Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte ge ytterligare ett exemple på att "leksakerna" kan snarare kallas samlar prylar.

 

imagemagicphp3fo.jpg

 

Det här är en så kallad "leksak" som föreställer Saber från Fate/Stay night som är en anime som går nu. Fate är dock från början ett bishoujo spel med hentai inslag, så med andra ord har det 18 års gräns och givetvis så är det även gjort för folk över 18 år. Som Jocke sa så finns det "leksaker" till nästan alla animéer, spelar ingen roll vilken ålder den är anpassad till.

 

hehe jag har den figuren :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du, angående den där aptitretaren du nämner där... den råkar inte finnas tillgänglig någonstans?

Det gör den faktiskt, men det visade sig bara vara vit text på svart bakgrund. (Det är lite av hans "What are we trying to make here?"-meddelande, vad jag förstår.)

 

http://mms://wmcontents06.cdn.yahoo-streaming.jp/yahoo/event/evangelion/eva_movie_trailer_1m.wmv

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så nu har jag äntligen sett serien ;)

 

Var tvungen att för mig själv se "whats up with all the fuss" :)

Väldigt bra anime, hamnar direkt bland toppen på min lista!

Lade märke till att mycket man såg i NGE var likt det man ser i dagens serier, så den har onekligen haft en del inflytande på dagens producenter. Gillade verkligen allting i serien skarpt, satt som fastklistrad och kunde knappt sluta kolla när jag väl börjat :P

 

Dock var jag rätt missnöjd med slutet. Pratar om de sista två avsnitten, alltså det ursprungliga slutet för animen. För det första var de väldigt sega och väldigt.. konstiga. Kändes inte som om man kollade på samma serie längre. Satt och kollade med 100% koncentration för att fatta allt, medan jag väntade på att man skulle komma tillbaka till "verkligheten" och få ett ordentligt slut på det hela. Drunknade i allt prat. I slutändan var det bara en massa tjafs ändå, som är till för att ge serien ett "mystiskt" slut som var och en ska tolka på sitt egna sätt. Det var mer ett allmänpoetiskt slut och hade enligt min uppfattning inte så mycket med själva handlingen att göra. Människan är en komplicerad varelse, i stort sett?

 

Mycket lämnades obesvarat i serie-slutet.. men jag ska snart se de båda filmerna och hoppas att animen får ett slut som faller mig mer i smaken :)

 

Death & Rebirth ska man väl se först, och sen End of Evangelion antar jag. Är båda dessa filmer var sitt avslut på serien som ersätter de sista två avsnitten i serien förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock var jag rätt missnöjd med slutet. Pratar om de sista två avsnitten, alltså det ursprungliga slutet för animen. För det första var de väldigt sega och väldigt.. konstiga. Kändes inte som om man kollade på samma serie längre. Satt och kollade med 100% koncentration för att fatta allt, medan jag väntade på att man skulle komma tillbaka till "verkligheten" och få ett ordentligt slut på det hela. Drunknade i allt prat. I slutändan var det bara en massa tjafs ändå, som är till för att ge serien ett "mystiskt" slut som var och en ska tolka på sitt egna sätt. Det var mer ett allmänpoetiskt slut och hade enligt min uppfattning inte så mycket med själva handlingen att göra. Människan är en komplicerad varelse, i stort sett?

Slutet var ett som växte för mig. Första vändan var det, som för många andra, något av en besvikelse. Men efter att ha återsett det med bättre förståelse för deras avsikter, när man kan se det för vad det är, är det mycket, mycket bättre.

 

Serien var ganska fritt skapad från början. De hade vissa riktlinjer och ideer till var det skulle gå, men mestadels skrevs det eftersom. När de började närma sig slutet såg de att de inte skulle hinna berätta färdigt historien på den tid som återstår (ungefär som det står i början av avsnitt 25): "Kan vi inte göra slutet som vi vill ska vi iallafall ge göra något speciellt!" var tanken.

 

Redan före sista avsnitten hade sänts började slutfilmen (som kom att bli End of Evangelion) att planeras. Den skulle först släppas som OVA, men produktionen drog ut på tiden, filmen blev längre, och för att folk skulle hålla intresset uppe gjordes Death.

 

Det är sant att TV-slutet lämnar mycket åt sidan, men i min uppfattning behåller det den precis det som serien handlar om: Huvudpersonerna. Många analyser har skrivits om slutet, och här är en nylig som jag tyckte var bra: Del ett, två, tre, fyra. (Innehåller lite End of Evangelion-spoilers, så se den först om du har tänkt läsa.)

 

Death & Rebirth ska man väl se först, och sen End of Evangelion antar jag. Är båda dessa filmer var sitt avslut på serien som ersätter de sista två avsnitten i serien förresten?

Death är avsnitt 1-24 i kondenserat format, med lite, lite nytt. Rebirth är sisådär första halvan av End of Evangelion, så den kan du hoppa över och istället gå direkt på End of Evangelion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

End of Evangelion är slutet, och Death and Rebirth... är nåt annat märkligt som jag inte vet hur jag ska förklara, typ sammanfattning av serien kanske?

 

Ja så skulle jag förklara det, fast jag har inte sett Death and Rebirth.

Originally a collection of clips from the Neon Genesis Evangelion TV series, Death was created as a precursor to the re-worked ending of the series. Rebirth was originally intended to be that reworked ending, but, after production overruns, became only the first half of the first episode of The End of Evangelion, with some minor differences.

http://www.animenfo.com/animetitle,156, ... __dea.html

 

 

HurSomHelstSkaDuSeEndofEvangelionFörst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Tack till Sceleris för påminnelsen och uppdateringen.

 

"EVANGELION:1.0 - YOU ARE (NOT) ALONE" släpps den 1:a september 2007. Dess engelska titel kommer att vara "Evangelion New Theater Edition: Preface".

 

"EVANGELION:2.0" släpps år 2008. Dess engelska titel kommer att vara "Evangelion New Theater Edition: Breaking Up".

 

"EVANGELION:3.0" ("Evangelion New Theater Edition: Rush") och "EVANGELION:FINAL" (ännu obestämd engelsk titel) kommer att släppas samtidigt.

 

Promotional%20poster.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack till Sceleris för påminnelsen och uppdateringen.

 

"EVANGELION:1.0 - YOU ARE (NOT) ALONE" släpps den 1:a september 2007. Dess engelska titel kommer att vara "Evangelion New Theater Edition: Preface".

 

"EVANGELION:2.0" släpps år 2008. Dess engelska titel kommer att vara "Evangelion New Theater Edition: Breaking Up".

 

"EVANGELION:3.0" ("Evangelion New Theater Edition: Rush") och "EVANGELION:FINAL" (ännu obestämd engelsk titel) kommer att släppas samtidigt.

 

Promotional%20poster.jpg

 

Vem är tjejen längst ner? Jag har några år gamla bilder där shinji är VÄLDIGT bekant med en tjej, tror hon är brunhårig. Vart kommer de bilderna ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem är tjejen längst ner? Jag har några år gamla bilder där shinji är VÄLDIGT bekant med en tjej, tror hon är brunhårig. Vart kommer de bilderna ifrån?

Men är det inte Hikari Horaki? Bilderna du nämner kanske kommer från ett av spelen (Girlfriend of Steel, Ayanami Raising Project...)

 

Hikari.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har några år gamla bilder där shinji är VÄLDIGT bekant med en tjej, tror hon är brunhårig. Vart kommer de bilderna ifrån?

Mana Kirishima från Stålflickvännen (spel, som Saber nämnde)?

94zhCr.jpg

Filmerna ska ju ha en ny karaktär, och det har spekulerats om att det skulle kunna vara Mana. Men det är inte så troligt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem är tjejen längst ner? Jag har några år gamla bilder där shinji är VÄLDIGT bekant med en tjej, tror hon är brunhårig. Vart kommer de bilderna ifrån?

Men är det inte Hikari Horaki? Bilderna du nämner kanske kommer från ett av spelen (Girlfriend of Steel, Ayanami Raising Project...)

 

Hikari.jpg

 

Jag har några år gamla bilder där shinji är VÄLDIGT bekant med en tjej, tror hon är brunhårig. Vart kommer de bilderna ifrån?

Mana Kirishima från Stålflickvännen (spel, som Saber nämnde)?

94zhCr.jpg

Filmerna ska ju ha en ny karaktär, och det har spekulerats om att det skulle kunna vara Mana. Men det är inte så troligt. :P

 

Ok, där ser man. Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du nu tycker om klasschefen så mycket, varför tar du inte och gifter dig med en klasschefsdräktlekare, va?!

Du har uppenbarligen inte sett vad min flickvän dräktlekte som på Dogakon Återigen? :P

 

...

 

Nej, det var inte därför.

 

Jo alltså jag kände ju igen hon, men var ju ett tag sedan man såg serien...

DET ÄR INGEN URSÄKT! Den som icke Horaki igenkänna, skall av Herrens vrede drabbas i evighet (1 Mos 0:2)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart End of Evangelion, efter att ha sett hela serien och D&R såklart. NGE gjorde ett jäkligt starkt intryck på mig, och jag tror jag egentligen måste smälta den lite och eventuellt se allt en gång till innan jag kan bestämma mig för om det rör sig om en "jäkligt bra anime" eller om det till och med rör sig om en potentiellt hög topplisteplacering. Finns en ganska god chans att det rör sig om det senare om jag ska vara ärlig, men som sagt... måste smälta allt. ;)

 

Känner inte för att dyka ner i en ny serie såhär direkt iaf. NGE är tillräckligt tung och gör ett tillräckligt stort "impact" på en för att förhindra det. Det enda jag med säkerhet kan fastslå vid det här laget är att jag är jäkligt glad att jag slutligen fick ändan ur vagnen och såg på serien + filmerna.

 

Kan erkänna att jag inte satt mig in i vad dessa kommande releaser är för något, men det tycks ju röra sig om en fristående produktion i varje fall (?). Men finns det chans/risk att det här kommer vara för NGE vad Otome var för Mai-HiME? :|

 

Kanske har fattat det helfel dock, men som sagt... har inte läst ordentligt om detta. En stor del av min hjärna håller på att bearbeta slutet på EoE. (haha)

 

Jaja, nu väntar öl, kött och valborgsfirande. Tjenis!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Om det är så här det kan komma att se ut i själva filmen, så kan det åtminstone bli trevligt att se på.

Den gamla desajnen på EVA-00 har visst ändrats lite för att mer likna originaldesajnen.

 

Såg precis klart End of Evangelion, efter att ha sett hela serien och D&R såklart. NGE gjorde ett jäkligt starkt intryck på mig, och jag tror jag egentligen måste smälta den lite och eventuellt se allt en gång till innan jag kan bestämma mig för om det rör sig om en "jäkligt bra anime" eller om det till och med rör sig om en potentiellt hög topplisteplacering. Finns en ganska god chans att det rör sig om det senare om jag ska vara ärlig, men som sagt... måste smälta allt. :wink:

 

[...]

 

Kan erkänna att jag inte satt mig in i vad dessa kommande releaser är för något, men det tycks ju röra sig om en fristående produktion i varje fall (?). Men finns det chans/risk att det här kommer vara för NGE vad Otome var för Mai-HiME? :|

Du verkar ha sett serien med rätt inställning. Sceleris approves! ;)

 

Jag har ingen aning hur Mai-serierna fungerar, men de nya Evangelion-filmerna kommer enligt sina skapare vara helt nya projekt, och alltså INTE vara direkta uppföljare eller föregångare, INTE vara omstöpningar ("remake"), INTE vara förbättringar. Detta är förstås nonsens: Det måste definitionsmässigt vara något av dem. De kommer utspela sig under samma tidsram som TV-serien, ha i stort sett samma rollfigurer, och att ha sett det tidigare materialet kommer inte vara ett krav. Låter det inte som en omstöpning, så säg?

 

Vad mer är att man kommer återanvända gamla genga-teckningar (men nya douga, bakgrunder, etc.). (Gengateckningar är ett slags grov skiss baserad på storyboardteckningar, men med en genga per motsvarande färdig bildruta. Genga visar rörelse, placering etc. Gengateckningar används sen för att göra detaljerade skisser, douga, som används för att göra animationsceller. För ett exempel på genga, se detta exempel föreställande Hotohori från Det mystiska spelet. Här är motsvarande dougateckning.) Så om man använder samma gengateckningar bör det ju betyda att man till viss del använder samma storyboard. Låter som en remake enligt mig. Att Anno säger att han denna gång vill göra saker rätt, som han inte gjorde förut, ändrar inte den saken det minsta. Det blir alltså en remake. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...