Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Katanagatari

 

En Riktigt bra anime, Innovativ, överraskande och unik. Jag tror jag fällde en tår i sista avsnittet.

 

Den mest kraftfulla Shotei Uchi du kan skåda i en anime, levererad med namnet på frukostflingor från Nestle.

(Shotei Uchi = Slag med Handflatan)

 

*Liten spoiler*

https://www.youtube.com/watch?v=Oz2-DK2C7t0&feature=youtu.be&t=21s

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Little Busters! Refrain

 

Jag hade tänkt se den här serien några avsnitt i taget bara, för att sen ha lite att reflektera och fundera över på jobbet. Gick det bra eller? Nej. Jag såg allt i ett svep och kom som en zombie till jobbet istället. Men det var det värt!

 

J.C Staff har gjort ett bra jobb för både ögonen och öronen. Jag gillade de tidigare säsongerna men kände att det kunde bli lite långdraget ibland. Men den här säsongen blev riktigt spännande när allt uppdagades.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Honey & Clover + Honey & Clover II

En anime av den lite mer seriösa varianten som handlar om livshistorier hos vanliga studenter i ett konstuniversitet, där de försöker få ut det mesta av sitt liv, letar efter mål och hur de ska nå dem, samtidigt som de måste lösa hinder som de möter på vägen. Vilket innehandlar kärlek, inspiration, familj, sorg m.m. Det är bra variation på karaktärerna som om du inte alla så kommer du fastna iaf för någon.

Jag gillade hur det var ritat, lite mjukt vattenfärgsbaserat och inte så skarpa konturer, ovanligt men välkommet.

Musiken/låtarna var bra och passade oftast in, men det kunde hända i någon scen där den mest
kändes vara ivägen och kunde paja känslan som försökte byggas upp. Det verkade som om de försökte få in lite
för mycket ibland när det lika gärna kunde ha varit tyst.

Men. Jag är ändå besviken. Jag hade hört så mycket bra om serien och kanske haft för höga förväntningar på den.
Serien är inte dålig, absolut inte. Men jag ville ha ut mer av karaktärerna och relationerna dess mellan. Och jag tyckte det var många meningslösa monologer som ofta upprepades flera gånger, och även om jag skrattade några gånger så kändes humorn lite krystad ibland. Lite konstig balansering för min smak.

Karaktärerna och deras historier sticker ut, likaså stilen. Så om du vill bredda dina animevyer så se denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Harmonie

 

Kortfilm från årets anime mirai-projekt, så det vankas naturligtvis ögongodis, tyvärr inte lika spektakulärt som Little Witch Academia dock. En rätt söt historia om hur två personer knyter an genom ett musikstycke, ett tema som helt klart faller mig på läppen. 

Tyvärr känns det hela lite väl kort tycker jag, även manuset på ett snyggt sätt får fram väldigt mycket om de två huvudkaraktärerna under så lite speltid. 

 

Rekommenderas för den som vill se lite vältecknat högstadiedrama och inte vill spendera mer än 25 minuter på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

White Album 2

 

 

Måste säga att jag inte var beredd på att den här skulle vara så bra. Jag har försökt kolla på första White Album men lagt ner, och fick intrycket att den här skulle vara någon slags uppföljare. Men det är det inte. Det enda som länkar ihop de är att de är i samma värld och låtar från första finns med här.

Musiken - väldigt bra låtar och bra röstskådespelare som kunde bära upp dem.

Stilen -  detaljrikt och snyggt. Det gäller att vara uppmärksam för det hände saker i bakgrunden som kunde läggas till i storyn,

Karaktärerna - Här tycker jag serien utmärker sig mest. De har sina brister, bekymmer och problem. Men man kan ändå förstå dem.
Hur deras relationer är och utvecklar sig gentemot varandra, hur de agerar på ett mer realistiskt sätt i vissa situationer, om man jämför med många andra serier. Det gick att relatera till verkligheten mer. De har lagt ner tid på att utveckla och ge dem unika personligheter vilket verkligen uppskattas. De känns inte som om deras handlingar bara kommer från ingenstans, det har sig en förklaring.

Farten är också bra genom hela serien och även de flashbacks som är känns aldig malplacerade och fel.

En mer seriös och realisktisk romantisk/drama som blandar musik, relationer och karaktärer på ett riktigt bra sätt.
 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

My Mental Choices Are Completely Interfering With My School Romantic Comedy

Helt ok, skrattade lite då och då. Har heller inga problem med erotiken men jag fick va beredd på ALT+TAB ifall att någon skulle komma in i mitt rum. Kunde varit bättre karaktärsmässigt men det var bra ändå då jag inte hade höga förväntningar från något oseriöst som detta.

 

Sakura Trick

Fick va beredd på ALT+TAB nu också men ja, nästan som ovanför men tyckte denna hade lite roligare stunder.

 

Nisekoi

Bra på sina sätt, tycker inte det är något speciellt med den. Slår verkligen många andra "romance" anime men tycker inte den toppar någon lista. 

fast Chitoge var faktiskt väldigt söt heh, så plus för det ..

 

GJ-bu

Amatsuka Moe,    har inte så mycket mer att säga ...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg klart på Golden Time för några dagar sedan. En bra romansserie i stil med ToraDora. För mig var den mer intressant eftersom den utspelar sig på ett universitet, trots att Toradora var en tekniskt bättre produktion. Universitetsliv > Gymnasieliv, helt enkelt.

 

Slutet

Att Tada Banri tar hjälp av sina föräldrar till sist rörde mig djupt. Det ser man inte ofta hända i såna här historier. Sista halvtimmen var en myspys-lösning på situationenen, men jag hade varit lika nöjd om serien slutat tragiskt. Nästan mer nöjd!
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg klart på Akuma no Riddle idag och även om jag inte tyckte om den så var det ändå lite skönt att kolla på en serie utan att behöva tänka. Själva handlingen i sig var kändes lite som Danganronpa som jag inte heller gillade speciellt mycket så egentligen vet jag inte varför jag började titta på den men ibland ska man ju se på saker som inte bra också. En sak jag störde mig på extremt var en sak i slutet.

Sista avsnittet

Att alla i Svarta klassen överlevde kändes ju bara löjligt även om de blev stuckna i bröstet eller blev förgiftade och sen på råga på det så var det många som helt plötsligt bestämde sig för att leva ett normalt liv, det köper jag inte. 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bokura wa minna kawaisou

Animen var gullig och fick min att skratta, heroinet är min typ av tjej bortsett från att hon är tecknad. 9/10 kunde varit lite bättre på ett par ställen och slutade ganska abrupt. 

Karaktärerna i serien är underbara och att dem är alla på ett sätt "weirdos"gör dem mycket mer älskvärda.

la grande finale

Hatade att det inte blev någon kyss eller förhållande i slutet, skulle gjort det mycket gulligare :3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gosick

Utspelar sig runt 1924 i ett litet påhittat land mitt i Europa. Huvudpersonerna löser olika brott och mysterier, serien tycker jag lite liknar Sherlock Holms med att en av huvudpersonerna är mycket smart och löser problemen medan de andra inte fattar så mycket av vad som händer.

 

Jag tyckte att serien var bra och tycker att jag kunde hänga med i vad som hände (vilket kanske kan vara svårt när man löser mysterier). En sak som jag inte lyckades förstå och till följd av det stör mig på är varför

Victoriques hår byter färg från guld till silver i de två sista avsnitten

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nobunaga the Fool

Minst en gång per år så väljer jag en serie utefter omslagsbilden och titeln på en serie, den här gången blev det Nobunaga the Fool som jag fastnade för. Efter första avsnittet så var jag lite splittrad, den var inte riktigt som jag hade tänkt. Tidsepoken var åt feodala Japan men med tekniska saker som stora robotar som de styrde i strid och andra behändiga saker, det påminde lite om Samurai 7 som jag tyckte var riktigt bra så jag fortsatte titta vidare. 

 

Serien handlar om Oda Nobunaga som kallas "the fool" av folket på den Östra stjärnan som är en krigshärjad planet där flera olika herrar som slåss om områden. Jag kan inte exakt historien men många av herrarna bygger på de riktiga krigsherrarna t.ex Takeda Shingen, Uesugi Kenchin. Efter att Nobunaga vittnar ett slag så bestämmer sig han och hans två kompanjoner att de ska förena himmel och jord. Samtidigt på grannplaneten den Västra stjärnan så hittar Leonardo da Vinci Jeanne Kaguya d'Arc som ser saker innan de har hänt och bestämmer sig för att leta efter mannen hon har sett i sina syner på den Östra stjärnan. Att de båda träffas sen verkar vara ödet.

 

Serien i sig sticker inte ut så mycket med varken animation eller ljud men jag tycker att grundidén är lite smårolig att den blandar historiska personer från både väst och öst med en tvist, även om mina kunskaper om historia från öst är väldigt begränsad så har jag läst lite om det. Den är ingen Sengoku no Basara som jag tyckte var rolig att titta på för att den var så överdriven och att den drev med sig själv men Nobunaga the Fool försöker ge en historia som jag tyvärr inte riktigt blir indragen i. Ibland verkar det inte som att den vet vad den riktigt vill och tappar fokus och står och stampar på samma ställe för att sedan kännas lite stressad för att de förlorade för mycket tid vid ett tillfälle. Trots det så tycker jag att de fick till slutet och jag kände mig tillfredsställd med det, mycket mer än de serier som jag sett klart från vårsäsongen. 

 

Även om serien inte stack ut alltför mycket eller höll mig jätte intresserad så har jag oftast svårt att sätta ett lågt poäng på en serie med 20+ avsnitt eftersom jag har spenderat ett par timmar med den och lärt mig känna karaktärerna och oftast har det funnits någon del av de avsnitten som jag gillat eller tyckt har varit rätt så bra, det blir sällan så med en medioker serie på 12 avsnitt. Ingen serie jag skulle direkt rekommendera för det finns bra mycket bättre att kolla på men ändå lyckades den underhålla mig igenom 24 avsnitt så jag ger den en stark 6/10.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Det blåser upp en vind

 

Absolut inte den bästa Ghibli filmen, men inte heller den sämsta. Jag gillade historian om Mr.Horikoshi och det kändes också som att Miyazaki slutar med något som han verkligen verkar brinna för. Men den var nog aningen för lång i min mening och det kändes som att vissa partier hade man kunnat slopa. Samt att jag tyckte den hoppa lite väl mycket i tid ibland så att man inte riktigt hängde med alla gånger. Men som sagt, med facit i hand så gillar jag filmen och det var inte så att jag behövde pina mig igenom den. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Gosick

Utspelar sig runt 1924 i ett litet påhittat land mitt i Europa. Huvudpersonerna löser olika brott och mysterier, serien tycker jag lite liknar Sherlock Holms med att en av huvudpersonerna är mycket smart och löser problemen medan de andra inte fattar så mycket av vad som händer.

 

Jag tyckte att serien var bra och tycker att jag kunde hänga med i vad som hände (vilket kanske kan vara svårt när man löser mysterier). En sak som jag inte lyckades förstå och till följd av det stör mig på är varför

Victoriques hår byter färg från guld till silver i de två sista avsnitten

 

Ja tror det handlar om att hon blev typ 

deprimerad och fick en sådan kallad mariee antionett syndrom ..Host host stavning.. Det var någon fransk drottning som skulle avrättas, och dagen innan så fick hon vitt hår pga extrem depression. Då döpte man den Sjukdommen till Mariee antionet syndrom då när du får en plötslig blekning av håret. Jag gillade faktiskt Victorique´s blonda hår mer än det silvriga tho... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Zankyou no Terror och den lämnar mig lite kluven. Det är en bra serie och jag ryktes verkligen med i handlingen och många av karaktärerna var intressanta. Dock känns slutet aningen konstigt då vissa grejer inte riktigt hängde ihop. Men i det stora hela är jag väldans nöjd och det var inte någon serie som man satt och halvsov till, fullfart från första till sista avsnitt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NISEKOI - var väldigt intressant synd bara den var bara 20 episoder antar få läsa mangan om jag vill veta mer.

hur som helst ska jag börja se på SAO2 nu när den änkligen är avslutad.

Mangan kan du absolut läsa, men så du vet kommer det komma en andra säsong till våren. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...