Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Paprika Film

Skulle ge den 7.5/10, tyckte inte alls att den var konstig och läskig som jag har läst att vissa har tyckt, utan att den var jätte bra. Storyn var bra och karaktärerna var också väldigt häftiga. När hon var Paprika kändes allt väldigt magiskt och konstigt vilket jag gillar :P

 

 

Shakugan no shana The movie film

6/10 får Shakugan no shana the movie av mej, hade hoppats på en annan story och blev ganska besviken när nästan allt hände exakt som i animen.

Rösterna är lika även om Shana lät lite mer tjejig än i animen.

Ganska kul att titta på ändå om man har tråkigt på en söndakväll

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lovely Complex. Den var helt okej i början, lite rolig här, lite gullig där osv. Men efter att hon erkänt sin kärlek så sjönk serien i bott, det blev bara segt och jobbigt. Hon beteer sig ju som en hormonstinn flickunge som precis kommit i puberteten, gråter för inget, gråter för allt. För att inte tala om hur störande högljudda kvinnor är... Dessutom blir det bara löjligt när hon ena sekunden säger att hon helt ska ge upp på han för att två minuter senare gå omkring och tjata om sin obesvarade kärlek igen. Och det värsta är att det är så i precis varenda avsnitt ett tag. Sen i slutet gick den i alla fall upp en bit igen. Relativt gullig avslutning. Bästa med serien var väl dom intressanta bi-karaktärerna, t. ex Maity-sensei och Seiko-chan. Fast dom fick man se alldeles för lite av. I slutändan får den 6/10, ångrar i alla fall inte att jag tvingade mig igenom dom sega bitarna.

 

 

Det tråkiga är att jag hade höga förväntningar för denna serien, är det bara jag som ändrat smak och blivit mer kräsen eller har väldigt många serier 2007 varit besvikelser? 2006 levde nästan varenda serie upp till dom höga förväntningarna, 2007 så har säkert 50% minst varit mycket sämre än förväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lovely Complex

 

Jag hoppade på den här serien då den i Japansk TV hade blottat hälften av sitt innehåll. I början kändes den icke-originell men samtidigt lite fräsch på något sätt. Risa var inte riktigt den stereotyp man ofta får se i serier av det här slaget, och Lovely Complex lyckades vara semi-söt och nästan semi-kul inledningsvis. Jag håller egentligen med Jocke angående det mesta han tar upp i sin post, och det var nog vid samma tillfälle som serien började dala även i mina ögon.

 

Något jag till skillnad från Jocke misslyckades med var att uppskatta Maity-sensei & Co. Faktum är att jag i allmänhet störde mig en aning på seriens tillkortakommanden på karaktärsplanet. För att återigen stämma upp i kör med Jocke konstaterar jag att det blev lite bättre igen precis i slutet. Eftersmaken som nu dröjer sig kvar är som ljummet vatten, eller en prilla som borde ha bytts ut för ett antal timmar sedan. Lovely Complex är inget jag skulle rekommendera någon att se, men det är heller inget jag ångrar att jag investerade tid i.

 

Det tråkiga är att jag hade höga förväntningar för denna serien, är det bara jag som ändrat smak och blivit mer kräsen eller har väldigt många serier 2007 varit besvikelser? 2006 levde nästan varenda serie upp till dom höga förväntningarna, 2007 så har säkert 50% minst varit mycket sämre än förväntat.

 

Tja du, jag bygger sällan upp några höga förväntningar eftersom jag oftast ser serierna i takt med att de visas på TV, så jag kan inte riktigt svara på frågan. Visst, det finns ju undantag. Uppföljare till serier där jag gillar det hittills utgivna materialet blir ju tvungna att leverera, dessutom måste allt från Gainax, Production I.G och framför allt KyoAni slåss mot höga förväntningar.

 

Jag måste däremot säga att jag tror att man med tiden tenderar att bli mer och mer kräsen, så det kan ju ligga något i det. 2007 har dock redan serverat mig åtminstone en serie som i mina ögon är klart bättre än något som visades under fjolåret. Huruvida årets sammanlagda skörd blir bättre än fjolårets vågar jag inte sia om än. Det ska bli intressant att se hur folk utvärderar 2007 inför årsskiftet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Strawberry Panic

Väldigt bra serie med en hel del karaktärs djup och flera minnesvärda karaktärer. Trots en ganska långsamt tempo så håller den intresset uppe hela tiden.

9/10

 

DearS

Smårolig ibland men den har snott hela konceptet från Chobits som är både roligare, har bättre story och mer karaktärs djup.

5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ergo Proxy

9/10

 

Grym serie. Eftersom jag för tillfället läser lite filosofi så blev det ännu bättre. Jag önskar bara att jag hade haft lite bättre koll på min grekiska mytologi- jag tror serien hade vart ännu bättre om man riktigt fattat alla paraleller.

 

Lite Spoilers

Den hade utan tvekan fått 10/10 om det inte hade vart så osammanhängande på slutet och pga det larviga "frågestunden" som de använde för att besvara frågor och för att ge information. Detta i sig är egentligen inte så illa, men de använde bldmaterialet i flashbacks!.

 

Och jag förstår charmen med det osammanhängande slutet, men alla konstiga "drömscenarion" och hallucinationer hade gått att använda bättre. Och om det dessutom hade fört storyn frammåt och på något sätt varit relevant så hade det vart bra. De fyra-fem avsnitt som slösades bort på detta var enormt frustrerande, såhär i efterhand - man hade kunnat använda den tiden till någonting mer produktivt.

 

Jag önskar nästan att jag inte hade sett den. Då hade jag kunnat se den för första gången nu istället....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seirei no Moribito

 

Production I.G är en av få studios som jag tycker om så pass mycket att jag ställer krav på deras produktioner. Trots att min favorit bland deras serier är Ghost in the Shell: Stand Alone Complex så gjorde en tämligen lugn och icke-komplex serie ett starkt intryck på mig, nämligen Mushishi. Det jag gillade där var lugnet och de fantastiska miljöerna. Seirei no Moribito fick mina tankar att röra sig mot den sistnämnda då berättarstilen är ungefär lika lugn. Miljöerna och scenerierna är dock i detta fall ännu vackrare, och tillsammans med varma karaktärer, en välskriven handling, ett starkt soundtrack och väldigt bra animationer blir det en minnesvärd upplevelse som lyckades infria de medfödda höga förväntningarna.

 

Serien bjuder inte på så mycket action, men när den väl gör det så gör den det med bravur. Regin är mer eller mindre superb, och avsnitten är fullproppade med exempel på detta. De som har sett det trettonde avsnittet har nog liksom jag insett vilket eftertryck man kan ge dödsstöten i en spjut-duell genom användandet av en svajande bild som för tankarna till en handhållen kamera, svagt nedsatt uppspelningshastighet, yrande gräs och det dova ljudet av en vrålande tiger. Små detaljer som dessa vittnar om en regi-nivå som få studios når upp till enligt mig.

 

Alla ovanstående ingredienser resulterar i en ytterst välsmakande historia, och detta möjliggörs tack vare Production I.G som återigen visat sig vara en mycket kompetent kock. Seirei no Moribito hör definitivt till de starkare upplevelserna den här säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Production I.G är en av få studios som jag tycker om så pass mycket att jag ställer krav på deras produktioner. Trots att min favorit bland deras serier är Ghost in the Shell: Stand Alone Complex så gjorde en tämligen lugn och icke-komplex serie ett starkt intryck på mig, nämligen Mushishi.

 

Var har du fått för dig att Mushishi är en I.G-anime? De gjorde i princip inget annat än lite mellananimation på avsnitt 10 och 22. >_o

 

Mushishi är en Artland-anime, om man ska vara sån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hävdade aldrig att Mushishi var deras serie, bara att Seirei no Moribito's lugna berättarstil förde tankarna till just Mushishi (där I.G råkade var inblandade). Det var lite dåligt formulerat av mig, men att det var en Artland-produktion visste jag trots allt. Dock så trodde jag att I.G var lite mer inblandade i produktionen än så. =)

 

Edit: Med andra ord trodde jag att det nästan var som en "joint-produktion", men där ser man.

 

Edit 2: Och jag har ingen aning om varför jag en gång i tiden fick för mig det. Jag kan inte minnas att jag har läst det någonstans. Clueless... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seirei no Moribito

 

Helt underbar serie, gilade skarpt den lugna berättarstilen som genomsyrar hela serien. Både animation och musikmässisgt ligger den väldigt högt, drar mig till minnes ep13 och ep25, där var det gåshud :)

 

Ett av årets och en av de bästa jag sett.

 

9,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Potemayo

Underbart rolig serie! Och underbart Kawaii också! :D

8/10

 

*Varning för korkat inlägg*

Sökte på serien på google precis då man inte hört talas om den tidigare.

De två första bilderna fick mig att undra hur rolig serien egentligen är XD

 

Rofl! XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion Death & Rebirth

 

Death

Vad skall man säga, det är en sammanfattning av avsnitt 1-24 som gjordes för att hålla fansen lugna tills släppet av End of Evangelion. Trots att det inte var så länge sedan jag såg serien, kändes det ändå bra att få en liten ”uppfräschning” inför filmen. Då jag inte heller har sett Directors Cut, fann jag det kul att se scener som inte var med i den ursprungliga serien.

 

Fick nostalgirysningar genom hela Death, vilket dock inte säger att den är bra utan snarare att serien är bra.

 

Rebirth

Detta är den tråkigare delen av filmen. Uppriktigt sagt kan man lika väl hoppa över denna del och gå direkt till End of Evangelion, då det ändå bara är en 27 min lång försmak på den. Spoiler Slutet

Måste dock tillägga att jag gillade slutet av den skarpt. Det blev en sådan mäktig slut scen, med de 9 evangelionsen cirkulerande i skyn till låten Tamashii No Rufuran, underbart helt enkelt.

Neon Genesis Evangelion The End of Evangelion

 

Nu över till det bättre nämligen själva filmen...

 

Fast det kanske är fel att kalla det för en film, då det egentligen är två avsnitt som ersätter de sista två i serien. Filmen bibehåller mycket av det som gjorde serien så fantastiskt bra, vilket gör att man bara inte kan låta bli att gilla detta. Den lämnar även en hel del frågetecken vilket jag verkligen gillar, Spoiler Slutet (igen ^^)

eller vad sägs som slut scenen för att bara ta något? Verkar finnas oändligt många teorier till den.

Sammanlagt kan jag säga att detta absolut är ett värdigt slut för serien, fast på ett helt annat sätt än det ursprungliga. Skall dock poängtera att jag absolut tycker att det ursprungliga slutet är betydligt bättre, då jag anser att den tar upp det som jag gillade bäst i serien.

 

 

Förövrigt är musiken i toppklass i båda dessa filmer. Som vanligt med andra ord när det gäller Gainax. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...