och den är en av mina gamla favoriter =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så med andra ord har jag misstolkat leksaker för helt vanliga Samlingsfigurer?

 

ok då... Men jag hade för mig att Neons figurer såldes i leksaksaffärn och hade målgruppen barn. Serien gjordes väl ändå mitt i den extrema barnprogramskomersialiseringen??

Nåväl...

 

Serien är väl enbart för vuxna om ni säger det så. Men jag var helt bombsäker innan på att den var gjord för alla åldrar fast vänlig för barn och utan åldersgräns. T o m att den gick på barnprogrammens TV-tid..

Men men :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, Evangelion sändes på onsdagar kl. 18:30, en tid mest tänkt för barn (animation i allmänhet är väl mest tänkt för barn, även i Japan?), men det var även många vuxna som tittade. Sex och våld i senare delen av serien ledde dock till förnyade censurregler för TV-animé.

 

(Bah, det är då inget jag skulle förbjuda tretton-och-uppåt-åringar att se.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så med andra ord har jag misstolkat leksaker för helt vanliga Samlingsfigurer?

Exakt.

 

 

Lite svammel för den som inte har något bättre för sig.

 

 

Japanska censurregler är mycket märkliga. Vad gäller öppna kanaler som TV-Tokyo (där Eva gick) så är tröskeln lägre vad man får visa i form av våld och sex jämfört med låsta kabel och satelitkanaler. Jämför bara TV avsnitten av Gantz S1 med S2 som gick på AT-X. Eller Elfenlied för den delen.

Idag är regeln för vad som kan visas offentligt upp till stationen att avgöra. Om de går för långt så får ansvariga hålla fram handen. Vissa visar mer, andra tar verkligen det helt säkra. Som när Fuji-TV visade/stympade Girls Bravo. Eller Air Gear där "cover-karasu" gjorde en omfattande insats i senaste avsnittet. Eva påverkade väl inte själva lagstiftningen så mycket som det gjorde att TV-stationer såg över sina rutiner vad gäller att undersöka material innan de sänder det.

 

Ibland saknas också logik. Ett exempel var när jag kollade på en regional Aichi-kanal. Runt 21 gick det ett talkshowprogram där ett par tjejer var inbjudna som ritade doujins. När dessa visades så var det mosaik över det mesta (stationen la på det). Någon timma senare, på samma kanal, kunde man se ganska grafiska sexscener och nakenhet i fredagsfilmen "Species 2". Någon av mina lärare trodde att reglerna för censur för att visa japansk film och utländsk film inte var de samma.

 

Sen kan jag inte låta bli över att fundera på detta: The most significant issue is that because "Evangelion" series had excessively atrocious and erotic scenes"

Okej, atrocious kan jag köpa. En del scener är inte trevliga. Men excessively erotic ? Nu är det snart närmare tio år sedan jag såg så det är möjligt att jag inte minns allt (rätta mig gärna i så fall) men visar de inte typ bara ett glas när Misato och-vad-han-nu-heter ligger med varandra?

 

Och anime anses vara för barn i Japan, ett fåtal är för hela familjen (Doraemon) och resten är för sociala misslyckanden som fortfarande kollar på tecknad film trots de är över 20. Eva är som sagt det senaste undantaget som även "normala" vuxna kunde säga att de tittat på och prata om på jobbet.

 

Tack för tiden förresten. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta den med mindre framgång. Andra serier som gått liknande tid är Inuyasha (19.00 måndagar på NHK1), Gundam Seed Destiny. Men, det var tio år sedan Eva gick och det fanns mycket mindre anime på den tiden, och därmed mindre konkurrens om sändningstider. Jag är helt övertygad om att Eva idag hade fått en tid efter 0.00, då den typen som visas idag den tiden är helt annolunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japanska censurregler är mycket märkliga. Vad gäller öppna kanaler som TV-Tokyo (där Eva gick) så är tröskeln lägre vad man får visa i form av våld och sex jämfört med låsta kabel och satelitkanaler.

Det är ju inte helt märkligt att kabel- och satellitkanaler har andra lagar. Exempelvis i USA, där marksända kanaler (men inte kabel-TV) kontrolleras av FCC, som ser till att kanaler är "anständiga". Är de inte det kan de bötfällas på flera hundra tusen dollar för småsaker som svordomar(!). FCC är alltså ett statligt organ som har tagit på sig rollen som moraltant. Nä, om det ska vara någon censur ska det banne mig vara självförvållad sådan.

 

Eva påverkade väl inte själva lagstiftningen så mycket som det gjorde att TV-stationer såg över sina rutiner vad gäller att undersöka material innan de sänder det.

Jo, om jag var otydlig så var det det jag menade. ^.^'

 

Sen kan jag inte låta bli över att fundera på detta: The most significant issue is that because "Evangelion" series had excessively atrocious and erotic scenes"

Okej, atrocious kan jag köpa. En del scener är inte trevliga. Men excessively erotic ? Nu är det snart närmare tio år sedan jag såg så det är möjligt att jag inte minns allt (rätta mig gärna i så fall) men visar de inte typ bara ett glas när Misato och-vad-han-nu-heter ligger med varandra?

Misato och Kaji, jo. Men tydligen ska själva sexljuden ha upprört några lättretade själar. Typ hem-och-skola-föreningar. Galet? Jo, men inte otroligt. Harry Potter uppmuntrar ju till häxkonst. Och Hans och Greta uppmuntrar till tortyr och kannibalism.

 

Tack för tiden förresten. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta den med mindre framgång.

Det stod på någon japansk fansida, så tillförlitligheten är inte oklanderlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju inte helt märkligt att kabel- och satellitkanaler har andra lagar. Exempelvis i USA, där marksända kanaler (men inte kabel-TV) kontrolleras av FCC, som ser till att kanaler är "anständiga".

Givetvist. Men det jag menade med märkligt var mer att ena stunden censurerar de bort ritade bröst för att 40-60 minuter senare visa den äkta varan i hela sin prakt. På samma kanal. Det är på något sätt ganska inkonsekvent.

Men visst, det kom garanterat reaktioner på att det förekom sex i Eva (även om det inte framställdes grafiskt). Anno lyckades helt klart med att med att få uppmärksamhet. Det ska bli intressant om när och om det händer nästa gång.

 

OT

Självklart är det skillnader mellan olika länder. I Sverige är det väl ingen större skillnad mellan den versionen av en film som går på betalkanaler och finns på DVD jämfört med den version som går på öppen TV så länge t ex en våldsam film går på sena kvällen. I Tyskland är det å ena sidan så att de är väldigt hårda på just våld. Mission Impossible 2 som jag såg för ett tag sedan var helt sönderklippt (bland annat scenen där kniven stannar några millinmeter framför ögat var helt borta) medans det å andra sidan är väldigt liberalt vad gäller nakenhet. Bland annat går det ett program, taff ('Die Fotos Deines Lebens' för den som vill se) 17 på vardagar där de regelbundet plockar någon vanlig tjej från gatan, stylar, sminkar och sedan fotar. Nästan alltid är några aktfoton med. Jag skulle vilja se samma sak hända i Sverige och se aggressiva feministförbundet kackla utanför sändarens byggnad. ("Kan inte någon tänka på barnen?")

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som du säger DB så tycker jag det också är lite underligt att säga att Evangelion har "erotic scenes", kan inte heller minnas någon annan scen en den med Misato och det var bara ca ett halvår sen jag såg om på den. Visst så är det helt annat med End of Evangelion, men jag antar att den inte var inblandad i det här.

 

Censur lagarna tänker jag inte ens gå in på, det enda jag kan säga är att jag är glad att jag inte bor i t.ex Tyskland.

 

Det vorde trevligt med en ny serie av Anno, ingen av hans serier som jag känner till har varit särskillt orginella (Karekano, FLCL). Vorde trevligt med nånting mer annorlunda, just nu har vi nästan bara Haruhi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...