Hoppa till innehåll
Anime.se

Köpa ny Dator


Urax
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej hoppas få lite hjälp och bedöma en dator jag funderar på å köpa.

Här är informationen om den. Hittils har jag förståt att grafikkort bör jag skaffa nytt eller snarare jag vill skaffa nytt för jag vill ha 512 mb minne på grafikkortet. Jag undrar bara om det är något annat jag behöver tänka på om jag köper den här?

 

Datorlåda: MidiTower 420W

Moderkort: ASUS A8N-VM S939 GF6100

CPU: AMD Athlon64 3000+ 1.8Ghz Venice

Minne: 1024MB DDR400

Hårddisk: 200GB 7200rpm

DVD Brännare: DVD±RW 16x Dual Layer

Grafikkort: Integrerad ( PCI-E Port finns )

Ljudkort: Integrerad

LAN: Integrerad 10/100Base-T

USB 6 x 2.0

Högtalare: 3" Full Rang

FireWire nej

Floppy: nej

Tangentbord+Mus Windows Tang. Bord + Optisk mus

Operativsystem: Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grafikkort: Integrerad ( PCI-E Port finns )

Ljudkort: Integrerad

 

Ja jag hoppas du är medveten om att sådana kort brukar vara ren skit och ett budgegrafikkort som tex Geforce FX 5200 som kostar typ 300spänn bör vara bättre.

 

Inte för att vara otrevlig eller nåt men du frågade ju faktiskt efter en bedömning. Min dator som jag köpte för 2 år sen är faktiskt mycket bättre än denna till och med, visserligen köpte jag det bästa av precis allt som fanns men ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grafikkort: Integrerad ( PCI-E Port finns )

Ljudkort: Integrerad

 

Ja jag hoppas du är medveten om att sådana kort brukar vara ren skit och ett budgegrafikkort som tex Geforce FX 5200 som kostar typ 300spänn bör vara bättre.

han ville ju köpa nytt grafikkort så ^^

Ljudkort har jag ingen aning vad jag har i min egen burk, inte så kräsen när det kommer till ljud men självklart ska man skaffa nåt mer än ett inbyggt kort.

Förövrigt vet jag inte så mkt om 64bitar-processorer och hur man ska jämföra dessa med vanliga 32-bitare, nån som vet? Själv blir det nog en 64-bitare när jag skaffar ny dator, men det dröjer förhoppningsvis länge så de har sjunkit lite i pris och så det har kommit ut lite (mer) mjukvara som stöder 64bitar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah han skulle köpa annat grafikkort, bra bra :)

Ska man köpa ny dator ska man slå på stort så köp nåt riktigt bra kort, och jag skulle även rekomendera 2048 i RAM när vi ändå är igång. :)

 

Och ett bättre märkesljudkort kostar inte mycket det heller!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att nätaggregatet ingår eftersom att det är en färdig dator man köper vore väl lite skumt annars. Men efter att ha läst era svar så verkar det som jag trodde först att man behöver nytt grafikkort sen kansek nytt ljud kort och i framtiden skulle jag kunna upgradera internminnet.

Förresten hur stor är skillnaden på att ha ett integrerat ljudkort och att köpa ett halvbra separat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja nätagget får jag säga att om det är riktig watt som står det så är det riktigt bra, dock så kan man inte alltid lita på dom uppgifter som står. Jag är inte så insatt just i watt och så men!

 

Dom nyare grafikkorten är iallafall rätt strömkrävande så.

 

Sen får jag hålla med Docster om AMD ;P

Jag skulle satsa på en P4 med HT istället =)

 

Sen är inte 1024 mer i minne ett måste, men ska du slå på stort så!

 

Och sen angående integrerat ljudkort Vs. relativt billigt märkeskort så är det ju märkbar skillnad i kvalitet imo.

 

Tänk även på att du troligtvis får skaffa bättre fläktar i datorn, dom blir riktigt varma med feta saker i.

Dom fläktar som följer med i paketdatorer är sällan bra.

 

Själv har jag bland annat Arctic cooling i min burk, riktigt bra och tyst fläkt! Hade nyss problem med att min dator var överhettad så jag öppnade den och tog ut alla grejer, och grafikkortets fläkt var helt sönderproppad med damm, och det var rätt tjockt med damm på mer ställen. Men efter att rensat den från det så fungerar den perfekt igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Integrerade ljudkort brukar kunna ha en viss tendens till att skapa konflikter med en del sorts mjukvara, inget jag skulle rekomendera men det brukar gå ganska bra endå. Om du inte är kräsen efter riktigt bra ljud så kommer du nog inte märka någon större skillnad, jag gör inte det allafall :)

 

Edit: Jag håller med Docster och Jocke om att Intel är att föredra över Amd, allafall om du vill ha en spel dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I min dator sitter det integrerat 5.1-ljud. Det duger väl för normalt bruk, men utöver det tycker jag att brusnivån är oacceptabelt hög. Dessutom hörs märkbara störningar när grafikkortet belastas.

 

Nätaggregat som följer med chassin har jag dålig erfarenhet av, mitt fick bytas efter ett par veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...