Hoppa till innehåll
Anime.se

Higurashi no Naku Koro ni


Sagara
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

Jaha, visst börjar det hända lite saker i detta arc nu, men jag måste säga att det känns betydligt svagare än tidigare "världar". Om jag inte visste bättre (om jag inte visste att det som animeras har källmaterial som man mer eller mindre följer) så hade jag trott att de hade bytt ut de som ansvarar för story/manus och regi till amerikaner just inför detta avslutande arc. Så påtaglig känns kvalitetsskillnaden just nu för mig.

 

Jag hoppas att de 4 sista avsnitten lyckas få denna värld att nå samma nivå som tidigare världar, men jag vet inte hur mycket man ska våga hoppas på egentligen. Det kanske helt enkelt inte funkar så bra nu när det mesta av mystiken är som bortblåst och bytts ut mot "tillsammans är vi starka, så låt oss gillra fällor och slåss mot de elaka männen". Som sagt... det känns nästan amerikanskt för tillfället. :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker hela andra säsongen har varit jävligt B-ig. Allt känns så jäkla styltigt: Handlingen, animationen, skådespeleriet. (Förutom första avsnittet, det var bra.) De sabbar alla chanser till spännande scener som dyker upp. Å andra sidan var första säsongen också lite stel och amatörmässig ibland, men brutaliteten och mystiken kring allt gjorde det sevärt. Bakgrundsstoryn är fortfarande intressant i Kai -- utan den hade jag nog inte fortsatt titta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kommer en tredje säsong av Higurashi. Om den inte blir en hel del bättre än den nuvarande hade de gärna fått låta bli. Och betyder det att de inte knyter ihop säcken för denna säsong? Eller fortsätter de med originalhistorier? Någon som har några spoilerfria teorier om vad som återstår att berättas?

 

Eller kanske de gör en Umineko no Naku Koro ni-anime! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öhm... ja spoilerfri är jag ju definitivt, men jag har ytterst svårt att komma på vad man skulle kunna behandla i en tredje säsong. Jag menar, befinner vi oss inte i det sista arc:et nu i slutet av Kai?

 

Nåja, jag gillar serien, så om de har något vettigt att tillföra så klagar jag inte. Det får dock gärna vara bättre än det senaste arc:et. Jag är nog inte ensam om att tycka att det pågående scenariot är det med råge sämsta hittills. Nu säger jag detta utan att ha sett det tjugotredje avsnittet än, men om någon undrar vad jag inte gillar så är det bara att kika på min förra post.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni får inte glömma bort att det kommer Higurashi-live action nästa år. Men de ska visa en special om live-actionfilmen under julhelgen i Japan. Riktigt intressant om filmskaparen kan skapa samma atomsfär från första säsongen.

 

Trailer

http://www.youtube.com/watch?v=86CDpcfFKTQ

 

Filmens hemsida

http://higurashi-movie.com/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar visst som det kommer en säsong 3, iaf om man ska tro på bloggen som behandlar hela higurashivarumärket. Det ska bli kul och se vad säsong 3 ska handla om, det finns ju en del extra arc som vi inte har fått se än. Förhoppningsvis blir den bättre än säsong 2 som enligt mig har varit rätt dålig.

 

För den som är intesserad.

 

http://blog.animate.tv/higurashi/index.php?itemid=4175

 

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Kort (okej, kanske inte) om det oförklarade slutet på Higurashi no Naku Koro ni Kai, om Higurashi no Naku Koro ni Rei avsnitt 4, och en liten koppling till Umineko no Naku Koro ni

Spoiler
Jag såg just det sista avsnittet som berör grundhandlingen, Higurashi Rei avsnitt 4, och eftersom jag tyckte att det inte förklarade slutet på Higurashi Kai var jag tvungen att läsa upp mig i frågan. Här är ett litet referat (om jag förstått saken rätt):

 

* I originalspelserien har det följt med mystiska dikter av en viss Frederica Bernkastel. Varje dikt har en besynnerlig koppling till det som avhandlats i det spel dikten hör till, som om de är skrivna av någon som har kunskap om händelserna.

* I slutet på Higurashi Kai ser man en vuxen Rika i en tid där Takano är barn. Rika frågar Takano om hon vill leva...

* I Higurashi Rei avsnitt fyra säger Rika att hon inte längre ska vara "häxan Bernkastel".

 

Rika menar inte (till exempel) att hon är som en häxa för att hon har en pakt med en övernaturlig varelse som ger henne livet åter när hon dör, eller något sådant.

 

Istället är det så här (låt oss beteckna den Rika som serien följer som Rika*; det är hon som minns allt):

 

Den där bilden av en mörk värld med kringflytande fragment är ungefär gudarnas uppfattning av "multiversum". Varje fragment är en alternativ värld. I många världar existerar en Rika Furude. De har sina egna minnen och erfarenheter.

 

I en värld föddes Rika*, som fick en koppling till Hanyuu. Rika* dör flera gånger, men Hanyuu räddar henne genom att föra över Rikas* minnen till gudarnas "nivå" eller "värld", den där man kan observera fragmenten utifrån.

 

För att ge Rika* liv igen sätter Hanyuu in Rikas* minnen i en Rika som lever i en annan värld. Rika* har bara sina egna minnen och kan därför inte minnas det som hände Rika före Hanyuu satte in hennes minnen/"själ". (Den Rika som hade kroppen före verkar försvinna.)

 

Men dessa minnen som Hanyuu för över till sin "sida" försvinner inte, utan varje gång som Hanyuu för över minnena så läggs de ihop -- det är därför som Rika* har minnen från ALLA sina hundra år av död och återfödsel. Men vid någon tidpunkt fick denna ökande samling minnen ett eget medvetande, och DET är Frederica Bernkastel. (Frederica-FURUDE RIKA, get it?) Frederica har alltså Rikas* minnen, och om jag förstår saken rätt så är det fortfarande Frederica som används när Rika* ska återfödas i en Rikas kropp i en annan värld. Men Frederica kan också manipulera fragment (åtminstone delvis) som en gud.

 

I Higurashi Rei avsnitt 4 säger Rika* att hon ska sluta leva som Bernkastel, vilket dels betyder att Rika* har beslutat sig för att inte försöka påverka vilken värld hon lever i, för att människor inte är menade att kunna påverka det. Men det betyder också att när hon dör så kommer hennes nya minnen och intryck inte att återgå till Frederica Bernkastel.

 

Men Frederica Bernkastel finns kvar. Frederica Bernkastel är som en cynisk halvgud som ser på de olika världarna utifrån ett outsiderperspektiv. I slutet på Higurashi Kai är det Frederica som har rest till en tidpunkt i en värld där hon kan se till att Takano aldrig mister sina föräldrar och därmed aldrig får upp intresset för Hinamizawa och inte blir ond. Fredericas anledning är bara att leka lite.

 

En av ledtrådarna till spelen som beskriver det som blev epilogen av Higurashi Kai verkar antyda att det var Frederica som skapade den perfekta världen i Higurashi Rei.

 

 

 

Och så slutligen: i Umineko no Naku Koro ni är Frederica Bernkastel en relevant term. Jag vet inte om hon är en karaktär eller om hon diskuteras eller något annat, men någon koppling är det.

 

Umineko ska bli intressant. :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detdär var en riktigt bra analys.

Vet inte riktigt vad man ska tro om del 5 dock. Ser ut att bli lite anticlimax.

Med tanke på hur måsen bands till syrsan nu så kan jag dock förstå varför sista avsnittet ser ut att bli något orelaterat.

Timingen är nästan perfekt inför Umineko.

 

Angående umineko. Den nyfikne som inte är rädd för spoilers eller har vett att sluta i tid kan kolla upp

häxorna som förekommer i serien.

Speciellt intressanta är Virgilia & Bernkastel. Men även Beatrice och Lambdadelta kan vara av intresse. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detdär var en riktigt bra analys.

Det var inte så mycket en analys som en liten förteckning över några saker jag läste på Animesuki om sådant som var med i spelen men inte blev förklarade i animéerna, så jag kan inte ta åt mig äran för någon skarpsinnighet. :P

 

Men jag måste säga att jag blir lite sugen på att spela dem.

 

Vet inte riktigt vad man ska tro om del 5 dock. Ser ut att bli lite anticlimax.

Ja, det bygger visst på en novellbearbetning av Higurashi Daybreak. Jag läste ett kapitel av en ny mangaversion av den, verkar som ett väldigt överflödigt sätt att avsluta allt på. :p

 

Måste du alltid vara så jävla skarp? :p

^^; Skarp och skarp, det kändes ganska rimligt att de skulle göra en Umineko, när Higurashi ändå varit så poppis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket intressant måste jag säga och det förklarar som sagt slutet på Higurashi no naku koro nu kai, lite synd faktiskt att de inte tog med det i animen någonstans.

 

Umineko ska bli intressant. :O

Då är vi tre då (Ashaz räknas in automatiskt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Higurashi no Naku Koro ni Kira har kommit ut med ett avsnitt, och det är värdelös fanservice-dynga med urusel humor. Jag tänkte först att det kanske skulle vara som Higurashi Rei vars första avsnitt också var värdelös fanservice-dynga med urusel humor för att sedan gå in på Rikas relation med sina föräldrar, men på förhandstitten av Kira avsnitt två så ser det också helt träaktigt och dåligt ut. Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Higurashi no naku koro ni Kaku: Outbreak kom ut tidigare i somras. Den baserar sig på en kort historia som ryuukishi07 skrev som bonus till spelet Higurashi Daybreaks OST.

 

Jag rekommenderar starkt ett Higurashi-fan att se OVA:n. Den har nästan allt som gör ett Higurashi-kapitel bra, men kräver definitivt kunskap om vad som hänt i Higurashi Kai för att förstås till fullo. Skådespelarna gör ett utmärkt jobb att få fram karaktärernas subtila sidor, även om inte alla karaktärer hinner vara med. Det kändes synd, men det är trots allt ett av bonuskapitlerna. Jag hoppas DEEN fortsätter i denna stil, för det finns fortfarande en del bra kapitel att animera som gjorts som manga tidigare.

 

Musiken var i toppklass. Lät nästan som om de återanvänt det mesta från tidigare serier.

 

4/5 konspirationsteorier från mig!

 

Slutet

Avsnittet slutade lite abrupt, och talen om en ny framtid kändes lite stela. Men, tja, inget stort problem. Tekniskt sett skulle ryuukishi07 kunna skriva en fortsättning till den här historian. Eftersom så många av Higurashis regler är brutna skulle det vara mycket nytt att förklara. Post-apokalytiskt, kanske? :reallyhappy:

 

Det var synd att inte få se Takano Miyo. Hon om någon borde ju haft något att göra med handlingen i Outbreak. Personen i Alphabet-rådet påminde mig om henne, men är uppenbarligen en ny karaktär.

Nej visst ja, det är "Nomura". Hon är med i "Tokyo"-organisationen, och har setts tidigare. Alla dessa manipulatörer!

 

Att de hade "you - Visionen im Spiegel" som outro!! Jag smälte!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är en Higurashi nörd och kan säga att detta var iallafall den bästa ova:n hittills enligt mig. Dock tyckte jag bara att den var OK som mest. Det är helt klart ett steg i rätt riktning om man jämfört med de andra Higurashi "overna" men det var vissa små detaljer som störde mig för mycket för att jag verkligen skulle uppskatta den. T.ex [spoiler=Spoiler för kaku]när Kechin och Rena lyckas döda 20 personer med gevär på mer eller mindre ett öppet fält med endast en yxa och slagträ...

 

 

Sen fanns det även tillfällen jag tyckte att karaktärerna betedde sig lite orealistiskt eller idiotisk(

som man dock kanske skulle kunna skylla på att alla börjar bli galna

), men nu kanske det bara är jag som är petig^^. Men som sagt, jag tycker ändå att det var en klar förbättring mot de andra "overna" och jag kunde trots allt njuta lite grann av den! Nu hoppas jag bara innerligt att dem gör en ova om Demon exposing arc från mangan också! Det skulle vara nått det! :P

 

Höll nästan på att glömma att det bästa i kaku för mig var när You började spelas i eftertexten, Då fick jag faktiskt rysningar!xD
Om man skulle ge det hela något betyg som Zeedox gjorde skulle den få en 6,5/10 av mig:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 years later...

Sån någon som uppspelt antog att de animerade en storydel som heter “Onikakushi” som jag antar inte animerats förut, men ärligt talat ser jag nog gärna en total remake. Jag gillade inte regin i gamla serien.

(Red.) Åsså minns jag inte så himla mycket, så jag skulle gott kunna se om från början. 😅

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...