Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Clannad (TV, 23 avsnitt): skolkande kille med taskiga hemförhållanden lär känna en drös tjejer med olika problem.

 

Alltså, jag vet inte... Jag försökte verkligen. Jag försökte verkligen sälla mig till de coola killarna om den här serien, men jag kunde inte. Jag kunde inte hata den.

 

Visst, man kan argumentera att tjejerna är mjäkiga och ganska endimensionella (de känns ibland mindre som egna karaktärer än som "spelalternativ" eller problem att exemplifiera). Visst, man kan påstå att några av dem har IQ lägre än sin skostorlek. Visst, man kan tycka att figurdesignerna har absurt stora ögon. Visst, man kan anse att den är dramatiskt outvecklad (i förhållande till sina pretentioner). Jag anser att en del finns att säga om handlingen i överlag också...

 

...men ändå. Styrkan ligger inte i söta tjejer som är offer, utan i komedi och senare romantik. Huvudpersonen Tomoya är kvicktänkt och skämtsam och driver så väl med sin slagpåse till kompis Sunohara (en mer välanvänd och roligare version av Jun Kitagawa i Kanon -- samtidigt som han faktiskt inte bara är komisk relief) som med alla tjejer han träffar -- sen kan man inte glömma radarparet Akio och Sanae! Det blir en del vitsar och rolig dialog, en del löjliga situationer och en del fysisk komik, ej begränsat till Sunoharas regelbundna misshandel. Även vissa fånigare saker, som Fuukos inhopp, har sin charm.

 

Humorn och de sedvanliga animéskoläventyren tycker jag gör att man lättare kan förbise från vissa brister i karaktärisering och dramatik, och faktiskt få en viss känsla för karaktärerna på ett bättre sätt än, säg, Kanon, som i jämförelse känns osubtilt, nästan dåligt, planerad.

 

Jag behöver inte säga så mycket om produktionen, antar jag. Det är ju Kyoto Animation. Det är snyggt, med levande, behagliga färger (tack till flaskis för "lånet" av DVD:erna -- mycket bättre bild än TV-versionen!). Det är bra regi, helt funktionellt, och jag tycker att man har tagit saker i hyfsad ordning. I början kändes det aningen "visuellromanspel" över det, men det gick till sig, till skillnad från Kanon som kändes aningen mer onaturligt uppdelad rakt igenom. Apropå Kanon låter musiken i Clannad, med sina fina pianomelodier och roliga synthslingor, mycket bättre än Kanons MIDI-aktiga bakgrundstoner. En annan sak som gjordes bättre än i Kanon var sentimentaliteten, dramatiken och övernaturligheten, just för att den som sagt inte är i "fokus" på samma sätt -- den känns mer passiv.

 

Eller något sådant. 50% av det där var nog diffust lullull. Men jag tyckte den var kul att se på, stundvis charmig, och till och med lite söt i slutändan. Generade skolungdomar är alltid söta i animé. 8/10 -- kommer se uppföljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

D.Gray-man En riktigt bra shonen-serie som var väldigt mörk ibland (vilket var en av de sakerna som gjorde den bra) Visst innehöll den en del fillers som var mindre bra, men också en hel del fillers som var bra och nästan gjorde animen likvärdig med mangan.

 

Trots 103 avsnitt slutade animen i förtid (mangan är inte slut ännu) men de lyckades ändå göra ett hyfsat snyggt slut på den. Slutet lämnade det även öppet för en uppföljare, vilket jag hoppas kommer när mangan fått ett rejält försprång igen.

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aningen mer korrekta reflektioner av Lucky Star-OVAn efter att ha sett den fansubbade versionen

Avsnittet kan summas upp ungefär såhär:

 

Dåligt.

Bra.

Ganska bra.

Bra.

Bra.

Huh?!

Dåligt.

 

...i den ordningen scenerna visas. I överlag var avsnittet bättre än förväntat; visst var inte alla scener helt i min smak, men om inget annat hölls fokuset på de fyra huvudkaraktärerna. Lucky Star ska vara en trevlig slice-of-life om fyra skolflickor och gott om nördreferenser, och så länge resten av skolflickorna håller sig någorlunda borta tycker jag det målet uppnås.

 

Dessutom hade jag rätt: de gjorde en referens till .hack-spelen! Skönt att veta att min japanska inte är helt bortom all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart på Samurai Champloo och måste säga att den var bättre än vad jag trodde att den skulle vara i och med att jag hade sett ett par enstaka avsnitt av den på ZTV när den gick där.

 

En riktigt bra anime att se om du känner att du varken har tid eller ork att kolla på en serie med invecklade story där du ständigt blir "mind fuckad".

 

Efter att ha sett klart på serien och när jag tänker tillbaka så har det varit en ljus och rolig resa med bra action och spännande musik men den hade även sina mörka och allvarliga sidor.

 

Skön Samurai serie med en annorlunda touch, den får 8/10 av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baccano!

 

Den var rätt bra och hade störtsköna karaktärer. Fast den var fruktansvärt virrig eftersom den hoppade runt väldigt mycket mellan åren. Jag hängde inte riktigt med ibland. Fast som tur är så föll allt på plats på dom två sista avsnitten.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kiba

 

Jag tycker helt klart Kiba är ett litet guldkorn som undgått de flesta. Till en början kan jag medge att det är en blandning av Full Metal Alchemist och Pokémon, då tänker nog en del, "Pokémon? Usch..". Själv har jag inget större problem med Pokémon eller FMA, så jag gav den en chans. Mitt första intryck var OK, några strider, blodlöst våld och frammanande av bestar med bollar som medium, so far so good. Men till min förvåning, jag som trott att den var mest barn inriktad, så är det väldigt många som förlorar sina liv, till och med några nyckelpersoner stryker med här och där. Musiken var OK, animationen fungerade, karaktärsutvecklingen hinner man egentligen inte fundera så mycket över förrän i slutet, eftersom att Kiba är full av handling. Till skillnad från Pokémons hjärndöda handling som svänger hit-och-dit tar Kibas handling sig kvickt vidare, vilket jag tycker är dennes starkaste aspekt. Slutorden blir; den var bra, helt klart rekommenderbar.

 

Honey and Clover, I & II

 

En skrattfest som lämnade mig i tårar i slutet. Längre ner på jorden kommer man inte. Såsom NANA är detta en jordnära animé som skiljer sig från de flesta romans-inriktade, skillnaden är att den är ett steg över standard ålder. Karaktärerna börjar förbereda sig för att gå ut i "den stora världen" och förstås är prioriteringarna helt olika. Honey and Clover har lätt klättrat upp, och förtjänat det, uppåt i min topp-lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dead Girls (Red Garden OVA)

Jag såg serien för något år sedan och den var riktigt bra tyckte jag. Slutet där var riktigt underbart. Jag har haft Dead Girls ett tag men inte kommit för mig att se på den då jag har haft mycket med både skola, blogg och mitt eget rollspel att göra på sistone.

 

Nu har jag dock sett den och jag måste säga att jag faktiskt uppskattade den. Den har föga att göra med serien och dom enda personerna som är de samma är just dom fyra huvudkaraktärerna. OVAn utspelar sig några hundra år in i framtiden från orginalet och dom har i viss mån även lite ombytta roller nu i jämförelse med serien.

 

Gillar den skarpt, även om den kändes ihopklämd, hade nog passat bättre som en långfilm eller en kortare serie, men jag är nöjd i alla fall.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vackert Botmedel (även känd som Pretty Cure)

 

Det finns mycket att klaga på i den här serien. Även om man accepterar Magical Girl-Konceptet måste man dras med ett rätt så repetitivt upplägg, ogudligt långa förvandlings-scener och stundtals riktigt dåligt framförande.

 

Ändå kan jag inte göra annat än att älska serien. Dels för att jag är en riktig sugare för täta vänskapsband, men också för att karaktärerna faktiskt är extremt välgjorda. Till skillnad från exempelvis Sailor-soldaterna, som i princip kan ses som en enda person splittrad i fem personligheter, har både Nagisa och Honoka en egen stark karaktär; de kan skratta, de kan gråta, och de kan handskas med sina intriger på ett mänskligt sätt. Dessutom gör dem coola poser när de skjuter iväg sina magiska strålar, och likt äkta Gurren Lagann-princip har de manliga (?) tal om hur de aldrig någonsin kommer ge upp.

 

Reflektioner angående slutet! Läs inte om du inte vill ha hela din PreCure-upplevelse förstörd!

Nog för att slutstriden var rörande och allt ("Vi vet att det är omöjligt, men vi måste göra det, så vi gör det!!") så kunde jag inte undgå att undra lite grann var sjuttsingen Porun fick sina krafter ifrån. Okej att han var Ljusets Prins och allt, men att han hade såna outtömliga krafter även utan de magiska stenarna kändes en liten aning Deus Ex Machina-artat. Men men, man kan också se det som att det var Vänskapens kraft som gav dem styrka, och dem plot-devicen får man inte ifrågasätta ^^

 

Sedan vet jag inte vad jag ska tycka om att Mipple och Mepple bestämde sig för att för evigt sova vid sidan av sina vänner. Inte för att de verkligen dör, men samma obehagliga känsla tillkommer. Visst finns chansen (typ 98%) att de återkommer i nästa säsong, Pretty Cure Max Heart. Ska bli spännande att se hur de har bestämt att fortsätta serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antique Bakery

Mysig men alldeles för ljust animerat. Jag bländades av allt vitt: Vita kläder, vita väggar mm. Gjorde ont i ögonen ibland. Berättelsen var till 95% trogen mangan. Hade precis läst om mangan (en av guldkornen i min samling), så ingenting kom som någon större överraskning direkt. Det kändes lite som om jag såg klart animen mest för att kunna lägga den åt sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chrno Crusade

 

Enligt mej grymt bra :)

 

Jag såg fem avsnitt men slutade kolla. Tyckte då att efter fem avsnitt skulle det ha framfört en story. Min fråga är, utvecklas det någon story eller springer dom bara runt skriker och skjuter demoner genom hela serien? Jag skulle ju kunna tänka mig och ta upp den igen om det finns någon poäng till serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fullplåtspanik
Serien var bara 13 avsnitt lång, men ändå kändes det minst lika tungt som en 26-avsnittare. Täta intriger och tokgrym animation lyfte denna säsong långt över den första; även Kaname, som jag aldrig riktigt gillat som karaktär, fick sin stund i ljuset. KyoAni vet minsann vad de håller på med, och jag ser självfallet fram emot en eventuell uppföljare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Melancholy of Haruhi Suzumiya -- DVD-versionen med engelska röster

 

Det blir liksom en helt annan grej när man ser avsnitten i kronologisk ordning. Sista avsnittet blir sjätte avsnittet, och avsnitt 13 ger inget riktigt slut. Jag hörde att man fick båda ordningarna med super-special-utgåvorna, men då de kostar över 400kr styck kändes det bättre att ta den smällen och få serien för 350.

 

Mer om dubben (mindre spoilers)

Något som är nämnvärt är att att sångerna som Haruhi sjöng under skolfestival-avsnittet faktiskt blev dubbade (!). De tog inte den enkla vägen att bara undertexta de japanska sångerna, utan skrev om texterna och lät hennes röstskådespelare sjunga dem, faktiskt med riktigt skapliga resultat. Inte lät det helt perfekt, men det passar ju i sammanhanget då Haruhi inte hann träna ordentligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S.1 S.2

 

Helt okej serie från början till slut. Aldrig gillat mecha men efter att ha plöjt igenom dem mesta så får jag svårt och sluta leta efter fler. Iaf huvudstoryn handlar om en revolutionär (Lelouch Lamperouge) som bekämpar eld med eld utan att låta någon/något komma i hans väg. Människors mångfald är hans enda mål för att skapa en plats där alla kan leva i harmoni.

 

Då de flesta har sett den är det väl ingen idé att gå igenom alla karaktärer samt att inte vill riskera någon spoiler.

Trots den extrema dubbelmoralen kan jag inte komma undan att serien är bland den bästa! God tankeverksamhet hyfsad story och riktigt roliga karaktärer. Kunde se serien non-stop utan att känna mig gäspig och slutet var väl hyfsad. "Heroin" stilen förvänta jag mig men antagligen inte på det sättet. Jaja 10/10.

 

Spice and Wolf!

 

Ung handelsman (Craft Lawrence) som färdas mellan städerna för att utbyta sina varor. Det man märker mest är väl hans extrema pliktetik (titta kom det ordet till användning) och goda hyfs som även är kallad "softguy" utan någon anledning. Storyn går väl i princip ut på att han en kväll hittar Holo i sin vagn, ung varg kvinna som enligt sägner ska ge bra skörd åt åt byns kommande säd.

 

 

Första serien på riktigt länge jag inte vill ska ta slut. Ingen aning om varför just denna skulle vara så bra men tycker det är skönt med en "side-story" som man kan slö följa. Nog om det, rekomenderar denna till i princip alla då den inte utmärker sig till någon speciel åldergrupp. 8/10

(kanske lite högt men uppskattade serien väldigt mycket)

 

Kommer med fler senare men detta var dom två jag orkade gå igenom för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S.1 S.2

 

....

 

Spice and Wolf!

 

....

Kul att du gillade båda serierna! Huvudpersonen i båda dessa serier spelas av samma röstskådis (Jun Fukuyama). Kul att veta :)

 

Sen har det utannonserats en andra säsong av Spice and Wolf. Du kanske märkte att slutet var rätt så öppet, vilket antagligen andra säsongen kommer fortsätta vid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass S.1 S.2

 

....

 

Spice and Wolf!

 

....

Kul att du gillade båda serierna! Huvudpersonen i båda dessa serier spelas av samma röstskådis (Jun Fukuyama). Kul att veta :)

 

Sen har det utannonserats en andra säsong av Spice and Wolf. Du kanske märkte att slutet var rätt så öppet, vilket antagligen andra säsongen kommer fortsätta vid.

 

 

Det där med rösterna märkte jag faktiskt inte, HAHA! Brukar tom ta reda på vilka röster som utgör vilka om jag känner igen dom. Konstigt då jag nästan nästan såg dom samtidigt.

Japp läste om en andra säsong, tror det var fate/staynight skaparen som skulle göra den den andra delen. Villket jag har glömt namnet på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass (Hela serien)

 

Enormt bra serie, måste jag ju säga. Bra tvister, bra karaktärer och hyfsat bra balans.

 

Det enda jag har att klaga på är dock att det är för myckte flummiga meningslösa episoder. Som att jaga katter och försöka dejta folk. Vissa utav episoderna dock som är flummiga fyller ju ett syfte, även om syftet inte är stort...

 

4/5 i det stora hela och den hamnar även på min top fem lista!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...