Hoppa till innehåll
Anime.se

Animéradion: ny poddradio på svenska!


Genma
 Share

Rekommenderade inlägg

ännumäj

What? Att uttala det engelskt skulle ju vara ännu fånigare. Jag menar såklart ett mer japanskt uttal. För mig funkar det i alla fall att säga anime med kort E. Det svåra blir väl plural (om jag kör 'animes' eller nåt vet jag inte. är nog inte så konskvent), men tycker bara det låter så off att ändra uttal på ett ord.

 

"dejt" är bättre än "date" för att man får "dejta" istället för "datea" eller "data".

Stärker inte det min poäng? Ordet date uttalas ju 'dejt' på engelska och hence uttalar vi det likadant. Det är precis som jeans. Vi säger ju jiins och inte så som jeans borde uttalas på svenska, fastän vi har kvar den engelska stavningen.

 

OnT: Klar med avsnitt ett nu. Var ju störtskönt :)

Tror det livade upp min vilja att se nya animer (oj, plural!) igen. Har inte kännt för det på länge.

 

Föresten Sceleris. Var det du som vann Shana postern din kanalje :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stärker inte det min poäng? Ordet date uttalas ju 'dejt' på engelska och hence uttalar vi det likadant. Det är precis som jeans. Vi säger ju jiins och inte så som jeans borde uttalas på svenska, fastän vi har kvar den engelska stavningen.

"Stärker" vet jag inte. Varken "dejt" (som jag dock i första hand tog upp för stavningen av ordet, ett argument för försvenskning) eller "jeans" har exakt samma uttal på svenska och engelska: [ji´ns] mot [dʒi:nz]. För det blir alltid en approximering -- en försvenskning. :P

 

Och om japanska uttalet är så viktigt, bör vi då hålla oss till den japanska betydelsen av ordet också?

Föresten Sceleris. Var det du som vann Shana postern din kanalje :P

Ja, inte fan KÖPTE jag den. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Lustigt nog satt jag mig ner och lyssnade på avsnitt 16 så sent som i förrgår; vad är oddsen att jag skulle få nästa avsnitt bara två dagar senare?

 

Intressanta grejer; jag känner igen mycket av det som diskuteras -- som att alla som var minsta manga/anime-intresserade automatiskt blev själsfränder -- men samtidigt var jag nog född lite för sent för att ha upplevt den verkliga animesvälten. När jag först började bli besatt var det ganska mycket i början av den digitala fansubb-explotionen, så några sociala animevisningar var (tyvärr, kanske man ska säga) aldrig något krav för att mätta sina behov.

 

Jag måste dock säga att avsnittet slutade lite väl plötsligt. En låt diskuterades, den spelades, och sen var det bara slut. Inget Vi-Ses-Nästa-Avsnitt-snack eller liknande. Var detta med mening, eller gick något galet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Garageband (åtminstone min stenåldersversion) har en gräns för hur långt ett program får vara. Gränsen går att öka, men det här programmet var längre än något vi spelat in förut, och istället för att kopiera över ljudet till en fil med längre gräns, som kräver att allt material klipps om igen, valde jag att klippa där det kändes mest naturligt.

 

Oroa er inte, sluttampen blir avstamp i nästa del i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...