Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

Om det kommer komma någon anime av den kalibern igen så blir det nog inte av Anno och Gainax. För Gainax har det ju bara gått rakt utför sedan Karekano och det som de släpper ifrån sig idag är i bästa fall medelmåttigt. Re: Cutie Honey var rätt underhållande, men väldigt långt från Eva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm fick för mig att Anno var med på FLCL men det är säkert bara nått rykte jag hörde från nån icke tillförlitlig källa. Nej Gainax har inte gjort något som jag har gillat sen Karekano (har inte sett Cutie honey), aldra sämst var nog allafall Melody of Oblivion enligt mig. Men det mesta dom verkar ha gjort på senare tid är Ecchi, varav Goshujin-sama, Mahoromatic är dom jag känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det mer Neon Genesis än dom 26 svsnitten, Death and Rebirth och End of Evangelion?

 

Vill vara säker på att jag sett allt =D

Evangelion-mangan, som är gjord av seriens karaktärsdesigner Yoshiyuki Sadamoto, är en något alternativ berättelse som kan vara värd att kollas in om du vill ha mer. Dessutom finns den på svenska. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

* I januari 2005 hade förberedelser påbörjats inför Hideaki Annos nästa projekt. (Källa)

 

* I juli 2005 kom det ut att Gainax bollat runt iden att göra en Evangelion-prequel. (Källa)

 

* I augusti 2006 leker Anime News Service "connect-the-dots" med ryktet att Gainax låtit bygga eller fixa upp ett nytt rum åt Evangelion-arbetare, det faktum att Gainax söker animatörer och produktionsfolk till ett nytt projekt, Khara, och det faktum att Khara hamnat i copyrightnotisen på Gainax' Evangelionsida. (Källa)

Anime News Service nämner även ryktena om att det skulle kunna bli remakes av Evangelion i stil med vad som gjorts med Gundam Z som nyligen kommit som filmtrilogi.

 

* I augusti 2006 utlovar Newtype ett scoop om Evangelion i kommande oktobernumret. (Källa)

 

 

 

Jag är inte så lagd, att min aktning för originalverk omintetgörs bara för att det skulle komma dåliga uppföljare eller omgjorda versioner - så törs man hoppas på något bra, tror ni? :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så är det bara en nyanimerad version och inte en prequel trots att ryktena verkar annorlunda. Om det skulle vara en uppföljare/prequel så tvivlar jag på att jag kommer se den, det är för stor risk att den kommer vara dålig med tanke på hur nuvarande Gainax är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Anime News Network hade en rolig nyhet idag:

 

Enligt oktobernumret av Newtype (Japan) är fyra nya Evangelion-filmer i produktion. De fyra filmerna kommer inkludera en föregångare, en mitt-i-serien-film, en uppföljare och en "slutgiltig" film. Föregångarfilmen väntas komma ut tidigt sommaren 2007.

 

Trots att den nya handlingen kommer utspela sig under samma tidsram som original-TV-serien, konstaterar Newtype att det kommer bli ett helt nytt projekt, inte någon som helst sorts omstöpning eller förbättring. Newtype nämner även att tittare inte behöver ha sett det äldre Evangelion-materialet för att förstå och uppskatta de nya filmerna.

 

Hideaki Anno kommer skriva den första filmens scenario och kommer vara hela projektets allmänna regissör och föreståndare. Kazuya Tsurumaki kommer regissera filmerna medan Yoshiyuki Sadamoto kommer stå för karaktärsdesign och Ikuto Yamashita kommer tillhandahålla mekanisk design. Shinji Higuchi kommer sörja för storyboards för första filmen.

 

Khara, en ny studio som delar kontorslokaler med Gainax, startades nyligt och söker produktionspersonal att arbeta på Annos nya projekt.

 

Okej, nog för att jag sätter ribban så högt att de MÅSTE riva den, men det här kan ju bli hur jävla bra som helst! TV-seriens huvudman Anno återvänder; TV-seriens andreman Tsuramaki återvänder; TV-seriens karaktärsdesigner Sadamoto återvänder; TV-seriens mechadesigner Yamashita återvänder; TV-seriens storyboard:are Higuchi återvänder. Med seriens personal bakom spakarna, hur skulle de kunna misslyckas?

 

Projektet kallas, om jag förstår det rätt, "REBUILD OF EVANGELION". Med tanke på att filmkombinationen Death(true)2 och End of Evangelion tillsammans kallades för "REVIVAL OF EVANGELION", och remasterversionen från 2003 kallades "RENEWAL OF EVANGELION", så stämmer det överens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finemang. Då väntar vi bara på

REBIRTH,

RESURRECTION,

RETURN,

RECLAIM,

REMASTERING,

REANIMATION,

RECAPITULATION, samt

REAPPEARANCE OF EVANGELION...

Är det månne en gnutta sarkasm jag märker i ditt inlägg? ;)

 

I all allvarlighet så har det inte producerats så mycket Evangelion-anime. Hur kommer det sig egentligen att många reagerar så starkt på tanken om mer Evangelion, men ingen suckar över att det kommer ännu en OVA av Saint Seiya eller ens Gundam Seed? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Evangelion är ett ypperligt verk som den är.

Det är det, men det skulle ju inte alla uppföljare i världen ändra på. (Om det nu inte visar sig att alla vi som gillar Evangelion har gjort det av "fel anledningar" - som om vi missförstod symboliken - och de nya filmerna "rättade" oss. Men då hade det ju varit bättre att inse att man levt en lögn.)

 

Den främsta lockelsen här för mig är dock att det kommer bli gjort av samma gäng som har gjort min största favoritserie någonsin. Så visst fasen hade jag hoppat av lycka även om det hade varit icke-Evangelion-relaterat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig egentligen att många reagerar så starkt på tanken om mer Evangelion, men ingen suckar över att det kommer ännu en OVA av Saint Seiya eller ens Gundam Seed? :)

Av den anledningen att Saint Seiya eller Gundam Seed inte har samma tryck som Evangelion har. En uppföljare på Bert på nya äventyr känns inte lika krystad som en uppföljning på Sagan om Ringen.

 

Nåväl, det här har ju inget med Eva att göra ändå, så skit samma. Det är ett helt nytt projekt och en helt annan story och helt annat allt. Det ska väl bara utspela sig i "ungefär samma stil", ungefär som GunBuster och DieBuster.

 

Så nog ser jag fram emot det. Men knappast som en uppföljare på Evangelion. Det är väl ett fristående verk, precis som alla andra Eva-biprodukter.

 

Det som känns 100% B, och mycket billigt, är att de av någon anledning måste riva i gamla namnet Evangelion. Varför omtror de sig inte kunna göra något lika bra om det skulle heta något annat? Att titlar på filmer/serier blir till varumärken är så fantasilöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av den anledningen att Saint Seiya eller Gundam Seed inte har samma tryck som Evangelion har. En uppföljare på Bert på nya äventyr känns inte lika krystad som en uppföljning på Sagan om Ringen.

En uppföljare på Sagan om Ringen skriven av J.R.R. Tolkien tror jag inte hade varit krystad. Likt många författare var ju hans fantasiverk mycket större än böckerna han skrev, böckerna som bara tog upp en liten del av den stora historien. J.K. Rowling säger att hon har många fler detaljer i sitt sinne än vad hon sätter i sina böcker. Till och med CLAMP har en pärm med "hemligheter" (som omständigheterna kring Tomoyo Daidoujis far i CCS, vill jag minnas). Så med tanke på all tid av förberedelser och efterforskningar och annat investerat i produktionen av NGE så tror jag det finns en verklig chans att inte allt material är berättat där heller, och att fortsatt berättande inte skulle behöva kännas krystat eller fullt av efterhandskonstruktioner. (Och således hoppas jag på en bra "prequel".)

 

Men den sortens tunga psykologiska huvudspår som var så fascinerande i TV-serien tror jag inte vi har att vänta oss, nu när Anno har fru och barn. ;P

 

Så nog ser jag fram emot det. Men knappast som en uppföljare på Evangelion. Det är väl ett fristående verk, precis som alla andra Eva-biprodukter.

Med tanke på att man inte ska behöva ha sett det tidigare för att uppskatta eller förstå, så: Ja, det är troligtvis ett fristående verk. Men jag gillar citatet av producenten Outsuki: "Det väsentliga med projektet är att krossa de förväntningar alla har av Evangelion." Jag hoppas då bara att de inte gör den historia de tror folk vill se, utan den historia de själva vill se - den känslan som jag fått av äldre Gainax bästa verk. (Det, och tekniknörderi.)

 

Det som känns 100% B, och mycket billigt, är att de av någon anledning måste riva i gamla namnet Evangelion. Varför omtror de sig inte kunna göra något lika bra om det skulle heta något annat? Att titlar på filmer/serier blir till varumärken är så fantasilöst.

Ja, precis. Tacka vet jag "Final Fantasy"-spelserien. Där har skaparna åtminstone tagit sig tid att komma på ett unikt namn som reflekterar innehållet och temat till varje del. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En uppföljare på Sagan om Ringen skriven av J.R.R. Tolkien tror jag inte hade varit krystad.

Kanske inte, men som sagt. Det känns urvattnat när det _måste_ göra uppföljare.

 

Nog tror jag att det finns mycket extramaterial till varje bok, men finessen är ju att inte visa det. Att blärpa ut allt bakgrundsmaterial bara för att det finns känns så... stilbefriat. Men det är nog inte det som Eva 2 handlar om, men bara sådär i förbifarten.

 

Men jag gillar citatet av producenten Outsuki: "Det väsentliga med projektet är att krossa de förväntningar alla har av Evangelion." Jag hoppas då bara att de inte gör den historia de tror folk vill se, utan den historia de själva vill se - den känslan som jag fått av äldre Gainax bästa verk. (Det, och tekniknörderi.)

Precis. Att de inte svarar på vad folk vill ha, utan på vad de själva vill ha. Det är så man gör riktigt bra grejer.

 

Ja, precis. Tacka vet jag "Final Fantasy"-spelserien.

Typ. Det enda "Final Fantasy" betyder idag är ju "Square-Enix' för närvarande mest påkostade spel, ofta med någon form av inkrystad fantasy-setting"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...