Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är det någon som har koll på när 3.33 kommer på engelska som fungerar i Europa? Söker förtvivlat efter en DVD, men får bara svar att det är försenat, men filmen lanserades på bio för två år sedan eller så. Är det någon som har koll på vad som händer här?

 

//arda

 

Brittiska Manga Entertainment samarbetar med amerikanska Funimation för sina DVD-/BD-släpp av Evangelion-filmerna. Jag är inte riktigt säker på hur, men jag tänker mig att antingen äger Funimation rättigheterna för filmerna även för Storbritannien så att Manga licenserar dem från Funimation, eller så har Funimation ensamrätt att producera en engelskspråkig version för de engelskspråkiga territorierna, åtminstone vad gäller engelskdubbning.

 

Funimation är också gravt försenade med sin 3.33-release, men har beskrivit situationen med affärsspråk på sin FAQ: Studio Khara är själva med och utvecklar översättningsmanus. Mången amerikanska animebolagsanställda har klagat på stel, byråkratisk och långsam japansk affärsanda, och risken finns att det gäller även här. En annan möjlighet kan vara att Funimation gjort något fel enligt Khara och liksom bestraffar dem.

 

I vart fall går det långsamt för Funimation, och därför har inte heller Manga Entertainment något att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Brittiska Manga Entertainment samarbetar med amerikanska Funimation för sina DVD-/BD-släpp av Evangelion-filmerna. Jag är inte riktigt säker på hur, men jag tänker mig att antingen äger Funimation rättigheterna för filmerna även för Storbritannien så att Manga licenserar dem från Funimation, eller så har Funimation ensamrätt att producera en engelskspråkig version för de engelskspråkiga territorierna, åtminstone vad gäller engelskdubbning.

 

Funimation är också gravt försenade med sin 3.33-release, men har beskrivit situationen med affärsspråk på sin FAQ: Studio Khara är själva med och utvecklar översättningsmanus. Mången amerikanska animebolagsanställda har klagat på stel, byråkratisk och långsam japansk affärsanda, och risken finns att det gäller även här. En annan möjlighet kan vara att Funimation gjort något fel enligt Khara och liksom bestraffar dem.

 

I vart fall går det långsamt för Funimation, och därför har inte heller Manga Entertainment något att jobba med.

Tack för svaret.

Jag som är lite ringrostig på internet, kan man se filmen engelskdubbat någonstanns via nätet? 

//arda

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Surt! Google Translate gör inte det hela solklart, finns det någon information för oss översjöhandlare?

 

Jag vet inte, men jag tycker att det låter ganska ofarligt. På BD:n låter det som att de råkat välja fel eyecatch till VHS-versionen av filmen, och att de på DVD:n har fel femsekundersklipp på ett ställe. Nu spekulerar jag, men om de har flera versioner på samma skiva så kanske de har delat upp filmen i olika videofiler så att gemensamma delar kan återanvändas. Dvs för version 1 visas klipp_1_gemensamt + klipp_2_version_1 + klipp_3_gemensamt + ..., medan för version 2 visas klipp_1_gemensamt + klipp_2_version_2 + klipp_3_gemensamt + ...; om det är så skulle felet kunna vara att de bara valt ex. klipp_2_version_1 där det ska vara version 2. Alltså ett misstag som är omärkbart för alla utan de allra mest intensiva Eva-historikerna.

 

Men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Idag fick jag chansen att se om The End of Evangelion, och extra lyxigt: jag såg den på en bioduk.

Och jag påminns om att jag tycker den är så oerhört bra. Inte bara för att animationen är häftig, men framför allt för det psykologiska djupet. Det känns som att Shinji går på psykoanalys och man får ta del av allt ofiltrerat.

Är inte det häftigt? Jag menar, när har en människa suttit hos en psykolog och inte haft ett filter, bara spytt ut sitt psyke på mattan? Det händer väl bara inte?

Så jag får som tittare något mer än bara en filmupplevelse, jag tycker TEoE öppnar dörren på glänt till det egna psyket. Därinne anar jag vissa former som jag skulle vilja dra ut i ljuset för att kunna beskåda dem.

Därför är TEoE överlägsen Rebuild-filmerna. För Rebuild är bara vanliga filmer med handling, bra karaktärer, snygg action. Men någon djupdykning i människans hjärna försöker de inte vara.

 

(Vad tycker ni? Det vore kul om min post fick någon att se om filmen!)

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...