Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Saishuu Shiken Kujira

 

Serie som baseras på ett spel från Circus, den var faktist väldigt bra och fin. 12 episoder varav 5 min varje avsnitt så den är inte speciellt lång men det kan vara skönt ibland. Bra musik, karaktärer och trevlig men konstig story(antar att man ska spela spelet först?).

 

Och så finns det söta flickor med i den!

 

8/10

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Honey & Clover II

Precis som ettan är den helt underbar och får samma betyg. Det finns en viss skillnad mellan de båda dock. Denna har en mycket mer seriös antoning. De galna humorinslagen som ständigt dyker upp i första säsongen är inte lika vanligt förekommande här, vilket gör att det är enklare att veta när personerna är seriösa och inte. På något sätt känns det som om serien precis som karaktärerna mognar. Jag vet inte riktigt hur man skall beskriva serien men att avsluta sista avsnittet med tårar i ögonen måste väl vara ett betyg gott som något? Känns så tråkigt att serien är slut och att det inte finns några fler avsnitt, samtidigt vill jag verkligen att allt bra skall få ett slut. Blir bara lame när saker och ting tillåts hålla på för länge.

 

Kort och gott skulle man kunna säga att serien lyckas med det som få andra gör. Den får en att känna likadant som personerna själva gör. Glädje, ledsamhet, rädsla, maktlöshet och vad det nu må vara.

 

 

Jag citerar detta för att jag också just sett klart denna serie. Jag är rätt dålig på att uttrycka mig konkret om vad det är jag gillar hos en serie, så jag klistrar bara in det här och säger: jag håller med i allt som induce skriver, förutom att jag inte grät i slutet. fast nog var det nära, nästan hela serien igenom.

 

Egentligen är den kanske lite väl vemodig för min smak, men det beror väl mest på mig själv just nu...så mina poäng blir nog 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och där såg jag klart på Lyckliga Stjärna.

 

Och jag måste säga att...

...jag är sjukt besviken. Under de första avsnitten hade serien en skön charm; Konata ägde och nördreferenserna var härliga. Men sedan gick det upp för mig det enda som var riktigt bra med serien var just Konata och nördreferenserna. Kagamis spydiga motkommentarer gick hem ett tag, men efter X antal avsnitt av samma stil blev det snabbt urvattnat och förutsägbart. Även om serien är samma genre som Azumanga Daioh, hade den ingen av dennes charm, balans eller djup. Dessutom tyckte jag att Slice-of-Lifekänslan förstördes helt i och med scenen med Konatas mamma.

 

Dock kan jag säga till seriens försvar att nördreferenserna inte var helt fy skam. Mycket av det som Konata berättar om hennes liv och vanor känner man igen i sig själv, och många gånger skrattade man högt när man förstod något obskyr referens.

 

Jag kan dock inte ge serien mer än en 5:a av tio.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baccano!

 

Äntligen fick jag se klart det här mästerverket. Helt klart en serie som lägger sig på min lista över favoriter någonsin. Jag har i princip bara bra saker och säga om serien och kan redan nu rekommendera den!

 

Handlingen(snarare handlingarna) är riktigt sköna och drar en in fort. Jag älskar hur man får följa olika personer under seriens gång och hur de löser sina problem. Att serien även visar maffiakrig mellan olika grupper är skitintressant.

 

Det kan bli rätt rörigt och en hel del hopp mellan årtal så det gäller att man hänger med(inte svårt). Serien har även årets bästa karaktärer utan tvekan(duon Isaa och Miria krossar allting) och andra riktigt fräscha och härliga karaktärer. Varje karaktär känns levande och man får verkligen lära känna en hel del genom seriens gång, sköna personligheter och ingen känns som en tråkig klon.

 

Det bästa med serien är hur man får se scener om och om igen fast från olika karaktärer och deras synvinklar på det hela. Det känns som ett sjukt bra koncept i den här typen av serie.

 

Jag älskar även hur blodig(rail tracer) och väldetaljerad serien är, riktigt snyggt animerat och jag älskar den realistiska stilen på den.

 

Serien har även årets bästa intro(tycker jag) och grymt bra ending som passar bra till.

 

 

10/10, garanterat en av mina favoriter i år.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskar hur man får följa olika personer under seriens gång och hur de löser sina problem. Att serien även visar maffiakrig mellan olika grupper är skitintressant.

 

Spoiler! >:(

Men tack för den fina recensionen, nu skall man se avsnitt ett. =)

Även om man fått sig serien helt förstörd...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så var man klar med Hajime no Ippo! 10/10.

 

Underbar anime, tyckte den var lite seg i början för att jag inte tycker om boxning direkt, men man uppskaddade början mer desto mer man kollade. Rolig, explosivt spännande, känslosam och framför allt, en superstory.

 

Va tvungen att dela med mig detta; Bilder från animen

Den här scenen fick mig att garva så mycket att jag inte kunde andas och fick skitont i magen.. suverän!!

RzVunleCv.jpg

 

+ Denna fick mig också att garva extremt

Avsnitt 70, cirka 5 minuter in på avsnittet

nWHfasEcL.jpg

Ett par sekunder senare!

WSYXrVBjF.jpg

 

När man endå har tittat på dom bilderna så kan jag säga att jag tittade på

"Pipiru Piru Piru Pipiru Pi" Dokuro-Chan och får 8/10 av mig.

Mycket rolig i mitt tycke, dock väldigt kort.

Spoil?

Lite romans kanske man kan se eftersom hon gör allt för att hon tycker om honom, och inte vill att han ska dö? Och Sakura-kun tycker om Shizuki-chan så.. lite romans finns det ju ;D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon 2006

Vad kan sägas om denna anime som inte redan sagt? Jag har känt till den länge, och undrat varför många tycker om den så mycket. Kanske var det tur att det inte blev av att jag såg den förrän nu, då jag älskar Kyoto Animation och det verkar som om de gjort ett bra jobb med denna remake. Jag tror att jag trodde serien var för mycket gullgull för min egen del. Visst är det gullgull stundtals, men det är också riktigt mysigt och det blir aldrig för mycket om du frågar mig.

 

Det märks att både musik och story kommer från ett spel (visual novel) men i det här fallet tycker jag bara det blir charmigt och lyfter serien, gör den unik. Helt plötsligt får man en halvprofil på Nayuki och "It's after school!", det är så härligt. Jag vet inte hur originalet var men jag tycker det var bra att de gradvis utvecklade Yuuichis relationer till de övriga karaktärerna i serien samtidigt som de delvis behöll originalupplägget med presentation av en viss karaktärs bakgrundshistoria åt gången. Musiken är bra och funkar absolut, den förstärker upplevelsen, men det finns bättre. Voice acting är såklart kanon med Horie Yui, Kawasumi Ayako, Seki Tomokazu och Sugita Tomokazu bland annat. Det hjälper definitivt till att skapa ett särskilt band till varje enskild karaktär. Tycker dessutom att alla får tillräcklig uppmärksamhet, huvudroller såväl som biroller.

 

Kort och gott tycker jag det är en magisk och vacker upplevelse. Givetvis har jag favoriter bland de fem olika berättelserna men alla var starka, och det är nog högst personlig vilken man gillar mest. Shiori och hennes berättelse tycker jag var väldigt rörande dock. En mysig, charmig och varm historia som alla bör ta del av. Ett litet mirakel som ständigt upprepas. Kanon!

 

10/10

 

PS. En riktig tear-jerker T_T

 

Nu skall jag sätta mig och beta igenom tråden om Kanon och höra vad ni andra tycker. Lite nyfiken på hur vissa situationer tolkas!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon 2006

 

 

Voice acting är såklart kanon med Horie Yui, Kawasumi Ayako, Seki Tomokazu och Sugita Tomokazu bland annat.

 

No pun intended? ;)

 

Nej men kul att du gillade den! Jag håller med dig om att de har löst upplägget väldigt bra i remaken, och det skiljer sig definitivt från Toei's version.

 

Det känns för tillfället som att Clannad lägger upp storyn på liknande sätt, men det återstår väl att se vad som händer efter första scenariot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faktiskt inte, däremot på slutet. Kanon har länge varit ett av mina favoritord so I guess it's unmei! Clannad, ja. Måste se det sista avsnittet. Är Air något man bör se om man gillade Kanon eller?

 

Svar ja!

 

Nu tycker ju olika personer olika om serierna, men jag tycker att Air är bättre. De är olika samtidigt som de på sätt och vis är lika. Jag vette fan hur jag ska beskriva det... det finns inte så mycket jag kan säga innan du har sett den. Men se den borde du.

 

Och precis som med Kanon och Clannad så har även Toei gjort en tolkning av Air. I fallet Kanon så rör det sig ju om en serie på 13 avsnitt, och i fallet Clannad så rör det sig om en film. Air-filmen bör du enligt mig undvika, även om jag vet att det säkert finns någon som inte håller med mig. Se TV-serien med den tillhörande OVA:n "Air in Summer" (2 delar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faktiskt inte, däremot på slutet. Kanon har länge varit ett av mina favoritord so I guess it's unmei! Clannad, ja. Måste se det sista avsnittet. Är Air något man bör se om man gillade Kanon eller?

 

Air-filmen bör du enligt mig undvika, även om jag vet att det säkert finns någon som inte håller med mig. Se TV-serien med den tillhörande OVA:n "Air in Summer" (2 delar).

 

Jag tycker att du även ska se filmen.

Den ger en liten annan tolkning av Air om jag minns rätt.

 

Hur som helst är den absolut sevärd!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gjorde just slut på Inhavsbruden (Seto no Hanayome) som flaskis tjatade på mig att att jag skulle se till UppCon... så det blev väl lite "försenat". :P Helt okej, och faktiskt en hel del roliga scener (om än det var lite "hit-and-miss" ibland). Slutet drog ner betyget lite, jag tyckte det var lite för klyschigt. Bonuspoäng för vad som kanske är animévärldens enda Total Recall-referenser. Vidare bonuspoäng för uppenbara Urusei Yatsura-influenser. :D Sju fiskpinnar av 10 möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi no naku koro ni.

 

Fullständigt underbar serie, som kan summeras med "men vafa... aha! ...oh nej!"

 

Rent grafiskt är den inte det bästa. Karaktärerna är lite väl "gulliga" för min smak. men samtidigt så är just det en av detaljerna som gör de våldsamma sceneran så himla bra.

Men tro nu inte att dethär bara är en ren splatter.

Det är mycket blod och fysisk åverkan med. Men det är inte de scenerna som rör runt i magen och skallen på en.

 

Gillar du gulliga små historier med lyckliga slut så ska du inte ta i denhär med tång.

Gillar du däremot när du sitter med en stor klump i magen efter ett avslutat avsnitt? Se Higurashi.

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi no naku koro ni.

 

Fullständigt underbar serie, som kan summeras med "men vafa... aha! ...oh nej!"

 

Rent grafiskt är den inte det bästa. Karaktärerna är lite väl "gulliga" för min smak. men samtidigt så är just det en av detaljerna som gör de våldsamma sceneran så himla bra.

Men tro nu inte att dethär bara är en ren splatter.

Det är mycket blod och fysisk åverkan med. Men det är inte de scenerna som rör runt i magen och skallen på en.

 

Gillar du gulliga små historier med lyckliga slut så ska du inte ta i denhär med tång.

Gillar du däremot när du sitter med en stor klump i magen efter ett avslutat avsnitt? Se Higurashi.

 

10/10

 

Då är det bara att börja kolla på Higurashi no naku koro ni Kai.

 

Andra säsongen

Personligen tycker jag att andra säsongen är bättre eftersom att man får förklaringar på händelserna i första säsongen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, andra säsongen är överlag bättre även enligt mig. Dock måste jag påstå att den har befunnit sig i en svacka nu som varat sedan förra arc:et (förlåt Sceleris ^^) avslutades. Det verkar dock som att serien är redo att ta fart inför slutspurten nu, så jag ser ljust på det hela. =)

 

Så ja, gillade du första serien så är det bara att sätta igång med Higurashi no Naku Koro ni Kai direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo jag sitter också och väntar på avsnitt 21 nu faktiskt.

jag småtittar inte. jag frossar. :D

 

Kan bara hålla med om säsong två. Den är på sitt sätt ännu bättre,

men samtidigt saknar jag vissa aspekter från första.

Det skulle visserligen inte passa in så bra i storyn, men jag saknar scenerna som käns ända nere i magen.

Som Renas hand i dörren. Speciellt när man i slutet inser att det inte alls var hur det såg ut att vara. Det gjorde ont i mej.... I like it :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...