Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

Håller helt med om att uttalandet måste vara någon form av nonsens. Om det inte kan falla inom ramarna för vare sig prequel, sequel, remake eller förbättring... hmm, jag vette fan vad det skulle kunna vara för något då. Enda utvägen jag ser är att det i så fall skulle vara något som utspelar sig i ett "parallellt universum" där samma karaktärer (nåja, mer eller mindre) förs igenom en annan historia, om än med en del gemensamma aspekter såklart. Det är ju uppenbarligen fortfarande NGE vi talar om.

 

Men men, eftersom de tydligen ska återanvända gamla storyboardteckningar så kan ju det sistnämnda slås ur hågen. Jag kommer i slutändan fram till samma sak som du --> remake/förbättring. Detta tycker jag i det här fallet inte är så jättekonstigt med tanke på att Anno tidigare visat att han i efterhand tenderar att vilja lägga till eller till och med göra om saker och ting. Tänker väl främst på vad End of Evangelion gjorde för serien. Kan i och för sig inte gärna påstå att jag har några fler exempel på liknande fall, för det har jag inte.

 

Så... frågan är ju då om detta kommer vara som någon "ultimate/final edition" av hans episka berättelse. Oavsett vilket så lär det i varje fall vara något att se fram emot. Visserligen brukar jag försöka att inte bygga upp höga förhoppningar inför kommande releaser... jag menar oavsett vem som ligger bakom materialet så finns ju alltid risken att man blir utsatt för "The Phantom Menace-syndromet". ;)

 

Just ja, angånde Mai-serierna; jag har sett båda två och är ändå inte riktigt säker på hur det hela hänger ihop gällande de återvändande karaktärerna. Det hela verkar utspela sig i just ett "parallellt universum" varpå de återvändande figurerna inte har de förmågor de besatt i första serien, utan istället samma sorts förmågor som de "nya huvudrollerna". Jag vet inte... kanske var jag inte tillräckligt engagerad när jag såg Mai-Otome (tur att jag inte postar detta i en Mai-Otome-tråd ^^) och jag har inte direkt läst någonting om serien i övrigt, så jag kan mycket väl ha missuppfattat något samband där. =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt uppgift från Gainax (jag har ingen källa, ni får lita på att de sa det) så kommer första filmen vara ganska lik sitt "original". Till en första början var idén att de skulle återanvända det mesta, men sen när grejerna kom tillbaka från korret så hade Anno lagt in justeringar på nästan varenda scen, så det blev omritning av en herrans massa, så i många scener är det alltså omgjort från scratch.

 

Men, storymässigt sätt kommer alltså början vara ganska lik, men sen kommer den balla iväg i sin egen riktning tills dess att slutet kommer bli något helt annat. Uppenbarligen. Alltså först lite grann "förbättring", vartefter det blir mer och mer omstöpning tills det tilll slut blir något helt nytt. Så fullkomligt nonsens verkar deras uttalande inte ha varit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt uppgift från Gainax (jag har ingen källa, ni får lita på att de sa det) så kommer första filmen vara ganska lik sitt "original". Till en första början var idén att de skulle återanvända det mesta, men sen när grejerna kom tillbaka från korret så hade Anno lagt in justeringar på nästan varenda scen, så det blev omritning av en herrans massa, så i många scener är det alltså omgjort från scratch.

 

Men, storymässigt sätt kommer alltså början vara ganska lik, men sen kommer den balla iväg i sin egen riktning tills dess att slutet kommer bli något helt annat. Uppenbarligen. Alltså först lite grann "förbättring", vartefter det blir mer och mer omstöpning tills det tilll slut blir något helt nytt. Så fullkomligt nonsens verkar deras uttalande inte ha varit.

 

Kan man kanske säga att det blir en alternativ väg emot slutet som även det är annorlunda? Gendo kanske accepterar Shinji och släpper in honom i livet? XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så... frågan är ju då om detta kommer vara som någon "ultimate/final edition" av hans episka berättelse.

Både ja och nej, tror jag. Jag tror inte att han är missnöjd med sitt gamla verk (han ska visst ha sett om det nyligt och sagt "Det här är ju riktigt intressant, faktiskt!"), så det handlar inte bara om att förbättra hela Evangelion. (Men vissa scener ska han dock ha varit missnöjd med, för att han inte fick dem som han ville på grund av "tekniska begränsningar".)

 

När de gjorde Evangelion första gången så låg företaget inte så bra till efter de hade gjort Nadia från de mystiska haven (TV Tokyo tog hela kakan på den), så de var tvungna att ha en "hit". Gainax ligger inte alls i farozonen nu, så det är inte heller motivationen. Det kan förvisso ändå vara så, att ursprungsmotivationerna kommer från "pengarna vi får in på merchandise börjar sina, dags för mer Evangelion", men jag tror de har fler drifter än så. Då var det ett måste för att företaget skulle överleva, men de ville samtidigt göra något med genomslag i animevärlden, som de upplevde som stagnerad. Nu vill de göra något inflytelserikt och nytt igen. Och ge en känga åt animeindustrin, som de inte tycker har kommit någonvart på ett decennium.

 

Vilka än motivationerna är så blir resultatet säkerligen också annorlunda: De har förändrats som människor. Anno själv är 47 år istället för 35. Han har regisserat mer anime och några "live action"-filmer. Pressen är mindre. Och kanske framförallt: Han har gift sig och fått barn! Det om något borde ändra ens livsinställning.

 

[...] Alltså först lite grann "förbättring", vartefter det blir mer och mer omstöpning tills det tilll slut blir något helt nytt. Så fullkomligt nonsens verkar deras uttalande inte ha varit.

Att säga att det är ingetdera var i alla fall bara PR-snack (inte för att jag "tog illa upp" eller så). Sanningen är alltså att det är lite av allt: Lite förbättring och lite remake, en del nytt och en del gammalt. :P

 

Kan man kanske säga att det blir en alternativ väg emot slutet som även det är annorlunda?

De kanske anammar det ursprungliga manuset för TV-slutet, där 13 änglar nedstiger från månen och förgör USA, medan hjältarna upptäcker en gammal civilisation vars hemligheter används mot änglarna, eller nåt. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan man kanske säga att det blir en alternativ väg emot slutet som även det är annorlunda? Gendo kanske accepterar Shinji och släpper in honom i livet? XD

Oj oj du vet inte hälften. Gainax sa att Gendo egentligen var en XXXXXXX och han och Shinji XXXXXX och när de fått sin dotter så XXXXXX

 

Erhm, nej. Det sa de inte alls. Jag lovar! Jag lovar tungan bara slant. Nej, bort med er! Åhnej, folk från GIB (Gainax informationbyrå) nej, nej, rädda mig ni är mina vittnen nej jag sa inget aaaaaaaaaaaaaaaa*

 

Observera också, att det faktiskt inte är Gainax som företag som gör Wevangeliwon. Det är Annos startade firma Karaa eller Colour eller vad den nu heter. Okej att huvudparterna av de som gjorde Eva ändå är fria radikaler som nu gör samma sak för Colour (den får heta det tills vidare) så det är samma "team", men projektet har ingenting med Gainax' ekonomi att göra, och jag tror inte att det är Gainax' animatörer som sitter och animerar den heller. De har fullt upp med Gurren Lagann.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Första filmens temalåt är vald, och ska bli "Beautiful World" av Hikaru Utada. I filmens trailer, som kommer i morgon, ska visst en remix av hennes "Fly Me to the Moon"-cover från 2000 spelas. "Beautiful World" beskrivs som "uptempo men sorglig".

 

 

 

Dudes! En trailer! Äntligen en trailer! icon_biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första filmens temalåt är vald, och ska bli "Beautiful World" av Hikaru Utada. I filmens trailer, som kommer i morgon, ska visst en remix av hennes "Fly Me to the Moon"-cover från 2000 spelas. "Beautiful World" beskrivs som "uptempo men sorglig".

 

 

 

Dudes! En trailer! Äntligen en trailer! icon_biggrin.gif

 

Åhh! Hon har en underbar röst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Jag såg ingen större skillnad på de där bilderna.

Den nyare Gainax-stilen (FLCL, Abenobashi, Gurren-Lagaan) har något rundare linjer, exempelvis vid ögonen. Den känns "mjukare", tycker jag. Kolla exempel på Gainax-karaktärer genom tiderna här.

 

.

I fapped.

 

Like crazy.

 

Nu är det väl bara att vänta på en HD-trailer -- Ramiel (kuben) ska visst vara fantastisk. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte göra annat än att hålla med Sceleris här. Jag har aldrig tidigare blivit så upprymd över något som man egentligen såg så pass lite av. Den där skakiga cam-trailern made my day. Älskar det jag sett hittills. Nya Gainax-stilen såsom ovanstående beskriver den i kombination med att man verkligen känner att det är samma karaktärer gör att det kittlar lite extra i magen. Det verkar dock som om de har lagt sig på en animeringsnivå någonstans mellan "new Gainax" och ursprungliga EVA, men det kanske är lite för tidigt att ropa hej efter att ha sett den här versionen av trailern. Eller kanske new Gainax men med mer detaljer? Jag vette fan, men visst tusan såg det lovande ut? Så till musiken. Denna version av Hikaru Utada's "Fly me to the Moon" väckte känslor av hopp om både gammalt och nytt, och i mina ögon passade den förbannat bra till det man fick se i trailern.

 

Sceleris, jag hoppas du gormar i den här tråden så snart en HD-trailer har dykt upp... eller vem det nu blir som får syn på den först. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag har blivit allt mer optimistisk för varje detalj man fått höra sedan de första ryktena kom för snart två år sedan, men det var denna förhandstitt som verkligen slog in sista spiken: Fan, det kan ju bli hur bra som helst!

 

Om jag ska säga vad jag tror om Evangelion:1.0 You Are (Not) Alone, så tror jag det kommer bli en sjukt snygg och galet häftig scifi-film (positrongevär!!elva) med ett upplyftande budskap. Kanske lite "NGE Light" över det, men det är okej!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...