Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Darker Than Black

 

Bra gjord serie, story och karaktärer var bra , men höjde sig aldrig över just bra. Tog ett tag innan dem fick in en röd tråd i handlingen , hade gärna sett att dem hade haft en riktigt handling från början än som dem hade lite fristående avsnitt i början isf hade nog betyget kommit upp något.

 

6,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

samma som ovanstående (även betyg), skulle nog gett hörgre betyg om

slutet innte var så förbannat dåligt. Tyckte om stilen, mörkret, världen, personer (utom privatdetektiven, han var mest dryg och ett mer eller mindre onödigt inslag). Men storyn blev aldrig mer en hyfsad och det mest tack vara sista avsnittet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Claymore 6/10

En bra serie som hade sin topp i mitten av serien. Blev lite för mycket på slutet tycker jag blev knappt någon handling.

 

Yakitate - Japan 8/10

En väldigt rolig serie om brödskapande. Den var rolig kanske inte så jättespännande men ändå väldigt bra. Det var många gånger som serien drev med andra anime serier. Blev kanske lite enformigt på slutet vilket drar ner betyget lite grand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Darker Than BLACK

 

Den här serien är enligt mig bra samtidigt som den är medioker. Det kanske låter lite konstigt, men på flera plan lyckades den tillfredsställa mig ordentligt samtidigt som den på andra plan gjorde mig lite besviken. Jag älskade animationerna, karaktärerna och "världen" där allt utspelar sig, men storyns röda tråd introducerades för sent och slutet lämnade lite väl många dörrar öppna. Visst, det är möjligt att man ämnar producera en uppföljare, och en sådan skulle jag välkomna med öppna armar. Om det nu skulle vara så att fortsatt handling redan är planerad/skriven så kan jag förlåta Darker Than BLACK för dess upplägg och det öppna slutet, men om jag utifrån dagsläget sett ska försöka ge serien en bedömning så får det bli "bra" men dessvärre inte mycket mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Himlabrytare Gurren Lagann. Likt en spiral avancerade den högre och högre för varje varv, med sin sammanvävning av simpel humor, episka superrobotstrider och en totalt oursäktande manlighet. Lägg på stilbytet efter halva serien för att hålla intresset uppe, och vi har något fint på gång. Hantverket, från det visuella till det audiella till det narrativa, har varit gediget. På många sätt inte perfekt, men passionen gottgör allt med råge. Den slutar nog på 9/10, generöst avrundat uppåt.

 

Darker than Black. Jag gillar den på ett ytligt sätt. Likt regissören Okamuras tidigare Wolf's Rain är den bättre just på ett ytligt sätt, för att de båda vill vara bättre och djupare och häftigare än vad de faktiskt är. Det var vad jag väntade mig, och det var vad jag fick. (Och likt Wolf's Rain väntar jag mig också en direkt-till-video-fortsättning som avslutar -- vilket Meatrose förklarat att vi får.) Mitt enda egentliga klagomål är väl att Yoko Kanno inte fick göra öppnings- och slutlåtar. Darker than Black funkar. 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Major säsong 3

 

 

Ojoj, så himla bra. Det här är garanterat en av den bästa(om inte bästa) serien jag har sett. Storyn är inte speciellt invecklad men ändå så grymt bra. Det här med baseboll har väl inte varit min sak precis men här fungerar det mer än utmärkt tycker jag. Karaktärerna är fruktansvärt bra och har intressanta personligheter, varje personlighet känns unik och bra. Musiken är extremt bra och så finns det såklart tillfällen då det spelas upp musik som ger rysningar genom hela kroppen. Den utvecklas på ett intressant sätt och överraskar när man minst anar det.

 

Jag vill ha säsong 4 nu, jag vill inte vänta. Jag måste få se mer(spec av Shimizu ;) ).

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Darker than Black. Jag gillar den på ett ytligt sätt. Likt regissören Okamuras tidigare Wolf's Rain är den bättre just på ett ytligt sätt, för att de båda vill vara bättre och djupare och häftigare än vad de faktiskt är. Det var vad jag väntade mig, och det var vad jag fick. (Och likt Wolf's Rain väntar jag mig också en direkt-till-video-fortsättning som avslutar -- vilket Meatrose förklarat att vi får.) Mitt enda egentliga klagomål är väl att Yoko Kanno inte fick göra öppnings- och slutlåtar. Darker than Black funkar. 7/10.

 

Just ja, jag kanske skulle nämna något om det. Det är tydligen som så att man på DVD-skivorna kommer få en 26:e episod att titta på. Dock är det inte bekräftat, såvitt jag vet i varje fall, vad för sorts episod det rör sig om. Vissa tror att det kommer vara något som utspelar sig x antal dagar/veckor/år efter episod 25, men andra tror att det "bara" rör sig om ett extra uppdrag - som utspelar sig någonstans mellan episod 1 och episod 25. Jag hoppas ju på det första alternativet, men kanske får man rikta hoppet om att få reda på vad som "händer sedan" mot en eventuell uppföljare?

 

Ja ja, ville bara förtydliga mig en smula så jag inte blir strypt av någon forumist som utgått ifrån att det jag sa var the ultimate truth och sedan blivit besviken när det eventuellt visar sig vara fall nummer två av de jag beskrev ovan. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja ja, ville bara förtydliga mig en smula så jag inte blir strypt av någon forumist som utgått ifrån att det jag sa var the ultimate truth och sedan blivit besviken när det eventuellt visar sig vara fall nummer två av de jag beskrev ovan. ^^

Jag var nog också lite otydlig. icon_smile.gif Jag menade inte att du påstod att den skulle vara uppföljande, bara att jag själv tror det. Serien känns ganska gjord för utlandsmarknaden. Den påminner mig inte lite om Wolf's Rain, som sagt, som jag hört var mer populär utanför Japan än inuti (i USA gick den på Adult Swim). Med sitt episodiska upplägg känns DtB även lite som Cowboy Bebop, som varit populär i USA. Och så som Wolf's Rain avslutade en "del" och tog upp resten på köpvideoversionen, skulle jag inte förvånas om de ville göra samma sak med Darker than Black (fastän situationen är annorlunda mot för då).

 

Men å andra sidan tycker jag inte det är hela världen om de inte fortsätter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Major säsong 3

 

Har sett den förut RAW men eftersom mina japanska språkkunskaper är väldigt begränsade så var jag självklart tvungen att se den även subbad. En serie som växer för varje säsong och levererar på alla plan enligt mig.

 

Ge mig säsong fyra nu!

 

Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Adrenalin serien nummer ett? Jag satt bara och njöt från första avsnittet till det sista. Var rädd att den skulle sluta dåligt då den varit så jävla bra genom hela serien annars, men även slutet är jag nöjd med och kommer verkligen att sakna den här serien som just nu med Major s3 är 2007 års två bästa serier jag sett så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen toppa gurren lagann:Sållar sig nu till min top 5 lista över serier. Oerhört episk anime med allt jag kunde önskat mig, en brinnande passion verkade ligga bakom varje ord, varje stirrig blick i serien och tja... Alldrig har en serie innehållit så mycket GAR, så mycket "cool" och drivit in sig i mitt hjärta (LIKT EN BORR). 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Det är med lite lätt panik som jag ser min "Följer"-rad i signaturen tunnas ut mer och mer. Den har gått från två fullsmockade rader text till att nu få plats på en, och den krymper fortfarande, i samma takt som de serier man har följt sänder sina sista episoder. Tengen Toppa Gurren-Lagann var en serie som hann sända 8 avsnitt innan jag fick för mig att ge den en chans. Att jag slutligen började se den var mest tack vare kommentarerna i den tillhörande tråden samt faktumet att det rörde sig om en Gainax-produktion. När jag väl satt där och insöp de första intrycken blev jag blixtförälskad, och till skillnad från alla andra serier under samma period lyckades detta verk inte bara vara underhållande hela vägen in i kaklet. Nej, serien lyckades med den nästan omöjliga bedriften att börja på 100% och sedan öka, och inte sakta in förrän den med råge passerat målsnöret. Tengen Toppa Gurren-Lagann är utan någon som helst tvekan det överlägset bästa jag har sett under den här sändningsperioden. Vad är det då som gör den så bra? Tja, det finns många orsaker att hylla den, men Sceleris lyckades kondensera lovorden på ett mycket bra sätt och därför citerar jag just honom;

 

"Likt en spiral avancerade den högre och högre för varje varv, med sin sammanvävning av simpel humor, episka superrobotstrider och en totalt oursäktande manlighet."

 

Den visuella stilen är underbar, och man flörtar lite med ett utseende som för tankarna till en tid då saker animerades för hand. Det är en luddig beskrivning, men vem som helst förstår vad jag menar efter att ha sett en minut av första avsnittet. Karaktärerna är fruktansvärt starka och man fastnar verkligen för dem. Trots tonvikten på humor, manliga kommentarer och värderingar, samt stora explosioner och strider så lyckas Gainax fläta samman de unika karaktärerna i handlingen så att ett mer än tillfredsställande karaktärsdjup uppstår. Det hör ju inte till ovanligheten att de lyckas krama mästerliga prestationer ur röstskådespelarna, och Tengen Toppa Gurren-Lagann är definitivt inget undantag. Jag kan inte göra annat än att ge tummen upp på precis vartenda plan. Soundtracket är grymt och lever i symbios med det visuella dramat. Regin är superb, och upplägget lyckas "lura" mig som tittare att tro att jag bevittnat två säsonger när jag egentligen bara har fått avnjuta en. Tack vare detta känns det nytt och fräscht även under seriens senare del.

 

Det finns några småsaker som jag hade önskat att man hade gjort annorlunda, men på det stora hela har jag knappt något att klaga på över huvud taget. För ytterligare fördjupning av karaktärsdramat hade jag gärna sett att en viss "triangel" hade utnyttjats mer, och att man efter en viss händelse hade bytt ut ett av triangelns hörn mot ett nytt, dock med "omvänd natur". De som har sett serien vet troligtvis vad jag pratar om. Jag har, för första gången sedan den dag då jag såg min elfte serie, lyckats skapa mig en Top 10 lista som faktiskt rymmer 10 titlar. En av de titlarna är Tengen Toppa Gurren-Lagann. Serien lyckas inte bryta sig igenom den barriär som skiljer de "fruktansvärt bra" serierna från "mästerverken", men den är faktiskt emellanåt där och provborrar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zombie Loan, helt okej serie. Var dock inte vad man hade förväntat sig, hade trott att det skulle vara en kort serie lite i stil med TOKKO med köttande av zombies istället för demoner men så var inte direkt fallet. Tycker inte direkt det passade för den serien att vara seriös om döden, serien i sig är inte tillräckligt seriös. 6/10.

 

Sen såg jag även dom 13 första avsnitten av .hack//ROOTS, det var en besvikelse. SIGN är riktigt bra och DUSK är inte dålig den heller, men ROOTS var bara extremt långtråkig utan vettiga händelser. Hade dom komprimerat den till 13 avsnitt så hade den väl varit okej men nu kändes den så otroligt utdragen. Dom första avsnitten så gnällde dom bara massa om PK's (playerkillers) och sen var dom bara besatta av det ökända och mytiska föremålet "The Key of the Twilight". Antar att den bara är för dom riktiga fansen av spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Darker than Black

 

En av de få serier i år som jag har riktigt tyckt var bra. Att den s.k röda tråden inte dök upp tidigare bryr jag mig inte om i detta fallet. Bara musiken och själva atmosfären i serien gör den värd att se. Tycker slutet var riktigt passande med och rätt väntat.

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Riktigt bra serie, stridscenerna är stundtals helt lysande :) . Nu tog den efter ett fåtal avsnitt en vändning som inte jag gillade men kom att acceptera efter ett tag , men betyget kommer inte nå de högsta nivåerna tack vare detta.

 

Men överlag, en suverän serie och ett måste för alla som gillar robotar som slåss med ibland överdimensionerade vapen ;)

 

8,0/10

 

Seto no Hanayome

 

Top3 bland humorserier i år, stundtals är den fruktansvärt rolig :D

 

8,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag hunnit sett klart på endel serier som jag inte kunnat innan pga tidsbrist.

 

Zero no Tsukaima andra säsongen

 

Började helt klart godkänt, men svängde en heldel sedan i mitten för att kunna avslutas på ett bra sätt. Visst, slutet blev lika öppen som första säsongen men det kanske betyder att det kommer att komma en tredje säsong med Louise och Saito, vilket jag inte skulle ha något emot då jag gillar serien.

 

I det långaloppet så får hela serien klart godkänt utan att hitta något speciellt som skulle kunna utmärka den från första säsongen, Louise spränger och ger Saito stryk i vanlig manér och får även en viss hjälp av sin storasyster med det i denna säsong.

 

Darker than BLACK

 

Jag gillade serien, men, den fick aldrig ut så mycket som jag hade hoppats på att den skulle få. Alldeles för mycket frågetecken på slutet blev det. Jag har läst från Meatrose post att det tydligen skall komma ett till avsnitt i DVDn där man kanske får mer svar, men det hjälper inte mig just nu tyvärr. Jag kanske är av få som inte gillade idén med två avsnitts storyna då dom aldrig egentligen hängde ihop, man hade kunnat kört dom i vilken ordning som helst tror jag utan att märka någon speciell skillnad på vare sig karaktärerna eller handlingen.

 

Nu låter jag kanske jävligt negativ, och det är jag visserligen till en viss del, men jag gillade serien som sagt också och den lyckades att få mig att se alla 26 avsnitt utan att jag tyckte det var tråkigt. En serie med som sagt mycket potential men som inte lyckades utnyttja den gryma miljön och karaktärerna till fullo enligt mig.

 

Seto no Hanayome

 

Stört skön komedi. Det fanns dom tillfällen även där jag trodde att jag inte skulle få tillbaka andan igen. Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här men den fick ut ALLT vad man kan begära av en serie i det här slaget och lite till kändes det som. Blodet och när Sun blir allvarlig och kör sin sjöjungfru hederskodex är bara några av de få saker som man inte kan låta bli att älska.

 

Nagasumi´s slutliga utseende äger

 

WEtflUczp.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Claymore

 

 

Den började lite segt men tog snabbt fart och utvecklades i en god takt. Extremt härlig action blandat med bra story och sjysta animationer. Jag gillade verkligen karaktärerna också(förutom Raki, snorunge). De onda snubbarna(och töserna) var extremt tuffa och kändes på något sätt originellt. Det är ingen serie jag känner sug efter att se om såhär efter men en till säsong ser jag gärna!

 

 

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Azumanga Daioh

 

Sköna karaktärer och bra röstskådespel. Humorn var väl lite trevande i början, men den blev bättre och bättre mot slutet. Det kan ju kanske också bero på att man "kom in i tugget" samt lärde känna huvudrollerna. Den karaktär som enligt mig lyfter serien är onekligen Tomo. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är roligt att se hur olika personer gillar olika karaktärer. Jag tror det är få serier som Azumanga Daioh som lyckas leverera rollfigurer som alla är så starka när det vanligtvis brukar vara två eller tre karaktärer som är favoriter bland tittarna.

 

Själv gillade jag Sakaki i början, men efter runt halva serien blev Osaka direkt min favorit. Kommer ännu ihåg sportfestivalen(rna?) samt alla somrar i Chiyo-chans sommarstuga <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är roligt att se hur olika personer gillar olika karaktärer. Jag tror det är få serier som Azumanga Daioh som lyckas leverera rollfigurer som alla är så starka när det vanligtvis brukar vara två eller tre karaktärer som är favoriter bland tittarna.

 

Själv gillade jag Sakaki i början, men efter runt halva serien blev Osaka direkt min favorit. Kommer ännu ihåg sportfestivalen(rna?) samt alla somrar i Chiyo-chans sommarstuga <3

 

Jo, den lyckas bjuda på ett flertal riktiga "original". Tjejernas kära sensei är ju guld emellanåt hon med. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

This Ugly Yet Beautiful World

Mycket intressant och bra serie, som en blandning mellan Chobits och Evangelion typ ;) . Börjar som "lätt" komedi men utvecklas sedan till en mycket intressant historia om värdet av mänskligt liv, kärlek och relationer.

9/10

 

Koi Kaze

En serie som verkligen lyckas beröra, otroligt välberättad.

Mycket vacker animation och musik också.

10/10

 

Seto no Hanayome

Måste nog vara den roligaste animen jag någonsin sett!

Den förlorar dock 1 poäng för att vissa skämt drar den ut på lite för länge.

9/10

 

School Days

Jag gillade serien till en början men allteftersom så började jag avsky den mer och mer, det enda hoppet serien hade var kotonoha men efter ep 10-11 hade den gått så långt att jag inte riktigt kunde bry hur det skulle sluta. Sista avsnittet var dock ganska överaskande bra och lyfte serien något, men troligtvis inget jag kommer att se igen.

5/10

 

Da Capo + SS

Mycket glad överaskning. Började se denna utan att veta något om den. Överaskande kärlekshistoria kryddad med magi och det övernaturliga samt att den liksom Koi Kaze tar upp Tabu't kärlek mellan syskon gör den extra intressant. Det tar dock lite tid innan historien drar igång på allvar och character sångerna och "side stories" hade dom gärna kunnat skippa.

SS var också riktigt bra, historien drog igång mycket snabbare denna gång, jag hade dock föredragit om den fokuserat mer på förhållandet mellan nemu och Jun'ichi och mindre på Aisia och Magin. Men jag tyckte ändock om den väldigt mycket och för en serie i den här genren så hade den en mycket bra slut också, alldeles för många såna här serier som bara verkar sluta utan något direkt slut.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Da Capo + SS

Mycket glad överaskning. Började se denna utan att veta något om den. Överaskande kärlekshistoria kryddad med magi och det övernaturliga samt att den liksom Koi Kaze tar upp Tabu't kärlek mellan syskon gör den extra intressant. Det tar dock lite tid innan historien drar igång på allvar och character sångerna och "side stories" hade dom gärna kunnat skippa.

SS var också riktigt bra, historien drog igång mycket snabbare denna gång, jag hade dock föredragit om den fokuserat mer på förhållandet mellan nemu och Jun'ichi och mindre på Aisia och Magin. Men jag tyckte ändock om den väldigt mycket och för en serie i den här genren så hade den en mycket bra slut också, alldeles för många såna här serier som bara verkar sluta utan något direkt slut.

9/10

Ännu en Da Capo fanboy har föds!

Problemet med just SS var att den som du sa fokuserar för mycket på Aisia, men samtidigt känns den mer "mognare" och mindre harem än första serien. Något som också var riktigt bra med DCSS var att Sakura har mognat något ordentligt, och hon var nog min favorit i SS (förlåt mig Nemu ;_;).

spoiler

Men det värmer fortfarande att se Nemu vara så lycklig i slutet av DCSS <3

 

Dock verkar DC2 börja riktigt bra, även om det känns som om huvudrollen gjorde en "Takayuki" i första avsnittet.

Vår nu 69-åriga långsamt åldrande Sakura är fortfarande med också :)

t_fbmCRhGMb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock verkar DC2 börja riktigt bra, även om det känns som om huvudrollen gjorde en "Takayuki" i första avsnittet.

Vår nu 69-åriga långsamt åldrande Sakura är fortfarande med också ;)

Själv tyckte jag Sakurai gjorde en Makoto i första avsnittet, undrar om Koko kommer åka på en båtresa snart...

 

Och ja Sakura är fortfarande underbar även om Feels animationsstil fick henne att se äldre ut (Spelets Sakura) och jag associerar henne med Hitomi och inte Yukarin.

 

Jo senaste serien jag såg klart var Seto no Hanayome i söndags, om jag får välja var det nog den bästa serien under förra säsongen. Många scener fick jag skrika mig hes av skratt åt (uguu!) och slutet lyckades med någonting inte många komedier gör, att blanda humor och allvar utan att det känns främmande. Så Gonzo har nu lyckats vinna tillbaka stora delar av mitt förtroende dom fick efter Saikano och Gankutsuou, så pass mycket att jag tom har höga förväntningar på Blue Drop (första avsnittet var bra). Hoppas verkligen inte gör sämre ifrån sig den här gången, vi behöver fler bra yuri serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...