Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Darkmoon
 Share

Rekommenderade inlägg

Den där filmen är redan ägd. (inte i ordets nya bemärkelse, utan den gamla). Det är sant! Jag har redan köpt den! Jag köpte den i slutet av år 2007! På DVD!

Då tycker jag att du ska rippa den och lägga upp på Internet -- och du ska göra det förra veckan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(inte i ordets nya bemärkelse, utan den gamla)

Det där fick mig faktiskt att fnissa lite.

 

Den nyare Gainax-stilen (FLCL, Abenobashi, Gurren-Lagaan) har något rundare linjer, exempelvis vid ögonen. Den känns "mjukare", tycker jag. Kolla exempel på Gainax-karaktärer genom tiderna här.

Ja, nu ser jag. (Åtminstone på Shinji). Men jag hoppas verkligen att det här inte blir ett slags NGE Light, även om jag inte har någonting emot det så länge vi får något som påminner om den gamla serien och dess berättarteknik. Bara det att jag älskade djupdykningarna i karaktärernas psyken. Visst var det förresten sagt någonting om hur lång den första filmen skulle bli? Eller?

 

Men jag ser fram emot den dag som jag äntligen får DVD:n i min hand. Hoppas bara inte att det tar allt för lång tid innan den finns tillgänglig på ett språk jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag hoppas verkligen att det här inte blir ett slags NGE Light, även om jag inte har någonting emot det så länge vi får något som påminner om den gamla serien och dess berättarteknik. Bara det att jag älskade djupdykningarna i karaktärernas psyken. Visst var det förresten sagt någonting om hur lång den första filmen skulle bli? Eller?

På grund av det tidsmässigt begränsade formatet tror jag inte riktigt att de kommer ha lika djupa psykoanalyser, men om deras skapare har den talang vi tillskriver dem så kan filmerna säkert ha ordentligt med genomslagskraft ändå. Och jag hoppas faktiskt att filmerna inte kommer ha exakt samma ingångsvinkel i eller diskussion av problemen -- typ ensamhet eller sökandet efter identitet och självkänsla -- som TV-serien, just för att få lite annat att tänka på. (Det kommer säkert ha kvar problemen, "avståndet mellan människor" och allt -- jag hoppas bara på en annorlunda presentation.)

 

Det har sagts att filmerna kommer bli 90 minuter vardera (tredje och fjärde ska visas tillsammans, alltså 2x45 min), men inte från officiellt håll. Jag hoppas på 120. Med 60 ytterligare superpolerade minuter på DVD. ^-^;

 

Men jag ser fram emot den dag som jag äntligen får DVD:n i min hand. Hoppas bara inte att det tar allt för lång tid innan den finns tillgänglig på ett språk jag förstår.

Säkert något år, skulle jag tro -- det lär bli en kassako för den som köper in den, men det kommer ju å andra sidan kosta multum.

 

De mer skrupellösa av oss har nog högupplösta amatörtextningar att hoppas på i slutet av året eller början av nästa.

 

 

 

vad är nytt mer än att den är omgjord (animation . musik ) ? är handlingen helt omgjord eller har bara dom tagit in filmerna och tagit det nya slutet från filmerna till serien ?

Den nya filmserien blir en på alla sätt omgjord version av originalet, med ett helt nytt slut.

 

förstår inte vad alla ser i dessa(denna) nya film(er) ?

Jag kan inte tala för alla andra, men detta är min motivation (nu drar jag det lite som jag vill minnas det, så tag det med en nypa salt...):

 

1990 regisserade Hideaki Anno De mystiska havens Nadia, en produktion som varken gav honom mycket konstnärlig frihet, eller tjänade pengar åt företaget på grund av avtalet med TV-bolaget (trots att serien blev en succé) -- faktum är att de gick back på det. Således behövde företaget en lönsam produkt. Olika projekt planerades och rann ut i sanden, däribland Blå Uru, en fristående uppföljare till Kungliga rymdflottan: Honneamises vingar. Anno skulle regissera, men jag tror att han inte pallade trycket att bära hela företagets och alla sina vänners öde på sina axlar. I några år föll han i depression, men lyckades till slut klättra upp ur sitt hål. När Evangelion började planeras gav sig Anno helhjärtat in på att göra något populärt som skulle dra in kosing. Olika verk inom olika stilar studerades, och man fick ihop ett animeverk som verkligen blev tilltalande. Samtidigt som det var konstruerat var det personligt. I ett offentligt brev före TV-serien börjat sändas skrev Anno att:

    "Jag försökte inbegripa allt av mig själv i Neon Genesis Evangelion -- mig själv, en trasig man som inte kunde göra något i fyra år. En man som flydde i fyra år, en som helt enkelt inte var död. Och så en tanke. 'Du får inte fly' kom till mig, och jag började åter med produktionen. Det är en produktion där min enda tanke var att bränna in mina känslor på film. [...] Jag vet inte vad resultatet kommer bli. Det är för att inom mig är inte historien över. Jag vet inte vad som kommer hända Shinji, Misato och Rei. Jag vet inte var livet kommer leda dem. För jag vet inte var livet leder produktionslaget."

Och resultatet? En av de mest inflytelserika, personliga animeserierna någonsin, med i mina ögon fantastiska kvaliteter.

 

Det har gått tolv år sedan TV-serien Nya århundradets Evangelion började sändas i Japan. Produktionslaget är äldre, och mycket har hänt. Hideaki Anno själv har fått fru och barn (och de är sååå kära!). I hans egna ord har det dock inte hänt mycket i animevärlden, och därför behövs det röras om i grytan.

 

Så varför vill jag se dessa nya filmer?

Ett: Hur kommer serien att bli uppdaterad till dagens teknologier i produktionsavseende?

Två: Med tanke på deras skapares ändrade situationer och ökade filmskaparerfarenheter, hur kommer handling och tema att påverkas, och hur ska den lyckas ruska om animebranchen?

Tre: Jag och många med mig är väldigt begränsat imponerade med majoriteten av all anime som kommer ut nu, och jag är nog inte ensam i att säga att Evangelion har fungerat och berört på ett sätt som få andra animeserier. Åtminstone jag hoppas på att åter få känna den påverkan...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm okay sådär mkt och djupt behövde du inte skriva ;) men tack för läsningen det var intressant

 

har sett serien för många år sen och filmerna och jag tyckte liksom det var bra men inte mer . sen vet jag att vissa har tagit åt sig den betydligt mer än mig och jag tagit åt mig andra serier mer :)

 

( tycker fortfarande den inte förtjänar så mkt höjningar till himmel av alla som den gör ) men som sagt smaken är som baken :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Webtrailern!

 

har sett serien för många år sen och filmerna och jag tyckte liksom det var bra men inte mer . sen vet jag att vissa har tagit åt sig den betydligt mer än mig och jag tagit åt mig andra serier mer :)

Tja, du är verkligen inte ensam om att inte vara så hänförd av den som vissa av oss. Anime är trots allt inte tidlös, så ju längre ifrån vi kommer från 1996, desto mindre aktuell och verksam blir den. Men då kan ju du och alla ni som inte tyckte att äldre Evangelion var så väldigt imponerande ge de nya filmerna en chans -- de kanske fungerar mycket bättre denna vända. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick du hem trailern? Eller hade du sett YouTube-versionen?

 

YouTube, länkat från /m/.

 

Det är ju värsta trailer time just nu. :D Har suttit och onanerat (bildligt menat) till Metal Gear Solid 4-trailern i HD sen igår, och nu det här.

 

Mmm... En HD-version vore fint...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Kan någon förklara liksom innebörden eller liknande av slutet för jag var nog det största frågetecknet på jorden och mådde samtidigt dåligt av det extremt märkliga slutet :P

Du vet att det finns en film, va?

Spoilerz.

Spoiler
Efter den sista ängeln besegrats inleds "tredje nedslaget", då mänsklighetens öde ska avgöras: Antingen ska barriärerna mellan människor rivas permanent och mänskligheten ska bilda en enda superindivid med ett kollektivt medvetande, eller så ska kroppar och individualitet behållas. Vem som fattar det slutgiltiga beslutet är förmodligen Shinji eller hans mor vars själ är bunden till Eva-01. Processen är förståeligt nog mer än vad TV-seriens sista delar kunde berätta, vilket den också säger: "Det är för ont om tid för att berätta allt. Därför skall vi nu berätta om en pojke vid namn Shinji Ikari." (Studio Sapparis övers.)

 

Så de sista två TV-avsnitten dekonstruerar huvudsakligen Shinjis ego, hans självbild, i en symbolisk miljö. Kanske är det ett krav för att anslutas till den nya kollektiva själen. Och resultatet av diskussionen är tvetydig: Förkastar eller godkänner Shinji individualiteten? Om slutet är detsamma som i filmen (i sig en diskuterbar fråga), så väljer Shinji ett liv som individ.

 

Seriens tema kan tolkas att vara mänskliga relationer och identitetssökande. Kanske symboliserar Shinji den typiska japanska ungdomen, och medan den kollektiva mänskligheten är det japanska samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

finns det en film utöver det?

Nej, det finns, kort sagt, två filmer: Death, som återberättar avsnitt 1-24, och End of Evangelion. (Det kommer en remake i september, men det är en ny version av hela handlingen, så det struntar vi i nu.)

 

Det jag skrev tidigare stämmer för End of Evangelion. Vad var det du inte förstod? Jag tycker filmen är ganska rättfram.

Spoilerz.

Spoiler
Rei, som är Yuis klon med Lilits själ, återförenas med den vita jätten, och blir mänsklighetens ledsagare när den ska få välja mellan total sammansmältning, eller att fortsätta som förut.

 

När då alla kriterier uppfyllts (en massa mumbo jumbo, t.ex. Eva-robotar som spetsar sig själva) och en "representant" har valts (Shinji/Yui) inleds "tredje nedslaget". Ett globalt "kraftfält" sänds ut vilket leder till att allt liv på jorden tappar sin form och återgår till sina beståndsdelar. Lilit tar tillbaka alla själar medan Shinji funderar på vad han vill ska hända. (Det är här som TV-avsnitten 25-26 kan tänkas utspela sig.) Shinji kommer fram till att han vill att människor ska få ha kvar sin form, så processen avbryts och Lilits avatar (fysiska motsvarighet) dör. Yui, med sin odödliga jätterobotkropp, tar med sig de nödvändiga delarna för att återskapa mänskligheten på andra planeter, och lämnar solsystemet.

 

Med löftet om att alla människor kan få sin form igen, om de bara vill, vaknar Shinji upp på jorden igen, med Asuka vid sin sida. Han börjar strypa henne för att försäkra sig om andra människors existens, med alla de avvisningar och avfärdningar som det innebär. Asuka fäller sagans sista replik, kanske som svar på Shinjis masturbation vid hennes komatösa tillstånd i början: "Vidrigt..."

 

Slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK...

Jag fattar....

jag fattar inte "Spoilerz." e ny på forum, så folk som inte sett slutet skippa detta inlägg...

O du, Sceleris, vill du vara snäll att förklara ur du gör spoilerz. grejen :P

Som sagt jag e en newbie i forum miljö men vi måste någon gång lära oss, och det blir enklare att inte avslöja nått. :P

(Markera för att se vad jag skrivit)

 


  • Men asså "vätskan" människans "grundform" är ju fortfarande kvar i bakrunden när han stryper asuka.
    Samtidigt uppfatta jag Asuka som en blanding av henne o Rei, p.g.a. Asuke var frisk innan men hande bandage som Rei bruka ha, eller på samma sätt. Vilket i sin tur uppevdes som en "mix" i mina ögon.
    Sista kommentaren vad jag kunnde se är att Shinji säger "Jag mår så dåligt".
     
    Men det som jag grublar mest på är att vätskan är kvar vilket tyder på att mänskligheten alldrig fick tillbax sin form eftersom man inte såg någon annan förutom Shinji o Rei.
    För mig verka det som om dom skall bli någon "Adam o Eva" grej. Dom skall uppfylla jorden med änniskor igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oh noes! spoilerz!!
Spoiler
Men asså "vätskan" människans "grundform" är ju fortfarande kvar i bakrunden när han stryper asuka.

Samtidigt uppfatta jag Asuka som en blanding av henne o Rei, p.g.a. Asuke var frisk innan men hande bandage som Rei bruka ha, eller på samma sätt. Vilket i sin tur uppevdes som en "mix" i mina ögon.

Sista kommentaren vad jag kunnde se är att Shinji säger "Jag mår så dåligt".

 

Men det som jag grublar mest på är att vätskan är kvar vilket tyder på att mänskligheten alldrig fick tillbax sin form eftersom man inte såg någon annan förutom Shinji o Rei.

För mig verka det som om dom skall bli någon "Adam o Eva" grej. Dom skall uppfylla jorden med änniskor igen.

Spoilers? Maybe?

Spoiler
1. Att Shinji och Asuka ska återbefolka jorden igen är en vanlig missuppfattning. Nej, de är säkert inte ensamma: Shinji fick höra att "Alla som kan få en bild av sig själva i sitt inre, kan återfå mänsklig skepnad". Alla som har tillräckligt stark självbild kan alltså återskapa sig. Att den röda soppan är kvar, är för att det helt enkelt inte gått tillräckligt lång tid. Med tiden kommer fler människor återfå sina kroppar.

 

2. Även det att Asuka har slagits samman med Rei och blivit "Shinjis drömtjej" är en vanlig tolkning. Det stämmer i och för sig att hon hade bandage likadant som Rei hade i början av serien, men jag tror att Asuka bara har det på grund av de skador hon ådrog sig i filmen: Hennes öga utplockat och armen kluven på mitten. Skadorna kanske hörde till hennes självbild, och blev återskapade även dem.

 

3. Nej, den som säger det i slutet är Asuka. Det finns förresten en liten anekdot om den sista repliken. Ursprungligen skulle det vara "Jag tänker inte låta mig dödas av någon som dig", men varken regissören eller skådespelaren var speciellt nöjda. Så Anno (regissören, skaparen) sade åt Asukas röstskådespelare något i stil med att "Antag att en sjuk man brytit sig in i ditt hus och tagit sig in i ditt sovrum medan du sov. Han skulle kunna våldta dig, men istället tittar han bara på dig och masturberar. Vad skulle du säga?", varpå hon, förskräckt över regissörens sjuka fantasi, sade "Vidrigt" (eller "Jag mår illa" eller andra liknande ord). Detta visar förstås på vad Anno tänkte sig att Asuka kände inför masturbationsscenen i början av filmen.

 

[hide=Spoilervarning!]Napoleons vita häst var VIT!!1![/hide]

Tack så jävla mycket för den spoilern! icon_evil.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...