Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Har nu sett hunter x hunter och tyckte den var mycket bra. Jag gick in och läste på hunter x hunter wikin för att kolla hur långt mangan kommit och om den var avslutad. Det visade sig sista avsnittet i animen är första avsnittet på en ny del (arc) som just nu pågår i mangan. Hoppas att den blir anime också senare när författaren gjort fler kapitel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Now and Then, Here and There

597688-promo_super_zps9a0d9f50.jpg[

 

Tagit ett tag innan jag väl kände för att se den här serien, men bättre sent än aldrig och bra är väl det. Den har sina brister, men som helhet var den en riktigt bra serie och de var ju inte direkt så man drog på smilbanden. Helt klart en serie man inte ska se på om man vill ha något lätt och roligt utan här är det en berättelse om människors olika sidor, speciellt den sida som visas när krig och elände är framdukat. 

 

Om det är något jag nog måste klaga på är det att Hamdo, seriens skurk, inte känns speciellt rätt här. Alldeles för dåligt skriven och tyvärr lite för cliché i min mening. Men det spelar faktiskt ändå mindre roll trots allt, speciellt när världen känns riktigt bra uppmålad och man förstår vilket elände alla har som lever i den. Musiken sätter verkligen också en bra ton på serien tycker jag och var riktigt melankolisk, vilket passade in perfekt. 

 

Fyra solnedgångar av fem. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett filmen Hal som är på ca en timme. Grundstoryn är intressant: en robot flyttar in till en tjej för att trösta henne när hennes pojkvän dött. Mycket bra animerat, och de flesta miljöer har någon form av ögongodis. Karaktärerna är lätta att tycka om. Berättelsen är bitvis klumpigt berättad, men filmen är så sockersöt att man förlåter det.

Den får tre av fem av mig och jag tycker att man absolut ska se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyligen ut Clannad. Jag var till en början skeptisk gentemot denna serie då det inte verkade vara min stil så undvek den ett ganska bra tag tills jag häromdan bestämde mig för att i alla fall ge den en chans innan jag dömer den fullt ut. Och det visade sig att serien var helt underbar. Fastnade direkt och såg ut serien på två dagar. Älskade alla karaktärer och dramat mellan Tomoyo och Nagisa samt de andra karaktärerna var helt underbar. Ångrar inte en sekund av serien och ska strax dra igång Season 2.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Love Live handlar om några tjejer vars skola måste läggas ner för att den inte får tillräckligt med elever, så de bestämmer sig för att bli popidoler för att göra skolan mer attraktiv.

Av alla skräpiga moeserier jag sett så är det här långt ifrån den sämsta, men det är ändå på något sätt lätt att ogilla den. Jag vet inte om det är för att den är så melodramatisk. Ett gäng helt vanliga tjejer som lyckas dra ihop en stor grupp och bli populära på några veckor är på gränsen av realism. Den är som gjord för att snacka skit om. Men den var smått roande och hade söta flickor, så själv är jag nöjd :colonthree:



Jag blev helt förälskad i Rolling Girls när jag först lade ögonen på den. Jag verkade också vara en av de få som fortsatte tycka om den när den gick i en oförutsedd riktning. Men efter ett tag måste till och med jag medge att det är någonting med den som saknas. Det är en så kul serie att det är svårt att sätta fingret på vad som är fel, men jag tror det finns ett par saker som är viktiga.

1: Handlingen har ingenting att göra med vad som händer. Huvuddelen av serien behandlar enskilda incidenter som huvudkaraktärerna försöker hjälpa till med. Det antyds om en större handling i bakgrunden då och då, men den artar sig aldrig förrän i slutet, och alla händelser fram tills dess är irrelevanta. Det är närapå en antologi av handlingar, vilket kanske hade kunnat fungera om inte för...

2: Huvudkaraktärerna har inte heller någonting att göra med vad som händer. I den här världen så finns det vissa personer som har superkrafter och vissa som inte har det; den såkallade "mobben". Det är mobben som vi följer, och de försöker lösa problem där superhjältar är inblandade. Grejen är att de aldrig gör så mycket för att lösa problemet utöver att vara känslomässigt stöd för karaktärerna de möter. De utsatta lyckas lösa sina dispyter mest själva. Det är så synd, för utöver det så tror jag inte det finns några större problem med serien. De episodiska handlingarna och dramat är ganska spännande, och till och med huvudkaraktärerna går igenom en del hyfsat drama. Men om de inte är viktiga för vad som händer så är de bara ivägen, och jag vill hela tiden tillbaka till karaktärerna som spelar roll. Jag tror det är därför de två första avsnitten verkligen fungerade. För att relationen mellan Nozomi och Masami var viktig.

 

Det här hade kanske kunnat vara en fantastisk serie om den var annorlunda utformad. Istället är det bara en väldigt trevlig serie. Och så har den de vackraste stridsscener jag någonsin har sett. Någonsin? Någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag såg klart på Punch Line. Den var bra. Det var väl inget som var fantastiskt med den, och det var en del avsnitt som var lite innehållsfattiga. Det kanske hade kunnat vara en kortare serie. Den hade fortfarande en spännande och intressant handling. Den berättade på ett så snyggt sätt. Den lyckades vara väldigt komplicerad utan att vara förvirrande. Och det handlar om en kille som får superkrafter när han ser tjejer i underkläder! Det är festligt :colonthree:

 

En sak jag tänkte på om sista avsnittet:

Yuutas förmåga att förgöra jorden blir aldrig faktiskt viktig. Jag förväntade mig att något med så stor fokus tidigt skulle resultera i något i slutet. Typ att missilplanen misslyckades, så de fick skjuta upp Yuuta i rymden och låta honom explodera asteroiden. Slutet var ok, men det känns lustigt att hela grejen bara var det där skämtet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Har betat av en hel del serier som legat och väntat, men tyvärr har det mesta varit mediokert. Såg klart på Tasogare Otome x Amnesia i denna veva och den var helt klart värd att se klart. Rätt så underhållande handling efter ett par avsnitt då den började rätt så segt. Jag hade dock sett att de fokuserat mera på Yuuko och hennes förflutna. Snygg animation och stämningsfull musik när de behövdes och önskar att de kom lite fler serier som fokusera på mystik helt klart. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Galilei Donna. 

 

En söt anime som är R-rated och inte vet vad den vill vara. Jo, den vet vad den vill vara, den vill bara vara för många saker. .3.

 

Den vill vara gullig och ha med lite familjemys,

 

men den vill också försöka sig på actionscener där det gäller mellan liv och död,

 

samtidigt som den vill leverera en saftig moralkaka och få en att tänka över vad vi gör med våran jord och dess invånare.

 

Oj då, sa du att vi ska ha episoder som fokuserar på karaktärers självkänsla mer än att få storyn framåt? Ok, jag går med på det, jag gillar karaktärsdrivna storys. Åh, kinda spoilerish, mer än nödvändigt

TIDSRESOR? MEN ABSOLUT. VARFÖR INTE.

 

Och det är bara början, men fan vad jag älskar den. TwT Jag tyckte den var mysig och jag hade inga problem med att se alla 11 episoder en regning lördag. Jag står för att den kunde vara bättre, och den har lite svårt att pricka in målgrupperna, (Action? Moe? Shoujo? Mystery? Was that a romance? science fiction? Äventyr? Är vi dumma eller smarta eller vad är det som händer? Allt.) Vilket är fine, men känns som att de försökte för hårt. 

 

I know it was kinda bad but I liked it anyway I guess. 

 

http://www.crunchyroll.com/galilei-donna/videos 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

^ Det där är typ vad jag har att säga om Galilei Donna. Och jag har inte ens sett klart den!

 

Det bästa, förutom att de flyger i fiskfartyg, är att pappan ser udda ut.

 

Om du tycker den är helt ok hittills så rekommenderar jag ändå att du ser klart den! Slutet var egentligen inte så förvånande men en särskild detalj var ganska. . . smart? Och söt. Mer semi-romans, whee. 

 

galilei_donna-01-geshio-father-awesome-l

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Galilei Donna. 

 

[...] fan vad jag älskar den. TwT Jag tyckte den var mysig och jag hade inga problem med att se alla 11 episoder en regning lördag. Jag står för att den kunde vara bättre, och den har lite svårt att pricka in målgrupperna, (Action? Moe? Shoujo? Mystery? Was that a romance? science fiction? Äventyr? Är vi dumma eller smarta eller vad är det som händer? Allt.) Vilket är fine, men känns som att de försökte för hårt.

 

Tydligen har regissören i en radiointervju sagt att serien planerades vara dubbelt så lång, men att produktionsbolaget skar ner längden; animationsbolaget valde då att trycka ihop handlingen så gott de kunde. Det kanske är därför den är så jäkla skuttig -- det kanske hade varit bättre med dubbla längden då.

 

Fast jag vet inte om jag hade velat se så många avsnitt av den, elva var mer än nog för mig.  :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tydligen har regissören i en radiointervju sagt att serien planerades vara dubbelt så lång, men att produktionsbolaget skar ner längden; animationsbolaget valde då att trycka ihop handlingen så gott de kunde. Det kanske är därför den är så jäkla skuttig -- det kanske hade varit bättre med dubbla längden då.

 

Fast jag vet inte om jag hade velat se så många avsnitt av den, elva var mer än nog för mig.  :happydrop:

 

Det förklarar en del. o.o Jag vet inte om den hade blivit bättre eller bara utdragen. Who knows. <__<;; Vore sweet om de fick möjligheten att utveckla och berätta storyn som spel eller manga eller what ever. Betvivlar det, though. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mahou Shoujo Madoka Magica. 

 

Tror inte jag kan lägga till något originellt, mer än att den var lika bra som jag har hört att den ska vara. Var skeptisk till att se den, men det handlade mest om att jag var rädd för att fästa mig vid karaktärerna om den skulle ha ett dåligt slut. <__< Jag brukar tycka om karaktärer som dör för tidigt, men så var inte fallet den här gången. Så nära ett mästerverk på 12 episoder man kan komma, tror jag. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Ja, alltså, vad kan man egentligen säga om Kill La Kill. Explosiv så in i bomben? Bländande fartfylld? Fast den bästa beskrivningen är nog denna: det här är en värdig andlig uppföljare till Gurren Lagann, i alla bemärkelser. Det var faktiskt länge sedan jag såg en anime som jag tyckte var så här bra. Fighterna är sådär överdrivet maffiga och storyn är animeknasigt och helvrickad på ett sätt som ändå lyckas vara helt trovärdig inom sin egen logik.

 

Mindre spoilers...

För att inte tala om hur allting tycks vara gjort med glinten i ögat. Finns det för mycket fanservice i anime? Vad sägs om en serie där fanservicen ger dem superkrafter, och de slåss mot ett ondskefullt klädesföretag styrt av garn-alien? Eller varför inte göra en av de största skurkarna till en loli-tjej med rosa hår? Det hela är så överdrivet och medvetet gjort att jag omöjligt kan se det som något negativt, och när det istället bakas in i seriens övergripande tema kan jag inte göra annat än att applådera. Go'a grejer, Trigger. Dessutom tyckte jag slutet var lite av det mest hjärtvärmande jag sett på länge; en trevlig bonus.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade från början inte tänkt se på Nisekoi, men Touyama Nao var med så jag hade inget val.

 

Jag ogillar när yakuzas agerar ursäkt till handling. Jag ogillar humoröverdrivet våld. Den var underhållande här och där, men vad handling beträffar så är det exakt vad man förväntar sig av shounenromantik. Det finns tusen likadana mangaserier av samma kvalitet, men det var den här som fick en snyggt färglagd animeadaption.

 

Ruri best girl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Efter en rekommendation av en vän så såg jag Zipang och jag måste säga att jag blev inte besviken utan mest förvånad över hur mycket jag kom att tycka om den. Den har också den bästa bakgrundsmusiken med saxofoner jag hört på länge. Trodde jag aldrig skulle dras in så hårt av den men den är verkligen brilliant och skapar en magisk nostalgi runt animen när du ser den.

 

 

Myanimelists beskrivning på handling:

  • "Mirai, an improved Kongou-class Aegis guided missile destroyer, is one of the newest and most advanced ships in the entire Japanese Self Defense Force (SDF). Her crew, also one of the newest, is lead by Capt. Umezu Saburo and Executive Officer Kadomatsu Yosuke. While running scheduled training exercises one day, Mirai encounters a fierce storm that throws their navigation systems into temporary disarray. After a few minutes of recovery, the crew is shocked to discover that they've been transported back in time to June 4, 1942—The Battle of Midway, during World War II. Letting history take its course for this battle, they manage to avoid the conflict firsthand and make a vow to remain annonymous, changing history as little as possible. However, when the crew comes across the dying Lt. Commander Kusaka Takumi, XO. Kadomatsu's instincts to save lives takes over, changing the course of history more than he could've imagined." 

 

Tyvärr så saknas det minst en till hel säsong innan den är slut. Vad jag vet så finns det bara manga översatt till volym 7 av folk på nätet och det finns 43 volymer totalt. Eftersom animen sänts färdigt år 2005 och mangan skrivits klart år 2009 så har jag svårt att tro att det blir någon fler säsong. Därför kan det vara frustrerande att se den om du inte tänker fortsätta med att läsa mangan på Japanska eller läsa spoilers om hur den slutar. Men jag tycker ändå att den är sevärd.

 

jag ger den 27 soverejn-bananer av 35 möjliga med tanke på att den inte är komplett.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg precis klart Bo på Skolan. Det höll sig precis lika bra rakt igenom, på gott och ont. Den kommer aldrig ifrån sitt slajs of lajf, moe bullshit (vilket jag tycker är ok, men det gör säkert inte alla), men de delar som innehåller handling är alla riktigt spännande.

Slutet påminde mig om det i Angel Beats, men här gillade jag det och i Angel Beats ogillade jag det. Jag tror det är för hur olika de hanterar drama överlag. I Gakkou Gurashi är det alltid sammansatt med någon handling. Serien etablerar vad karaktärerna bryr sig om, någonting händer som är relaterat till det, och karaktärerna reagerar. I Angel Beats (och alla andra Key-serier) fungerar det mesta dramat efter mallen "Nu ska jag berätta någonting väldigt sorgligt." Maeda Jun verkar inte vara förmögen att förena drama med action. Eller förstår inte vikten av det. Eller så fungerar visualromener bara annorlunda ¯\(´ー`)/¯

Gakkour Gurashi var bra i varje fall. En tumme upp av en.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...